• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-Padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-Padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » Nieuwe arbeidsmarktregels: verbod op nulurencontract, verplichte aov voor zzp’ers

Nieuwe arbeidsmarktregels: verbod op nulurencontract, verplichte aov voor zzp’ers

Nieuws

3 april 2023 door Accountancy Vanmorgen

Minister Karien van Gennip (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) heeft een pakket maatregelen voor de arbeidsmarkt aan de Tweede Kamer gestuurd. Daarmee wil ze werkenden meer zekerheid en werkgevers meer flexibiliteit bieden. Opvallendste punten: een nulurencontract wordt verboden en zzp’ers moeten verplicht een arbeidsongeschiktheidsverzekering gaan sluiten.

Het kabinet heeft daar afspraken over gemaakt met vakbonden en werkgeversorganisaties. ‘Dit pakket zorgt ervoor dat mensen meer zekerheid krijgen over hun inkomen en hun rooster en dat zelfstandigen zich bij tegenslag beter beschermd weten. Tegelijkertijd leiden de maatregelen tot meer wendbaarheid voor ondernemers. Hierdoor wordt goed werkgeverschap aantrekkelijker en kunnen bedrijven makkelijker inspelen op veranderingen in hun omgeving’, aldus Van Gennip. ‘Dit pakket aan maatregelen zorgt voor een arbeidsmarkt die beter in evenwicht is, toekomstbestendig en bovendien houden we de onderlinge solidariteit overeind.’

Pas na vijf jaar een nieuw contract

Voor structureel werk wordt een (vast) contract voor onbepaalde tijd het uitgangspunt. ‘Daarom krijgen werkenden met een oproepcontract voortaan een vast basiscontract voor het aantal uur waarvoor ze ten minste standaard worden ingeroosterd. Zo weten werknemers beter waar ze aan toe zijn. Nulurencontracten gaan we verbieden.’ Uitzendkrachten krijgen na 52 weken een contract met meer zekerheid en de regels voor tijdelijke contracten worden strenger. Na drie aaneengesloten tijdelijke contracten bij dezelfde werkgever mag pas na vijf jaar een nieuw contract worden gegeven in plaats van na zes maanden. ‘Zo maken we een einde aan draaideurconstructies, waarbij werkenden langdurig van tijdelijk contract naar tijdelijk contract gaan.’

Verplichte aov met opt-outregeling

Voor zelfstandigen komt er een verplichte, betaalbare arbeidsongeschiktheidsverzekering, zodat ze een vangnet hebben als ze arbeidsongeschikt worden. Wel komt er een opt-outregeling als de zzp’er een private verzekering sluit met minimaal dezelfde dekking. Voorwaarde is wel dat de opt-outregeling tijdig kan worden ingevoerd. ‘Als blijkt dat de opt-out niet haalbaar is, zijn zelfstandigen met een andere of additionele verzekeringsbehoefte die niet wordt gedekt door de publieke verzekering aangewezen op de private markt. Ze krijgen dan met zowel de publieke uitvoerder als een private verzekeraar te maken.’ Voor de aov voor zelfstandigen tellen alle IB-ondernemers (met en zonder personeel) en meewerkend partners mee als kring van verzekerden. ‘De directeur-grootaandeelhouder en diegene die resultaat uit overige werkzaamheden geniet, vallen niet onder de kring van verzekerden.’

Voor de agrarische sector wordt nog geen uitzondering gemaakt, zoals eerder de Stichting van de Arbeid had geadviseerd. Verder geldt voor de verplichte aov een wachttijd van één jaar. ‘Zelfstandigen kunnen desgewenst via een private verzekering een kortere wachttijd bedingen. Daarnaast komt er geen onderling waarborgfonds voor private aanvullende verzekeringen. Een dergelijk fonds doet af aan de uitlegbaarheid van het stelsel en het is niet uitgesloten dat met een dergelijk fonds lagere inkomens de hogere inkomens subsidiëren, wat het kabinet niet wenselijk acht.’

Standaard dekking van 70 procent

Elke zelfstandige moet zich standaard gaan verzekeren voor een uitkering van 70 procent van het laatstverdiende inkomen tot aan de grens van 143 procent van het wettelijk minimumloon. De uitkering is maximaal 100 procent van het WML (in 2023 1.934 euro per maand). De premie voor de standaardverzekering schat Van Gennip op 7,5 procent tot 8 procent van het inkomen tot de maximale premiegrondslag. De premies van periodiek uitgekeerde arbeidsongeschiktheidsverzekeringen zijn fiscaal aftrekbaar.

Crisisregeling personeelsbehoud

Om kleine ondernemers meer wendbaarheid te bieden, kunnen ze na één jaar ziekte van een medewerker duidelijkheid krijgen over de vraag of ze een medewerker structureel kunnen laten vervangen. Ook komt er een Crisisregeling Personeelsbehoud voor werkgevers die worden getroffen door een crisis of calamiteit die buiten het ondernemersrisico valt, zoals de coronacrisis. ‘Gedurende maximaal zes maanden kunnen werknemers tijdelijk op een andere plek in het bedrijf aan het werk of tijdelijk minder werken met behoud van hun WW-rechten. Zo behoudt de werknemer een baan en inkomen en kan de werkgever de crisisperiode overbruggen. Daarnaast worden de kosten in de WW-premie voor overwerk beperkt bij grote vaste contracten. Ook het vaste basiscontract gaat onder de lage WW-premie vallen.’

Schijnzelfstandigheid: handhaving per uiterlijk 2025

Het kabinet wil uiterlijk op 1 januari 2025 het handhavingsmoratorium op schijnzelfstandigheid volledig opheffen. ‘In de tussentijd zal de Belastingdienst meer capaciteit inzetten binnen de kaders van het handhavingsmoratorium. Ook zal nadrukkelijk de samenwerking met de markt gezocht worden vanuit het uitgangspunt dat het voldoen aan regelgeving primair een verantwoordelijkheid is van marktpartijen zelf.’ In de wet zal de open norm ‘werken in dienst van’ verder worden ingevuld aan de hand van jurisprudentie. Er worden drie hoofdelementen benoemd: materiële ondergeschiktheid, de organisatorische inbedding van het werk, en – als contra-indicatie voor het bestaan van een arbeidsovereenkomst – zelfstandig ondernemerschap binnen de betreffende arbeidsrelatie. ‘Daarnaast werkt het kabinet aan een zogenaamd ‘civielrechtelijk rechtsvermoeden van een arbeidsovereenkomst’, gekoppeld aan een uurtarief.’ De tariefgrens daarvoor wordt nog nader bepaald, maar zal tussen de 30 en 35 euro liggen, aldus de minister. ‘Daarmee wordt de positie van werkenden met een zwakkere onderhandelingspositie versterkt.’

Categorie: Nieuws Tags: aov, arbeidsmarkt, schijnzelfstandigheid, sociale zekerheid, zzp'ers

Tags: aov, arbeidsmarkt, schijnzelfstandigheid, sociale zekerheid, zzp'ers

Gerelateerde artikelen

18 juli 2025

Zzp’ers stappen naar ACM en Ombudsman om handhaving Wet DBA

15 juli 2025

KvK: idee dat BV risico’s schijnzelfstandigheid vermijdt klopt niet

10 juli 2025

‘Psychisch verzuim is sluipend risico voor bedrijven, signalen genegeerd’

7 juli 2025

Wetsvoorstel Vbar naar Kamer: vermoeden werknemerschap bij uurloon onder 36 euro

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

Werkgevers krijgen meer duidelijkheid over toepassing Rijnvarendenovereenkomst

Partnercarrousel

Maximaliseer kwaliteit & controle met deze vier succesfactoren
“We zetten vol in op ‘autonoom’ boekhouden”
AFAS Software maakt in 2025 overstap naar volledig elektrisch wagenpark  
De vijver is leeg: zo beschik je tóch over goed opgeleide boekhouders
Een hoge automatisering begint met een goede samenwerking
Wat betekent e-facturatie voor accountants- en administratiekantoren? 
De accountant ontzorgen: samenwerken aan het totale administratieproces
Proactief optimaliseren komt voor adviseren
Adviessoftware als geheime wapen bij AXP
De 5 beste factuurverwerking software van 2025
Vereenvoudigd cliëntenonderzoek Wwft: wanneer en hoe pas je het toe?
Koppel Zenvoices nu met Microsoft Dynamics 365 Business Central
Dubbele belasting, dubbele druk: waarom steeds meer Amerikaanse Nederlanders hun nationaliteit opzeggen
“Het primaire werk van een accountant verandert onomkeerbaar”
Zo geef je goed advies over aangiften van erf-en schenkbelasting
Zo zorg je voor een goede integratie van remoteteams
De evolutie van KYC/KYB: wat accountants in 2025 moeten weten
Sleutelrol accountant bij meldingsplicht transacties 
Hoe kies je de beste urenregistratie-software voor jouw accountantskantoor?
Accountants en bedrijfswaardering: je bent een onmisbare schakel
Perspectief van onze CCO: Interview met Edgar de Wit van XLReporting
Hoeveel overuren zijn eigenlijk normaal in de accountancy?
Debt advisory: De sleutel tot succesvolle groeistrategieën 
“Onderzoek: elke maand €500 extra declarabiliteit per medewerker”
Boekhoudlandschap sterk gefragmenteerd, softwarekampioen ontbreekt (nog) in Europa
Eenvoudiger werken met deze drie koppelingen
Fraude met vervalste handtekening, grote gevolgen
In 5 weken naar een serverloze werkplek 
Hoe speel je in op de kritische klant van 2025?
Visionplanner breidt software uit met AI, betere consolidatie en zorgfunctionaliteit
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Vijf veelgemaakte fouten bij het uitvragen van klantdata (en hoe je ze voorkomt)
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Fusies en overnames in de accountancysector: wat betekent dit voor jou als accountant?
Zo maakt Joanknecht gebruik van SharePoint als DMS
“Handmatig bonnetjes invoeren voelt straks net zo achterhaald als faxen”
Bjorn Lunden lanceert Lundify 
Documentbeheer: het verwaarloosde fundament van accountancykantoren
Technologie combinerenmet businesskennis
We helpen kantoren met AI hun nieuwe rol te pakken
Van loonstrook naar HR-partner: kengetallen die er wél toe doen
Meer tijd voor medewerkers door digitalisering dankzij HR workflows
Klanten soepel bedienen met AFAS SB
Hoe financier je werkkapitaal voor een onderneming?
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Bouw een sterk accountancyteam en stimuleer teamontwikkeling
Hoe stel je efficiënt de jaarrekening samen? Praktijkcasus met VLM
Loonontwikkelingen in 2024: zowel kansen als bedreigingen voor ondernemers
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
We werken aan een grote efficiencyslag voor de accountant
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Deelnemingen in de jaarrekening op fiscale waarderingsgrondslagen
Inhuur van VOF (vennoten) te beschouwen als zzp’ers of werknemers?
Waarom kennis van arbeidsrecht belangrijk is voor adviseurs

Vacatures

zelfstandig assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Finance & Business Development Analyst
PIA Group
Assistent accountant mkb- Zelhem
aaff
Accountant RA
PIA Group
Assistent Accountant
Schipper Accountants
Agro Accountant
Schipper Accountants
Controleleider / Accountant Auditpraktijk
PIA Group
Junior Adviseur mkb
KRC van Elderen
Gevorderd assistent Accountant – Controlepraktijk
PIA Group
Financieel administratief medewerker
Scab
Adviseur Agro
Schipper Accountants
Accountant Agri & Food- Gorinchem
aaff
Finance Consultant
a.s Works
Vacature Assistent accountant Barchem
Westerveld en Vossers
Teamleider Accountancy – Arnhem
aaff
Zelfstandig Assistent Accountant
Hendriksen
Vacature Assistent accountant Duiven
Westerveld en Vossers
Accountant mkb- Gorinchem
aaff
Assistent accountant mkb
aaff
Gevorderd Assistent Accountant Samenstelpraktijk
Kaap Hoorn
Teamleider Accountancy  – Dronten
aaff
Assistent accountant controlepraktijk
Scab
Teamleider Accountancy – Culemborg
aaff
Gevorderd Assistent Accountant Auditpraktijk
PIA Group
Adviseur accountancy Agri & Food – Zwolle
aaff
Adviseur accountancy Agri & Food – Hoogeveen
aaff
Beginnend assistent accountant Audit
BonsenReuling
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstelpraktijk
PIA Group
Assistent accountant Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Adviseur Vakspecialist Accountancy
Schipper Accountants
Adviseur Accountancy Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstel
Steens & Partners Accountants en Adviseurs
Accountant AA
Hendriksen Accountants en Adviseurs
Adviseur mkb / Accountant
KRC Van Elderen
Gevorderd assistent accountant Audit
BonsenReuling
Accountant met partnerambitie
Schipper Accountants
Senior Assistent Audit
Confirm Audit & Assurance
Beginnend assistent accountant – Lichtenvoorde
BonsenReuling
Senior Belastingadviseur
Kaap Hoorn
Controleleider
PIA Group
Relatiebeheerder  
Scab
Assistent Accountant gevorderd AA Zwijndrecht
PIA
Beginnend assistent accountant – Elst
BonsenReuling
Beginnend Assistent Accountant Audit & Assurance
PIA Group
Controleleider audit
Kaap Hoorn
Beginnend assistent accountant Audit (met 1 jaar ervaring)
BonsenReuling
Senior Assistent Accountant
Schipper Accountants
Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • Box 3 in 2028: het wordt voor de belegger niet beter 16.5k weergaven

  • Oud-FIOD’er Douma (105), pensioen na 39 jaar en 4 maanden, liep bonus mis 12.8k weergaven

  • Pensionado’s bijten in het stof met klacht tegen accountant om jaarrekening ABP 12.2k weergaven

  • BDO naar rechter om BFT-boete in Vitesse-zaak 8.6k weergaven

  • Waarom goede medewerkers vertrekken (en het bijna nooit aan het salaris ligt) 5.3k weergaven

Vraag en aanbod

Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in Overijssel met sectorspecialisatie
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente
Administratiekantoor ter overname gezocht
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in de regio Doetinchem
Ter overname aangeboden: Accountantskantoor in de kop van Noord-Holland
Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Zeewolde gezocht
Ter overname gezocht: accountants- of administratiekantoor regio Rotterdam
Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven
Ter overname of fusie gezocht: accountants- of belastingadvieskantoor Noordoost-Brabant
Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland
Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor regio Den Haag gezocht
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor in medische sector
Ter overname/aansluiting gezocht: accountants-, belastingadvies- en administratiekantoor in de regio Kennemerland
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Rotterdam gezocht

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen