• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-Padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-Padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » ‘Horizontaal Toezicht moet opnieuw worden uitgevonden.’ Interview Eelco van der Enden (PwC)

‘Horizontaal Toezicht moet opnieuw worden uitgevonden.’ Interview Eelco van der Enden (PwC)

Fiscaal, Nieuws

24 november 2015 door Accountancy Vanmorgen

Accountancy Vanmorgen

Horizontaal Toezicht heeft niet gebracht wat iedereen er 6 jaar geleden van verwachtte. Twijfels over de effectiviteit, de Belastinginspecteur gedraagt zich nog steeds autonoom, het ontbreekt aan heldere kaders en de constatering dat ICT, automatisering en datacontrole leiden tot verticalisering. Kortom, heeft HT nog wel toekomst? Interview met PwC’s Eelco van der Ende.

Wat heeft 6 jaar Horizontaal toezicht gebracht?

‘Als je het bekijkt vanuit het perspectief van de Belastingdienst? Geen idee! In het MKB vallen zo’n 110.000 ondernemingen onder HT en bij de grote bedrijven zijn dat er zo’n 1800. Als de doelstelling is geweest dat we efficiënter en effectiever toezicht zouden krijgen tegen minder kosten is daar geen antwoord op te geven. Dat weten we niet. Een nulmeting waar gekeken werd naar tijdsbesteding van belastingambtenaren, belastingopbrengsten gewogen aan de groei of de daling van de economie, de inzet voor HT bij de onderneming, betalingsgedrag, correctheid van aangiftes, enzovoort, dat is allemaal niet gedaan. Dat  is in de UK vanaf 2006 wel gebeurd. En soms hoor je vanuit het bedrijfsleven als voordeel: we hebben een goede relatie met de Belastingdienst. Maar de vraag is of we die ook al niet hadden voor de tijd van HT? HT heeft zich de afgelopen 6 jaar niet verder doorontwikkeld. Neem daarbij het standpunt dat een convenant geen juridische waarde heeft en dat het fiscale beheersing gestuurd wordt door ‘subjectief dynamische open normen’ en het wordt buitengewoon lastig om een effectiviteitsmeting te doen. Subjectief dynamische open normen, dat is de officiële lijn van de Belastingdienst. Omdat ieder bedrijf anders is, kun je ‒ zo stelt de Belastingdienst ‒ niet komen met richtlijnen over hoe de fiscale beheersing of de fiscale administratie er uit zou moeten zien. Anders dan in het buitenland is men niet overgegaan tot een code of conduct, zoals in de UK, Australië en Canada en in andere landen wordt overwogen. Ook de OECD gaat komen met meer sturing. Daar heet Horizontaal toezicht cooperative compliance. Er worden dus geen kaders gegeven over wanneer er nu sprake is van een adequaat fiscaal beheersingsstelsel dat objectief zou kunnen worden beoordeeld door een interne of externe accountant. Het blijft een beetje in het midden hangen wat HT nu echt inhoudt, anders dan een niet nader gedefinieerde relatiecomponent tussen medewerkers van de Belastingdienst en medewerkers van de onderneming. Ik vind dat jammer. Ik denk dat accountants hier zelf nadere invulling aan gaan geven middels een controlestandaard voor ‘tax control frameworks’. Voor algemeen en financieel risicomanagement kennen we die immers al. Het basisconcept, een relatie gebaseerd op transparantie en gerechtvaardigd vertrouwen, onderschrijf ik volledig. Is de belastingplichtige in staat om de Belastingdienst er van te overtuigen dat hij de zaken op orde heeft? Dat er een intern validatiesysteem is dat aangeeft dat de aangifte klopt? En dan krijg je, tussen aanhalingstekens, een beloning van de Belastingdienst in de vorm van minder aandacht en minder controles. Zo lang je die criteria niet objectiveerbaar maakt, houdt het een hoog gehalte van een persoonlijke oordeelsvorming door de betrokken controleur. Daarmee wordt het lastig sturen. Wanneer je zegt dat een norm voor fiscale administraties niet bestaat en de enige norm het controleren van de aangifte zelf is, dan komt iedere keer de vraag terug: wat is er dan veranderd ten opzichte van de periode voor HT? Wanneer weet ik nou dat die fiscaal dienstverlener zijn processen daadwerkelijk op orde heeft? Zodat de ingediende aangiften kloppen en dat de Belastingdienst daarop kan vertrouwen? Je hebt bedrijven die veel investeren in kwaliteitscontrole en je hebt bedrijven die dat minder doen. De kwaliteitscontrole is niet geobjectiveerd. Het is heel mooi dat we allemaal vertrouwen in de goede wil van bedrijven, de samenleving en van mensen. Maar er is toch een risico. Er is geld mee gemoeid en dat is uiteindelijk toch maatschappelijk geld. Ons systeem bevat buitengewoon veel elementen van willekeur.’

 

Dit artikel op papier lezen?

Neem dan een abonnement op Accountancy Vanmorgen.

U kunt u via deze link abonneren!

 

Voorbeeld? ‘Er zijn bedrijven waarbij de Belastingdienst langs komt en waar de klantencoördinator van de Belastingdienst gepasseerd wordt door de inspecteur loonbelasting, die weer gewoon op zijn eigen manier te werk gaat. De Belastingdienst doet geen uitspraak over de kwaliteit van het beheerssysteem, maar als ik niet weet of hij het wel of niet goed vindt: wat krijg ik er dan voor terug? De hele grote ondernemingen kennen een eigen dynamiek. De AEX top 23-bedrijven staan bijna in continu overleg met de Belastingdienst. Dat is logisch. Er speelt veel, er zijn veel vragen. Maar voor de laag daaronder wordt het lastiger, omdat het erg moeilijk is om er achter te komen hoe die inspecteur nu in verschillende gevallen de kwaliteit van de fiscale beheersing ervaart. Dat kan omdat HT is gebaseerd op wat de Belastingdienst noemt het ‘Freies Ermessen’. De Belastinginspecteur bepaalt in feite zelf hoe hij met zijn zaken omgaat. Dat maakt het systeem niet erg transparant. Freies Ermessen als het gaat over wetsduiding begrijp ik volkomen. Maar het gaat om zoiets als een juiste administratie en de begrippen die Starreveld daaromheen heeft ontwikkeld. Dat zijn begrippen die we kennen uit COSO, uit International Standard Assurance Engagements, uit ISO-regels, enz. Ik snap niet waarom je die niet van toepassing verklaart op fiscaliteit en HT. Bovendien houd je belastingadviseurs zo geen spiegel voor wat ze wel kunnen en wat ze niet kunnen. Je bent de noodzakelijke kennis die nodig is voor advisering op het vlak van proces-, administratie en risicomanagement ontzettend aan het ‘down-playen’. Dat leidt niet tot betere compliance.’

Plat gezegd: ik ben als belastingplichtige overgeleverd aan de blauwe ogen van de inspecteur van dienst?

‘Ja! Die gewoon toepast wat hij voor die tijd ook al toepaste binnen de algemene beginselen van behoorlijk bestuur. Eff ectief is er helemaal niets veranderd.’

Noch voor de belastingplichtige, noch voor de Belastingdienst is het systeem effectiever en efficiënter geworden?

‘Niet aantoonbaar. Misschien is het wel een goed idee om het te laten onderzoeken door een onafhankelijke instantie als de Algemene Rekenkamer. Dan weten we het meteen. Misschien zit ik er wel helemaal naast, maar misschien ook niet. Niemand weet het nu. Aantallen convenanten voor MKB- en grote ondernemingen zeggen niets over kwaliteit en efficiency.’

Kun je stellen: de Belastingdienst is doorgaans te vertrouwen, de meeste ondernemingen zijn te vertrouwen?

‘Ja, daar ben ik zeker van. De Nederlandse belastingmoraal is hoog. De integriteit en professionaliteit van de Belastingdienst staat wat mij betreft buiten iedere discussie. Het is daarom jammer dat de staatssecretaris zijn eigen Belastingdienst en belastingplichtigen niet vertrouwt. Kijk naar de fictieve vermogensrendementsheffing. De Belastingdienst kan niet de werkelijke rendementen controleren. Blijkbaar is er weinig vertrouwen in het vermogen van de Belastingdienst om binnen geautomatiseerde systemen en bankgegevens te komen tot een vaststelling van de werkelijke rendementen. En van belastingplichtigen om in overgrote meerderheid eerlijk aangifte te doen. De Belastingdienst volgt een strategie van transparantie en vertrouwen, maar laat dan weer zien dat zij hun eigen belastingplichtigen niet vertrouwen. Dan hink je op twee gedachten. En als je zegt dat je niet in staat bent dat (vermogensrendementsheffing, FH) te controleren, en daarom gaat werken met ficties, dan vertrouw je ook je eigen Belastingdienst en belastingplichtigen niet. Een systeem dus dat alleen is gebaseerd op wantrouwen en dus strijdig met de horizontale gedachte. Ik denk in dit kader aan nalevingsstrategieën zoals je die in Engeland ziet. Een combinatie van hard- en soft law. Daar heb je te maken met een wettelijke verplichting tot een jaarlijkse ‘Senior Accounting Officer verklaring’, een soort ‘in control statement’ en een voorgestelde wettelijk verplichte publicatie van je tax strategy gecombineerd met een code of conduct. Die is vrijwillig. Je belooft dat je de fiscaliteit op een bepaalde manier benadert en daar zorgvuldig mee omgaat. Zo zeg je bijvoorbeeld dat je geen fiscale structuren optuigt die leiden tot een resultaat dat het parlement niet heeft beoogd. Maar ook dat de interne governance voor tax op orde is. En dat je materiële fiscale zaken vrijwillig aan de Belastingdienst meldt. Dan kun je stellen ‘dat is vrijwillig’ ‒ overigens voor de financiële sector is dat niet zo ‒ en dan kun je zeggen: ‘Ik teken niet’. Probleem is dan dat je dan automatisch in de perceptie van de Belastingdienst in de categorie hoog risico komt. Zo ontstaan er wel zachte dwangmiddelen. Je moet dan wel goed nadenken wat dit betekent voor je bedrijfsvoering. Kun je leveren wat de Belastingdienst van je vraagt? In de UK en Australië geeft de Belastingdienst dat aan. In Nederland doet de Belastingdienst dat niet. Dat moet de markt maar ontwikkelen. De markt heeft dat ontwikkeld, maar dan zegt de Belastingdienst: ‘We hebben Freies Ermessen, ons eigen oordeel. Bovendien kunnen we niet zeggen: ‘dit werkt wel, dat werkt niet. Dan bevoordelen we een partij.’ Daarmee verdwijnt elke prikkel tot procesverbetering. Ik begrijp dat de Belastingdienst zich alle rechts- en machtsmiddelen wil voorbehouden. Ik begrijp niet dat men kan stellen dat het efficiënter is. Ik begrijp ook dat het heel sympathiek klinkt wanneer men stelt dat er geen richting gegeven wordt aan het naadloos inrichten van fiscaliteit binnen een onderneming. Alleen, dat sympathieke stelsel wordt internationaal nergens gevolgd en gaat binnen grote ondernemingen tot spanningen leiden. Het buitenland bekijkt je fiscale organisatie of tax control framework anders dan Nederland.’

Helpt ICT?

‘Wanneer ook de Belastingdienst gaat werken met meer technology driven audit approaches, zoals data- extractie, is dat feitelijk weer een verticalisering van de relatie Belastingdienst ‒ belastingplichtige. Auditprotocollen en grootschalige datacontrole maken HT weer overbodig. Je automatiseert gewoon een groot deel van het proces. De staatsecretaris heeft het grootste gelijk van de wereld hier zwaar op in te zetten. Technology gaat voor een Copernicaanse revolutie zorgen bij fiscale handhaving. Er blijft natuurlijk altijd een persoonlijk element in de relatie, maar dat zal aanzienlijk minder worden in de toekomst.’

Gebeuren er ongelukken? ‘Ongelukken gebeuren er altijd.’

Is er al jurisprudentie met de term Horizontaal Toezicht? ‘Nee, alle rechtsgangen staan altijd open er is een recht ‘to agree to disagree’. Ik ken wel een zaak waarin iemand heel erg teleurgesteld is vanwege het feit dat informatievoorziening van de onderneming naar de Belastingdienst open en transparant verliep, maar dat de wederkerigheid niet plaatsvond. Hoe dat afloopt, weet ik nog niet. We horen wel dat mensen af en toe verbaasd zijn dat een horizontale relatie soms toch weer wat verticaler wordt. Wanneer de Belastingdienst iets ziet wat niet klopt, moeten ze daar wat meedoen. Alleen wordt af en toe de indruk gewekt – of hebben mensen de verkeerde perceptie – dat alles pais en vree is. En dat is natuurlijk onzin. Overigens moeten we onze Belastingdienst hier ook in bescherming nemen. De verwachtingen worden door belastingplichtigen ook niet altijd waargemaakt. Meer helderheid voor beiden is nodig.’

Moet HT opnieuw worden uitgevonden met heldere kaders en normen?

‘Ja. Wanneer je effectief en efficiënt belasting wil heffen moet je werken met kaders. Dat kunnen sommige Belastingdienstmedewerkers wel of niet leuk vinden; sommige bedrijven wel of niet leuk vinden. Maar zo werkt het nu eenmaal. Bedrijven zijn al lang overgegaan naar shared service centres en gecentraliseerde finance-afdelingen en geautomatiseerde auditfuncties. Ik zie niet in waarom dat niet voor fiscaliteit kan gelden. Dat zien we in het buitenland ook al gebeuren. Daar denkt men eerst in fiscale beheersing, inkadering in wetgeving, protocollen en codes of conduct. Dat doen ze niet voor niets. Aan andere kant is de Nederlandse cultuur heel open en gericht op consensus en overleg. Maar de vraag is of in de automatiseringsslag die we nu doormaken, relaties op die wijze nog kunnen worden vormgegeven. Geautomatiseerde fiscale datacontroles leiden per definitie tot een meer verticale relatie en niet tot een horizontale. Het is in dit kader verheugend om te zien dat de VLB en vertegenwoordigers van de Belastingdienst kennelijk overeenstemming hebben bereikt over verbeterpunten voor HT. Ik ben benieuwd hoe dit in praktische handvatten wordt omgezet.’

Is dat erg?

‘Nee. Alles wat leidt tot een efficiënter, goedkoper fiscaal complianceproces leidt wat mij betreft tot meer gelijkheid, rechtszekerheid en is daardoor maatschappelijk beter.’

 

Eelco van der Enden is partner bij PwC en ‘Global Taks Function Effectiveness Leader.’ Eerder was hij werkzaam bij o.a. Exact, Getronics en Baan

Categorie: Fiscaal, Nieuws Tags: Belastingdienst, Horizontaal toezicht

Tags: Belastingdienst, Horizontaal toezicht

Gerelateerde artikelen

16 juni 2025

Belastinginspecteurs vaak nalatig bij vaststellen schuld belastingfouten

4 juni 2025

Staatssecretaris reageert op kritisch rapport fiscaal dienstverleners

22 mei 2025

Belastingdienst in 2024: dienstverlening verbeterd, doelstellingen niet overal gehaald

19 mei 2025

Fiscus geeft ook organisaties nabestaandenmachtiging

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

Einde kabinet – hoe gaat het verder met de landbouwvrijstelling?

Partnercarrousel

Wanbetaling brengt Nederlandse mkb’ers in financiële problemen
AI voor mkb-accountants: pas op voor middelmaat
AFAS Software maakt in 2025 overstap naar volledig elektrisch wagenpark  
Meegroeien met een mkb-ondernemer is minder spannend dan je denkt
Werkdruk omlaag – efficiëntie én innovatie omhoog!
Zo stel je eenvoudig en gestructureerd de jaarrekening op vanuit een administratie
AV-Top 50 | AI in de accountancy: een nieuwe samenwerking
De route naar een datagedreven kantoor
De drie beste declaratieapps voor je zakelijke uitgaven in 2025
Uiteindelijk belanghebbende Wwft: wat je moet weten over de UBO-verplichtingen
Koppel Zenvoices nu met Microsoft Dynamics 365 Business Central
Van nationaliteit naar fiscale valkuil: wat doe je als je klant ook Amerikaan is?
Ondersteun je klanten beter, sneller en met minder handmatig werk.
Zo geef je goed advies over aangiften van erf-en schenkbelasting
Zo zorg je voor een goede integratie van remoteteams
DAC7 in de praktijk: wat middelgrote platforms moeten weten in 2025
Consolideren met wederzijds belang
Hoe kies je de beste urenregistratie-software voor jouw accountantskantoor?
Accountants en bedrijfswaardering: je bent een onmisbare schakel
XLReporting breidt uit naar grootzakelijke markt
Waarom accountants liever anoniem werkgevers verkennen
De rol van de accountant in het verkoopvoorbereidingsproces
Uren schrijven geen tijdrovende klus meer: hoe De Hooge Waerder uren terugwon met ClockAssist
Boekhoudlandschap sterk gefragmenteerd, softwarekampioen ontbreekt (nog) in Europa
Van cijfers naar strategie met software
AI, deepfakes en digitale identiteit: waarom betrouwbare verificatie belangrijker is dan ooit
Waarom jouw accountantskantoor over moet op bellen met Microsoft Teams
Hoe speel je in op de kritische klant van 2025?
Doe jij ook mee aan het AV-padeltoernooi op 26 juni?
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Vijf tips voor het efficiënt beheren van klantdossiers 
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Fusies en overnames in de accountancysector: wat betekent dit voor jou als accountant?
Zo maakt Joanknecht gebruik van SharePoint als DMS
ICT & Kengetallen | Bouwstenen om de adviesrol op en uit te bouwen
Bjorn Lunden introduceert PSD2-bankkoppeling voor ondernemers en accountants
Banvo kiest voor Qwoater: “Standaardisatie is de sleutel tot succesvolle digitalisering”
ICT & Kengetallen | “Accountantskantoren kunnen veel sneller factureren”
Wwft-compliance in 2025: waarom handmatig werken niet meer voldoet
Fiscale voorjaarsstorm op komst, ben jij voorbereid?
Meer tijd voor medewerkers door digitalisering dankzij HR workflows
Sportlink en AFAS bundelen kracht en kennis om sportclubs financieel fit te maken
Hoe financier je werkkapitaal voor een onderneming?
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Bouw een sterk accountancyteam en stimuleer teamontwikkeling
Jaarrekening onder druk? Zo maak je het proces foutloos en beheersbaar met slimme software
Loonontwikkelingen in 2024: zowel kansen als bedreigingen voor ondernemers
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
ICT & Kengetallen | Snel, betrouwbaar en veilig op de plek van bestemming
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Als de zzp’er toch een werknemer is: herkwalificatie
Inhuur van VOF (vennoten) te beschouwen als zzp’ers of werknemers?
Waarom kennis van arbeidsrecht belangrijk is voor adviseurs

Vacatures

Teamleider Accountancy – Culemborg
aaff
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstel
Steens & Partners Accountants en Adviseurs
Controleleider
PIA Group
Adviseur Vakspecialist Accountancy
Schipper Accountants
Gevorderd assistent Accountant – Controlepraktijk
PIA Group
zelfstandig assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Adviseur mkb / Accountant
KRC Van Elderen
Beginnend Assistent Accountant Audit & Assurance
PIA Group
Zelfstandig Assistent Accountant
Hendriksen
Assistent Accountant
Schipper Accountants
Teamleider Accountancy  – Dronten
aaff
Vacature Relatiebeheerder Barchem
Westerveld en Vossers
Accountant AA
Hendriksen Accountants en Adviseurs
Beginnend assistent accountant Audit
BonsenReuling
Accountant met partnerambitie
Schipper Accountants
Assistent Accountant gevorderd AA Zwijndrecht
PIA
Adviseur accountancy Agri & Food – Zwolle
aaff
Vacature Assistent accountant Barchem
Westerveld en Vossers
Beginnend assistent accountant – Elst
BonsenReuling
Finance Consultant
a.s Works
Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstelpraktijk
PIA Group
Assistent accountant mkb- Zelhem
aaff
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
Senior Assistent Accountant
Schipper Accountants
Senior Assistent Audit
Confirm Audit & Assurance
Accountant Agri & Food- Gorinchem
aaff
Finance & Business Development Analyst
PIA Group
Financieel administratief medewerker
Scab
Beginnend assistent accountant – Lichtenvoorde
BonsenReuling
Relatiebeheerder  
Scab
Controleleider / Accountant Auditpraktijk
PIA Group
Assistent accountant controlepraktijk
Scab
Gevorderd Assistent Accountant Auditpraktijk
PIA Group
Junior Adviseur mkb
KRC van Elderen
Gevorderd Assistent Accountant Samenstelpraktijk
Kaap Hoorn
Adviseur Accountancy Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Agro Accountant
Schipper Accountants
Adviseur accountancy Agri & Food – Hoogeveen
aaff
Accountant mkb- Gorinchem
aaff
Teamleider Accountancy – Arnhem
aaff
Adviseur Agro
Schipper Accountants
Assistent accountant Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Accountant RA
PIA Group
Gevorderd assistent accountant Audit
BonsenReuling
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • Miljonair Barry Hay luncht voor 14,25 82.1k weergaven

  • De Wet toekomst pensioenen: eerste afdronk is goed 9.3k weergaven

  • ‘Pensioenstrijd’ voor de tuchtrechter: accountant KPMG aangeklaagd 5.6k weergaven

  • Keuze voor fiscaal partnerschap na overlijden echtgenoot niet te herzien 4.6k weergaven

  • Belastinginspecteurs vaak nalatig bij vaststellen schuld belastingfouten 4k weergaven

Vraag en aanbod

Ter overname/aansluiting gezocht: accountants-, belastingadvies- en administratiekantoor in de regio Kennemerland
Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht
Ter overname aangeboden: Accountantskantoor in de kop van Noord-Holland
Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor in medische sector
Ter overname gezocht: accountants- of administratiekantoor regio Rotterdam
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Rotterdam gezocht
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor regio Den Haag gezocht
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Zeewolde gezocht
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven
Ter overname of fusie gezocht: accountants- of belastingadvieskantoor Noordoost-Brabant
Administratiekantoor ter overname gezocht
Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles
Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in Overijssel met sectorspecialisatie
Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in de regio Doetinchem
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen