• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV2: Bedrijfsoverdracht
    • AV-Top 50
    • Checkpoints
    • Corona
    • AV1: Lifestyle en carrière
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Accountancy Vanmorgen

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
Aanmelden nieuwsbrief
  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV2: Bedrijfsoverdracht
    • AV-Top 50
    • Checkpoints
    • Corona
    • AV1: Lifestyle en carrière
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
Home » Incidentmanagement: waarom een incident geen hete aardappel of wicked problem is, maar juist een kans!

Incidentmanagement: waarom een incident geen hete aardappel of wicked problem is, maar juist een kans!

Accountancy, Blog, Nieuws

24 november 2016 door Accountancy Vanmorgen

Accountancy Vanmorgen

De afgelopen weken zijn naar aanleiding van het eerste rapport van de Monitoring Commissie Accountancy (MCA) termen als ‘hete aardappelen’ en ‘wicked problems’ gevallen. Het gemiddelde publiek zal zich in vertwijfeling afvragen: is de accountancy sector (nog steeds) in denial? Dat is niet helemaal terecht.

Uiteraard wordt in het rapport nog eens de reeks incidenten aangehaald die het accountantsberoep ernstig heeft beschadigd en aanleiding was voor het verbeterplan ‘In het publiek belang’. Maar er zijn in de tussentijd wel stappen gezet. Niet alleen de sector, maar ook AFM is aan de slag met incidenten. Uit de agenda 2016 van de AFM volgt dat zij opvolging geeft aan incidenten en zware integriteitschendingen bij accountantsorganisaties door daadwerkelijk het uitvoeren van toezichtonderzoeken. Toegegeven, voorbeelden van incidenten liggen nog steeds voor het oprapen. Recent rees bijvoorbeeld de discussie wat de rol van de accountant was in de corruptieaffaire Pon. Het is ook begrijpelijk dat accountantsorganisaties niet trots zijn op betrokkenheid bij incidenten. Dit straalt immers al snel negatief af op de accountantsorganisatie. Is dat terecht? Het accountantsberoep is immers bij uitstek mensenwerk en er is een grote diversiteit aan klanten. Het kan dan ook niet anders dan dat zich – ondanks voorzorgsmaatregelen – incidenten voordoen. De kans dat de AFM bij een accountantsorganisatie hierover navraag doet wordt groter. Een betere strategie is om de kans op betrokkenheid bij incidenten als fact of life te accepteren. En vooral te focussen op hoe je daar dan vervolgens op een goede manier mee omgaat. Dat biedt natuurlijk uitdagingen, maar ook veel kansen. De wijze waarop met incidenten wordt omgegaan kan immers juist de integriteit van de organisatie in positieve zin onderstrepen, terwijl het onterecht niet melden juist een indicatie vormt voor niet integer gedrag. De komende weken schrijven wij daarom vijf blogs over incidentmanagement. Na het lezen van deze blogs weet je:

  • een incident tijdig te herkennen;
  • wat en waar je incidenten moet melden;
  • hoe je een goede oorzakenanalyse moet uitvoeren;
  • wat de gevolgen kunnen zijn van incidenten (onderzoek & handhaving); en
  • wat de best practices voor een goed incidentmanagement zijn.

Incidenten & het normenkader; hoe zat het ook alweer?

Als doorlopende vergunningseis geldt dat een accountantsorganisatie haar bedrijfsvoering zo moet inrichten dat een beheerste en integere uitoefening van haar bedrijfsvoering is gewaarborgd. Dit betekent dat accountantsorganisaties integriteitsrisico’s adequaat moeten beheersen. Accountantsorganisaties moeten in dat kader procedures en maatregelen hebben en uitvoeren over omgang en vastlegging van ‘incidenten’ die ernstige gevolgen hebben voor de integere uitoefening van haar bedrijf. Het begrip ‘incident’ is in de Wta niet verder uitgewerkt. Daar staat tegenover dat incidenten wel onverwijld aan de AFM moeten worden gemeld, terwijl vanwege het beroepsgeheim ook geldt dat (vaak) om te kunnen melden er een afdoende juridische verplichting om informatie aan een derde te verstrekken moet bestaan. Het niet voldoen aan de meldplicht kan worden bestraft met een bestuurlijke boete (en dit levert op haar beurt weer een toezichtantecedent op voor (mede)beleidsbepalers). De AFM heeft voor financiële ondernemingen getracht een beleidsregel met voorbeelden van incidenten te maken, maar heeft dit initiatief gestaakt onder meer omdat een eenduidige afbakening niet mogelijk blijkt gelet op de verschillen qua omvang en activiteiten die bestaan tussen vergunninghouders. Dat geldt uiteraard ook voor accountantsorganisaties. Wat kan er dan wel over de reikwijdte van het begrip worden gezegd? Uit de interpretatie van de AFM op haar website kan het volgende worden afgeleid:

  • Alle vormen van dienstverlening binnen de vergunninghouder

De vereiste integere bedrijfsvoering is een algemene norm. De meldplicht ziet op zowel incidenten bij het uitvoeren van een wettelijke controle als incidenten bij alle andere vormen van dienstverlening.

  • Integriteitsrisico’s

Het moet gaan om incidenten die ernstige gevolgen hebben voor de integere uitoefening van het bedrijf.  Er zal sprake moeten zijn van feiten en omstandigheden die integriteitrisico’s met zich kunnen brengen.

  • Betrokkenheid

Ook zal sprake moeten zijn van ‘betrokkenheid’ van de accountantsorganisatie en/of haar medewerkers. Het maakt niet uit door wie een gedraging plaatsvindt om te kwalificeren als incident. Ook wanneer de accountantsorganisatie wetenschap heeft van (feiten en omstandigheden die duiden op) wetsovertredingen door derden, zoals controleklanten, kan onder omstandigheden er sprake zijn van een incident dat moet worden gemeld

  • Impact op vertrouwen in accountantsorganisatie en financiële markten

De feiten en omstandigheden en de mate van betrokkenheid moeten wel van zodanige aard zijn, dat deze het vertrouwen in de accountantsorganisatie of in de financiële markten kunnen schaden. De impact van incidenten zal daarom vaak hoger zijn wanneer het incident betrekking heeft op organisaties van openbaar belang en wanneer beleidsbepalers en externe accountants betrokken zijn.

Kortom, de impact op het vertrouwen in de accountantsorganisatie en in de financiële markten speelt een cruciale rol in de professionele oordeelsvorming of sprake is van een incident. Dit vergt (mede) een inschatting over de maatschappelijke opvattingen en dit is veelal een grijs gebied: kan dit gedrag in de ogen van een buitenstaanders negatief afstralen op de accountantsorganisatie en haar reputatie kunnen schaden? En zo ja, tast dit het vertrouwen in de accountantsorganisatie en de financiële markten aan?

Tijdens onze werkzaamheden ter ondersteuning van accountantsorganisaties merken wij dat het constateren en registreren van schendingen alsook het bijbehorende proces veelal adequaat plaatsvindt. Echter wij zien ook dat accountantsorganisaties beperkt incidentmeldingen doen. Is dat gezien het voorgaande wel terecht? Tussen beide verplichtingen bestaat immers een overlap nu een schending – net als een incident – ook ziet op overtredingen van Wta, Bta, de verordeningen van de beroepsorganisatie en de bijbehorende Nadere Voorschriften (o.a. NV COS). Het is verstandig bij schendingen actief na te gaan of sprake is van een incident.

Voorbeelden uit de dagelijkse praktijk?

In onderstaande voorbeelden uit de dagelijkse praktijk is sprake van het schenden van één of meerdere regels (schendingen), maar mogelijk ook van incidenten; immers er is sprake van (dreigende) imagoschade voor de organisatie c.q. het accountantsberoep.

  • Het faillissement van een controlecliënt binnen korte periode na afgifte van de controleverklaring. Dit kan namelijk een indicatie zijn dat de accountant mogelijk ten onrechte een goedkeurende verklaring heeft afgegeven; met (potentiele) imagoschade tot gevolg.
  • Het delen van vertrouwelijke informatie door een medewerker van de accountantsorganisatie. Het op die wijze omgaan met een van de essentiële regels brengt de organisatie mogelijk in een negatief daglicht.
  • Een onderzoek door bevoegde instanties (zoals de FIOD, curator, BFT, Ondernemingskamer, ACM of Belastingdienst) naar de dienstverlening van de accountantsorganisatie en/of handelingen van haar medewerkers. Negatieve berichtgeving in de media over mogelijke betrokkenheid bij strafbare feiten kan worden aangemerkt als incident
  • Een aanzienlijke aansprakelijkheidsstelling door een controlecliënt jegens een accountantsorganisatie.
  • Een incident kan betrekking hebben op de relatie die de accountantsorganisatie onderhoudt met haar controlecliënt. Een voorbeeld van een zodanig incident is de situatie van een boekhoudfraude of corruptie bij de cliënt Hierbij kan bijvoorbeeld blijken dat achteraf bezien de controlewerkzaamheden van de accountantsorganisatie niet adequaat zijn geweest. Er is dan mogelijk sprake van een incident; het vertrouwen in de accountantsorganisatie of in de financiële markten als geheel zou geschaad kunnen worden als uitkomt dat de accountantsorganisatie haar werk niet goed heeft gedaan.

Tips voor de praktijk

Uit de interpretatie van de AFM van de norm ‘incident, en de praktijkvoorbeelden, blijkt dat er betrekkelijk snel sprake kan zijn van een incident. Bij de beoordeling of sprake is van een incident is de (potentiële) maatschappelijke impact op het vertrouwen in de accountantsorganisatie en de financiële markten een cruciale factor. Dit is een lastige beoordeling waarbij een blik van buiten goed van pas kan komen. Als incidenten op de juiste wijze worden gemeld kan dit de integriteit van de accountantsorganisatie onderstrepen, terwijl het niet melden van incidenten juist daaraan afbreuk doet. Om dit te voorkomen geven wij de volgende tips:

  • Check bij een schending altijd actief of sprake is van incident;
  • Betrek bij (vermeende) betrokkenheid bij integriteitsrisico’s tijdig een collega en/of compliance of een externe adviseur om te beoordelen of deze betrokkenheid is aan te merken als incident;
  • Leg de overwegingen waarom wel of geen sprake is van een incident goed vast zodat als hiernaar onderzoek wordt ingesteld, uitleg kan worden gegeven over de beoordeling.

Annemarije Schoonbeek is advocaat en partner bij ACJS Advocaten en werkte voorheen bij de AFM. Alex Boxum is Hoofd Training en Compliance bij V&A accountants-adviseurs. Niels van Nieuw Amerongen is associate professor Auditing & Assurance aan Nyenrode Business Universiteit en is tevens directeur bij V&A accountants-adviseurs. De auteurs werken geregeld samen op het snijvlak van accountancy en juridische zaken.

 

Categorie: Accountancy, Blog, Nieuws Tags: incidentmanagement

Tags: incidentmanagement

Gerelateerde artikelen

6 januari 2017

Incidentmanagement: best practices en de kans om je te onderscheiden!

8 december 2016

Incidentmanagement: de kans om te leren van de spaanders

29 november 2016

Incidentmanagement: Navigeren tussen meldplicht en geheimhouding naar de juiste loketten 

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen

  • Geluidsopname was smoking gun bij fraude Accon-topman Delger
  • AFM dient tuchtklacht in tegen accountant Mazars om controle bij Accon avm
  • Ondernemer negeert fiscaal advies, accountantskantoor toch deels aansprakelijk voor schade
  • Hersteloperatie box 3 biedt vooral grootste vermogens potentieel voordeel

Partnercarrousel

Komkommertijd in pensioenland – of toch niet?
Het einde van de schoenendoos?
Visma Pinkweb logo
Tien redenen om te kiezen voor een klantenportaal in tijden van personeelskrapte
Automatisering leidt tot beter advies aan je klanten
Exact logo
Exact PSD2-bankkoppeling voor Rabobank
Yuki logo 042021
Hé accountant, help jij je klanten met veiliger digitaal ondernemen?
Veilig werken op het wifi-netwerk van Starbucks is mogelijk
Caseware nieuw aug 2022
Integrated Accounting: controle en inzicht over alle processen

GAC is leverancier van Microsoft Dynamics 365 …  

Een werkdag zónder automatisering? Onvoorstelbaar voor Alfa Accountants en Adviseurs
Bedrijfsoverdracht | Maak het je klant gemakkelijk
‘Met de informatie uit het systeem ben je iedereen altijd een stap voor’
Om deze 4 redenen blijven ondernemers bij hun accountant
3 data-driven managementtips voor een futureproof kantoor
Calamiteitenverlof: alles op een rij
In gesprek met accountants over SharePoint
‘Een volledige SBR Jaarrekening is nodig om de bank het juiste inzicht te geven’
Hoe Rijkse Accountants & Adviseurs zichzelf en ondernemers helpt met WeFact
Uw accountantskantoor altijd alle cijfers bij de hand
De digitale handtekening: wat moet je er als accountant over weten?
Fiscount en Markus Verbeek Praehep gaan opleidingsaanbod combineren
10 vragen waarop accountantskantoren graag een antwoord willen
Hoe verwerk je deelnemingen in de commerciële jaarrekening?
Sander Zeijlemaker (MIT): ‘Cybersecurity ook een zaak van financials’
Van reactief naar proactief benaderen van uw cliënten (6 tips)
keurmerk ritregistratie
Geld besparen met BTW over privégebruik auto
10 belangrijke lessen uit de coronarechtspraak voor de accountancybranche
Credion
Credion Den Haag breidt uit naar Delft-Westland
Vier juridische mogelijkheden om te reorganiseren

Checkpoints van Fiscount en AV

Abonneer nieuwsbrief AV

Vacatures

Gevorderd Assistent Audit (32-40 uur per week in Alphen aan den Rijn, Gouda of Ridderkerk) 
Lansigt
Accountant AA (24-40 uur) – Beverwijk
De Hooge Waerder
Accountant (AA/RA)
SMK Accountants
Zelfstandig Assistent Accountant, Barendrecht
Visser & Visser
Ervaren accountmanager
Fiscount
Relatiebeheerder
Scab
Accountmanager Accountant AGRO
acconavm
Assistent accountant in Breda
Moore DRV
Salarismedewerker Interim en Detachering
Rikst
Controleleider (32-40 uur per week in Alphen aan den Rijn of Ridderkerk)
Lansigt
Adviseur mkb / Accountant (Wezep)
KRC Van Elderen
Controleleider
SNP Adviseurs
Accountant manager samenstel in Middelburg
Moore DRV
Assistent Accountant (32-40 uur per week in Alphen aan den Rijn, Gouda of Ridderkerk)
Lansigt
Controleleider in Terneuzen
DRV
Data-analist met Audit Analytics mindset (32 uur mogelijk)
Coney
Controleleider Audit (Zwolle)
KRC Van Elderen
Klantmanager
Finance Plus
Senior Supervisor Assurance
CROP
Accountant AA (Nijmegen)
Konings & Meeuwissen
Fiscount zoekt accountants (AA/RA)
Fiscount
Manager bij Coney Accountancy & Analytics (min 32 uur)
Coney
Product Marketing Specialist Accountancy
Visma
IT auditor Alphen aan den Rijn, Ridderkerk
Lansigt
Assistent accountant samenstelpraktijk
Van der Vlugt Accountants
Assistent-Accountant (gevorderd) / aankomend adviseur mkb (Apeldoorn)
KRC Van Elderen
Accountant AA (24-40 uur per week in Alphen aan den Rijn of Gouda)
Lansigt
Gevorderd assistent accountant in Sliedrecht
Moore DRV
Boekhouder – Accounting & Treasury (m/v/x) 20-24 uur, Amsterdam en hybride
Duits-Nederlandse Handelskamer
Junior administratief medewerker Nieuwegein, 32-40 uur
van helder
Fiscalist
SNP Adviseurs
Senior Assistant Accountant RA – Alkmaar, Amsterdam, Hoofddorp, Utrecht, Rotterdam, Eindhoven en Heerlen
RSM
Manager Accountancy & Advies
Lentink De Jonge
(Senior) controller / teamleider Rotterdam
Yaarwerk
Ervaren assistent-accountant en afgestudeerde AA-er
WEA Accountants & Adviseurs
Adviseur MKB Accountancy
NBA
Assistent Accountant, 32 – 40 uur Goes
acconavm
Relatiebeheerder Accountancy
Visma
Accountant Internationaal
Visser & Visser
Opdrachtleider met belangstelling om ook ITGC thema op te pakken
Coney
Beginnend assistent-accountant samenstelafdeling
SMK Accountants
Assistent Accountant
Schuiteman
Senior Assistent Accountant RA
Share Impact Accountants
Professional – Medewerker accountancy
Van Oers
Controleleider
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Compliance officer vaktechneut (24-32 uur in overleg)
UNP accountants adviseurs
Senior Assistent Accountant Samenstel​praktijk
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
(Zelfstandig) assistent-accountant
van de Kamp & van Gelder
Accountant RA (Nijmegen)
Konings & Meeuwissen
Ervaren accountantsadviseurs (AA/RA)| HBO | 24 – 40 uur | Thuiswerken | Groot netwerk
Fiscount
Staff Compilation
CROP
(Junior) Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit)
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Controleleider  
Scab
Assistent Controlepraktijk (24-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
(Junior) Assistent Accountant Samenstelpraktijk
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Assistent accountant
Rikst
Relatiebeheerder BonsenReuling Doetinchem
BonsenReuling
Partner & Externe Accountant
Coney
Supervisor Compilation
CROP
Gevorderd assistent-accountant / beginnend controleleider (Zwolle)
KRC Van Elderen
Fiscaal medewerker accountantspraktijk
Van der Vlugt Accountants
Administratief consulent (32-40 uur)
BROADSTREET
Senior Assistent Accountant Controlepraktijk
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Assistent accountant Controlepraktijk
Van der Vlugt Accountants
Ervaren medewerker administratieve dienstverlening Lisse, 32-40 uur
van Helder
Fiscount zoekt een specialist sociale zekerheid
Fiscount
Senior Assistent Accountant
Schuiteman
Supervisor Assurance
CROP
Ondernemende Belastingadviseur
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Gevorderde assistent accountancy MKB- Beek -Maastricht
acconavm
Manager accountancy samenstelpraktijk
acconavm
Docent Accountancy (1,0 fte)
Hogeschool van Amsterdam
Assistent accountant controlepraktijk
Scab
Fiscalist
Extendum
Zelfstandig assistent accountant samenstel
SNP Adviseurs
Ervaren agro-fiscalist | HBO | WO | 24 – 40 uur | Thuiswerken | Groot netwerk
Supervisor Assurance
CROP
Supervisor Compilation
CROP
Jaarrekening Specialist, Dordrecht
Visser &Visser
Manager Assurance
CROP
Werken als Salarismedewerker Interim en Detachering
Rikst
Assistent accountant – samenstelpraktijk
Scab
Financial Controller
ENTRPNR
Accountant relatiebeheerder in Rotterdam
Moore DRV
Ervaren allround fiscalisten in Noord-West en Oost-Nederland
Fiscount
Ervaren controleleider (fulltime)
UNP accountants adviseurs
Fiscaal jurist
WEA Accountants & Adviseurs
Senior Accountant / Teamleider Samenstelpraktijk, vestiging Barneveld
Visser & Visser
Professional – Loonadministrateur
Van Oers Accountancy & Advies
Assistent Accountant (24-40 uur) – Alkmaar/Heerhugowaard/Beverwijk
De Hooge Waerder
Professional – Loonadministrateur Onderwijs
Van Oers
Assistent Accountant in audit & iAccountancy Praktijk
Coney
Ervaren fiscalist-estate planner
Fiscount
Accountant, Amstelveen
Stolwijk Registeraccountants en Belastingadviseurs
Assistent-Accountant (gevorderd) / aankomend adviseur mkb (Zwolle)
KRC Van Elderen
Assistent Accountant, Oud-Beijerland
Visser & Visser
(Senior) marketeer
Fiscount
Relatiebeheerder zelfstandig (fulltime)
UNP accountants adviseurs
Senior IT-Audit Professional
CROP
Specialist sociale zekerheid
Fiscount

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen