• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV2 2023: ICT en Kengetallen
    • AV1 2023: Lifestyle en carrière
    • AV4 2022: AV-Top 50
    • AV3 2022: ICT en Kengetallen
    • AV2 2022 : Bedrijfsoverdracht
    • AV1 2022: Lifestyle en carrière
    • Checkpoints
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • AV Top 50
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV2 2023: ICT en Kengetallen
    • AV1 2023: Lifestyle en carrière
    • AV4 2022: AV-Top 50
    • AV3 2022: ICT en Kengetallen
    • AV2 2022 : Bedrijfsoverdracht
    • AV1 2022: Lifestyle en carrière
    • Checkpoints
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • AV Top 50
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
Home » Privéauto opladen aan laadpaal werkgever: is sprake van loon?

Privéauto opladen aan laadpaal werkgever: is sprake van loon?

Fiscaal, Nieuws

8 mei 2023 door Accountancy Vanmorgen

De Kennisgroep loonheffingen van de Belastingdienst heeft een standpunt gepubliceerd ten aanzien van het opladen van de privéauto aan de laadpaal van de werkgever. Als de werknemer zijn privéauto oplaadt op de werkplek is sprake van een voordeel dat voortvloeit uit de dienstbetrekking. De nihilwaardering is niet van toepassing.

Situatie

Een werkgever heeft twee laadpalen op de parkeerplaats staan. De parkeerplaats maakt onderdeel uit van de werkplek van de werknemers. Elke laadpaal heeft twee laadpunten. De werknemer kan de laadpunten alleen gebruiken met een laadpas van de werkgever, niet met een algemene laadpas. De kosten van het opladen komen voor rekening van de werkgever.

De werkgever heeft één elektrische auto waardoor er drie laadpunten niet worden gebruikt. De werkgever wil het elektrisch rijden stimuleren. Daarvoor wil hij werknemers die in privé beschikken over een hybride of elektrische auto ook gebruik laten maken van de laadpalen. De werknemers kunnen hiervoor een laadpas ophalen bij de receptie, de auto opladen en vervolgens de laadpas weer inleveren. De werknemers hoeven niets te betalen en er wordt niet geregistreerd welke werknemer wanneer van de laadpaal gebruikmaakt.

Vragen

  1. Is sprake van loon in de zin van artikel 10, eerste lid, Wet op de loonbelasting 1964 (Wet LB)?
  2. Valt het voordeel dat de werknemer geniet onder de nihilwaardering van artikel 3.7, eerste lid, onderdeel a, URLB 2011?
  3. Heeft het opladen van de privéauto nog invloed op het reiskostenforfait van artikel 31a, onderdeel a, ten derde, Wet LB?
  4. In hoeverre gelden de antwoorden ook voor andere privézaken die de werknemer mag opladen op de werkplek, zoals een elektrische fiets (inclusief speed pedelec) en mobiele telefoon?

Antwoorden

  1. Ja, als de werknemer zijn privéauto oplaadt op de werkplek is sprake van een voordeel dat voortvloeit uit de dienstbetrekking.
  2. Nee, de nihilwaardering is niet van toepassing op het gebruik van de laadpaal voor privédoeleinden.
  3. Ja, de elektriciteit telt mee voor de onbelaste forfaitaire reiskostenvergoeding van maximaal € 0,21 per kilometer.
  4. De werkgever kan de nihilwaardering toepassen als de werknemer een stopcontact gebruikt voor het opladen van een elektrische fiets en mobiele telefoon. De elektriciteit voor de fiets telt niet mee voor de onbelaste forfaitaire reiskostenvergoeding van maximaal € 0,21 per kilometer.

1 Is sprake van loon?

Het gebruik van de laadpaal levert de werknemer een voordeel op omdat hij niet hoeft te betalen voor het opladen van zijn auto. De laadpunten kunnen alleen worden gebruikt met een laadpas van de werkgever en de kosten van het opladen komen voor rekening van de werkgever. Dit betekent dat de werkgever zich bewust is van de verstrekking van het voordeel en dat er een voldoende causaal verband is met de dienstbetrekking. Er is sprake van loon in natura.

2 Nihilwaardering?

Het genot van een laadpaal bestaat uit de elektriciteit. Als de laadpaal voor privé wordt gebruikt vormt dit loon, tenzij het genot op nihil kan worden gewaardeerd. Hetzelfde geldt voor andere voorzieningen die iets ‘produceren’, zoals een koffieautomaat, een printer, een kraan en een stopcontact. Het genot van dergelijke voorzieningen bestaat uit de levering van producten; koffie, printjes, fotokopieën, water en stroom. Het kan volgens de kennisgroep niet de bedoeling zijn geweest van de wetgever dat bij toetsing van de nihilwaardering de voorziening wordt gesplitst in het gebruik van de voorziening en het product dat de voorziening levert. Het gebruik van de laadpaal moet daarom als een voorziening in de zin van artikel 3.7, eerste lid, onderdeel a, URLB 2011 worden gezien. De vraag is of de voorziening voldoet aan de voorwaarden van dit artikel.

Werkplekvoorziening?

Werkplekvoorzieningen worden op nihil gewaardeerd onder de volgende voorwaarden, in samenhang bezien:

  1. De voorziening moeten geheel of gedeeltelijk op de werkplek worden ge- of verbruikt;
  2. Het aanbieden van de voorziening moet redelijk zijn; en,
  3. Het betreft een voorziening waarvan het niet gebruikelijk is deze elders te ge- of verbruiken.

De laadpaal voldoet aan de eerste voorwaarde: de werknemer kan de laadpaal alleen gebruiken op de werkplek. Aangezien de keuze van de werknemers niet leidend is geweest bij het aanbieden van de laadpaal en de redelijkheidstoets niet kan dienen om te treden in het beleid van de werkgever, voldoet de laadpaal ook aan de tweede voorwaarde. Blijft over de vraag of het niet gebruikelijk is de laadpaal buiten de werkplek te gebruiken.

Gebruik of verbruik elders niet gebruikelijk?

De nihilwaardering kan ook van toepassing zijn op een onderdeel van een voorziening met een niet evident zakelijk belang. Het gaat volgens de wetgever om voorzieningen, die in het algemeen verbonden zijn met de bedrijfsvoering van de werkgever, en die naar algemene maatschappelijke opvattingen niet als loon worden ervaren, ook al kan sprake zijn van enig privévoordeel. In dit geval is echter sprake van een substantieel voordeel dat bovendien naar maatschappelijke opvattingen als loon wordt ervaren. Verder stelt de werkgever de laadpaal niet ter beschikking aan de werknemer om zijn werkzaamheden te kunnen uitvoeren, maar om zijn privéauto op te laden. De werkgever geeft hiervoor expliciet toestemming. Het genot van de voorziening (elektriciteit) vindt vervolgens met name plaats buiten de werkplek. De laadpaal voldoet daarom niet aan voorwaarde 3.

3 Reiskostenforfait

Nu de nihilwaardering niet van toepassing is, vormt de elektriciteit uit de laadpaal ten behoeve van de privéauto een voordeel dat moet worden gewaardeerd op grond van artikel 13 Wet LB 1964. De elektriciteit telt mee voor de onbelaste forfaitaire reiskostenvergoeding van maximaal € 0,21 per kilometer. Als de werkgever daarboven een extra vergoeding geeft, kan hij deze aanwijzen als eindheffingsloon, als hij voldoet aan de gebruikelijkheidstoets.

4 Ook voor opladen mobiel of ebike?

Het stopcontact op de werkplek is evident een voorziening op de werkplek die de werknemer nodig heeft om zijn werkzaamheden te kunnen uitoefenen en zijn in het belang van het bedrijfsproces. Als de werknemer het stopcontact gebruikt voor het opladen van zijn mobiele telefoon is sprake van een privévoordeel voor de werknemer. Het voordeel is echter gering en wordt naar maatschappelijke opvattingen niet als loon ervaren. Dit geldt ook voor het opladen van een accu van een elektrisch fiets (incl. speed pedelec). Het voordeel hiervan is wellicht iets hoger, maar kan nog altijd worden aangemerkt als gering. Omdat de  nihilwaardering van toepassing is, telt de elektriciteit niet mee voor de onbelaste forfaitaire reiskostenvergoeding van maximaal € 0,21 per kilometer.

KG:204:2022:40 Opladen privéauto aan laadpaal werkgever

Categorie: Fiscaal, Nieuws Tags: elektrisch rijden, loonheffingen, privégebruik

Tags: elektrisch rijden, loonheffingen, privégebruik

Gerelateerde artikelen

29 augustus 2023

Subsidiepot elektrische bestelbus leeg

16 augustus 2023

Loonheffing voor vergoedingen bij einde dienstverband via vso terecht?

9 augustus 2023

ING: bedrijven lopen klussen mis met wagens op diesel of benzine

20 juli 2023

Fiscus komt met formulier voor bezwaar loonheffingen

Reacties

  1. Tim zegt

    10 mei 2023 om 06:29

    Oke maar wacht even. Er hat in der gemiddelde zo’n 60 kWh. Dat betekent per laadsessie wat… 24ct * 60 kWh = 14 Euro?

    En dan rijdt de medewerker daar zo 300-400 km mee dus dat zal geen wekelijkse aangelegenheid zijn (niet van leeg naar vol in ieder geval)

    Dus Tjonge dit is inderdaad een gigantisch probleem. Goed dat het is uitgezocht.

    Ik zie het verschil met de speedpedelec eigenlijk nauwelijks. Want verbruikt die zoveel minder? Waar ligt de grens? Wat is substantieel?

    Beantwoorden
  2. G Timmerman zegt

    10 mei 2023 om 09:45

    De Knappe Koppen van de Kennisgroep hebben de moed gehad zich uit te laten over een heel klein deeltje van een verwacht eindeloos wordende discussie. Tim tovert en rekent met prijzen die ik nog niet gezien heb. Ook hij eindigt al met vragen. Het standpunt, bedoeld als toelichting, vraagt dus om toelichting. Heel veel toelichting want dit is alleen nog maar een simpele privé auto die slechts voor woon-werk verkeer wordt gebruikt. En dan over de prijzen: die variëren per kwartier van 80 cent tot “geld toe” per kWh. Ten slotte waarom zou ik de lading van die accu ‘s avonds thuis niet gaan gebruiken om huis en haard te verlichten en te verwarmen (of koelen). Dé ideale win-winsituatie voor minstens drie partijen, met soms zelfs nog geld toe ook. Omdat “alle voordeel ook zn nadeel heb” zei een bekend hollander eens, is er dan ook een verliezer. De Fiscus. Ik wens de knappe koppen veel wijsheid.

    Beantwoorden
  3. Rob zegt

    11 mei 2023 om 07:47

    En als de laadpaal staat ingesteld op plug&charge? Er is dan geen pasje nodig om te ontgrendelen en iedereen kan gratis laden. Net als bij LIDL bijvoorbeeld.

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

Toezicht op nieuwe leest moet stresslevel kantoren verlagen

Partnercarrousel

Nieuwe generatie accountants steeds vaker vrouw
Lessons learned: AI naar de accountancysector brengen
Financieringsuitdaging als accountant? Er is soms meer mogelijk dan je denkt
Teams Bellen biedt Vermetten een veilige en schaalbare bereikbaarheids-oplossing
Zo regel je efficiënt een statutenwijziging
De duurzame audit: waar moet je op letten als accountant?
Zo beheer je documenten op een veilige manier
Best of Breed vs. Best of Suite: welke wint de strijd in jouw accountantskantoor?
Vijf redenen waarom ieder accountantskantoor servicemanagement zou moeten omarmen | (1) Structuur
Moore DRV verhoogt efficiency met de digitale handtekening
Biometrische gezichtsherkenning: nieuw binnen AuditCase
“Wetgeving rondom duurzaamheid ligt in het verlengde van ons DNA”
MKB Brandstof en Exact vereenvoudigen administratie met e-facturen
De zorgplicht van een accountant ten aanzien van een derde bij niet-wettelijke taken
ICT en Kengetallen 2023 | “Meer werkplezier én een hoger rendement”

GAC is leverancier van Microsoft Dynamics 365 …  

Toezicht op nieuwe leest moet stresslevel kantoren verlagen
Fiscount en Markus Verbeek Praehep gaan opleidingsaanbod combineren
“AFAS is een warm bad en wij zijn de badeendjes”
Professionals hebben de ‘war for talent’ gewonnen: werkgevers solliciteren bij werknemers
Wet verbetering poortwachter? Bekijk deze checklist!
Koen Scheepers adviseur bij Credion
HR as a service als toegevoegde waarde voor een accountantskantoor
De NIS2-richtlijn: de versterking van cyberveiligheid in een digitale wereld, geldt deze ook voor uw klanten?
KING Connect: de ideale samenwerking tussen accountant en klant
De Belastingdienst start met invorderen: wat zijn de opties?
De voordelen van AI voor accountants op een krappe arbeidsmarkt
ICT en Kengetallen 2023 | “Het unieke inzicht biedt kansen”
Zo verdrievoudig je in twee jaar tijd
Cloud documentmanagement: voor veilig en efficiënt documentbeheer
Hoe bereid je je als accountant voor op een toezichthouder van de WWFT?
Effectieve capaciteitsplanning: waarom je achterblijft als je dit negeert 
Boekencontrole Belastingdienst? Bekijk je rechten en plichten
Taxture Global: een frisse wind in Legal & Tax advies
Maximaal profiteren van Microsoft 365? Zo doe je dat in 6 stappen met Power BI

Contentmarketing voor de financiële sector Zorg voor …  

Deze vijf innovaties worden de komende jaren het belangrijkst voor bedrijven
Dit moet je weten over de verwerking van deelnemingen in de commerciële jaarrekening

Meest gelezen

  • Netto maandsalaris Nederlander met modaal inkomen stijgt in 2024 met 67,42 euro 7.6k weergaven
  • Belastingplan 2024: de fiscale voorstellen op een rij 7.2k weergaven
  • Berisping voor voormalig Accon-topman Delger 4.2k weergaven
  • Flinke kapitaalinjectie voor accountantsgroep PIA 3.5k weergaven
  • Belastingdienst speurde online naar info over burgers 3.3k weergaven

Checkpoints van Fiscount en AV

Abonneer nieuwsbrief AV

Vacatures

Gevorderd Assistent Accountant
Jobs in Finance
Assistent-Accountant Samenstelpraktijk (24-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Accountant AA of RA voor samenstelpraktijk (32-40 uur)
KRAMERKUIPER accountants|adviseurs
Accountant/Bookkeeper (Part-Time)
Jobs in Finance
Junior assistent accountant
Jobs in Finance
Manager accountancy & advies – Harderwijk
Lentink De Jonge
Junior manager audit- Utrecht
Flynth
Werkstudent accountancy audit
Moore MTH
Opdrachtleider / Controleleider
Coney Minds
Relatiebeheerder – 32-40 uur p.w | Brielle
WEA Deltaland
Relatiebeheerder / Accountant MKB
Moore MTH
Gevorderd Assistent Accountant (Assurance)
KRAMERKUIPER accountants|adviseurs
Relatiebeheerder- Goes, Gouda, Rotterdam
Visser & Visser
Senior Supervisor Assurance | Amersfoort, Arnhem, Ede, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Accountant
Flynth
Manager Assurance | Amersfoort, Arnhem, Ede, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Relatie beheerder MKB
Moore MTH
Zelfstandig assistent accountant MKB
Moore MTH
Accountant AA (24-40 uur) – Beverwijk
De Hooge Waerder
Gevorderd assistent accountant
Flynth
Externe Accountant
Coney Minds
Beginnend assistent-accountant MKB
Moore MTH
Gevorderd assistent accountant
Flynth
Assistent-Accountant (gevorderd) / aankomend adviseur mkb
KRC Van Elderen
Relatiebeheerder – Accountant
Moore MTH
Belastingadviseur
Flynth
Zelfstandig Assistent Accountant voor samenstelpraktijk (32-40 uur)
KRAMERKUIPER accountants|adviseurs
Assistent-Accountant controlepraktijk (beginnend)
KRC Van Elderen
Fiscalist bij RSM Utrecht
Jobs in Finance
Controleleider
Moore MTH
Externe accountant -‘s-Hertogenbosch
Flynth
Gevorderd assistent accountant • Dordrecht
WEA Deltaland
Accountant bij van der Lely
Jobs in Finance
Junior administratief medewerker  – Nieuwegein, 32-40 uur
van Helder
Boekhouder
Gelders Genootschap
Gevorderd assistent accountant audit Zoetermeer
Flynth
Senior Belastingadviseur
MKBTR
Ervaren Assistent Controlepraktijk (24-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Fiscalist bij RSM – Utrecht
Jobs in Finance
Registeraccountant jaarrekening
Jobs in Finance
Assistent-Accountant (zelfstandig)
KRC Van Elderen
Account AA (teamleider)
Flantüa
Assistent accountant duaal
Flynth
Adviseur internationaal
Flynth
Ervaren Audit assistent
Jobs in Finance
Controleleider audit – Goes
Flynth
Controleleider – Rotterdam/ Harderwijk
Lentink De Jonge
Relatiebeheerder – Accountant
Moore MTH
Supervisor Assurance | Amersfoort, Hoofddorp, Ede, Arnhem en Utrecht
CROP
Assistent-Accountant (zelfstandig)
KRC Van Elderen

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen