KPMG en FreedomLab gaan investeren in de verdere ontwikkeling van de Nederlandse creatieve sector. Ze richten hiervoor een nieuwe onderneming op, OneDegree (One°).
Het doel van de investering is om samen innovatieve diensten en concepten te ontwikkelen die kunnen bijdragen aan het oplossen van belangrijke maatschappelijke en tegelijk complexe vraagstukken. One° gaat zich als studio richten op het strategisch toepassen van creativiteit en technologie bij systemen en diensten waarin de betrokkenheid van mensen centraal staat.
Naast FreedomLab, het research en design instituut van Dasym, zal One° zich vooral ook richten op het realiseren van de gecreëerde concepten. One° borduurt voort op methoden die in de creatieve industrie, waaronder de game industrie, gebruikelijk zijn en is daarmee een logische vervolgstap op het Center for Applied Games dat één jaar geleden door Minister Kamp in Amsterdam werd geopend. Voorbeelden van de activiteiten van One° zijn het strategisch inzetten van games om therapieën effectiever te maken en om mensen op een inspirerende manier nieuwe dingen aan te leren. Ook het ontwikkelen van e-services, waarmee mensen slimmer kunnen reizen, energie kunnen besparen of gezonder kunnen leven, behoort tot het aandachtsgebied van One°. Hierbij zullen technieken uit de creatieve industrie, zoals design, rapid prototyping en gamification, worden toegepast.
Game-simulaties
In hun zoektocht naar oplossingen voor deze uitdagingen lopen bedrijven en overheden steeds vaker aan tegen de grenzen van de klassieke, lineaire aanpak. Erik Schut, partner bij KPMG: ‘Klassieke manieren voor het oplossen van problemen werken steeds minder goed. De processen worden steeds complexer en kostbaarder. Bovendien is de relatie tussen consument en producent, tussen werkgever en werknemer, tussen overheid en burger ingrijpend aan het veranderen. Daarom is het essentieel dat gezocht wordt naar nieuwe methoden en technieken waarbij mensen en bedrijven samenwerken bij het creëren van technologische oplossingen. Dit past uitstekend in de sterke technology focus die wij binnen KPMG Advisory hebben. Een concreet voorbeeld hiervan is het gebruik maken van game-simulaties om preventief zwakke punten in complexe infrastructuur op te sporen en op te lossen.”’
Toonaangevend
De creatieve industrie in Nederland beschikt over een aanzienlijk onontgonnen potentieel volgens Arjan Postma van FreedomLab. De werkwijze van de creatieve industrie kan wegen aangeven die leiden tot snellere innovatie en probleemoplossing. Postma: ‘Nederland is wereldwijd toonaangevend als het gaat om de ontwikkeling van creatieve concepten, van architectuur, design tot media en gaming. Door een enorme specialisatie is de markt echter relatief versnipperd. Door het aanbrengen van meer verbindingen tussen de disciplines wordt onze industrie slagvaardiger.En wanneer we de creatieve werkwijze leidend durven te laten zijn bij het aangaan van de grote vraagstukken kunnen we co-innoveren om nieuwe toepassingen te ontwikkelen met een grote impact op belangrijke delen van de maatschappij. Nederland kan een leidende positie nemen op dit domein van de toegepaste creativiteit.’
Geef een reactie