• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, AV-Top 50
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
    • Incompany
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, AV-Top 50
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
    • Incompany
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » Vereenvoudiging administratieve lasten fiets van de zaak

Vereenvoudiging administratieve lasten fiets van de zaak

Fiscaal, Nieuws

7 februari 2023 door Accountancy Vanmorgen

Gesprekken met de mobiliteitssector vormen de aanleiding om een aantal zaken ten aanzien van de fiets van de zaak te vereenvoudigen en te verduidelijken. Dat schrijft staatssecretaris Van Rij (Fiscaliteit en Belastingdienst) in een nieuwe Kamerbrief:

Administratieve last fiets van de zaak

‘De per 2020 geïntroduceerde ‘fietsregeling’ voor de (elektrische) fiets van de zaak is op verzoek van de sector ingevoerd. Deze fietsregeling houdt in dat een forfaitaire bijtelling van 7% van de waarde (inclusief omzetbelasting) van de fiets geldt als de werkgever mede voor privégebruik een fiets ter beschikking stelt aan een werknemer. De bijtelling wordt bij het loon geteld. Als er sprake is van woon-werkverkeer dan wordt de fiets geacht in ieder geval ter beschikking te zijn gesteld voor privégebruik. De bijtelling is alleen aan de orde voor zover dit meer is dan een eigen bijdrage van de werknemer voor privégebruik. Wanneer de werknemer voor het woon-werkverkeer enkel gebruik maakt van de fiets van de zaak verloopt dit administratief goed. De sector is dan ook positief over de fietsregeling, maar heeft in de overleggen wel de aandacht gevraagd voor de administratieve lasten in situaties waarin de werknemer ook bijvoorbeeld met de eigen auto een paar dagen per week naar het werk komt.

Uit de overleggen blijkt namelijk dat de administratieve lasten oplopen als de werkgever niet enkel een fiets van de zaak aanbiedt, maar daarnaast ook een (vaste) onbelaste reiskostenvergoeding verstrekt voor het reizen met een privévervoermiddel. Voor een vaste onbelaste kilometervergoeding moet de werkgever namelijk aannemelijk maken hoeveel dagen een werknemer doorgaans of ‘in de regel’ reist naar een vaste plaats van werkzaamheden. In de praktijk betekent dit dat werkgevers, soms op omslachtige wijze, nauwkeurig bijhouden hoe iemand naar het werk is gekomen.

Dit speelt ook als een werknemer incidenteel – bijvoorbeeld bij slecht weer – met de eigen auto het woon-werkverkeer aflegt. Daarnaast blijkt bij een aantal werkgevers ten onrechte de indruk te zijn ontstaan dat er naast de fietsregeling in het geheel geen reiskostenvergoeding voor reizen met privévervoermiddelen geboden kan worden. Dit licht ik hieronder nader toe.

De (vaste) onbelaste reiskostenvergoeding en de fietsregeling

De werkgever mag een werknemer onder voorwaarden een onbelaste reiskostenvergoeding van maximaal € 0,21 per kilometer geven (gerichte vrijstelling) als hij voor zijn werk naar een vaste plek reist. Op de dagen dat de werknemer met de fiets van de zaak reist, mag er geen onbelaste reiskostenvergoeding worden verstrekt. Op de dagen dat de werknemer met de eigen auto reist, kan wel een onbelaste reiskostenvergoeding worden verstrekt. Deze onbelaste reiskostenvergoeding kan door de werkgever op declaratiebasis worden toegekend, maar ook in de vorm van een vaste reiskostenvergoeding. Als de werkgever (inhoudingsplichtige) naast een fiets van de zaak ook een vaste reiskostenvergoeding wil geven, kan dat op verschillende manieren, zoals de wettelijke en praktische methoden. Deze zijn uiteengezet in het Handboek Loonheffingen en kunnen dus ook naast de fiets van de zaak toegepast worden. Daarnaast is het ook mogelijk de algemene regels voor vaste onbelaste vergoedingen toe te passen. Dit houdt in dat de vaste reiskostenvergoeding kan worden onderbouwd met een onderzoek naar de reisbewegingen van de werknemer. De werkgever zal voor de onbelaste vaste reiskostenvergoeding aannemelijk moeten maken dat het ander vervoer wordt gebruikt.

Vereenvoudiging bewijslast

Met de diverse methoden om een onbelaste reiskostenvergoeding te verstrekken worden echter de administratieve lasten niet volledig weggenomen. Waar gebruik wordt gemaakt van verschillende vervoersmiddelen, in het bijzonder als de één ter beschikking is gesteld en de ander privé is, ontstaat de last om dit goed uit te werken en te monitoren. Tegelijkertijd is het ook niet wenselijk dat werkgevers dusdanig veel moeite hebben met de bewijslast dat ze besluiten in het geheel geen fiets van de zaak aan te bieden.

Om de bewijslast bij een vaste reiskostenvergoeding voor een privévervoermiddel te vereenvoudigen wordt de mogelijkheid geboden om werkgever en werknemer individueel afspraken te laten maken over hoeveel dagen per week met de eigen auto wordt gereisd en hoeveel dagen per week met de fiets van de zaak wordt gereisd. Deze afspraken kunnen vervolgens de basis vormen voor de vaststelling van een (vaste) onbelaste reiskostenvergoeding mits de afspraken zijn afgestemd op de persoonlijke omstandigheden van de werknemer en voldoende realiteitswaarde hebben. Een incidentele afwijking van deze afspraak hoeft ook niet te leiden tot een aanpassing van de vergoeding.

Uit de bespreking met de sector blijkt deze vereenvoudiging tegemoet te komen aan hun wensen. Deze vereenvoudiging zal worden opgenomen in de volgende uitgave van het Handboek Loonheffingen.’

Kamerbrief over toezegging administratieve lasten fiets van de zaak

Categorie: Fiscaal, Nieuws Tags: fiets van de zaak, loonheffingen, reiskosten

Tags: fiets van de zaak, loonheffingen, reiskosten

Gerelateerde artikelen

13 november 2025

Hof: bestuurder blijft verplicht verzekerd ondanks managementovereenkomst

15 oktober 2025

Boekhouder vrijgesproken van belastingfraude en deelname aan criminele organisatie

10 oktober 2025

Schijnconstructie door Cyprusroute met payrollovereenkomst niet aannemelijk gemaakt

3 oktober 2025

Kabinet wil geen verlenging boetepauze bij schijnzelfstandigheid per 2026

Reacties

  1. G Timmerman zegt

    9 februari 2023 om 09:16

    Over het verschil tussen verleden, heden en toekomst. De tekst: ” individueel afspraken …. met de fiets van de zaak wordt gereisd” ziet op de toekomst en is, net als het verleden bij beleggen, geen garantie. Prima als wenselijkheid maar daarom nog geen werkelijkheid. Het blijft dus nog steeds noodzakelijk om zodanig te registreren dat, op welke manier dan ook, de werkelijkheid bekent wordt en voldoende lang blijft.

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

Hoe zet je je vermogen zo goed mogelijk aan het werk voor je kinderen?

Partnercarrousel

3 tips om slimmer digitaal samen te werken
Future Ready Accountant rapport: 5 belangrijkste conclusies voor Nederland
AFAS ondersteunt accountants bij nieuwe regeling Opgaaf Werkelijk Rendement (OWR)
Van cijfertijger naar communicatiekanon
3 uitdagingen voor moderne accountantskantoren – en hoe je ze aanpakt
ViDA: grote btw-verandering op komst 
Caseware introduceert SCOPE+: cloudoplossing voor bijzondere opdrachten buiten samenstellen en controle
De spagaat van de Wwft: vertrouwen of verantwoordelijkheid?
Proactief optimaliseren komt voor adviseren
Accountancy in transitie: jouw handleiding om relevant te blijven
KYC automatiseren vs. handmatige processen: wat past bij jouw bedrijf?
Kantelpunt in Wwft-compliance: hoe automatisering en AI de accountancy transformeren
Koppel Zenvoices nu met Microsoft Dynamics 365 Business Central
Een Nederlandse ondernemer met een Amerikaans paspoort? Let dan goed op
Hoe je advieswerk écht van de grond krijgt 
Bereken op deze manier eenvoudig variaties op verdelingen bij de erfbelasting
“Soms verrassen studenten ons echt” HAN zet stappen met vernieuwde curricula Finance
De generatiekloof die de accountancysector niet kan negeren
De DAC7 deadline nadert: waarom accountants nu moeten handelen
Sleutelrol accountant bij meldingsplicht transacties 
Factureren zonder frustratie met de juiste facturatiesoftware voor accountants
Accountants en bedrijfswaardering: je bent een onmisbare schakel
Zo bespaar je 40+ minuten per Wwft-check
Veelgestelde vragen van bedrijven met complexe consolidatie  
Secundaire arbeidsvoorwaarden in de accountancy: wat is standaard en wat is extra?
Investeringen en exits in het private equity landschap
De 9 grootste frustraties bij urenregistratie voor accountants (en hoe je ze voorkomt)
ABN Amro slokt NIBC op: wat deze overname zegt over de veranderende financiële markt
Boekhoudlandschap sterk gefragmenteerd, softwarekampioen ontbreekt (nog) in Europa
Altijd een correcte urenverantwoording voor We Do Finance
Nieuwe integratie tussen PKIsigning en Irrus: digitaal ondertekenen direct vanuit SharePoint
Een document managementsysteem (DMS) is onmisbaar voor accountantskantoren 
5 tips om je klantdossiers slimmer te organiseren (zonder extra werk)
Visionplanner: ‘Kopzorgen & Kansen’ – nieuw onderzoek naar de toekomst van de accountancybranche
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Cijfers en drijfveren achter fusies en overnames in de accountancy
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Zo maakt Troost Accountants gebruik van SharePoint als DMS
“Handmatig bonnetjes invoeren voelt straks net zo achterhaald als faxen”
Bjorn Lunden lanceert Lundify 
Van mappendenken naar metadata: zó werkt de Document Hub
Technologie combinerenmet businesskennis
AI-ideation als vliegwiel voor ontwikkeling van accountancy software 
De Vbar komt eraan. Tijd om grip te krijgen op je zzp-risico’s
De mensen achter de loonstrook: in gesprek met Cora Josephs-Cuijpers
Klanten soepel bedienen met AFAS SB
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Groeipad in de samenstelpraktijk: van gevorderd assistent naar client manager
Hoe krijg je klanten en medewerkers mee in een softwareverandering?
De volgende stap in AI: HR-assistent Loket begrijpt nu je eigen documenten
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
Met de Standaard Bankverklaring via SBR zetten we een grote stap richting efficiënter en betrouwbaarder samenwerken
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Hixtival-podcast | AI-geletterdheid: hoe bereid je je organisatie voor op de risico’s van AI?
Bestuurders en accountants opgelet: telkens doorgaan met een verlieslatende onderneming kan leiden tot persoonlijke aansprakelijkheid.
Waarom kennis van arbeidsrecht belangrijk is voor adviseurs

Vacatures

Controleleider (Audit) Gouda
WEA Gouda
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
Audit assistent
HLG Accountants & Adviseurs
(Junior) Accountant AA Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Junior audit manager
RA12
Finance & Business Development Analyst
PIA Group
Vacature Assistent accountant Duiven
Westerveld en Vossers
Junior Manager Audit – Drachten
Bentacera
Assistent Accountant Audit – Groningen
Bentacera
Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
Teamleider Accountancy 
aaff
Controleleider audit
Kaap Hoorn
Accountant (AA)
HLG Accountsnts & Adviseurs
Assistent Accountant – 24-40 uur
Bos Advies
Assistent-accountant (zelfstandig)
KRC van Elderen
Controleleider Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Gevorderd medewerker accountancy (samenstel)
PIA Group
Accountant Adviseur Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Gevorderd Assistent Accountant Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Accountant  – Eindhoven
aaff
Accounting & Controlling Medewerker
PIA Group
Manager Audit
Vallei Accountants
Assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Algemeen directeur
Scab
Senior Assistent Accountant Audit
Bentacera
Assistent-accountant controlepraktijk
KRC van Elderen
Accountant – Helmond
aaff
Senior Assistant Accountant
HLG Accountants & Adviseurs
Assistent accountant bij RA12 Registeraccountants
RA12
Controleleider – Barendrecht
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Beginnend assistent accountant – Lichtenvoorde
BonsenReuling
Start als gevorderd Assistent accountant bij RA12 Registeraccountants!
RA12
Assistent accountant mkb
aaff
Beginnend assistent accountant Audit (met 1 jaar ervaring)
BonsenReuling
Gevorderd Assistent Accountant 24-40 uur
Bos advies
Assistent accountant mkb – Dordrecht
aaff
Assistent Accountant – Samenstelpraktijk (32–40 uur)
PIA Group
Accountant (RA)
HLG Accountants & Adviseurs
Assistent accountant mkb – Zwolle
aaff
Vacature senior adviseur corporate finance
Adcorporate
(Junior) Accountant AA Alphen aan den Rijn
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Gevorderd Assistent Audit Barendrecht
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Gevorderd assistent accountant Audit
BonsenReuling
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • Gouden munten en box 3: fiscus neemt standpunt in 30.1k weergaven

  • Accountantskantoor op de vingers getikt over terugbetalen studiekosten en verrekening loon 10.4k weergaven

  • Fout rond controleplicht klant leidt tot tuchtzaak, ‘NBA leidt aan tunnelvisie’ 4.8k weergaven

  • Loon op papier is ook loon, stelt fiscus (en rechter) 4.5k weergaven

  • De Jong & Laan lijft fiscale overnameconsultant in 4.3k weergaven

Vraag en aanbod

Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles
Ter overname aangeboden: Accountantskantoor regio Den Haag
Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor
Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven
Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland
Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente
Administratiekantoor ter overname gezocht

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen