De concurrentie op de markt voor financiering aan het MKB door banken is niet optimaal en is de laatste jaren afgenomen. Dat concludeert de Autoriteit Consument & Markt (ACM).
Voor de financiering van het MKB is slechts een beperkt aantal banken actief, de markt kent hoge toetredingsdrempels en er is weinig concurrentiedruk vanuit shoppende MKB‘ers of alternatieve financieringsvormen. Chris Fonteijn, voorzitter ACM: ‘Om dit probleem op te lossen moet de overheid toetreding van nieuwe aanbieders en de groei van alternatieve financieringsvormen stimuleren. Ook is het belangrijk dat de banken duidelijker zijn over de rente die de MKB’er moet betalen.’
Concurrentie
ACM meldt dat het grootste gedeelte van de financiering aan het MKB komt van ABN AMRO, ING en de Rabobank. ‘Er zijn geen andere partijen actief die op grote schaal leningen en kredieten verstrekken aan het MKB. Ook zijn er aanbieders gestopt met hun activiteiten in Nederland. Omdat veel MKB’ers voor hun bedrijfsvoering afhankelijk zijn van externe financiering is het extra van belang dat er voldoende concurrentie is. Een gebrek aan concurrentie kan leiden tot hogere financieringskosten voor het MKB, slechtere dienstverlening van banken en minder innovatie.’
ACM constateert dat de winstmarge van banken op MKB-financiering de laatste jaren is gestegen. Dit duidt op een afname van de concurrentie op deze markt. Een verklaring hiervoor is volgens de Autoriteit dat banken begrensd zijn in de hoeveelheid geld die zij kunnen uitlenen. Hierdoor hebben zij minder ruimte om met elkaar te concurreren. Verder bestaat er een risico dat de drie grote banken hun marktgedrag stilzwijgend coördineren. Toetreding van nieuwe partijen zal extra concurrentie brengen, de mogelijkheid op stilzwijgende coördinatie beperken en de totale financiering aan het MKB vergroten. De hoge toetredingsdrempels tot deze markt bemoeilijken dit.
Oplossingen
Volgens ACM is het van belang dat er meer toetreding komt. De Autoriteit roept de overheid daarom op de eerdere aanbevelingen van ACM om toetredingsdrempels te verlagen, op te volgen. Om MKB’ers te stimuleren meer te gaan shoppen, moeten banken meer informatie verstrekken over belangrijke kenmerken van het financieringsaanbod, en overstapdrempels verlagen. In het licht van de overstapdrempels gaat ACM een studie naar nummerportabiliteit doen. Als laatste oplossing draagt ACM aan dat het belangrijk is dat nieuwe en bestaande regelgeving en garantieregelingen niet beperkend uitwerken om zo de groei van alternatieve financieringsvormen te stimuleren.
Geef een reactie