Strategie is geen ver-van-mijn-bed show. Zonder strategie raakt elk accountantskantoor vroeg of laat op drift. Het is al laat. Laten we daarom nu aan de slag gaan!
Dit is het eerste van vijf artikelen die ingaan op de strategie van het MKB-accountantskantoor. Ik hoop dat het u inzichten geeft die helpen bewust een toekomstplan uit te stippelen. En wel voordat het net zich sluit…
Punt 0: strategisch lui en praktisch moe
Waar blinkt uw kantoor (straks) in uit?
Wie gaat deze vraag beantwoorden? Eigenlijk kan alleen uw klant dat. En zo hoort het ook. Dat roept de vraag op wie uw klanten precies zijn. Is het zoiets abstracts als ‘het maatschappelijk verkeer’ of ‘de ondernemer’? of heeft u er een concreet beeld bij, een ‘model klant’. Wie/wat past bij uw kantoor? Wilt u iets voor iemand zijn of niets voor iedereen?
Veruit de meeste kantoren zijn nog niet aan toe aan deze vragen. Dat blijkt uit wat ze doen. Van alles een beetje. Uitzonderingen daar gelaten toont het aan dat de branche op het gebied van strategische ontwikkeling op punt 0 staat. De passief reactieve kant. Hoe komt dat?
Uitblinken in fundamentele beginselen was genoeg!
Wij zijn van oudsher gewend onze diensten gedegen uit te voeren. De kwaliteit ervan is gestoeld op onze fundamentele beginselen. Neem het beginsel deskundigheid als voorbeeld. Wij konden prima met dit beginsel uit de voeten in de tijd dat we ons brood verdienden met (vak)technische kennis. We konden ons altijd verschuilen achter allerlei (deels door de beroepsgroep zelf bedachte) regels. We maakten het steeds ingewikkelder. Onze diensten waren ook nog eens verplicht. Een ondernemer moest een jaarrekening opmaken om aangifte te doen en te deponeren. Elk jaar maar weer! De klant-ondernemer zag in ons een beschermengel tegen deze complexe en soms ook kwade wereld. We waren de ‘vertrouwenspersoon 1.0’. Wat een heerlijk warm bad was het! Werden we er niet een beetje lui van? Nee, natuurlijk niet zou je zeggen. We werken ons uit de naad. Ik herstel mezelf: strategisch lui en praktisch moe omschrijft de toestand beter.
Punt 1: word praktisch lui en strategisch moe (voor de alerte partner/vennoot)
Wij zelf, maar ook klant-ondernemers beginnen door te krijgen dat veel van het werk simpel en repetitief is. De ICT-sector ziet dit ook en neemt nu zelfs MKB-praktijken over (ref KPMG). Hap-slik-weg! Een teken aan de wand.
De alerte partner/vennoot die niet voldoende gehoor vindt bij zijn collega’s ziet met lede ogen aan dat het bad langzaam leegloopt en het water koud wordt. Alerte partners/vennoten die wel in de positie zijn te handelen, twijfelen. Ondernemen is knutselen met onzekere uitkomst en dat voelt niet comfortabel. Is een duwtje in de rug welkom? Ik zou zeggen: laat het ‘productieve’ werk dan even liggen. Laten we ons focussen op strategie totdat we er moe van worden. Het betaalt zich drie dubbel terug!
Strategie do-it-yourself
De komende blogs zal ik bij de analyse van de accountancybranche gebruik maken van het model van Treacy en Wiersema (The discipline of market leaders, 1995). Ze onderscheiden drie richtingen (door mij hier ‘netten’ genoemd) waar we denk ik allemaal al wel eens een keer van hebben gehoord:
- Operationele excellentie
- Productleiderschap
- Klant intimiteit (klantgerichtheid 2.0)
Hoewel deze termen voor sommigen een zeker blabla-gehalte hebben en wellicht zelfs weerstand oproepen, wil ik in de komende artikelen laten zien dat ze ook op uw kantoor slaan. Zelfs eenpitters kunnen we ermee duiden. Het kan u op weg helpen strategie zelf ter hand te nemen.
Uw kantoor zit al in een net
Of u het nu wilt of niet, u zit al in een net. Ik kom er nog op terug wat ik daarmee bedoel. Waar het nu om gaat is dat dit net u meeneemt naar een nieuwe omgeving. Het bepaalt de toekomst van uw kantoor. Mijn vraag aan u: bent u zich ervan bewust in welk van de drie netten u zit voordat het zich sluit?
Maurice Lander MBA AA is werkzaam bij Sparrx als strategie- en verandercoach voor MKB-accountantskantoren. www.sparrx.nl
Sparrx biedt accountantskantoren structurele oplossingen bij het veranderen naar een klantgerichte organisatie en het realiseren van adviesomzet. Zijn eigen ontwikkeling van ‘technisch’ accountant naar entrepreneur/trusted business adviser maakt dat hij begrijpt voor welke uitdaging veel accountants staan.
Geef een reactie