De vliegtaks wordt ongeveer 7 euro per ticket, ongeacht de reisbestemming. Het gaat om één vast bedrag om het de Belastingdienst niet te moeilijk te maken. Bronnen in Den Haag bevestigen vrijdag berichtgeving van RTL Nieuwshierover. Eerder overwoog het kabinet nog een heffing van 3,80 euro voor vluchten binnen Europa en van 22 euro voor intercontinentale vluchten.
De vliegtaks wordt in 2021 ingevoerd. Verder komt er een heffing voor vervuilende en lawaaiige vliegtuigen. Hoewel de vliegtaks is bedoeld voor het milieu, verwacht het kabinet niet dat de invoering tot veel minder vraag naar vliegreizen zal leiden. Tickets worden de komende tijd toch wel duurder, mede door de schaarse capaciteit op Schiphol. Met de extra winst die luchtvaartmaatschappijen daardoor maken, kunnen zij de belasting in belangrijke mate voor eigen rekening nemen.
‘Vliegtaks heeft nauwelijks effect op klimaat’
Eerder onderzocht onderzoeksbureau CE Delft in opdracht van het ministerie van Financiën tien verschillende typen heffingen. Daaruit bleek dat in alle gevallen 95 procent van de reizigers blijft vliegen vanaf een Nederlandse luchthaven. Verder bleek dat het alternatief dat de overige 5 procent zal kiezen niet per se milieuvriendelijker is. Als reizigers namelijk kiezen voor een luchthaven in het buitenland, ‘verplaatst het probleem’ zich. Bovendien zorgt omrijden met de auto voor extra vervuiling. In 2008 gold in Nederland ook al een vliegtaks, maar die werd een jaar na de invoering weer ingetrokken omdat de maatregel nauwelijks geld en milieuvoordelen opleverde. Toen bleek ook dat reizigers als alternatief vaker uitweken naar het buitenland.
Bron: ANP
Geef een reactie