• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • Lifestyle en carrière
    • AV-Top 50
    • Corona
    • Checkpoints
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Accountancy Vanmorgen

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
Aanmelden nieuwsbrief
  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • Lifestyle en carrière
    • AV-Top 50
    • Corona
    • Checkpoints
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
Home » Nieuwe wet Zelfstandigen in aantocht: de drie meest relevante vragen voor opdrachtgevers

Nieuwe wet Zelfstandigen in aantocht: de drie meest relevante vragen voor opdrachtgevers

Blog, Fiscaal, Nieuws

15 januari 2020 door The Legal Company

Door de strengere regels voor flexibele arbeid in de Wet arbeidsmarkt in balans (WAB) is vanaf 1 januari 2020 een toenemende vlucht te verwachten van werkgevers naar de inhuur van (schijn)zelfstandigen. Hierdoor ontstaat tussen bedrijven onderling maar ook tussen werknemers oneigenlijke concurrentie op het vlak van arbeidsbeloning en voorwaarden. Minister Koolmees heeft daarom als prioriteit gesteld om de weg naar misbruik door schijnzelfstandigheid zo snel als mogelijk af te sluiten door heldere ZZP-regels te stellen vanaf 1 januari 2021. Deze nieuwe wet zal de wet DBA vervangen en de relatie tussen opdrachtgevers en ZZP-ers zodanig reguleren dat in principe alleen voor deze samenwerkingsvorm gekozen kan worden via een web module en een zelfstandigenverklaring.

Hieronder de drie meest relevante vragen over de nieuwe wet.

  1. Hoe gaat de nieuwe wet zelfstandigen precies werken?

Net zoals bij de Wet DBA gaat het nog steeds in de kern om het beoordelen of een ZZP-er geen schijnzelfstandige is. Daarvoor zullen nog steeds dezelfde criteria gelden, met name die van de ‘beoordeling gezagsverhouding zoals neergelegd in het Handboek Loonheffingen’.

Dit gaf onder de Wet DBA grote problemen voor bedrijven om dit zelf te moeten beoordelen. Het was te complex. De Belastingdienst heeft daarom nu besloten om in de vorm van een beslisboom met heldere vragen, de opdrachtgevers en opdrachtnemers er door heen te loodsen in een web module. Het wordt een digitale vragenlijst waar dan vanzelf een oordeel uit komt rollen of de opdrachtgever wel of niet met de betreffende zelfstandige een overeenkomst van opdracht mag sluiten. Indien dat niet kan dan kan gekozen worden om een arbeidsovereenkomst aan te gaan of in het geheel geen overeenkomst aan te gaan.

Er zijn twee categorieën zelfstandigen verklaringen die kunnen worden aangevraagd:

1. Opt in verklaring voor opdrachtnemers met een netto* uurtarief tussen de € 16,- en € 75,- (prijspeil 2019, dus kunnen nog iets andere tarieven worden en er zullen uitzonderingen op worden geformuleerd voor bepaalde type werk of branches).
Dit type zelfstandige moet een uurtarief verdienen in de genoemde band breedte én voldoen aan de zelfstandigheidscriteria die getoetst worden door de beantwoording van de vragen in de webmodule (webmodule zou al gereed moeten zijn m.i.v. 1 januari 2020 maar dat is nu  nog niet het geval). Deze verklaring dient te worden aangevraagd door de opdrachtgever! Daarom heet dit ook de opdrachtgeversverklaring. Als opdrachtgever dient u uiteraard een kopie van deze door de Belastingdienst afgegeven verklaring in uw administratie aanwezig te hebben.

 2. Opt out zelfstandige verklaring geschikt voor opdrachtnemers met een hoger netto* uurtarief dan € 75,-.
Dit type zelfstandige moet dus een netto uurtarief verdienen boven de € 75,- om gezamenlijk met de opdrachtgever te kiezen (opt out) om geen loonheffing en premies werknemersverzekeringen te betalen. Daarbij behoeft dus niet meer uitgebreid getoetst te worden aan de zelfstandigheidscriteria middels een digitale vragenlijst. Wel geldt de belangrijke eis dat er door beide partijen een Zelfstandigenverklaring ondertekend wordt en dat dit maar maximaal voor de duur van 12 maanden kan worden afgesproken. Indien er een tussenpozen is van 6 maanden dan mag men weer opnieuw 12 maanden met elkaar in zee gaan op deze wijze. 

Als opdrachtgever dient u uiteraard een kopie van deze door beiden ondertekende verklaring in uw administratie aanwezig te hebben.
* ex btw en ex aan de opdracht toerekenbare onkosten zoals verder uitgewerkt in het wetsvoorstel. De opdrachtgever moet goed blijven controleren of er echt netto een uurtarief is betaald van ofwel boven de € 16,- per uur ofwel van boven de € 75,- per uur.

  1. Wat geldt er voor opdrachtgevers en opdrachtnemers/ZZP-ers tot 1 januari 2021?

Het huidige handhavingsbeleid (handhavingsmoratorium) van de Belastingdienst van de wet DBA wordt verlengd tot 1 januari 2021, tot wanneer de nieuwe wet in werking treedt. Daarbij worden echter wel de mogelijkheden tot handhaving van de DBA regels tegen schijnzelfstandigheid per 1 januari 2020 aangescherpt. Dit houdt in dat de Belastingdienst vanaf 1 januari 2020 ook kan handhaven wanneer opdrachtgevers aanwijzingen van de Belastingdienst niet (of in onvoldoende mate) binnen een redelijke termijn opvolgen.

  1. Moet ik als onderneming-opdrachtgever in 2020 al actie ondernemen?

Ten eerste is het handig om nu alvast een inventarisatie te maken van de ZZP-ers waar u een lager uurtarief mee overeengekomen bent dan € 16,- ex BTW per uur. Let vooral ook op als u een hoger tarief overeengekomen bent, maar daarvan allerlei andere kosten aftrekt waardoor het netto uurtarief daaronder zakt.
Grote kans dat deze ZZP-ers nu al als schijnzelfstandigen kunnen worden gezien (op grond van de voornoemde beoordeling gezagsverhouding) waardoor u onder het handhavingsmoratorium het grote risico loopt om als kwaadwillende te worden bestempeld. Dan kunt u een naheffing loonheffing en sociale verzekeringspremies opgelegd krijgen. Stop er daarom nu al zo snel mogelijk mee of wijzig de tariefafspraken zodanig dat u nu geen handhavingsrisico loopt en straks sowieso de opdrachtnemersverklaring direct kunt aanvragen per 1 januari 2021. Of neem die ZZP-ers in loondienst via een arbeidsovereenkomst. Vraag daarvoor dan wel advies aan bij een arbeidsrechtjurist onder welke contract vorm (oproep, min-max, nul-uren, bepaalde tijd, onbepaalde tijd met flexibele arbeidstijden) u dat het beste kunt doen, mede in verband met de WAB risico’s.

Ten tweede is het goed om ten aanzien van de ZZP-ers met een netto uurtarief van boven de € 75,- ex BTW per uur uw bestaande opdrachtovereenkomsten aan te gaan passen zodat deze voldoen aan de nieuwe wetgeving m.i.v. 1 januari 2021. Met name de ‘Zelfstandigenverklaring’ moet erin verwerkt zitten.

Mr. Hella Vercammen

 

Uiteraard kunnen wij u helpen met het realiseren van voornoemde punten en al uw vragen rondom de door u ingehuurde ZZP-ers beantwoorden. Mail of bel met ons op 020-3450152 of info@thelegalcompany.nl

Geschreven door bedrijfsjuridisch adviseur mr. Hella Vercammen van The Legal Company B.V.

Categorie: Blog, Fiscaal, Nieuws

Reacties

  1. ParaZiet zegt

    21 januari 2020 om 10:02

    Over het sommetje achter deze regelgeving: kun je van een uurloon van € 16 blijven bestaan als ZZPér? Nee.
    Nee dus, de enige (niet-materiële) bevrediging die je ervan kunt genieten is dat je -eindelijk- geen belasting betaalt.
    Het belang van dit aspect in de regeling lijkt gaandeweg af te nemen omdat de uurlonen in b.v. de bouw voor vakmensen sterk zijn gestegen, maar er zijn nog steeds veel gevallen waar de werknemer door de werkgever genoodzaakt werd om ZZPér te worden. Ook tegen € 25/uur en minstens 50 uur in de week kun je nauwelijks een gelijke positie opbouwen ten opzichte van de werknemer.

    Beantwoorden
  2. Marije van Bruggen zegt

    17 februari 2021 om 11:56

    Ik lees in de (overigens prettig geschreven) toelichting een criterium ten aanzien van tijd voor de Opt Out overeenkomst: deze mag voor maximaal 12 maanden worden overeengekomen en eventueel na een pauze van 6 maanden opnieuw worden aangegaan.
    Bij de Opt In overeenkomsten lees ik niets terug over termijnen. Is in deze gevallen een beperking in termijn van tijd/keten?

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen

  • Dga fiscaal advies- en administratiekantoor op de vingers getikt over bijtelling en gebruikelijk loon
  • BDO naar rechter om ex-werknemer 385 euro te laten terugbetalen
  • ‘Edelachtbare, ik betaalde mijn boekhouder in drugs’
  • AA niet alert op afspraken over winstverdeling binnen VOF: waarschuwing

Partnercarrousel

Wat zijn de highlights uit het nieuwe pensioenstelsel?
Kantoren laten kansen liggen bij automatisering interne processen
Visma Pinkweb logo
Digitaal ondertekenen met Visma | PinkWeb nu nog vollediger
Belastingaangifte 2021: doorvragen helpt (7 voorbeelden)
Exact logo
Exact lanceert Exact Globe+
Yuki logo 042021
Waarom de moderne accountant investeert in cloud-accounting
Asista Werkplekbeheer biedt Practical een veilige totaaloplossing
Integrated Accounting: controle en inzicht over alle processen
Waarom een accountancy-dashboard werkt voor kantoren met ambitie 
Slimme koppelingen voor een toekomstbestendig accountantskantoor
AFAS lanceert complete boekhoudoplossing voor ondernemers en accountantskantoren
Software succesvol maken voor jouw kantoor? Arjan geeft advies
3 randvoorwaarden voor een schaalbaar advieskantoor
Het verschil tussen payroll en salarisadministratie
Zwangerschap: hoe zit het met verlof en verzuim?
4 tips hoe je omgaat met veranderende software en applicaties
Personalia | Annemarie van der Pol wordt nieuwe COO bij SBR Nexus
Zo werk je als accountant goed samen met je klanten
Hoge werkdruk en gebrek aan ‘handjes’?
De digitale handtekening: wat moet je er als accountant over weten?
Fiscount en Markus Verbeek Praehep gaan opleidingsaanbod combineren
Qics NEN en ISO 27001 en NEN 7510 gecertificeerd
De benoeming van een bestuurder en de managementovereenkomst
‘Er is voor de MKB-accountant een wereld te winnen’
Rol van de accountant anno 2022
keurmerk ritregistratie
Geld besparen met BTW over privégebruik auto
Door dreigende nieuwe rechtspraak is vertrouwenspersoon in de accountancybranche verstandiger dan ooit 
Credion
Credion Den Haag breidt uit naar Delft-Westland
Leergang Herstructureringsdeskundige voor accountants wordt herhaald

Checkpoints van Fiscount en AV

Abonneer nieuwsbrief AV

Vacatures

Klantmanager
Finance Plus
Supervisor Compilation
CROP
Tax Manager
Crop
Werken als Salarismedewerker Interim en Detachering
Rikst
Assistent accountant samenstelpraktijk
Van der Vlugt Accountants
Controleleider
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Salarismedewerker Interim en Detachering
Rikst
Accountant relatiebeheerder in Rotterdam
Moore DRV
Adviseur MKB Accountancy
NBA
Assistent Accountant (32-40 uur per week in Alphen aan den Rijn, Gouda of Ridderkerk)
Lansigt
Assistent accountant Controlepraktijk
Van der Vlugt Accountants
Jaarrekening Specialist, Dordrecht
Visser &Visser
Fiscount zoekt accountants (AA/RA)
Fiscount
Ervaren accountmanager
Fiscount
Relatiebeheerder zelfstandig (fulltime)
UNP accountants adviseurs
Accountant Internationaal
Visser & Visser
Fiscaal jurist
WEA Accountants & Adviseurs
Controleleider
SNP Adviseurs
Ervaren accountantsadviseurs (AA/RA)| HBO | 24 – 40 uur | Thuiswerken | Groot netwerk
Fiscount
Accountmanager Accountant AGRO
acconavm
Fiscount Fiscalisten
Fiscount
Controleleider  
Scab
Senior Accountant / Teamleider Samenstelpraktijk, vestiging Barneveld
Visser & Visser
Manager Assurance
CROP
Financial Controller
ENTRPNR
Product Marketing Specialist Accountancy
Visma
Fiscalist
SNP Adviseurs
Ervaren agro-fiscalist | HBO | WO | 24 – 40 uur | Thuiswerken | Groot netwerk
Accountant AA (24-40 uur per week in Alphen aan den Rijn of Gouda)
Lansigt
Beginnend Assistent-Accountant 
KRC Van Elderen
Boekhouder – Accounting & Treasury (m/v/x) 20-24 uur, Amsterdam en hybride
Duits-Nederlandse Handelskamer
IT auditor Alphen aan den rijn
Lansigt
Medewerker Financiële administratie (m/v/x) 24-40 uur, Den Haag
Duits-Nederlandse Handelskamer
Assistent-Accountant (gevorderd)
KRC Van Elderen
Assistent Accountant
Schuiteman
Assistent accountant
Rikst
Ondernemende Belastingadviseur
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Manager accountancy samenstelpraktijk
acconavm
Supervisor Compilation
CROP
Accountant AA (24-40 uur) – Beverwijk
De Hooge Waerder
Startend assistent accountant (fulltime)
UNP accountants adviseurs
Professional – Loonadministrateur
Van Oers Accountancy & Advies
Opdrachtleider met belangstelling om ook ITGC thema op te pakken
Coney
Professional – Loonadministrateur Onderwijs
Van Oers
Assistent accountant in Breda
Moore DRV
Ervaren assistent-accountant en afgestudeerde AA-er
WEA Accountants & Adviseurs
Manager bij Coney Accountancy & Analytics (min 32 uur)
Coney
Relatiebeheerder
Scab
Accountant (AA/RA)
SMK Accountants
Assistent Accountant (24-40 uur) – Alkmaar/Heerhugowaard/Beverwijk
De Hooge Waerder
Beginnend assistent-accountant samenstelafdeling
SMK Accountants
Fiscalist
Extendum
Assistent Accountant in audit & iAccountancy Praktijk
Coney
Fiscount zoekt een specialist sociale zekerheid
Fiscount
Zelfstandig assistent accountant samenstel
SNP Adviseurs
Gevorderde assistent accountancy MKB- Beek -Maastricht
acconavm
Senior Assistant Accountant RA – Alkmaar, Amsterdam, Hoofddorp, Utrecht, Rotterdam, Eindhoven en Heerlen
RSM
(Junior) Assistent Accountant Samenstelpraktijk
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Controleleider (32-40 uur per week in Alphen aan den Rijn of Ridderkerk)
Lansigt
Senior Supervisor Assurance
CROP
Partner & Externe Accountant
Coney
Supervisor Assurance
CROP
Accountant, Amstelveen
Stolwijk Registeraccountants en Belastingadviseurs
(Zelfstandig) assistent-accountant
van de Kamp & van Gelder
Zelfstandig Assistent Accountant, Barendrecht
Visser & Visser
Assistent accountant controlepraktijk
Scab
Assistent Accountant, 32 – 40 uur Goes
acconavm
Supervisor Assurance
CROP
Senior Assistent Accountant RA
Share Impact Accountants
Ervaren controleleider (fulltime)
UNP accountants adviseurs
Manager Accountancy & Advies
Lentink De Jonge
Relatiebeheerder BonsenReuling Doetinchem
BonsenReuling
Ervaren fiscalist-estate planner
Fiscount
Relatiebeheerder Accountancy
Visma
Relatiebeheerder / Accountant
KRC Van Elderen
Senior Assistent Accountant
Schuiteman
Professional – Medewerker accountancy
Van Oers
Senior Assistent Accountant Samenstel​praktijk
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Controleleider in Terneuzen
DRV
Accountant Internationaal
Visser & Visser
Assistent Accountant, Oud-Beijerland
Visser & Visser
Assistent Controlepraktijk (24-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
(Senior) marketeer
Fiscount
Compliance officer vaktechneut (24-32 uur in overleg)
UNP accountants adviseurs
Gevorderd Assistent Audit (32-40 uur per week in Alphen aan den Rijn, Gouda of Ridderkerk) 
Lansigt
Gevorderd assistent accountant in Sliedrecht
Moore DRV
Fiscaal medewerker accountantspraktijk
Van der Vlugt Accountants
(Junior) Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit)
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Assistent accountant – samenstelpraktijk
Scab
Accountant manager samenstel in Middelburg
Moore DRV
Senior IT-Audit Professional
CROP
Administratief consulent (32-40 uur)
BROADSTREET
Staff Compilation
CROP
Ervaren allround fiscalisten in Noord-West en Oost-Nederland
Fiscount
Senior Assistent Accountant Controlepraktijk
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Assistent-Accountant (gevorderd) / aankomend adviseur MKB
KRC Van Elderen
Junior administratief medewerker Nieuwegein, 32-40 uur
van helder
Specialist sociale zekerheid
Fiscount
(Senior) controller / teamleider Rotterdam
Yaarwerk

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen