• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV1 2023: Lifestyle en carrière
    • AV3 2022: ICT en Kengetallen
    • AV2 2022 : Bedrijfsoverdracht
    • AV1 2022: Lifestyle en carrière
    • Checkpoints
    • Corona
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • AV Top 50
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV1 2023: Lifestyle en carrière
    • AV3 2022: ICT en Kengetallen
    • AV2 2022 : Bedrijfsoverdracht
    • AV1 2022: Lifestyle en carrière
    • Checkpoints
    • Corona
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • AV Top 50
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
Home » ‘Horizontaal Toezicht moet opnieuw worden uitgevonden.’ Interview Eelco van der Enden (PwC)

‘Horizontaal Toezicht moet opnieuw worden uitgevonden.’ Interview Eelco van der Enden (PwC)

Fiscaal, Nieuws

24 november 2015 door Accountancy Vanmorgen

Accountancy Vanmorgen

Horizontaal Toezicht heeft niet gebracht wat iedereen er 6 jaar geleden van verwachtte. Twijfels over de effectiviteit, de Belastinginspecteur gedraagt zich nog steeds autonoom, het ontbreekt aan heldere kaders en de constatering dat ICT, automatisering en datacontrole leiden tot verticalisering. Kortom, heeft HT nog wel toekomst? Interview met PwC’s Eelco van der Ende.

Wat heeft 6 jaar Horizontaal toezicht gebracht?

‘Als je het bekijkt vanuit het perspectief van de Belastingdienst? Geen idee! In het MKB vallen zo’n 110.000 ondernemingen onder HT en bij de grote bedrijven zijn dat er zo’n 1800. Als de doelstelling is geweest dat we efficiënter en effectiever toezicht zouden krijgen tegen minder kosten is daar geen antwoord op te geven. Dat weten we niet. Een nulmeting waar gekeken werd naar tijdsbesteding van belastingambtenaren, belastingopbrengsten gewogen aan de groei of de daling van de economie, de inzet voor HT bij de onderneming, betalingsgedrag, correctheid van aangiftes, enzovoort, dat is allemaal niet gedaan. Dat  is in de UK vanaf 2006 wel gebeurd. En soms hoor je vanuit het bedrijfsleven als voordeel: we hebben een goede relatie met de Belastingdienst. Maar de vraag is of we die ook al niet hadden voor de tijd van HT? HT heeft zich de afgelopen 6 jaar niet verder doorontwikkeld. Neem daarbij het standpunt dat een convenant geen juridische waarde heeft en dat het fiscale beheersing gestuurd wordt door ‘subjectief dynamische open normen’ en het wordt buitengewoon lastig om een effectiviteitsmeting te doen. Subjectief dynamische open normen, dat is de officiële lijn van de Belastingdienst. Omdat ieder bedrijf anders is, kun je ‒ zo stelt de Belastingdienst ‒ niet komen met richtlijnen over hoe de fiscale beheersing of de fiscale administratie er uit zou moeten zien. Anders dan in het buitenland is men niet overgegaan tot een code of conduct, zoals in de UK, Australië en Canada en in andere landen wordt overwogen. Ook de OECD gaat komen met meer sturing. Daar heet Horizontaal toezicht cooperative compliance. Er worden dus geen kaders gegeven over wanneer er nu sprake is van een adequaat fiscaal beheersingsstelsel dat objectief zou kunnen worden beoordeeld door een interne of externe accountant. Het blijft een beetje in het midden hangen wat HT nu echt inhoudt, anders dan een niet nader gedefinieerde relatiecomponent tussen medewerkers van de Belastingdienst en medewerkers van de onderneming. Ik vind dat jammer. Ik denk dat accountants hier zelf nadere invulling aan gaan geven middels een controlestandaard voor ‘tax control frameworks’. Voor algemeen en financieel risicomanagement kennen we die immers al. Het basisconcept, een relatie gebaseerd op transparantie en gerechtvaardigd vertrouwen, onderschrijf ik volledig. Is de belastingplichtige in staat om de Belastingdienst er van te overtuigen dat hij de zaken op orde heeft? Dat er een intern validatiesysteem is dat aangeeft dat de aangifte klopt? En dan krijg je, tussen aanhalingstekens, een beloning van de Belastingdienst in de vorm van minder aandacht en minder controles. Zo lang je die criteria niet objectiveerbaar maakt, houdt het een hoog gehalte van een persoonlijke oordeelsvorming door de betrokken controleur. Daarmee wordt het lastig sturen. Wanneer je zegt dat een norm voor fiscale administraties niet bestaat en de enige norm het controleren van de aangifte zelf is, dan komt iedere keer de vraag terug: wat is er dan veranderd ten opzichte van de periode voor HT? Wanneer weet ik nou dat die fiscaal dienstverlener zijn processen daadwerkelijk op orde heeft? Zodat de ingediende aangiften kloppen en dat de Belastingdienst daarop kan vertrouwen? Je hebt bedrijven die veel investeren in kwaliteitscontrole en je hebt bedrijven die dat minder doen. De kwaliteitscontrole is niet geobjectiveerd. Het is heel mooi dat we allemaal vertrouwen in de goede wil van bedrijven, de samenleving en van mensen. Maar er is toch een risico. Er is geld mee gemoeid en dat is uiteindelijk toch maatschappelijk geld. Ons systeem bevat buitengewoon veel elementen van willekeur.’

 

Dit artikel op papier lezen?

Neem dan een abonnement op Accountancy Vanmorgen.

U kunt u via deze link abonneren!

 

Voorbeeld? ‘Er zijn bedrijven waarbij de Belastingdienst langs komt en waar de klantencoördinator van de Belastingdienst gepasseerd wordt door de inspecteur loonbelasting, die weer gewoon op zijn eigen manier te werk gaat. De Belastingdienst doet geen uitspraak over de kwaliteit van het beheerssysteem, maar als ik niet weet of hij het wel of niet goed vindt: wat krijg ik er dan voor terug? De hele grote ondernemingen kennen een eigen dynamiek. De AEX top 23-bedrijven staan bijna in continu overleg met de Belastingdienst. Dat is logisch. Er speelt veel, er zijn veel vragen. Maar voor de laag daaronder wordt het lastiger, omdat het erg moeilijk is om er achter te komen hoe die inspecteur nu in verschillende gevallen de kwaliteit van de fiscale beheersing ervaart. Dat kan omdat HT is gebaseerd op wat de Belastingdienst noemt het ‘Freies Ermessen’. De Belastinginspecteur bepaalt in feite zelf hoe hij met zijn zaken omgaat. Dat maakt het systeem niet erg transparant. Freies Ermessen als het gaat over wetsduiding begrijp ik volkomen. Maar het gaat om zoiets als een juiste administratie en de begrippen die Starreveld daaromheen heeft ontwikkeld. Dat zijn begrippen die we kennen uit COSO, uit International Standard Assurance Engagements, uit ISO-regels, enz. Ik snap niet waarom je die niet van toepassing verklaart op fiscaliteit en HT. Bovendien houd je belastingadviseurs zo geen spiegel voor wat ze wel kunnen en wat ze niet kunnen. Je bent de noodzakelijke kennis die nodig is voor advisering op het vlak van proces-, administratie en risicomanagement ontzettend aan het ‘down-playen’. Dat leidt niet tot betere compliance.’

Plat gezegd: ik ben als belastingplichtige overgeleverd aan de blauwe ogen van de inspecteur van dienst?

‘Ja! Die gewoon toepast wat hij voor die tijd ook al toepaste binnen de algemene beginselen van behoorlijk bestuur. Eff ectief is er helemaal niets veranderd.’

Noch voor de belastingplichtige, noch voor de Belastingdienst is het systeem effectiever en efficiënter geworden?

‘Niet aantoonbaar. Misschien is het wel een goed idee om het te laten onderzoeken door een onafhankelijke instantie als de Algemene Rekenkamer. Dan weten we het meteen. Misschien zit ik er wel helemaal naast, maar misschien ook niet. Niemand weet het nu. Aantallen convenanten voor MKB- en grote ondernemingen zeggen niets over kwaliteit en efficiency.’

Kun je stellen: de Belastingdienst is doorgaans te vertrouwen, de meeste ondernemingen zijn te vertrouwen?

‘Ja, daar ben ik zeker van. De Nederlandse belastingmoraal is hoog. De integriteit en professionaliteit van de Belastingdienst staat wat mij betreft buiten iedere discussie. Het is daarom jammer dat de staatssecretaris zijn eigen Belastingdienst en belastingplichtigen niet vertrouwt. Kijk naar de fictieve vermogensrendementsheffing. De Belastingdienst kan niet de werkelijke rendementen controleren. Blijkbaar is er weinig vertrouwen in het vermogen van de Belastingdienst om binnen geautomatiseerde systemen en bankgegevens te komen tot een vaststelling van de werkelijke rendementen. En van belastingplichtigen om in overgrote meerderheid eerlijk aangifte te doen. De Belastingdienst volgt een strategie van transparantie en vertrouwen, maar laat dan weer zien dat zij hun eigen belastingplichtigen niet vertrouwen. Dan hink je op twee gedachten. En als je zegt dat je niet in staat bent dat (vermogensrendementsheffing, FH) te controleren, en daarom gaat werken met ficties, dan vertrouw je ook je eigen Belastingdienst en belastingplichtigen niet. Een systeem dus dat alleen is gebaseerd op wantrouwen en dus strijdig met de horizontale gedachte. Ik denk in dit kader aan nalevingsstrategieën zoals je die in Engeland ziet. Een combinatie van hard- en soft law. Daar heb je te maken met een wettelijke verplichting tot een jaarlijkse ‘Senior Accounting Officer verklaring’, een soort ‘in control statement’ en een voorgestelde wettelijk verplichte publicatie van je tax strategy gecombineerd met een code of conduct. Die is vrijwillig. Je belooft dat je de fiscaliteit op een bepaalde manier benadert en daar zorgvuldig mee omgaat. Zo zeg je bijvoorbeeld dat je geen fiscale structuren optuigt die leiden tot een resultaat dat het parlement niet heeft beoogd. Maar ook dat de interne governance voor tax op orde is. En dat je materiële fiscale zaken vrijwillig aan de Belastingdienst meldt. Dan kun je stellen ‘dat is vrijwillig’ ‒ overigens voor de financiële sector is dat niet zo ‒ en dan kun je zeggen: ‘Ik teken niet’. Probleem is dan dat je dan automatisch in de perceptie van de Belastingdienst in de categorie hoog risico komt. Zo ontstaan er wel zachte dwangmiddelen. Je moet dan wel goed nadenken wat dit betekent voor je bedrijfsvoering. Kun je leveren wat de Belastingdienst van je vraagt? In de UK en Australië geeft de Belastingdienst dat aan. In Nederland doet de Belastingdienst dat niet. Dat moet de markt maar ontwikkelen. De markt heeft dat ontwikkeld, maar dan zegt de Belastingdienst: ‘We hebben Freies Ermessen, ons eigen oordeel. Bovendien kunnen we niet zeggen: ‘dit werkt wel, dat werkt niet. Dan bevoordelen we een partij.’ Daarmee verdwijnt elke prikkel tot procesverbetering. Ik begrijp dat de Belastingdienst zich alle rechts- en machtsmiddelen wil voorbehouden. Ik begrijp niet dat men kan stellen dat het efficiënter is. Ik begrijp ook dat het heel sympathiek klinkt wanneer men stelt dat er geen richting gegeven wordt aan het naadloos inrichten van fiscaliteit binnen een onderneming. Alleen, dat sympathieke stelsel wordt internationaal nergens gevolgd en gaat binnen grote ondernemingen tot spanningen leiden. Het buitenland bekijkt je fiscale organisatie of tax control framework anders dan Nederland.’

Helpt ICT?

‘Wanneer ook de Belastingdienst gaat werken met meer technology driven audit approaches, zoals data- extractie, is dat feitelijk weer een verticalisering van de relatie Belastingdienst ‒ belastingplichtige. Auditprotocollen en grootschalige datacontrole maken HT weer overbodig. Je automatiseert gewoon een groot deel van het proces. De staatsecretaris heeft het grootste gelijk van de wereld hier zwaar op in te zetten. Technology gaat voor een Copernicaanse revolutie zorgen bij fiscale handhaving. Er blijft natuurlijk altijd een persoonlijk element in de relatie, maar dat zal aanzienlijk minder worden in de toekomst.’

Gebeuren er ongelukken? ‘Ongelukken gebeuren er altijd.’

Is er al jurisprudentie met de term Horizontaal Toezicht? ‘Nee, alle rechtsgangen staan altijd open er is een recht ‘to agree to disagree’. Ik ken wel een zaak waarin iemand heel erg teleurgesteld is vanwege het feit dat informatievoorziening van de onderneming naar de Belastingdienst open en transparant verliep, maar dat de wederkerigheid niet plaatsvond. Hoe dat afloopt, weet ik nog niet. We horen wel dat mensen af en toe verbaasd zijn dat een horizontale relatie soms toch weer wat verticaler wordt. Wanneer de Belastingdienst iets ziet wat niet klopt, moeten ze daar wat meedoen. Alleen wordt af en toe de indruk gewekt – of hebben mensen de verkeerde perceptie – dat alles pais en vree is. En dat is natuurlijk onzin. Overigens moeten we onze Belastingdienst hier ook in bescherming nemen. De verwachtingen worden door belastingplichtigen ook niet altijd waargemaakt. Meer helderheid voor beiden is nodig.’

Moet HT opnieuw worden uitgevonden met heldere kaders en normen?

‘Ja. Wanneer je effectief en efficiënt belasting wil heffen moet je werken met kaders. Dat kunnen sommige Belastingdienstmedewerkers wel of niet leuk vinden; sommige bedrijven wel of niet leuk vinden. Maar zo werkt het nu eenmaal. Bedrijven zijn al lang overgegaan naar shared service centres en gecentraliseerde finance-afdelingen en geautomatiseerde auditfuncties. Ik zie niet in waarom dat niet voor fiscaliteit kan gelden. Dat zien we in het buitenland ook al gebeuren. Daar denkt men eerst in fiscale beheersing, inkadering in wetgeving, protocollen en codes of conduct. Dat doen ze niet voor niets. Aan andere kant is de Nederlandse cultuur heel open en gericht op consensus en overleg. Maar de vraag is of in de automatiseringsslag die we nu doormaken, relaties op die wijze nog kunnen worden vormgegeven. Geautomatiseerde fiscale datacontroles leiden per definitie tot een meer verticale relatie en niet tot een horizontale. Het is in dit kader verheugend om te zien dat de VLB en vertegenwoordigers van de Belastingdienst kennelijk overeenstemming hebben bereikt over verbeterpunten voor HT. Ik ben benieuwd hoe dit in praktische handvatten wordt omgezet.’

Is dat erg?

‘Nee. Alles wat leidt tot een efficiënter, goedkoper fiscaal complianceproces leidt wat mij betreft tot meer gelijkheid, rechtszekerheid en is daardoor maatschappelijk beter.’

 

Eelco van der Enden is partner bij PwC en ‘Global Taks Function Effectiveness Leader.’ Eerder was hij werkzaam bij o.a. Exact, Getronics en Baan

Categorie: Fiscaal, Nieuws Tags: Belastingdienst, Horizontaal toezicht

Tags: Belastingdienst, Horizontaal toezicht

Gerelateerde artikelen

26 mei 2023

Jaarrapportage Belastingdienst 2022

24 mei 2023

Van Berkel Accountants 26ste kantoor onder koepelconvenant horizontaal toezicht Belastingdienst

24 mei 2023

Medewerker Belastingdienst verzweeg jarenlang buitenlands vermogen in aangiftes

23 mei 2023

Van Rij laat Belastingdienst eigen gebruik USB-sticks onderzoeken

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Hoofdsponsor

Soft skills van onschatbare waarde in technologietijdperk

Partnercarrousel

Fiscount en Markus Verbeek Praehep gaan opleidingsaanbod combineren
Data is de sleutel voor minder werkdruk bij accountantskantoren
Het einde van papierwerk: hoe automatische factuurverwerking het verschil maakt
Koen Scheepers adviseur bij Credion
Soft skills van onschatbare waarde in technologietijdperk
Verduurzaming zorgt voor meer groene businesscases
Caseware nieuw aug 2022
Reanda als eerste in Nederland aan de slag met AUDIT+ van Caseware

CONTENT MARKETING VOOR DE FINANCIËLE SECTOR Maak je …  

Zeven feitjes over vakantiegeld
Wat moet je doen als je op een phishinglink hebt geklikt?
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid, terwijl Brussel voortraast
Zo regel je efficiënt een statutenwijziging
Hoe bereid je je als accountant voor op een toezichthouder van de WWFT?
Adviseren op basis van realtime accounting – laat de tools voor je werken
Maximaal profiteren van Microsoft 365? Zo doe je dat in 6 stappen met Power BI
PSD2, wat moet je ermee?
Wat te doen bij een datalek? Onderneem deze stappen!
Hoeveel is kennis waard?
Vier tips voor een beheersbare planning voor accountants
Coronabetalingsregeling houdt op: wat kan je als accountant voor je klant doen?
Uitbreiding NT Middelgroot faciliteert aanleveren van één dataset aan KvK en bank voor middelgrote ondernemingen
KANS-klachten door beeldschermwerk voorkomen

GAC is leverancier van Microsoft Dynamics 365 …  

Veilig mailen als accountant? Zo doe je dat
Accountmanager op non-actief gesteld wegens ongewenste appjes
Exact logo
Exact Live: Hoe kan software-innovatie bijdragen aan toekomstbesteding groeien?
Het belang van een passende bedrijfscultuur
Yuki logo 042021
Duurzaamheidsmonitor van Visma-bedrijven Yuki en SmartTrackers maakt verplichte rapportage toegankelijk voor mkb
Silverfin en PKIsigning ontwikkelen software-integratie voor accountants
Vakantie tijdens verlof en verzuim, hoe zit dat precies?
Visma Pinkweb logo
Verhoog werkgeluk door efficiënter werken
AV-Top 50 | Boekhoudsoftware met een ziel
Hoe je als accountant je klant helpt met het delen van bestanden
Like-IT

Meest gelezen

  • Van Rij ziet verplaatsen eigen woning naar box 3 niet zitten
  • ‘Nieuwe box 3-belasting desastreus voor startups’
  • Wat is er toch met de voorlopige jaarrekening?
  • Jaarrekeningen 2019/2020 nog altijd niet samengesteld: onbereikbare AA doorgehaald

Checkpoints van Fiscount en AV

Abonneer nieuwsbrief AV

Vacatures

Senior financial auditor
Gemeente Haarlem
Assistent Accountant Agro
Flynth
Accountant AA of RA voor samenstelpraktijk (32-40 uur)
KRAMERKUIPER accountants|adviseurs
Beginnend assistent-accountant MKB
Moore MTH
Senior manager Accountancy general practice samenstelpraktijk te Arnhem
Klop
Assistent-Accountant (gevorderd) – Wezep
KRC Van Elderen
Beginnend assistent-accountant MKB
Moore MTH
Fiscalist (24-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
(senior) Medewerker aangiftepraktijk
Scab
Werkperiode Junior assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Assistent Accountant (24 – 40 uur)
Flynth
Vennotabel RA external auditor te Amsterdam
Klop & Partners
Manager Accountancy en Advies
HLB Witlox Van den Boomen
Ondernemende Belastingadviseur (32-40 uur)
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Adviseur Corporate Finance (32-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Allround vennotabel accountant RA – Den Haag
Klop & Partners B.V.
Medewerker Belastingadvies
Flynth
Assistent-Accountant (gevorderd) / aankomend adviseur mkb – Zwolle
KRC Van Elderen
Financieel administratief medewerker
Scab
Assistent Accountancy en Advies
HLB Witlox
Manager audit
Moore MTH
Opdrachtmanager Accountancy & Advies
Witlox van den Boomen
Assistent Audit
Lansigt
Relatiebeheerder – 32-40 uur p.w | Brielle
WEA Deltaland
Ervaren assistent-accountants samenstelpraktijk (dit betreft meerdere vacatures)
WEA Gouda
Beginnend Belastingadviseur (32-40 uur) – Beverwijk of Haarlem
De Hooge Waerder
Zelfstandig Assistent Accountant voor samenstelpraktijk (32-40 uur)
KRAMERKUIPER accountants|adviseurs
Belastingadviseur
Flynth
Gevorderd Assistent Accountant
Moore MTH
Gevorderd assistent-accountant MKB
Moore MTH
Assistent Accountant Audit
HLB Witlox Van den Boomen
Manager Assurance | Amersfoort, Arnhem, Ede, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Vennotabel AA/RA manager te Aalsmeer
Klop & Partners
Controleleider Supermarkten
Lansigt
Senior Assistent Accountant Audit
HLB Witlox Van den Boomen
Aankomend Accountant-Administratieconsulent
Yours Accountancy
Gevorderd Assistent Accountant (Assurance)
KRAMERKUIPER accountants|adviseurs
Controleleider
Moore MTH
(Senior) Manager Accountancy & Advies
HLB Witlox Van den Boomen
Supervisor audit in Brabant
Moore DRV
Senior Manager Samenstelpraktijk
RSM
Senior Manager Accountancy & Advies | Ede
CROP
Supervisor audit in Oud-Beijerland
Moore DRV
Controleleider
WEA Gouda
Vennotabel Directeur audit RA
Klop
Externe Accountant
Coney Minds
Docent Accountancy (1,0 fte)
Hogeschool van Amsterdam
Assistent Accountant Samenstel
Lansigt
Senior assistant audit in Zeeland
Moore DRV
Accountant Agro
Flynth
Gevorderd assistent accountant • Dordrecht
WEA Deltaland
ASSISTENT-ACCOUNTANT (24 – 40 uur)
Jongejan & Partners
Cost Accountant
Top Onions
Ervaren Assistent-Accountant (32 – 40 uur)
Jongejan & Partners
Belastingadviseur Agro
Flynth
IT Auditor
Lansigt
Vacature gevorderd assistent accountant
WEA Deltaland
Boekhouder
Gelders Genootschap
Beginnend assistent-accountant MKB duaal
Moore MTH
Gevorderd assistent-accountant / beginnend controleleider
KRC Van Elderen
Relatiebeheerder Accountancy & Advies | Amersfoort en Ede
CROP
Relatiebeheerder / Accountant MKB
Moore MTH
Director accountancy & advies
Baker Tilly
Assistent Accountant (24 – 40 uur)
Flynth
Supervisor Assurance | Amersfoort, Hoofddorp, Ede, Arnhem en Utrecht
CROP
Adviseur internationaal
Flynth
(zelfstandig) Assistent-accountant
van de Kamp & van Gelder
Senior external auditor/aankomend vennoot
Klop
Data-Scientist (medior)
Coney Minds
Werkstudent accountancy MKB
Moore MTH
Senior Assistent Accountant Audit
Flynth
Senior accountant relatiebeheerder mkb in Bergen op Zoom
Moore DRV
Medewerker Facturatie
Flynth
Belastingadviseur BTW – Venlo
Flynth
Relatiebeheerder / Accountant MKB
Moore MTH
Zelfstandig Assistent Accountant | Amersfoort, Ede, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Controleleider
Lansigt
Manager audit
Moore MTH
Officemanager
van Helder
(Junior) Accountant
Lansigt
Medewerker Aangiftepraktijk
Yours Accountancy
Gevorderd Assistent Accountant | Hoofddorp, Amersfoort, Arnhem, Ede en Utrecht
CROP
Director accountancy & advies
Baker Tilly
Floormanager / Assistent – Accountant
Jongejan & Partners
Accountant RA (Nijmegen)
Konings & Meeuwissen
Traineeship Accountancy Alphen aan den Rijn
Lansigt
Gevorderd Assistent Accountant Gouda
Lansigt
Voorzitter en een lid Raad van Commissarissen Countus Groep B.V.
Countus Groep B.V.
Relatiebeheerder – Accountant
Moore MTH
Intern Controller/ Auditor
Gemeente Heerde
Assistent-Accountant controlepraktijk (beginnend)
KRC Van Elderen
Financieel administratief medewerker
Fiscount
Assistent-Accountant
Yours Accountancy
Assistent Accountant
Marshoek
Relatiebeheerder MKB
Moore MTH
Meewerkstage Accountancy
Flynth
Relatiebeheerder / Accountant MKB
Moore MTH
Senior Supervisor Assurance | Amersfoort, Arnhem, Ede, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Controleleider
Moore MTH
Assistent-Accountant (zelfstandig)
KRC Van Elderen

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen