• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
    • Incompany
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
    • Incompany
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » Marcel Spoelstra: De Client Service Coördinator als efficiency promoter

Marcel Spoelstra: De Client Service Coördinator als efficiency promoter

Accountancy, Blog

7 oktober 2015 door Accountancy Vanmorgen

Accountancy Vanmorgen

Mijn vorige blog over de Client Service Coördinator (CSC) heeft wat los gemaakt. Mijn mailbox explodeerde zo’n beetje met verzoeken om een functiebeschrijving. Dat heeft mij doen besluiten om wat dieper op de Client Service Coördinator in te gaan. Voor alle geïnteresseerden: een CSC is slechts een radertje in een efficiënte samenstelpraktijk.

Als u uw accountantspraktijk echt als een productiefabriek zou gaan managen, zou dat op een andere manier geschieden dan dat u nu zou doen. Met als resultaat dat uw efficiency omhoog schiet. In een normale productieomgeving sluit de verkoper (Partner) de deals en bepaalt de condities en geeft de order door aan de productie manager (Accountant) of hoofd bedrijfsbureau (CSC). Die laatste regelt de productie. De productie (CSC) bepaalt welke materialen nodig zijn en verzamelt deze bij de magazijnmeester (CSC) en plant vervolgens de productielijn. De productiemedewerkers (Assistenten of Accountants) gaan aan de slag, produceren het product en geven het af aan de kwaliteitscontroleur (Account Manager) voor goedkeuring. De distributiemanager (CSC) stuurt het product naar de verkoper (Partner of Account Manager)  die vervolgens met een goed adviesgesprek waarde toevoegt en het volgende product verkoopt.

Verloopt uw productie proces zo? Nee? Geen wonder dat uw doorlooptijd meer dan 10 dagen bedraagt en uw debiteurendagen meer dan 48 dagen.

Dat heeft alles te maken met de manier hoe het kantoor met de cliënt omgaat en vervolgens aan het werk gaat. Maar onthoud één ding, het is uw zaak en niet die van uw cliënt. De relatie moet gebaseerd zijn op uw condities en niet omgekeerd! De samenstelpraktijk wordt gekenmerkt door de wonderlijke situatie dat de leverancier van de grondstoffen (data) en de afnemer een en dezelfde persoon zijn. En u weet “garbage in, garbage out”. Met andere woorden: de kwaliteit en de volledigheid van de data bepaalt de snelheid van de productie en kwaliteit van het eindproduct. Een aannemer weet wel beter. Die gaat ook niet aan de slag zonder zich er van te gewisse dat het bouwmateriaal volledig en conform de specificaties aanwezig zijn.

Maar meestal ziet uw proces er zo uit.

U haalt een cliënt binnen die ontevreden was bij zijn voorgaande accountant. Vervolgens zend u een opdrachtbevestiging. Dit doet u, omdat het moet van de beroepsorganisatie. In de overeenkomst staan uw tarieven (niet de vaste prijs, want zover bent u doorgaans nog niet) en hoe het kantoor werkt. De potentiële cliënt tekent, zonder zich erin te verdiepen wat dit inhoudt, de overeenkomst. Wanneer de accountant aan de slag gaat, stuurt hij soms een simpele brief of checklist (soms helemaal niet). Maar in veel gevallen wordt dit nagelaten en laat de accountant het initiatief aan de cliënt om het werk aan te dragen in een formaat en tijdstip die de cliënt bepaalt. Het nieuwe werk, wat onderhanden werk (OHW) heet, arriveert en de accountant gaat vervolgens aan het werk. Wanneer de accountant aan het werk gaat, realiseert hij al snel dat iets ontbreekt. Hij stopt het werk, koppelt dit terug met de cliënt en wacht vervolgens. Een paar weken of soms maanden gaan voorbij en de ontbrekende informatie verschijnt. De accountant gaat verder waar hij gebleven is. Hij moet zich weer inleven en gaat dan verder en constateert ….. er ontbreekt weer iets. Verdorie! Weer stoppen, communiceert dit met de cliënt en begint weer te wachten. Het gevraagde materiaal komt weer en de aangifte komt af.

Deze krankzinnige aanpak leidt ertoe dat een accountant wel met 15-30 jobs tegelijk bezig is. Dat zijn de krankzinnige ‘open jobs’. De meest efficiënte kantoren, met de snelste doorlooptijd per job, beperken het aantal jobs per accountant op niet meer dan drie en focussen op een gemiddelde doorlooptijd van 10 dagen of minder. Ik ontmoette een kantoor in Australië tijdens mijn studiereis die als slogan had ‘if we ain’t do it within 10 days you get it for free!’. Vergelijk het met de pizzakoerier die, als hij niet binnen 15 minuten levert, de pizza gratis geeft. Dat is pas een service voor de cliënt!

Behalve dat accountants teveel open jobs hebben, doen zij ook teveel administratief werk dat gerelateerd is aan het samenstel- en aangiftewerk. Proactieve Accountants Network (PAN) heeft een lijst met 30 taken opgesteld waarvan er zeker 22 regelmatig onnodig door accountants worden uitgevoerd.

30 administratieve taken:

  1. Cliënten toevoegen en verwijderen in CRM pakketten
  2. ID middelen en BSN opvragen
  3. Opdrachtbevestiging opstellen en verzenden
  4. Scannen, archivering en dossiervorming van ontvangen informatie
  5. Aanmelding SBA, uitstel aanvragen en aanvragen fiscaal nummer
  6. Maken en veranderen van afspraken
  7. Facturatie
  8. Checklisten om informatie opstellen en verzenden inzake jaarwerk
  9. Review and controleren van ontvangen cliënt gegevens
  10. Benaderen van cliënten voor ontbrekende gegevens
  11. Plannen van alle opdrachten in werkrooster en whiteboards
  12. Opstellen en voorbereiding van de werkprogramma’s
  13. Opstellen van het urenbudget per job
  14. Monitoring van het onderhanden werk
  15. Monitoring openstaande facturen, debiteurenbeheer
  16. Monitoring workflow
  17. Uitwerken kolommenbalans
  18. Verzorgen aangifte vennootschaps- en dividendbelasting
  19. Verzorgen aangifte inkomstenbelasting
  20. Belasting aangifte indienen
  21. Verzending krediet rapportages
  22. Verzending KvK deponeringen etc.
  23. Het printen inbinden van definitieve jaarrekeningen
  24. Opstellen notulen AVA
  25. Verzorgen papierwerk bij oprichting van een onderneming
  26. Opgaaf pensioen gegevens ten behoeven pensioennota’s en calculaties
  27. Opvragen bankmutaties
  28. Opvragen inkoop, verkoopfacturen
  29. Verzorgen aangiften loonbelasting
  30. Verzorgen aangiften omzetbelasting
    Etc.

Als uw (assistent)accountants dagelijks 1,5 uur aan administratieve taken bezig zijn, dan heeft u één CSC per vijf accountants nodig. Hun job is om accountants vrij te houden met administratieve taken die aan de samenstel- en aangiftepraktijk gerelateerd zijn.

De bovenstaande lijst is niet limitatief, maar dient louter en alleen om aan te tonen dat niet alle taken door een accountant gedaan hoeven te worden. Verschillende taken kunnen zelfs worden geautomatiseerd door slimme software, andere kunnen worden gedelegeerd aan CSC. Het delegeren van bovenstaande werkzaamheden in combinatie met een 18 stappen-workflow zal leiden tot een dramatische verlaging van de doorlooptijd, minder tijdbesteding per job, een significante verbetering van de kasstroom en een betere werkbeoordeling door de cliënt.

Benieuwd wat deze 18 stappen zijn? Stay tuned voor mijn volgende blog!

Marcel Spoelstra is register accountant en partner bij Accountantskantoor Spoelstra & Scherer. Hij is voorloper in digitalisering van accountantskantoren en gespitst op slim, efficiënt en klantgericht werken. Daarover schrijft hij op www.marcelspoelstra.nl. Marcel Spoelstra is ook een van onze sprekers op de AV-dag van 9 december aanstaande.

Categorie: Accountancy, Blog Tags: accountantskantoor, efficiency

Tags: accountantskantoor, efficiency

Gerelateerde artikelen

16 oktober 2025

Van Lienden & Kooistra verder als VLK accountants & adviseurs

26 september 2025

Een stressvrij aangifteproces in 2026 met deze 4 tips

19 september 2025

Document Hub koppelt nu met Exact Jaarrekening en Exact Fiscaal

26 juni 2025

Maximaliseer jouw tijd: slimme strategieën voor snellere btw-aangiften

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

NVKM: (r)evolutie van kwaliteit in de accountancy

Partnercarrousel

3 tips om slimmer digitaal samen te werken
Werkgeluk bij accountants? We geven enkele inzichten
AFAS ondersteunt accountants bij nieuwe regeling Opgaaf Werkelijk Rendement (OWR)
Van cijfertijger naar communicatiekanon
3 uitdagingen voor moderne accountantskantoren – en hoe je ze aanpakt
ViDA: grote btw-verandering op komst 
Caseware introduceert SCOPE+: cloudoplossing voor bijzondere opdrachten buiten samenstellen en controle
De spagaat van de Wwft: vertrouwen of verantwoordelijkheid?
Proactief optimaliseren komt voor adviseren
Accountancy in transitie: jouw handleiding om relevant te blijven
KYC automatiseren vs. handmatige processen: wat past bij jouw bedrijf?
Podcast Hixtival | AI in de accountancy: “Zie AI als je collega, die moet je ook inwerken”
Koppel Zenvoices nu met Microsoft Dynamics 365 Business Central
Een Nederlandse ondernemer met een Amerikaans paspoort? Let dan goed op
Hoe je advieswerk écht van de grond krijgt 
Zo geef je goed advies over aangiften van erf-en schenkbelasting
“Soms verrassen studenten ons echt” HAN zet stappen met vernieuwde curricula Finance
De generatiekloof die de accountancysector niet kan negeren
Hoe Supplied accountants en platforms helpt samen sterker te staan in DAC7 – inzichten van Supplied’s CCO: Bas Bogerd”
Sleutelrol accountant bij meldingsplicht transacties 
Factureren zonder frustratie met de juiste facturatiesoftware voor accountants
Accountants en bedrijfswaardering: je bent een onmisbare schakel
Veelgestelde vragen van bedrijven met complexe consolidatie  
Secundaire arbeidsvoorwaarden in de accountancy: wat is standaard en wat is extra?
Investeringen en exits in het private equity landschap
De 9 grootste frustraties bij urenregistratie voor accountants (en hoe je ze voorkomt)
Transparantie loont: waarom salarisvermelding in finance vacatures het verschil maakt
Boekhoudlandschap sterk gefragmenteerd, softwarekampioen ontbreekt (nog) in Europa
Altijd een correcte urenverantwoording voor We Do Finance
Nieuwe integratie tussen PKIsigning en Irrus: digitaal ondertekenen direct vanuit SharePoint
Een document managementsysteem (DMS) is onmisbaar voor accountantskantoren 
5 tips om je klantdossiers slimmer te organiseren (zonder extra werk)
Visionplanner Herfst Boost 2025: meer grip, minder handwerk
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Cijfers en drijfveren achter fusies en overnames in de accountancy
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Waarom het koppelen van AFAS aan SharePoint het verschil maakt voor moderne accountantskantoren 
“Handmatig bonnetjes invoeren voelt straks net zo achterhaald als faxen”
Bjorn Lunden lanceert Lundify 
Van mappendenken naar metadata: zó werkt de Document Hub
Technologie combinerenmet businesskennis
AI-ideation als vliegwiel voor ontwikkeling van accountancy software 
De Vbar komt eraan. Tijd om grip te krijgen op je zzp-risico’s
De mensen achter de loonstrook: in gesprek met Kevin Krikkers
Klanten soepel bedienen met AFAS SB
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Groeipad in de samenstelpraktijk: van gevorderd assistent naar client manager
Hoe krijg je klanten en medewerkers mee in een softwareverandering?
De volgende stap in AI: HR-assistent Loket begrijpt nu je eigen documenten
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
Met de Standaard Bankverklaring via SBR zetten we een grote stap richting efficiënter en betrouwbaarder samenwerken
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Hixtival-podcast | AI-geletterdheid: hoe bereid je je organisatie voor op de risico’s van AI?
Bent u als ondernemer goed voorbereid op de Europese Data Act? 
Waarom kennis van arbeidsrecht belangrijk is voor adviseurs

Vacatures

Junior Manager Audit – Drachten
Bentacera
Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
Algemeen directeur
Scab
Assistent Accountant Audit – Groningen
Bentacera
Assistent accountant bij RA12 Registeraccountants
RA12
Finance & Business Development Analyst
PIA Group
Senior Assistent Accountant Audit
Bentacera
Assistent accountant mkb – Zwolle
aaff
Gevorderd Assistent Accountant 24-40 uur
Bos advies
Start als gevorderd Assistent accountant bij RA12 Registeraccountants!
RA12
Audit assistent
HLG Accountants & Adviseurs
Assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
Beginnend assistent accountant – Lichtenvoorde
BonsenReuling
Accountant (RA)
HLG Accountants & Adviseurs
(Junior) Accountant AA Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Accounting & Controlling Medewerker
PIA Group
Vacature senior adviseur corporate finance
Adcorporate
Junior audit manager
RA12
Gevorderd Assistent Audit Barendrecht
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Senior Assistant Accountant
HLG Accountants & Adviseurs
Gevorderd assistent accountant Audit
BonsenReuling
Accountant – Helmond
aaff
Assistent Accountant – Samenstelpraktijk (32–40 uur)
PIA Group
Vacature Assistent accountant Duiven
Westerveld en Vossers
Teamleider Accountancy 
aaff
Controleleider – Barendrecht
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Accountant (AA)
HLG Accountsnts & Adviseurs
(Junior) Accountant AA Alphen aan den Rijn
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Assistent accountant mkb – Dordrecht
aaff
Controleleider audit
Kaap Hoorn
Beginnend assistent accountant Audit (met 1 jaar ervaring)
BonsenReuling
Accountant  – Eindhoven
aaff
Assistent Accountant – 24-40 uur
Bos Advies
Gevorderd medewerker accountancy (samenstel)
PIA Group
Controleleider (Audit) Gouda
WEA Gouda
Gevorderd Assistent Accountant Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • Man negeert waarschuwing ING, verliest geld aan oplichters en stelt bank aansprakelijk 14k weergaven

  • Hof: bedrijfstakpensioenfonds moet btw heffen op volledige premie 8.7k weergaven

  • Accountantskantoor verschijnt niet op zitting, alle vorderingen toegewezen 8.2k weergaven

  • Vrouw had stiekem drie fulltime banen, moet schadevergoeding betalen 6.4k weergaven

  • Medewerkster fiscus ontslagen na verlagen aanslagen dorpsgenoot 5k weergaven

Vraag en aanbod

Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland
Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht
Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor
Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles
Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland
Administratiekantoor ter overname gezocht
Ter overname aangeboden: Accountantskantoor regio Den Haag
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen