Betalingen worden inmiddels in de meeste marktsegmenten en (bijna) alle bevolkingsgroepen voor meer dan 50% met pin uitgevoerd, blijkt uit de meest recente cijfers van De Nederlandsche Bank (DNB) en de Betaalvereniging Nederland. De doelstelling dat 60% van de betalingen per pin wordt gedaan, is afgelopen voorjaar bereikt.
Het afgelopen halfjaar hebben consumenten 61% van hun aankopen betaald met de pinpas en 39% met contant geld. Daarmee zijn de streefwaarden van 60% pin – 40% contant bereikt, meldt DNB. Die waarden zijn door banken en winkels afgesproken in 2014, toen nog 60% van de aankopen met contant geld werd afgerekend. In mei hadden consumenten voor het eerst gedurende 12 opeenvolgende maanden gemiddeld 60% van hun aankopen aan de kassa met pin betaald. In het eerste halfjaar van 2018 is 61% van de aankopen met pin en 39% cash betaald.
Contactloos betalen
Jongeren (19 tot 24 jaar) pinnen het vaakst: zij gebruiken voor 77% van de aankopen de pas. Dat is 9 procentpunt meer dan in de eerste helft van vorig jaar.
Ook bij vrouwen, 55- tot 64-jarigen, middelbaaropgeleiden en academici is de pinbetaling het afgelopen jaar populairder geworden, met een plus van 4 procentpunten. 25- tot 34-jarigen en laagopgeleiden zijn maar mondjesmaat meer gaan pinnen. Volgens DNB heeft de invoering van contactloos betalen in 2014 de groei van pinnen gestimuleerd. De helft van de pinbetalingen wordt inmiddels contactloos uitgevoerd. De 25-minners betalen het vaakst contactloos: zij rekenen de helft van al hun aankopen op die manier af. 75-plussers en tieners zijn de enige bevolkingsgroepen die nog vaker contant betalen dan pinnen.
Pinnen aan de benzine- maar ook aan de bierpomp
Bij 7 van de 12 verschillende marktsegmenten wordt inmiddels meer met pin dan met contant geld betaald. In de horeca werd in de eerste helft van het jaar voor het eerst vaker gepind dan met contant geld betaald. Pinnen groeide daar met 7 procentpunten. Ook in de detailhandel non-food (plus 5 procentpunten) en de straatverkoop (plus 4 procentpunten) werden duidelijk meer pinbetalingen gedaan. In de horeca en op de markt heeft contactloos betalen gezorgd voor een sterke toename van het pinnen. “In het afgelopen halfjaar betaalden consumenten namelijk in de horeca en in het straatverkoop tweemaal zo vaak contactloos met hun betaalpas dan contactrijk.” Desondanks verwisselen goederen op straat nog steeds in 75% van de gevallen van eigenaar via een contante betaling. Ook bij de voedings- en genotsmiddelenbranche, de dienstverlening en de amusementsbranche is contant betalen nog steeds de belangrijkste manier om af te rekenen. Op benzinestations daarentegen is nog maar 1 op de 5 betalingen contant.
‘Cashloos maakt kwetsbaar’
De doelstellingen van banken en winkels zijn bereikt, maar Coen Voormeulen van DNB maakt zich juist zorgen over het afnemende gebruik van contant geld. Dat is inherent aan zijn functie: hij is directeur Cash. Voormeulen wijst erop dat er veel groepen zijn die pinnen moeilijk vinden, zoals ouderen, laaggeletterden en slechtzienden. Hij haalt ook de risico’s van storingen en hackers aan. “Cashloos maakt je als samenleving kwetsbaar.” DNB wil dan ook dat contant geld algemeen geaccepteerd blijft. “Zodra grote supermarktconcerns of grote ketens geen contant geld meer zouden accepteren, dan vinden wij dat een groot probleem”, zegt Voormeulen in het AD. Gemeenten als Amersfoort en Leiden eisen inmiddels dat een rijbewijs of paspoort met pin wordt afgerekend. Maar dat kan niet: “Gemeenten moeten cash gewoon accepteren, zo simpel is het.”
Geef een reactie