• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » Marcel Spoelstra: De Client Service Coördinator als efficiency promoter

Marcel Spoelstra: De Client Service Coördinator als efficiency promoter

Accountancy, Blog

7 oktober 2015 door Accountancy Vanmorgen

Accountancy Vanmorgen

Mijn vorige blog over de Client Service Coördinator (CSC) heeft wat los gemaakt. Mijn mailbox explodeerde zo’n beetje met verzoeken om een functiebeschrijving. Dat heeft mij doen besluiten om wat dieper op de Client Service Coördinator in te gaan. Voor alle geïnteresseerden: een CSC is slechts een radertje in een efficiënte samenstelpraktijk.

Als u uw accountantspraktijk echt als een productiefabriek zou gaan managen, zou dat op een andere manier geschieden dan dat u nu zou doen. Met als resultaat dat uw efficiency omhoog schiet. In een normale productieomgeving sluit de verkoper (Partner) de deals en bepaalt de condities en geeft de order door aan de productie manager (Accountant) of hoofd bedrijfsbureau (CSC). Die laatste regelt de productie. De productie (CSC) bepaalt welke materialen nodig zijn en verzamelt deze bij de magazijnmeester (CSC) en plant vervolgens de productielijn. De productiemedewerkers (Assistenten of Accountants) gaan aan de slag, produceren het product en geven het af aan de kwaliteitscontroleur (Account Manager) voor goedkeuring. De distributiemanager (CSC) stuurt het product naar de verkoper (Partner of Account Manager)  die vervolgens met een goed adviesgesprek waarde toevoegt en het volgende product verkoopt.

Verloopt uw productie proces zo? Nee? Geen wonder dat uw doorlooptijd meer dan 10 dagen bedraagt en uw debiteurendagen meer dan 48 dagen.

Dat heeft alles te maken met de manier hoe het kantoor met de cliënt omgaat en vervolgens aan het werk gaat. Maar onthoud één ding, het is uw zaak en niet die van uw cliënt. De relatie moet gebaseerd zijn op uw condities en niet omgekeerd! De samenstelpraktijk wordt gekenmerkt door de wonderlijke situatie dat de leverancier van de grondstoffen (data) en de afnemer een en dezelfde persoon zijn. En u weet “garbage in, garbage out”. Met andere woorden: de kwaliteit en de volledigheid van de data bepaalt de snelheid van de productie en kwaliteit van het eindproduct. Een aannemer weet wel beter. Die gaat ook niet aan de slag zonder zich er van te gewisse dat het bouwmateriaal volledig en conform de specificaties aanwezig zijn.

Maar meestal ziet uw proces er zo uit.

U haalt een cliënt binnen die ontevreden was bij zijn voorgaande accountant. Vervolgens zend u een opdrachtbevestiging. Dit doet u, omdat het moet van de beroepsorganisatie. In de overeenkomst staan uw tarieven (niet de vaste prijs, want zover bent u doorgaans nog niet) en hoe het kantoor werkt. De potentiële cliënt tekent, zonder zich erin te verdiepen wat dit inhoudt, de overeenkomst. Wanneer de accountant aan de slag gaat, stuurt hij soms een simpele brief of checklist (soms helemaal niet). Maar in veel gevallen wordt dit nagelaten en laat de accountant het initiatief aan de cliënt om het werk aan te dragen in een formaat en tijdstip die de cliënt bepaalt. Het nieuwe werk, wat onderhanden werk (OHW) heet, arriveert en de accountant gaat vervolgens aan het werk. Wanneer de accountant aan het werk gaat, realiseert hij al snel dat iets ontbreekt. Hij stopt het werk, koppelt dit terug met de cliënt en wacht vervolgens. Een paar weken of soms maanden gaan voorbij en de ontbrekende informatie verschijnt. De accountant gaat verder waar hij gebleven is. Hij moet zich weer inleven en gaat dan verder en constateert ….. er ontbreekt weer iets. Verdorie! Weer stoppen, communiceert dit met de cliënt en begint weer te wachten. Het gevraagde materiaal komt weer en de aangifte komt af.

Deze krankzinnige aanpak leidt ertoe dat een accountant wel met 15-30 jobs tegelijk bezig is. Dat zijn de krankzinnige ‘open jobs’. De meest efficiënte kantoren, met de snelste doorlooptijd per job, beperken het aantal jobs per accountant op niet meer dan drie en focussen op een gemiddelde doorlooptijd van 10 dagen of minder. Ik ontmoette een kantoor in Australië tijdens mijn studiereis die als slogan had ‘if we ain’t do it within 10 days you get it for free!’. Vergelijk het met de pizzakoerier die, als hij niet binnen 15 minuten levert, de pizza gratis geeft. Dat is pas een service voor de cliënt!

Behalve dat accountants teveel open jobs hebben, doen zij ook teveel administratief werk dat gerelateerd is aan het samenstel- en aangiftewerk. Proactieve Accountants Network (PAN) heeft een lijst met 30 taken opgesteld waarvan er zeker 22 regelmatig onnodig door accountants worden uitgevoerd.

30 administratieve taken:

  1. Cliënten toevoegen en verwijderen in CRM pakketten
  2. ID middelen en BSN opvragen
  3. Opdrachtbevestiging opstellen en verzenden
  4. Scannen, archivering en dossiervorming van ontvangen informatie
  5. Aanmelding SBA, uitstel aanvragen en aanvragen fiscaal nummer
  6. Maken en veranderen van afspraken
  7. Facturatie
  8. Checklisten om informatie opstellen en verzenden inzake jaarwerk
  9. Review and controleren van ontvangen cliënt gegevens
  10. Benaderen van cliënten voor ontbrekende gegevens
  11. Plannen van alle opdrachten in werkrooster en whiteboards
  12. Opstellen en voorbereiding van de werkprogramma’s
  13. Opstellen van het urenbudget per job
  14. Monitoring van het onderhanden werk
  15. Monitoring openstaande facturen, debiteurenbeheer
  16. Monitoring workflow
  17. Uitwerken kolommenbalans
  18. Verzorgen aangifte vennootschaps- en dividendbelasting
  19. Verzorgen aangifte inkomstenbelasting
  20. Belasting aangifte indienen
  21. Verzending krediet rapportages
  22. Verzending KvK deponeringen etc.
  23. Het printen inbinden van definitieve jaarrekeningen
  24. Opstellen notulen AVA
  25. Verzorgen papierwerk bij oprichting van een onderneming
  26. Opgaaf pensioen gegevens ten behoeven pensioennota’s en calculaties
  27. Opvragen bankmutaties
  28. Opvragen inkoop, verkoopfacturen
  29. Verzorgen aangiften loonbelasting
  30. Verzorgen aangiften omzetbelasting
    Etc.

Als uw (assistent)accountants dagelijks 1,5 uur aan administratieve taken bezig zijn, dan heeft u één CSC per vijf accountants nodig. Hun job is om accountants vrij te houden met administratieve taken die aan de samenstel- en aangiftepraktijk gerelateerd zijn.

De bovenstaande lijst is niet limitatief, maar dient louter en alleen om aan te tonen dat niet alle taken door een accountant gedaan hoeven te worden. Verschillende taken kunnen zelfs worden geautomatiseerd door slimme software, andere kunnen worden gedelegeerd aan CSC. Het delegeren van bovenstaande werkzaamheden in combinatie met een 18 stappen-workflow zal leiden tot een dramatische verlaging van de doorlooptijd, minder tijdbesteding per job, een significante verbetering van de kasstroom en een betere werkbeoordeling door de cliënt.

Benieuwd wat deze 18 stappen zijn? Stay tuned voor mijn volgende blog!

Marcel Spoelstra is register accountant en partner bij Accountantskantoor Spoelstra & Scherer. Hij is voorloper in digitalisering van accountantskantoren en gespitst op slim, efficiënt en klantgericht werken. Daarover schrijft hij op www.marcelspoelstra.nl. Marcel Spoelstra is ook een van onze sprekers op de AV-dag van 9 december aanstaande.

Categorie: Accountancy, Blog Tags: accountantskantoor, efficiency

Tags: accountantskantoor, efficiency

Gerelateerde artikelen

12 mei 2025

Gestructureerd informatie opvragen voor de jaarrekening met PBC-lijsten 

20 maart 2025

Aansluitende cijfers: voor accountants nu belangrijker én uitdagender dan ooit

4 februari 2025

Garanties niet geschonden, geen schadevergoeding voor koper van accountantskantoor

12 augustus 2024

Rechter zet streep door een-tweetje met lening voor accountantskosten

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

ViDA-pakket verandert Europees btw-stelsel ingrijpend

Partnercarrousel

E-facturatie nu beschikbaar voor alle klanten Exact Online
AI voor mkb-accountants: pas op voor middelmaat
AFAS Software maakt in 2025 overstap naar volledig elektrisch wagenpark  
Meegroeien met een mkb-ondernemer is minder spannend dan je denkt
Een geautomatiseerde boekhouding? Dit merkt je klant daarvan!
Zo stel je eenvoudig en gestructureerd de jaarrekening op vanuit een administratie
AV-Top 50 | AI in de accountancy: een nieuwe samenwerking
De route naar een datagedreven kantoor
Hoe Solvinity onkostendeclaraties sneller verwerkt met Klippa
Waarom samenwerking in de accountancysector nu belangrijker is dan ooit
Ook met e-facturatie als norm blijft factuurverwerkingssoftware onmisbaar
Onverwachte Amerikaanse belastingverplichting voor Nederlandse ondernemer in Nederland
Ondersteun je klanten beter, sneller en met minder handmatig werk.
Zo geef je handig advies over aangiften van erf-en schenkbelasting 
Laat taal niet de groei van je kantoor tegenhouden.
Deadline gemist voor DAC7-rapportage? Dit kun je doen!
Consolideren met wederzijds belang
Duurzame klantrelaties in de accountancy
De online waarderingstool voor adviseurs
Waarom accountants liever anoniem werkgevers verkennen
Earn-out: in de praktijk
Tussen spreadsheet en cloud: onderzoek naar populaire software bij accountants (2024-2025)
Koppel met financiele software in 1 klik
Slim en succesvol financepersoneel werven? Deze acht tips helpen je op weg
Zo factureer je abonnementen razendsnel
Documentbeheer: accountants worstelen met versnippering, compliance en SharePoint
Waarom jouw accountantskantoor over moet op bellen met Microsoft Teams
Werk jij harder dan nodig is? Zo vang je de pieken op
“Moderne software is waardevol voor je onderneming”
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Vijf tips voor het efficiënt beheren van klantdossiers 
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Fusies en overnames in de accountancysector: wat betekent dit voor jou als accountant?
Gestructureerd informatie opvragen voor de jaarrekening met PBC-lijsten 
ICT & Kengetallen | Bouwstenen om de adviesrol op en uit te bouwen
Waarom ons Accountancy Dashboard hét verschil maakt voor ambitieuze kantoren
SharePoint of een Document Hub – wat werkt beter voor accountants?
ICT & Kengetallen | “Accountantskantoren kunnen veel sneller factureren”
Hyarchis en PKIsigning lanceren integratie voor digitale ondertekening
Wanneer heeft een werknemer recht op een doorbetaalde vrije dag?
Meer tijd voor medewerkers door digitalisering dankzij HR workflows
Hoe kan ik mijn klanten helpen met duurzaamheidsinvesteringen?
Sportlink en AFAS bundelen kracht en kennis om sportclubs financieel fit te maken
Hoe financier je werkkapitaal voor een onderneming?
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Bouw een sterk accountancyteam en stimuleer teamontwikkeling
Waarom klanten meer verwachten dan een jaarrekening
Loonontwikkelingen in 2024: zowel kansen als bedreigingen voor ondernemers
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
ICT & Kengetallen | Snel, betrouwbaar en veilig op de plek van bestemming
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Als de zzp’er toch een werknemer is: herkwalificatie
Wat er mis kan gaan bij een slechte aandeelhoudersovereenkomst: lessen uit recente rechtspraak
Waarom 25 maart 2024 een belangrijke datum is

Vacatures

zelfstandig assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Junior Adviseur mkb
KRC van Elderen
Assistent Accountant gevorderd AA Zwijndrecht
PIA
Assistent accountant mkb- Zelhem
aaff
Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
Senior Assistent Accountant
Schipper Accountants
Financieel administratief medewerker
Scab
Adviseur accountancy Agri & Food – Zwolle
aaff
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstel
Steens & Partners Accountants en Adviseurs
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
Assistent accountant controlepraktijk
Scab
Finance Consultant
a.s Works
Accountant Agri & Food- Gorinchem
aaff
Zelfstandig Assistent Accountant
Hendriksen
Adviseur mkb / Accountant
KRC Van Elderen
Adviseur Agro
Schipper Accountants
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstelpraktijk
PIA Group
Accountant AA
Hendriksen Accountants en Adviseurs
Adviseur Vakspecialist Accountancy
Schipper Accountants
Assistent accountant Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Accountant mkb- Gorinchem
aaff
Beginnend Assistent Accountant Audit & Assurance
PIA Group
Relatiebeheerder  
Scab
Agro Accountant
Schipper Accountants
Adviseur Accountancy Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Gevorderd Assistent Accountant Auditpraktijk
PIA Group
Controleleider
PIA Group
Adviseur accountancy Agri & Food – Hoogeveen
aaff
Gevorderd assistent Accountant – Controlepraktijk
PIA Group
Assistent Accountant
Schipper Accountants
Gevorderd Assistent Accountant Samenstelpraktijk
Kaap Hoorn
Accountant met partnerambitie
Schipper Accountants
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • Salderingsrecht blijft vermoedelijk van kracht voor zonnepaneelbezitters, ook na 2027 35.7k weergaven

  • Limburgse boekhouder trekt spoor van faillissementen 19.6k weergaven

  • Verdachte transacties paardenhandel komen dierenarts na FIOD-onderzoek duur te staan 10.7k weergaven

  • ING: accountants lopen bovengemiddeld risico op vervanging door AI 7.8k weergaven

  • Fraude bij BumaStemra, accountant Forvis Mazars trekt goedkeurende verklaring in 6.4k weergaven

Vraag en aanbod

Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor regio Den Haag gezocht
Ter overname/aansluiting gezocht: accountants-, belastingadvies- en administratiekantoor in de regio Kennemerland
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in Overijssel met sectorspecialisatie
Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in de regio Doetinchem
Administratiekantoor ter overname gezocht
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente
Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor
Ter overname of fusie gezocht: accountants- of belastingadvieskantoor Noordoost-Brabant
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Zeewolde gezocht
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Rotterdam gezocht
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor in medische sector
Ter overname gezocht: accountants- of administratiekantoor regio Rotterdam
Ter overname aangeboden: Accountantskantoor in de kop van Noord-Holland
Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland
Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen