Afgelopen voorjaar besloot het vorige kabinet het fiscale voordeel voor elektrische auto’s nog wat langer in stand te houden. Dat zou aanvankelijk in 2026 stoppen, maar daarvoor in de plaats kwam een afbouwpad tot 2030: de korting op de wegenbelasting ging van 40 procent in 2026 tot 30 procent in 2030, waarna de korting zou stoppen.
Misrekening van bijna 4 miljard
Maar daarbij was geen rekening gehouden met het gegeven dat elektrische auto’s zwaarder zijn dan auto’s die op fossiele brandstof rijden. Een hoger gewicht betekent een hogere belasting en dus ook een hogere korting in euro’s. Om precies te zijn € 1,5 miljard hoger, zo berekende minister Heinen van Financiën. Het verschil in gewicht is dit voorjaar ‘niet goed in de financiële doorrekening meegenomen’, laat een woordvoerder van het ministerie weten aan de Telegraaf. Daarnaast is met oude verkoopcijfers gerekend, waardoor niet is ingecalculeerd dat er inmiddels al meer elektrische auto’s worden verkocht. Dat kost de schatkist nog eens € 2,3 miljard.
In de miljoenennota is de fiscale korting voor stekkerauto’s nu al vanaf 2025 beperkt tot 25%, waarna die in 2030 naar nul gaat.
Bron: De Telegraaf
Harry zegt
Waardeloos
De koe moet weer gemolken worden. Regering laat je op een boom klimmen en hak het boom vervolgens om.
Totaal slecht beleid.
Sijbrand zegt
Dit is toch rekentechnisch onjuist? Als autos zwaarder zijn dan mee rekening gehouden is, dan krijg je toch een meevaller, niet een tegenvaller?
Ik neem aan dat de echte reden geldzucht is voor andere doelen. Van een kale kip is het immers slecht veren plukken en iemand die een elektrische auto kan betalen is prima te plukken.
Maar wees er dan eerlijk over. Dit is inkomsten opschroeven voor andere uitgaven waar wellicht wel tegenvallers zijn.
Jan zegt
Sijbrand heeft gelijk: dit kabinet is rekentechnisch onjuist: als de auto’s duurder uitvallen omdat ze vaker elektrisch zijn krijgt dit kabinet meer MRB binnen. De ANWB zegt dat dit kabinet draait en onbetrouwbaar is door de MRB van elektrische auto’s te verhogen in strijd met het eerder aangenomen voorstel van de Tweede Kamer en de Eerste Kamer. Dit is onbetrouwbaar en slecht bestuur volgens de ANWB website.
Jacob Bolhuis zegt
Het is het bekende verhaal. Eerst zijn gloeilampen veel te duur in gebruik en promoot men spaarlampen. Maar kan nog beter. Geen spaarlampen meer, maar LED. Tja, en dan worden de inkomsten voor de leveranciers van stroom fors minder. Dan verhoog je heel gewoon de prijzen van energie fors.
wil de Schrevel zegt
Zaterdag in de Volkskrant het bericht over de vrijstelling belasting bij beëindiging boeren-bedrijf. Jaarlijkse kosten 2,3 miljard. Groot verdieners de baten en E-auto’s de pineut bij dit kabinet. KOOP GEEN E-AUTO
Dave zegt
En zo daalt Nederland langzaam aan verder als voorbeeld land naar onbeduidend en achterlopend. Milieu is toch wat minder waard dan gedacht.
Dirk zegt
De rekenfout is een smoesje van dit kabinet want omdat EV’s zwaarder zijn leveren ze juist meer belastinginkomsten op. De ANWB zegt dat dit kabinet draait en onbetrouwbaar is door de MRB van elektrische auto’s te verhogen in strijd met het eerder aangenomen voorstel van de Tweede Kamer en de Eerste Kamer. Ook is dit slecht voor het halen van de milieudoelen en de zorgkosten en worden Poetin, Qatar en Hamas gesponsord. Het gekke is dat zwaar vervuilende oldtimers en trekkers geen MRB betalen. En dan komt er nog de subsidie op (rode) diesel.
Eric zegt
Na 12 jaar weer terug naar brandstof , ze zoeken het maar uit, ik ga eens aan de portemonnee denken ipv naar het milieu.