Het management staart zich vaak blind op het grootboek, terwijl de echte verrassingen verscholen liggen in de operationele processen. Jan de Groot en zijn compagnon Kees Tebbens van De Meerse Accountants Associatie proberen ze te ontdekken. ‘Een relatief kleine aanpassing in die processen kan voor een ondernemer financieel al heel veel effect hebben, waardoor de vlag er heel anders bij komt te hangen’, zo zeggen zij in het magazine InSite Accountancy.
De Haarlemmermeer waar het kantoor gevestigd is, kent twee belangrijke economische pijlers: de ‘Greenport’ Aalsmeer en ‘Mainport’ Schiphol. Uit de bedrijvigheid die dat met zich meebrengt – ‘groen’ en ‘logistiek’ – komt een groot deel van de omzet van hun kantoor. ‘Maar we presenteren ons niet als specialist bloemen en transport,’ benadrukt Jan de Groot (1963). ‘Natuurlijk bevat onze klantenportefeuille een concentratie aan dit soort klanten, maar wij sturen daar niet op. Integendeel: we denken dat de principes die wij huldigen, van toepassing zijn in heel veel keukens.’ Daarmee doelt De Groot op het verzamelen en analyseren van data en de omzetting daarvan in kennis en stuurinformatie.
Volume nodig
De Meerse Accountants Associatie is een gebruiker van het eerste uur van BIZ (Branche in Zicht) van het SRA, een database voor benchmarks. Deze gegevensverzameling staat nog in de kinderschoenen, want er zitten naar het oordeel van Jan de Groot per branche nog onvoldoende jaarrekeningen in. Daarom maakte het kantoor ook gebruik van andere branche-informatie. De Groot: ‘Je hebt veel volume nodig om goede uitspraken te kunnen doen. Maar wij geloven er heilig in dat benchmarking de tool van de toekomst is.’
Lees het hele verhaal in het magazine InSite Accountancy.
Geef een reactie