De vereniging van ruim 1.100 administratie- en belastingkantoren deed onderzoek naar hoe de leden de omvang en impact van het personeelstekort ervaren. Bijna 40% van de kantoren ervaart grote hinder in de dienstverlening en moet zelfs klanten weigeren of doorverwijzen. ‘Slechts 3,4% van de kantoren heeft de afgelopen periode voldoende personeel kunnen vinden, wat onderstreept hoe ernstig het tekort is.’
Er is geen verbetering in zicht: bijna een derde van de kantoren geeft aan dat het tekort aan gekwalificeerd personeel onveranderd is gebleven, terwijl 24,3% meldt dat het probleem de afgelopen tijd sterk is toegenomen. Kantoren zoeken naar manieren om de werkdruk te verlagen. Ruim 55% doet dat door te investeren in automatisering. ‘Toch ervaart 44,6% slechts enige verlichting door geavanceerde software of AI, wat aangeeft dat automatisering niet de volledige oplossing is.’
Kansen in omscholing
Om mensen aan te trekken, biedt 41% betere salarissen en arbeidsvoorwaarden en 34% zoekt het in flexibiliteit, zoals thuiswerken. Desondanks doet 51,3% er langer dan zes maanden over om gekwalificeerd personeel te vinden. Andere maatregelen worden nog maar mondjesmaat genomen. Zo zet 12,2% van de kantoren actief in op omscholing van bestaande medewerkers of het aannemen van zij-instromers. ‘Hier liggen nog kansen voor verdere verbetering, aangezien 63,5% van de kantoren een structurele oplossing mist.’
Bijna 38% van de respondenten geeft aan dat bepaalde taken langer duren dan voorheen, en eenzelfde percentage geeft aan dat ze soms klanten moeten weigeren of doorverwijzen naar andere kantoren.
Geef een reactie