• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-Padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-Padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » Ontslag op staande voet vanwege invoeren overuren terwijl niet is gewerkt

Ontslag op staande voet vanwege invoeren overuren terwijl niet is gewerkt

Nieuws, Overig

Het onjuist invoeren van (over)uren terwijl de werknemer tijdens deze uren geen werkzaamheden heeft verricht, leidt tot het oordeel van de kantonrechter dat het ontslag op staande voet terecht was.

1 mei 2025 door Accountancy Vanmorgen

De werknemer schrijft geregeld reguliere werkuren en overuren, waarin er in de systemen van werkgever geen enkele output wordt geregistreerd en de werknemer niet bereikbaar is. Het is voldoende aannemelijk dat de werknemer in die uren niet heeft gewerkt. Met name het schrijven van de overuren is een dringende reden voor ontslag op staande voet. Daaruit volgt een zekere welbewustheid. (dagdieverij). Dat oordeelt de kantonrechter.

Thuiswerkbeleid

De werknemer is ‘Product Support Administrator’. Binnen de organisatie is het gebruikelijk dat werknemers deels op kantoor werken en deels vanuit huis. Ook de werknemer werkte gedeeltelijk vanuit huis. De werkgever hanteert een thuiswerkbeleid. Op grond daarvan kunnen werknemers binnen flexibele werktijden werken. Als werknemers aan het werk zijn, moeten zij inklokken in een app. Als zij stoppen met werken, moeten zij via die app uitklokken.

Thuiswerken in Personeelshandboek

In het personeelshandboek is over het thuiswerken het volgende opgenomen:

“Expliciet wordt vermeld dat telewerken niet kan worden gebruikt voor kinderopvang of andere niet-werk gerelateerde verplichtingen, in dat geval moeten andere middelen/ ander beleid van toepassing zijn (ouderschapsverlof of andere soorten verlof).”

(…)

“In de basis geldt de flexibele werktijdenregeling voor alle kantoormedewerkers. De medewerker is zelf verantwoordelijk voor een correcte tijdregistratie in het daarvoor bestemde tijdregistratiesysteem. Misbruik kan leiden tot uitsluiting van de flexibele werktijden. De medewerker is dan verplicht te beginnen en te eindigen op de fictieve tijden van het werkrooster.”

(…)

“De standaard arbeidsduur per dag is 8 uur exclusief lunchpauze. De lunchpauze, 30 minuten, dient in acht te worden genomen. Doorwerken in de (lunch)pauze wordt niet als gewerkte tijd geteld. Alléén indien het noodzakelijk aantal aanwezige uren (inclusief pauze) méér dan 9 uur per dag bedraagt, kan er aansluitend sprake zijn van overwerk.”

In september 2023 is er een ‘onboardingsdag’ geweest. Daarbij is uitleg gegeven over het thuiswerkbeleid en het klokken van uren.

138,5 overuren geschreven, maar niet gewerkt

De werkgever is naar aanleiding van klachten een onderzoek gestart naar de Microsoft Teams berichten en de urenregistratie van de werknemer. Daarbij heeft de werkgever geconstateerd dat de werknemer in 2024 138,5 overuren heeft geschreven. In 51 van die overuren is in de systemen van de werkgever geen enkele output geregistreerd. De werkgever vermoedt dat de werknemer ook in de andere 87,5 overuren geen werkzaamheden heeft verricht.

Daarnaast heeft de werkgever geconstateerd dat de werknemer regelmatig ’s ochtends inklokt, maar dan niet actief is in de verschillende computersystemen en ook niet bereikbaar was voor collega’s. Tot slot heeft de werkgever geconstateerd dat de werknemer herhaaldelijk reistijd heeft geregistreerd als werktijd.

Op 14 oktober 2024 is de werknemer hierover gehoord. Aan het eind van dit gesprek is de werknemer op non actief gesteld.

Op staande voet ontslagen

Op 15 oktober 2024 heeft de werkgever de werknemer telefonisch medegedeeld dat hij op staande voet werd ontslagen. Dit ontslag op staande voet is in een brief van 16 oktober 2024 schriftelijk bevestigd. De in deze brief aangevoerde redenen zijn terug te voeren naar twee hoofdthema’s, namelijk: (i) het onjuist invoeren van (over)uren terwijl de werknemer tijdens deze uren geen werkzaamheden heeft verricht en (ii) dat de werknemer in de chats tussen hem en de leidinggevende op onacceptabele wijze heeft gecommuniceerd.

Dringende reden

Is er een dringende reden voor het ontslag op de staande voet? De werkgever heeft voldoende onderbouwd dat de werknemer regelmatig zowel reguliere werkuren als overuren heeft geschreven, waarin hij niet heeft gewerkt. Dat blijkt (onder meer) uit de bijlage bij het verweerschrift, waarin de door de werknemer geklokte uren zijn afgezet tegenover de output die in de verschillende computersystemen is geregistreerd.

Geen output geregistreerd, niet aan het werk

Niet betwist is dat de functie van de werknemer bijna volledig met behulp van deze systemen moest worden uitgevoerd. Het is daarom aannemelijk dat de werknemer in de uren dat er geen enkele output is geregistreerd, niet aan het werk is geweest. Daarvoor heeft de werknemer geen andere plausibele verklaring gegeven. Gelet op de omvang van de uren en de aard van de functie kan het uitblijven van output niet volledig worden verklaard door werkzaamheden die niet worden geregistreerd, zoals het lezen van e-mails en het controleren van de agenda.

Integer met urenadministratie omgaan

Hiermee is de dringende reden voldoende onderbouwd. Juist in een omgeving waar werknemers gedeeltelijk thuis kunnen werken en niet zichtbaar is of iemand wel of niet aan het werk is, moet een werkgever er op kunnen vertrouwen dat werknemers integer met hun urenadministratie omgaan. Dat geldt des te meer nu bij de werkgever een helder thuiswerkbeleid geldt waarvan de werknemer op de hoogte was. De werknemer heeft dat vertrouwen geschonden.

Uitsluiting van flexibel werkurenbeleid

Niet zwaarwegend is daarbij dat de werknemer tijdens reguliere werktijden niet altijd productief was, of soms bezig was met huishoudelijke taken. Als dat het enige was dat speelde, had de werkgever hem daar op kunnen aanspreken. Bovendien blijkt uit het personeelshandboek dat een eerste stap in dat geval kon zijn dat de werknemer van het flexibele werkurenbeleid zou worden uitgesloten.

Stelselmatig overuren geschreven

Het zwaartepunt van de dringende reden ligt in deze zaak met name in het feit dat de werknemer naast zijn reguliere werkuren ook stelselmatig overuren heeft geschreven, waarin hij niet heeft gewerkt. Daaruit spreekt een zekere welbewustheid om zichzelf ten koste van de werkgever te bevoordelen.

De werkgever stelt zich terecht op het standpunt dat dat handelen ernstig verwijtbaar is en dat de werknemer daarmee haar vertrouwen onwaardig is geworden. Van de werkgever kon daarom niet worden gevergd dat hij de arbeidsovereenkomst nog langer in stand zou laten.

Onterecht overuren schrijven onacceptabel

Dat de werkgever de werknemer niet op dit gedrag heeft aangesproken, is niet van belang. De werknemer had immers moeten begrijpen dat het onterecht schrijven van overuren onacceptabel is en – net als bijvoorbeeld diefstal – zou kunnen leiden tot ontslag. Dat de leidinggevende de overuren heeft goedgekeurd, maakt dit niet anders. Hun onderlinge verhouding en het bericht van de leidinggevende waarin hij aangeeft: “hier is je goede baas die overuren rechtvaardigt.” maakt het aannemelijk dat de leidinggevende zich ervan bewust is geweest dat de overuren niet daadwerkelijk zijn gewerkt.

Eigen risico

Ook de persoonlijke omstandigheden van de werknemer doen niet af aan dit oordeel. Het is voorstelbaar dat een ontslag op staande voet voor de werknemer ingrijpend is, maar vanwege de mate van verwijtbaarheid van zijn handelen valt dat binnen zijn eigen risicosfeer en niet binnen die van de werkgever. Daarbij heeft de werknemer inmiddels nieuw werk gevonden.

Ontslag terecht

Dit leidt tot de conclusie dat het ontslag op staande voet rechtsgeldig is gegeven en niet wordt vernietigd. De verzoeken die samenhangen met de verzochte vernietiging worden afgewezen.

Het eindigen van de arbeidsovereenkomst is het gevolg van ernstig verwijtbaar handelen van de werknemer. De werknemer heeft daarom geen recht op de wettelijke transitievergoeding.

De werknemer heeft ook nog betaling van de geschreven maar nog niet uitbetaalde overuren verzocht. Dit verzoek wijst de kantonrechter ook af, nu de werkgever voldoende heeft onderbouwd dat de werknemer deze uren niet heeft gewerkt en hij daarom over die uren geen recht heeft op loon.

Rechtbank Amsterdam, 11 april 2025, ECLI:NL:RBAMS:2025:2350

Categorie: Nieuws, Overig Tags: ontslag

Tags: ontslag

Gerelateerde artikelen

23 juni 2025

Werknemer moet schadevergoeding en onderzoekskosten betalen na ontslag op staande voet

20 juni 2025

Bewindvoerder vernietigt ontslagafspraak: toch geen recht op salaris

18 juni 2025

Vervalste handtekening onder ontslagformulier komt werkgever duur te staan

6 mei 2025

Werkgever moet afgesproken loon betalen, schade foutieve urenregistratie niet verrekenbaar

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

Hoe welkom is een private equity-partij bij jouw kantoor?

Partnercarrousel

“Zó geven we AI een eerlijke kans”
“We zetten vol in op ‘autonoom’ boekhouden”
AFAS Software maakt in 2025 overstap naar volledig elektrisch wagenpark  
Hebben jouw klanten over vijf jaar nog een boekhouder nodig?
Durf vooruit te denken
Wat betekent e-facturatie voor accountants- en administratiekantoren? 
De accountant ontzorgen: samenwerken aan het totale administratieproces
Proactief optimaliseren komt voor adviseren
Adviessoftware als geheime wapen bij AXP
De drie beste declaratieapps voor je zakelijke uitgaven in 2025
Uiteindelijk belanghebbende Wwft: wat je moet weten over de UBO-verplichtingen
Koppel Zenvoices nu met Microsoft Dynamics 365 Business Central
Toenemende stress bij Amerikaanse Nederlanders – en de accountant als rustpunt
“Het primaire werk van een accountant verandert onomkeerbaar”
Zo geef je goed advies over aangiften van erf-en schenkbelasting
Zo zorg je voor een goede integratie van remoteteams
De evolutie van KYC/KYB: wat accountants in 2025 moeten weten
Sleutelrol accountant bij meldingsplicht transacties 
Hoe kies je de beste urenregistratie-software voor jouw accountantskantoor?
Accountants en bedrijfswaardering: je bent een onmisbare schakel
XLReporting breidt uit naar grootzakelijke markt
Hoeveel overuren zijn eigenlijk normaal in de accountancy?
Debt advisory: De sleutel tot succesvolle groeistrategieën 
“Onderzoek: elke maand €500 extra declarabiliteit per medewerker”
Boekhoudlandschap sterk gefragmenteerd, softwarekampioen ontbreekt (nog) in Europa
Procesoptimalisatie voor schaalbare groei
Fraude met vervalste handtekening, grote gevolgen
Zeven handige tips voor accountants in Microsoft Teams 
Hoe speel je in op de kritische klant van 2025?
Visionplanner breidt software uit met AI, betere consolidatie en zorgfunctionaliteit
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Vijf veelgemaakte fouten bij het uitvragen van klantdata (en hoe je ze voorkomt)
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Fusies en overnames in de accountancysector: wat betekent dit voor jou als accountant?
Zo maakt Joanknecht gebruik van SharePoint als DMS
“Handmatig bonnetjes invoeren voelt straks net zo achterhaald als faxen”
Bjorn Lunden lanceert Lundify 
Documentbeheer: het verwaarloosde fundament van accountancykantoren
Technologie combinerenmet businesskennis
We helpen kantoren met AI hun nieuwe rol te pakken
Van loonstrook naar HR-partner: kengetallen die er wél toe doen
Meer tijd voor medewerkers door digitalisering dankzij HR workflows
Klanten soepel bedienen met AFAS SB
Hoe financier je werkkapitaal voor een onderneming?
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Bouw een sterk accountancyteam en stimuleer teamontwikkeling
Proactief advies begint met actuele data
Loonontwikkelingen in 2024: zowel kansen als bedreigingen voor ondernemers
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
We werken aan een grote efficiencyslag voor de accountant
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Deelnemingen in de jaarrekening op fiscale waarderingsgrondslagen
Inhuur van VOF (vennoten) te beschouwen als zzp’ers of werknemers?
Waarom kennis van arbeidsrecht belangrijk is voor adviseurs

Vacatures

Senior Assistent Accountant
Schipper Accountants
Controleleider
PIA Group
Assistent accountant Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Beginnend assistent accountant Audit
BonsenReuling
Vacature Relatiebeheerder Barchem
Westerveld en Vossers
Accountant met partnerambitie
Schipper Accountants
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstel
Steens & Partners Accountants en Adviseurs
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstelpraktijk
PIA Group
Gevorderd Assistent Accountant Samenstelpraktijk
Kaap Hoorn
Assistent Accountant gevorderd AA Zwijndrecht
PIA
Beginnend Assistent Accountant Audit & Assurance
PIA Group
Teamleider Accountancy – Culemborg
aaff
Accountant RA
PIA Group
Gevorderd assistent Accountant – Controlepraktijk
PIA Group
Beginnend assistent accountant Audit (met 1 jaar ervaring)
BonsenReuling
Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
Accountant mkb- Gorinchem
aaff
Controleleider / Accountant Auditpraktijk
PIA Group
Junior Adviseur mkb
KRC van Elderen
Finance Consultant
a.s Works
Vacature Assistent accountant Barchem
Westerveld en Vossers
Accountant AA
Hendriksen Accountants en Adviseurs
Teamleider Accountancy  – Dronten
aaff
Zelfstandig Assistent Accountant
Hendriksen
Adviseur Accountancy Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Assistent Accountant
Schipper Accountants
Adviseur Vakspecialist Accountancy
Schipper Accountants
Gevorderd assistent accountant Audit
BonsenReuling
Beginnend assistent accountant – Elst
BonsenReuling
Finance & Business Development Analyst
PIA Group
zelfstandig assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Adviseur accountancy Agri & Food – Zwolle
aaff
Adviseur accountancy Agri & Food – Hoogeveen
aaff
Teamleider Accountancy – Arnhem
aaff
Adviseur Agro
Schipper Accountants
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
Agro Accountant
Schipper Accountants
Beginnend assistent accountant – Lichtenvoorde
BonsenReuling
Adviseur mkb / Accountant
KRC Van Elderen
Assistent accountant controlepraktijk
Scab
Relatiebeheerder  
Scab
Senior Assistent Audit
Confirm Audit & Assurance
Financieel administratief medewerker
Scab
Gevorderd Assistent Accountant Auditpraktijk
PIA Group
Accountant Agri & Food- Gorinchem
aaff
Assistent accountant mkb- Zelhem
aaff
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • Waarom goede medewerkers vertrekken (en het bijna nooit aan het salaris ligt) 17.6k weergaven

  • Levert vlucht naar BV door hoger forfait box 3 wel wat op? 6.4k weergaven

  • LinkedIn-felicitaties schending van relatiebeding door ex-werknemer 4.9k weergaven

  • Wet tegenbewijsregeling box 3 aangenomen door Eerste Kamer 4.5k weergaven

  • Werknemer voelt zich onder druk gezet door app van boekhouder 3.6k weergaven

Vraag en aanbod

Ter overname aangeboden: administratiekantoor in de regio Doetinchem
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven
Ter overname of fusie gezocht: accountants- of belastingadvieskantoor Noordoost-Brabant
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Zeewolde gezocht
Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in Overijssel met sectorspecialisatie
Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor in medische sector
Ter overname/aansluiting gezocht: accountants-, belastingadvies- en administratiekantoor in de regio Kennemerland
Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor
Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland
Ter overname gezocht: accountants- of administratiekantoor regio Rotterdam
Administratiekantoor ter overname gezocht
Ter overname aangeboden: Accountantskantoor in de kop van Noord-Holland
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor regio Den Haag gezocht
Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Rotterdam gezocht

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen