• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » Hof: naheffingsaanslag loonheffingen ruw, maar niet onredelijk of willekeurig

Hof: naheffingsaanslag loonheffingen ruw, maar niet onredelijk of willekeurig

Fiscaal, Nieuws

4 april 2023 door Accountancy Vanmorgen

Een naheffingsaanslag loonheffingen is opgelegd aan een wasserij. De loonadministratie werd gedaan op kladpapier en in Excel. Er was geen opgave van werknemersgegevens. De schatting van de inspecteur van de Belastingdienst waarop de naheffingsaanslag berust kent een zekere ruwheid, oordeelt het hof. Dit leidt er echter niet toe dat de aanslag naar willekeur is vastgesteld.

Aangifte loonheffingen

De werkgever heeft aangifte gedaan voor de loonheffingen. De door de werkgever in die aangiften opgegeven loonkosten (het loon voor de sociale verzekeringen) bedragen over het jaar 2012 in totaal € 44.743 en over het jaar 2013 in totaal € 148.801. Deze bedragen zijn inclusief het loon van de man die in dienstbetrekking bij de werkgever was en die de financiële administratie bijhield; de boekhouding werd voor het overige door een boekhoudkantoor verzorgd. De loonadministratie werd gedaan op kladpapieren en in Excel. De kladpapieren zijn van nagenoeg alle maanden niet bewaard. Van de Excel-bestanden ontbreekt de periode van januari 2012 tot en met 31 mei 2012.

Boekenonderzoek

Op 17 januari 2013 is door de Belastingdienst en de Inspectie Sociale Zaken en Werkgelegenheid (Inspectie SZW) een gezamenlijke controle bij de wasserij uitgevoerd. Naar aanleiding van de controle heeft de inspecteur van de Belastingdienst een boekenonderzoek ingesteld naar het nakomen van loonheffingsverplichtingen in de jaren 2012 en 2013, waarvan de bevindingen op 31 oktober 2017 aan eiseres zijn gestuurd en het rapport op 4 december 2017 definitief is gemaakt (het boekenonderzoek). De naheffing over de periode van 1 maart 2012 tot en met 31 december 2012 beslaat een bedrag aan loonheffingen van € 247.612 en bestaat uit de volgende correcties:

Naheffing 2012 Omschrijving Bedrag
Correctie 1 Geen opgave werknemersgegevens, geen ID, of geen tewerkstellingsvergunning – geen anoniementarief gebruikt. € 4.390
Correctie 3 gebruteerde loonheffingen periode juli t/m december 2012 € 26.740
Correctie 4 Branchecorrectie loonheffingen (aandeel loonkosten 30% van omzet) € 216.482
Totaal € 247.612

De naheffing over de periode van 1 januari 2013 tot en met 31 december 2013 beslaat een bedrag van aan loonheffingen van € 153.377 en bestaat uit de volgende correcties:

Naheffing 2013 Omschrijving Bedrag
Correctie 1 Geen opgave werknemersgegevens, geen ID, of geen tewerkstellingsvergunning – geen anoniementarief gebruikt. € 5.401
Correctie 3 gebruteerde loonheffingen periode 1 tot en met 16 januari 2013 € 1.855
Correctie 4 Branchecorrectie loonheffingen (aandeel loonkosten 30% van omzet). € 146.121
Totaal € 153.377

Administratie opnieuw ingevoerd in Excel

In het rapport van het boekenonderzoek staat onder ander het volgende vermeld:

“De boekhouder heeft meegedeeld dat hij oorspronkelijk elke factuur had geboekt op een externe schijf. De externe schijf is gevallen en beschadigd. De schijf kon niet hersteld worden. Hierdoor is de ingevoerde administratie verloren gegaan. De heer heeft de administratie opnieuw moeten invoeren. Het was te arbeidsintensief om alle omzetfacturen opnieuw afzonderlijk in te voeren. Daarom heeft hij ervoor gekozen om de facturen op maandbasis in een Excel blad in te voeren en het totaal bedrag van de afzonderlijke maanden verdicht te boeken in de grootboekrekening omzet.”

Op kladpapier uren genoteerd

“Inhoudingsplichtige had zowel vaste werknemers als oproepkrachten in dienst. Met de vaste werknemers was een vast loon overeengekomen. Inhoudingsplichtige noteerde op een kladpapier de gewerkte uren op werknemer- en dag niveau. De geregistreerde uren werden in een Excel spreadsheet aan het einde maand aan de boekhouder doorgegeven voor de verwerking in de loonadministratie. Inhoudingsplichtige heeft de urenregistratie van januari 2012 tot en met 31 mei 2012 niet bewaard. Verder zijn de in klad bijgehouden urenregistratie nagenoeg van alle maanden niet bewaard.”

Verslag hoorgesprek

Het door de inspecteur opgestelde verslag van het hoorgesprek in de bezwaarfase bevat de volgende passage:

“Opgemerkt wordt dat de berekening van verschuldigde loonheffing met betrekking tot de vergelijking omzet-personeelskosten niet correct is. Uitgegaan is van nettoloonkosten terwijl sprake is van bruto loonkosten. Het gebruteerde hoogste tarief dient het enkelvoudige hoogste tarief van 52% te zijn. De correcte wordt dan voor het jaar 2012 € 128.287,51 tegen 52% en voor het jaar 2013 € 128.004.00 tegen 52%.”

‘Fout inspecteur’

Ter zitting van het hof heeft de gemachtigde van de werkgever het volgende verklaard:

“Ik wil al de gronden intrekken behalve correctie 4: op dat punt heeft de inspecteur een fout gemaakt.
De inspecteur is uitgegaan van brutobedragen in plaats van nettobedragen en daarover is loonbelasting berekend. Dit bedrag is te hoog. Ik ben het dus niet eens met de berekening.
Verder beroep ik mij op het vertrouwensbeginsel. Bij het hoorgesprek met de inspecteur was ook een andere collega-inspecteur aanwezig. Hij gaf aan dat de berekening niet juist was gedaan en dat zij dit nog zouden corrigeren. Nu zegt de inspecteur dat ik dat zelf heb gezegd. Dat is niet juist, het is een schande!”

‘Geen toezegging gedaan’

Ter zitting van het hof heeft de inspecteur onder andere het volgende verklaard:
“Over de opmerking aangaande de berekening die tijdens het hoorgesprek is gemaakt merk ik het volgende op. De betreffende collega werkt niet meer bij ons en ik kan het hem dus niet vragen.
Ik kan mij niet herinneren wie het gezegd heeft, maar de opmerking kan niet afkomstig zijn van de Belastingdienst. In dat geval zouden wij namelijk de naheffingsaanslag hebben verlaagd en dat hebben wij niet gedaan.
(…)
De omzet behoort tot de redelijke schatting maar zou net zo goed meer geweest kunnen zijn. De mensen werden contant betaald dus we weten het niet. We moesten ergens van uitgaan. Dus ons uitgangspunt is de omzet die wél verantwoord is. We moesten ergens een grens trekken en wat de omzet betreft zijn we aan de lage kant (namelijk op het minimum) gebleven.
(…)
Het is vervelend dat de gemachtigde de indruk heeft dat de inspecteur vindt dat zij niet de waarheid spreekt. Er is door de inspecteur geen toezegging gedaan.”

In hoger beroep

Evenals bij de rechtbank is in hoger beroep in geschil of de aanslag niet tot een te hoog bedrag is opgelegd. In hoger beroep gaat het (alleen nog) om de vraag of en zo ja in hoeverre correctie 4 (branchecorrectie loonheffingen) in stand kan blijven. Met betrekking tot deze correctie houden twee punten partijen verdeeld. Het eerste geschilpunt betreft de vraag of de aan deze correctie ten grondslag liggende schatting redelijk is en niet naar willekeur is vastgesteld. Het tweede geschilpunt betreft de vraag of de inspecteur op basis van het vertrouwensbeginsel gehouden is de naheffingsaanslagen te verlagen.

‘30% over brutoloonkosten omzet’

De werkgever herhaalt in hoger beroep het in eerste aanleg ingenomen standpunt ten aanzien van de schatting op basis van het branchegemiddelde. Hij bestrijdt niet de juistheid van het door de inspecteur gehanteerde percentage (30%) maar betoogt dat dit percentage staat voor het gedeelte dat de brutoloonkosten uitmaakt van de omzet, terwijl de inspecteur het percentage als netto loonkosten heeft gehanteerd. Hierdoor is de schatting waaraan dit percentage ten grondslag ligt niet redelijk, zodat de aanslag niet in stand kan blijven, aldus de werkgever.

Weinig betrouwbare gegevens

Uit het boekenonderzoek volgt dat de inspecteur over weinig betrouwbare gegevens beschikt om de juistheid van de financiële administratie en de salarisadministratie van de werkgever te verifiëren en dat deze administraties belangrijke leemtes vertonen.

Belangrijke delen administratie niet bewaard of verloren gegaan

Zo is gebleken dat de omzet van de jaren 2012 en 2013 maandelijks verdicht is geboekt (dus niet op basis van de omzetfacturen maar op basis van een maandelijkse aggregatie), dat belangrijke onderdelen van de de werkgevers administratie verloren zijn gegaan of niet zijn bewaard, dat werknemersgegevens ontbraken, de brutoloonkosten als percentage van de omzet opvallend laag waren en dat de lonen van werknemers aangetroffen tijdens de gezamenlijke controle door de werkgever niet zijn verantwoord in de loonadministratie. De werkgever heeft, hoewel dat op zijn weg lag, over de missende informatie geen duidelijkheid geschapen.

Onder deze omstandigheden mag de wijze waarop de inspecteur tot zijn schatting komt een zekere mate van ruwheid vertonen zonder dat dit leidt tot het oordeel dat een daaruit voortvloeiende berekening onredelijk of willekeurig is. Dit brengt onder andere mee dat niet is vereist dat aan de berekening van de inspecteur een sluitende mathematische onderbouwing ten grondslag ligt.

Zekere mate van ruwheid

Op basis van al het vorenstaande stelt het hof vast dat de schatting waarop de aanslag berust een zekere mate van ruwheid kent (met elementen die ten nadele van de werkgever kunnen strekken en elementen die ten gunste van de werkgever kunnen uitpakken). Dit leidt er volgens het hof niet toe dat de daaruit voortvloeiende berekening onredelijk of willekeurig is. Daarom heeft te gelden dat (correctie 4 van) de aanslag niet naar willekeur is vastgesteld.

Vertrouwensbeginsel

Evenmin slaagt volgens het hof het beroep van de werkgever op het vertrouwensbeginsel. Het is onvoldoende duidelijk geworden wie de in het verslag van het hoorgesprek vermelde opmerking, heeft gemaakt. De verklaringen van de gemachtigde van de werkgever en de procesgemachtigde van de inspecteur over wie wat heeft gezegd, dan wel zou moeten hebben gezegd, zijn tegenstrijdig. Daarbij is niet een van beide verklaringen zodanig veel geloofwaardiger dan de andere, dat het aannemelijk is geworden wie de bewuste opmerking heeft gemaakt. Omdat op de werkgever de bewijslast rust van feiten die de gevolgtrekking rechtvaardigen dat een toezegging in de zin van het vertrouwensbeginsel is gedaan, faalt daarom al de grief over het vertrouwensbeginsel.

Uitspraak Hof Amsterdam, 15 oktober 2022, ECLI:NL:GHAMS:2022:3816

Categorie: Fiscaal, Nieuws Tags: administratie, boekenonderzoek, loonheffingen, naheffingsaanslag

Tags: administratie, boekenonderzoek, loonheffingen, naheffingsaanslag

Gerelateerde artikelen

9 mei 2025

Reisfaciliteiten NS vallen onder loon, maar korting zakelijke klanten mag meetellen

2 mei 2025

Gereconstrueerde rittenregistratie onvoldoende, bijtelling wegens privégebruik

10 maart 2025

Bewijslast omgekeerd en verzwaard bij loonadministratie beveiligingsbedrijf

18 februari 2025

De bv in – denk aan de loonheffingen!

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

Aftrek lijfrentepremie en inbouw pensioen in overgangsjaren

Partnercarrousel

E-facturatie nu beschikbaar voor alle klanten Exact Online
AI voor mkb-accountants: pas op voor middelmaat
AFAS Software maakt in 2025 overstap naar volledig elektrisch wagenpark  
Zo help je je klant sneller aan een lening
Een geautomatiseerde boekhouding? Dit merkt je klant daarvan!
Zo stel je eenvoudig en gestructureerd de jaarrekening op vanuit een administratie
AV-Top 50 | AI in de accountancy: een nieuwe samenwerking
De route naar een datagedreven kantoor
Hoe Solvinity onkostendeclaraties sneller verwerkt met Klippa
Waarom samenwerking in de accountancysector nu belangrijker is dan ooit
Ook met e-facturatie als norm blijft factuurverwerkingssoftware onmisbaar
Onverwachte Amerikaanse belastingverplichting voor Nederlandse ondernemer in Nederland
Ondersteun je klanten beter, sneller en met minder handmatig werk.
Zo geef je handig advies over aangiften van erf-en schenkbelasting 
Laat taal niet de groei van je kantoor tegenhouden.
Deadline gemist voor DAC7-rapportage? Dit kun je doen!
Consolideren met wederzijds belang
Duurzame klantrelaties in de accountancy
De online waarderingstool voor adviseurs
Waarom accountants liever anoniem werkgevers verkennen
Belangrijke aandachtspunten bij aan- en verkoopbegeleiding voor accountants en belastingsadviseurs
Tussen spreadsheet en cloud: onderzoek naar populaire software bij accountants (2024-2025)
Koppel met financiele software in 1 klik
Slim en succesvol financepersoneel werven? Deze acht tips helpen je op weg
Zo factureer je abonnementen razendsnel
Waarom jouw accountantskantoor over moet op bellen met Microsoft Teams
Dit is waarom jouw kantoor straks wordt overgenomen door een modernere accountant
“Moderne software is waardevol voor je onderneming”
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Vijf tips voor het efficiënt beheren van klantdossiers 
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Fusies en overnames in de accountancysector: wat betekent dit voor jou als accountant?
Gestructureerd informatie opvragen voor de jaarrekening met PBC-lijsten 
ICT & Kengetallen | Bouwstenen om de adviesrol op en uit te bouwen
Waarom ons Accountancy Dashboard hét verschil maakt voor ambitieuze kantoren
SharePoint of een Document Hub – wat werkt beter voor accountants?
ICT & Kengetallen | “Accountantskantoren kunnen veel sneller factureren”
Hyarchis en PKIsigning lanceren integratie voor digitale ondertekening
Wanneer heeft een werknemer recht op een doorbetaalde vrije dag?
Meer tijd voor medewerkers door digitalisering dankzij HR workflows
Hoe kan ik mijn klanten helpen met duurzaamheidsinvesteringen?
Sportlink en AFAS bundelen kracht en kennis om sportclubs financieel fit te maken
Hoe financier je werkkapitaal voor een onderneming?
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Bouw een sterk accountancyteam en stimuleer teamontwikkeling
Waarom klanten meer verwachten dan een jaarrekening
Loonontwikkelingen in 2024: zowel kansen als bedreigingen voor ondernemers
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
ICT & Kengetallen | Snel, betrouwbaar en veilig op de plek van bestemming
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Als de zzp’er toch een werknemer is: herkwalificatie
Wat er mis kan gaan bij een slechte aandeelhoudersovereenkomst: lessen uit recente rechtspraak
Waarom 25 maart 2024 een belangrijke datum is

Vacatures

Gevorderd assistent Accountant – Controlepraktijk
PIA Group
zelfstandig assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Accountant AA
Hendriksen Accountants en Adviseurs
Gevorderd Assistent Accountant Samenstelpraktijk
Kaap Hoorn
Assistent Accountant gevorderd AA Zwijndrecht
PIA
Adviseur Agro
Schipper Accountants
Zelfstandig Assistent Accountant
Hendriksen
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstelpraktijk
PIA Group
Relatiebeheerder  
Scab
Financieel administratief medewerker
Scab
Junior Adviseur mkb
KRC van Elderen
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
Agro Accountant
Schipper Accountants
Beginnend Assistent Accountant Audit & Assurance
PIA Group
Assistent accountant controlepraktijk
Scab
Adviseur Vakspecialist Accountancy
Schipper Accountants
Adviseur mkb / Accountant
KRC Van Elderen
Accountant mkb- Gorinchem
aaff
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstel
Steens & Partners Accountants en Adviseurs
Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
Senior Assistent Accountant
Schipper Accountants
Finance Consultant
a.s Works
Gevorderd Assistent Accountant Auditpraktijk
PIA Group
Assistent accountant Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Assistent accountant mkb- Zelhem
aaff
Accountant Agri & Food- Gorinchem
aaff
Controleleider
PIA Group
Adviseur Accountancy Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Accountant met partnerambitie
Schipper Accountants
Assistent Accountant
Schipper Accountants
Adviseur accountancy Agri & Food – Zwolle
aaff
Adviseur accountancy Agri & Food – Hoogeveen
aaff
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • Nederland kiest als enige voor vermogensaanwasheffing 43.3k weergaven

  • Salderingsrecht blijft vermoedelijk van kracht voor zonnepaneelbezitters, ook na 2027 14.3k weergaven

  • Failliete Limburgse boekhouder dupeerde ook vrienden 6.8k weergaven

  • Elektrische auto’s vanaf 2026 fors duurder in wegenbelasting, vooral kleinere modellen 5.4k weergaven

  • Fraudezaak accountancywonderboy moet over na justitiële blunder 5k weergaven

Vraag en aanbod

Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor in medische sector
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in Overijssel met sectorspecialisatie
Ter overname aangeboden: Accountantskantoor in de kop van Noord-Holland
Ter overname gezocht: accountants- of administratiekantoor regio Rotterdam
Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor regio Den Haag gezocht
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Rotterdam gezocht
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in de regio Doetinchem
Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland
Ter overname/aansluiting gezocht: accountants-, belastingadvies- en administratiekantoor in de regio Kennemerland
Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente
Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Zeewolde gezocht
Ter overname of fusie gezocht: accountants- of belastingadvieskantoor Noordoost-Brabant
Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland
Administratiekantoor ter overname gezocht

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen