Verbeelding is belangrijker dan kennis. Ik kan uiteraard met u stilstaan bij de rekeningkundige exercities in de stukken van Prinsjesdag. De aankomende lagere tarieven in de IB en Vpb zijn ook voer voor adviseurs. Kosten toerekenen aan de jaren dat de tarieven hoog zijn, opbrengsten laten neervallen in laagtariefjaren. Dat verlangt weinig fantasie. En ook rond de Prinsjesdagplannen manifesteerden zich enkele opvallende zaken die slechts weinig verbeeldingskracht behoefden. Neem nu de actie van onze waterleveranciers, die peperdure advertentieruimte (21% BTW) in diverse dagbladen inkochten om het kabinet op te roepen de voorgenomen BTW-verhoging af te blazen, die ook het drinkwater treft. De maat is vol, vindt de bedrijfstak water. Terwijl een eenvoudig telefoontje naar het ministerie van Financiën ook soelaas had kunnen bieden. Of nemen de ambtenaren de telefoon niet op als een waterbaas belt? Hoe anders gaat het als Shell of Unilever belt. Waarom rekenen de drinkwaterbedrijven de BTW-verhoging overigens niet domweg door aan de consument? Het waterconcern waar ikzelf onder ressorteer, scoort elk jaar een flinke winstmarge (10 – 15%). De BTW-verhoging resulteert in minder dan 3% kostenstijging voor de waterbranche; iedereen tevreden. En de aandeelhouders? Welnu, de participanten der drinkwaterfirma zijn geen rijke buitenlandse beleggers, maar oer-Hollandse gemeenten en provincies. Die zullen het geen enkel bezwaar vinden als hun eigen inwoners worden gevrijwaard van hogere lasten op kraanwater, nietwaar? En dan het aanblijven van de Wet op de dividendbelasting 1965. Opvallend hoe volstrekt single issue de beraadslagingen tijdens de Algemene Beschouwingen waren en de redestrijd niet in de volle breedte werd gevoerd. Echt belangrijke zaken, zoals demografische ontwikkelingen, duurzaamheid en klimaatontwikkelingen dolven het onderspit tegen de dividendbelastingdiscussie. Hoe kun je als politiek het debat over de Algemene Beschouwingen zo versmallen! De debatkern betrof budgettair gezien minder dan 1% van de rijksbegroting. Intussen is, door toedoen van het kabinet zelf, de nodige verbeeldingskracht nodig om vertrouwen te houden in de toekomst; het kabinetsmotto. Is er na de dividendbelastingzeperd nog toekomst voor vertrouwen in het huidige gouvernement? Had Einstein ooit kunnen bevroeden toen hij de woorden ‘Imagination is more important than knowledge’ uitsprak, dat deze juist politici houvast bieden? Met de kennis van nu ziet die toekomst er immers somber uit, maar met het nodige verbeeldingsvermogen is een zonnig perspectief voor de zittende macht heel wel denkbaar.
Tjako Streefland, directeur Taxpartners, Loosdrecht
Geef een reactie