De boekhouding makkelijker laten verlopen. Online, maar wel persoonlijk. Dat is de insteek van online administratiekantoor EasyZZP. Dion Florack en zijn compagnons Rodney Pikaar en Floran Florack begonnen op een zolderkamer. Inmiddels heeft het bedrijf vier vestigingen. En de groei zet door.
Van een zolderkamer naar vier vestigingen. Hoe is dat gegaan?
‘We zijn 5 jaar geleden begonnen met EasyZZP. Ik werkte toen bij een investeringsclub en mijn compagnon had net zijn bedrijf verkocht. Hij liep er toen tegenaan dat het met de boekhouding niet helemaal lekker liep. Deze was niet online, niet transparant en niet duidelijk. Hier had ik het ook al eens met mijn broertje over gehad – hij heeft een fiscale achtergrond en ik een financiële – en zo is het balletje gaan rollen. Mijn broertje was net klaar met zijn studie en werkte dus niet. Hij kon zich volledig richten op EasyZZP. Mijn compagnon en ik werkten in de avonden aan het bedrijf. Zo zijn we zonder grote investering begonnen. Met het idee om echt alles online te doen. We begonnen op de zolderkamer met een laptop en probeerden alles online te regelen. Maar we kwamen er vrij snel achter dat dat niet echt werkbaar is. De klant wil toch graag een kennismakingsgesprek. In het begin reden we naar de klant toe, maar daarin gaat veel tijd zitten. En we wilden natuurlijk wel een concurrerend tarief hanteren. Dus toen hebben we een fysieke locatie geopend in Utrecht. In een mooi antikraakgebouw, de oude Van Lanschot Bank. Onze marketing richtte zich in het begin op de regio Utrecht. Daar kregen we dan ook de meeste leads. Maar uit de regio Amsterdam kregen we tevens veel klanten. Om die reden hebben we daar vier jaar geleden een fysieke locatie geopend. Inmiddels werkte mijn broertje fulltime aan het bedrijf en hadden we iemand aangenomen voor de ondersteuning. Mijn compagnon en ik werkten nog steeds in de avonden en we bleven maar groeien. We hebben toen ook meer mensen aangenomen en hebben twee vestigingen geopend: in Rotterdam en Zwolle. Dit zijn vestigingen met een partnership. Iemand participeert in die locatie en runt zelfstandig die vestiging. Momenteel hebben we 12 mensen in dienst.’
Hoe zien jullie de toekomst?
‘Omdat we steeds meer MKB-klanten kregen en daar mijn specialisatie ligt – ik heb altijd financial controlling gedaan – heb ik anderhalf jaar geleden mijn baan opgezegd en ben ik volledig in het bedrijf gaan werken. Er staat een mooie basis: we hebben een goede naam, veel bekendheid en een heel goede online vindbaarheid. We zijn nu aan het kijken of we het concept nog verder kunnen uitbouwen. Al dan niet met meerdere samenwerkingen of misschien wel in een franchiseachtige structuur. Dertig procent van onze klanten is MKB’er. Daarom hebben we begin van het jaar ook het label EasyMKB gelanceerd. Dan kun je je ook iets duidelijker op die doelgroep richten met je tarieven, die zijn toch iets anders dan bij ZZP’ers. Er is nog geen gerichte marketing op het MKB, maar als zij op de EasyZZP-site op de MKB-tarieven klikken, komen ze op de EasyMKB-site terecht. We gaan nog bekijken hoe we dat op een mooie manier in de toekomst kunnen uitbreiden. Of wel twee labels naast elkaar of integreren. Nu focussen we ons nog op EasyZZP.’
Jullie werken met vaste prijzen?
‘Klopt, wij zijn van mening dat een ondernemer vooraf altijd moet weten wat de kosten zijn. In het vaste bedrag zitten alle zaken die behoren tot het voeren van de administratie, de aangiften btw en inkomstenbelasting en alle vragen over de administratie. Ook de online webtool en mobiele app zitten in dit vaste tarief. Voor de complexere zaken, zoals een omzetting of een prognose van de bank, hanteren we wel een uurtarief. Maar dat stemmen we altijd af met de klant. We zijn een online administratiekantoor. Daarmee bedoelen we dat de boekhouding volledig geautomatiseerd en in de cloud gaat. Maar vragen als “Hoe moet je een bonnetje uploaden?” of “Hoe moet ik die cijfers interpreteren?” moet je niet online doen. Daarvoor kun je contact zoeken, via de telefoon of Google Hangout of even bij elkaar zitten om het toe te lichten. Vandaar dat we zeggen dat we online zijn, maar wel persoonlijk.’
Hoe kwamen jullie bij Yuki terecht?
‘In mijn werk bij de investeringsclubs maakte ik rapportages, richtte ik administraties in, zette ik administraties over naar onze systemen en stelde ik jaarrekeningen op. Bij de bedrijven die werden overgenomen, was ik betrokken bij de integratie van de administratie vanuit een shared service center. Dan maak je alles mee. Alle systemen en pakketten komen wel een keer langs en je ziet alle inefficiënties die je dan met automatisering kan oplossen. Toen we met EasyZZP begonnen, was Yuki een redelijk nieuwe speler. We zochten een oplossing waarin zowel scan-en-herken als de boekhouding zat. Dat zat in Yuki en het zag er ook nog veel gelikter uit dan de andere pakketten. Yuki had alles in een: de documentenworkflow met herkenning, de bankkoppeling en de verkoopmodule, een mooie interface voor de klant en een heel mooi backofficeportaal voor ons waarin alles samenkomt en van waaruit we kunnen werken. De keus was dus snel gemaakt.’
Wat vind jij de mooiste tool in het Yuki-platform?
‘De kwaliteitsmonitor is echt top. Die maakt het voor ons heel makkelijk om te controleren of administraties volledig zijn en waar dingen ontbreken. Daarop hebben wij dan ook het proces ingericht. Wij kunnen overall zien wat de scores zijn. Dus waar wij administraties moeten openen, wanneer de laatste controle is geweest en wat voor cijfer het heeft. Vervolgens zetten we dan acties uit naar de klant om zaken aan te vullen, zodat we weer op een hoog cijfer uitkomen. Dat heb je volgens mij in geen enkel ander systeem. En ook het backofficeportaal is gewoon mooi. Alles komt daar samen. De kwaliteitsmonitor, de totale workflow die we moeten doen, het aantal vragen dat openstaat, de beoordeling van klanten, het aantal verwerkte UBL-facturen, het aantal transacties van de dag. Alles staat mooi aan de achterkant en inzichtelijk voor ons. Dat werkt heel prettig.’
Geef een reactie