• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV3: ICT en Kengetallen
    • AV2: Bedrijfsoverdracht
    • Checkpoints
    • Corona
    • AV1: Lifestyle en carrière
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • AV Top 50
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV3: ICT en Kengetallen
    • AV2: Bedrijfsoverdracht
    • Checkpoints
    • Corona
    • AV1: Lifestyle en carrière
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • AV Top 50
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
Home » Nieuwe wet Zelfstandigen in aantocht: de drie meest relevante vragen voor opdrachtgevers

Nieuwe wet Zelfstandigen in aantocht: de drie meest relevante vragen voor opdrachtgevers

Blog, Fiscaal, Nieuws

15 januari 2020 door The Legal Company

Accountancy Vanmorgen

Door de strengere regels voor flexibele arbeid in de Wet arbeidsmarkt in balans (WAB) is vanaf 1 januari 2020 een toenemende vlucht te verwachten van werkgevers naar de inhuur van (schijn)zelfstandigen. Hierdoor ontstaat tussen bedrijven onderling maar ook tussen werknemers oneigenlijke concurrentie op het vlak van arbeidsbeloning en voorwaarden. Minister Koolmees heeft daarom als prioriteit gesteld om de weg naar misbruik door schijnzelfstandigheid zo snel als mogelijk af te sluiten door heldere ZZP-regels te stellen vanaf 1 januari 2021. Deze nieuwe wet zal de wet DBA vervangen en de relatie tussen opdrachtgevers en ZZP-ers zodanig reguleren dat in principe alleen voor deze samenwerkingsvorm gekozen kan worden via een web module en een zelfstandigenverklaring.

Hieronder de drie meest relevante vragen over de nieuwe wet.

  1. Hoe gaat de nieuwe wet zelfstandigen precies werken?

Net zoals bij de Wet DBA gaat het nog steeds in de kern om het beoordelen of een ZZP-er geen schijnzelfstandige is. Daarvoor zullen nog steeds dezelfde criteria gelden, met name die van de ‘beoordeling gezagsverhouding zoals neergelegd in het Handboek Loonheffingen’.

Dit gaf onder de Wet DBA grote problemen voor bedrijven om dit zelf te moeten beoordelen. Het was te complex. De Belastingdienst heeft daarom nu besloten om in de vorm van een beslisboom met heldere vragen, de opdrachtgevers en opdrachtnemers er door heen te loodsen in een web module. Het wordt een digitale vragenlijst waar dan vanzelf een oordeel uit komt rollen of de opdrachtgever wel of niet met de betreffende zelfstandige een overeenkomst van opdracht mag sluiten. Indien dat niet kan dan kan gekozen worden om een arbeidsovereenkomst aan te gaan of in het geheel geen overeenkomst aan te gaan.

Er zijn twee categorieën zelfstandigen verklaringen die kunnen worden aangevraagd:

1. Opt in verklaring voor opdrachtnemers met een netto* uurtarief tussen de € 16,- en € 75,- (prijspeil 2019, dus kunnen nog iets andere tarieven worden en er zullen uitzonderingen op worden geformuleerd voor bepaalde type werk of branches).
Dit type zelfstandige moet een uurtarief verdienen in de genoemde band breedte én voldoen aan de zelfstandigheidscriteria die getoetst worden door de beantwoording van de vragen in de webmodule (webmodule zou al gereed moeten zijn m.i.v. 1 januari 2020 maar dat is nu  nog niet het geval). Deze verklaring dient te worden aangevraagd door de opdrachtgever! Daarom heet dit ook de opdrachtgeversverklaring. Als opdrachtgever dient u uiteraard een kopie van deze door de Belastingdienst afgegeven verklaring in uw administratie aanwezig te hebben.

 2. Opt out zelfstandige verklaring geschikt voor opdrachtnemers met een hoger netto* uurtarief dan € 75,-.
Dit type zelfstandige moet dus een netto uurtarief verdienen boven de € 75,- om gezamenlijk met de opdrachtgever te kiezen (opt out) om geen loonheffing en premies werknemersverzekeringen te betalen. Daarbij behoeft dus niet meer uitgebreid getoetst te worden aan de zelfstandigheidscriteria middels een digitale vragenlijst. Wel geldt de belangrijke eis dat er door beide partijen een Zelfstandigenverklaring ondertekend wordt en dat dit maar maximaal voor de duur van 12 maanden kan worden afgesproken. Indien er een tussenpozen is van 6 maanden dan mag men weer opnieuw 12 maanden met elkaar in zee gaan op deze wijze. 

Als opdrachtgever dient u uiteraard een kopie van deze door beiden ondertekende verklaring in uw administratie aanwezig te hebben.
* ex btw en ex aan de opdracht toerekenbare onkosten zoals verder uitgewerkt in het wetsvoorstel. De opdrachtgever moet goed blijven controleren of er echt netto een uurtarief is betaald van ofwel boven de € 16,- per uur ofwel van boven de € 75,- per uur.

  1. Wat geldt er voor opdrachtgevers en opdrachtnemers/ZZP-ers tot 1 januari 2021?

Het huidige handhavingsbeleid (handhavingsmoratorium) van de Belastingdienst van de wet DBA wordt verlengd tot 1 januari 2021, tot wanneer de nieuwe wet in werking treedt. Daarbij worden echter wel de mogelijkheden tot handhaving van de DBA regels tegen schijnzelfstandigheid per 1 januari 2020 aangescherpt. Dit houdt in dat de Belastingdienst vanaf 1 januari 2020 ook kan handhaven wanneer opdrachtgevers aanwijzingen van de Belastingdienst niet (of in onvoldoende mate) binnen een redelijke termijn opvolgen.

  1. Moet ik als onderneming-opdrachtgever in 2020 al actie ondernemen?

Ten eerste is het handig om nu alvast een inventarisatie te maken van de ZZP-ers waar u een lager uurtarief mee overeengekomen bent dan € 16,- ex BTW per uur. Let vooral ook op als u een hoger tarief overeengekomen bent, maar daarvan allerlei andere kosten aftrekt waardoor het netto uurtarief daaronder zakt.
Grote kans dat deze ZZP-ers nu al als schijnzelfstandigen kunnen worden gezien (op grond van de voornoemde beoordeling gezagsverhouding) waardoor u onder het handhavingsmoratorium het grote risico loopt om als kwaadwillende te worden bestempeld. Dan kunt u een naheffing loonheffing en sociale verzekeringspremies opgelegd krijgen. Stop er daarom nu al zo snel mogelijk mee of wijzig de tariefafspraken zodanig dat u nu geen handhavingsrisico loopt en straks sowieso de opdrachtnemersverklaring direct kunt aanvragen per 1 januari 2021. Of neem die ZZP-ers in loondienst via een arbeidsovereenkomst. Vraag daarvoor dan wel advies aan bij een arbeidsrechtjurist onder welke contract vorm (oproep, min-max, nul-uren, bepaalde tijd, onbepaalde tijd met flexibele arbeidstijden) u dat het beste kunt doen, mede in verband met de WAB risico’s.

Ten tweede is het goed om ten aanzien van de ZZP-ers met een netto uurtarief van boven de € 75,- ex BTW per uur uw bestaande opdrachtovereenkomsten aan te gaan passen zodat deze voldoen aan de nieuwe wetgeving m.i.v. 1 januari 2021. Met name de ‘Zelfstandigenverklaring’ moet erin verwerkt zitten.

Mr. Hella Vercammen

 

Uiteraard kunnen wij u helpen met het realiseren van voornoemde punten en al uw vragen rondom de door u ingehuurde ZZP-ers beantwoorden. Mail of bel met ons op 020-3450152 of info@thelegalcompany.nl

Geschreven door bedrijfsjuridisch adviseur mr. Hella Vercammen van The Legal Company B.V.

Categorie: Blog, Fiscaal, Nieuws

Reacties

  1. ParaZiet zegt

    21 januari 2020 om 10:02

    Over het sommetje achter deze regelgeving: kun je van een uurloon van € 16 blijven bestaan als ZZPér? Nee.
    Nee dus, de enige (niet-materiële) bevrediging die je ervan kunt genieten is dat je -eindelijk- geen belasting betaalt.
    Het belang van dit aspect in de regeling lijkt gaandeweg af te nemen omdat de uurlonen in b.v. de bouw voor vakmensen sterk zijn gestegen, maar er zijn nog steeds veel gevallen waar de werknemer door de werkgever genoodzaakt werd om ZZPér te worden. Ook tegen € 25/uur en minstens 50 uur in de week kun je nauwelijks een gelijke positie opbouwen ten opzichte van de werknemer.

    Beantwoorden
  2. Marije van Bruggen zegt

    17 februari 2021 om 11:56

    Ik lees in de (overigens prettig geschreven) toelichting een criterium ten aanzien van tijd voor de Opt Out overeenkomst: deze mag voor maximaal 12 maanden worden overeengekomen en eventueel na een pauze van 6 maanden opnieuw worden aangegaan.
    Bij de Opt In overeenkomsten lees ik niets terug over termijnen. Is in deze gevallen een beperking in termijn van tijd/keten?

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen

  • Geheel terugbetalen voorschot zorgtoeslag onevenredig
  • Financieel dienstverlener retail Marshoek gaat samen met De Jong & Laan
  • Tuchtklachten curator failliete energieleverancier gegrond: half jaar doorhaling RA en AA
  • Boekhouder stal 1,2 miljoen, maar zegt dat hij half miljoen aan directeur gaf

Partnercarrousel

Het belang van ID-verificatie in de accountancy
AV-Top 50 | Boekhoudsoftware met een ziel
Onderzoek: veel bedrijven niet klaar voor verplichte EU-duurzaamheidsrapportage
Als accountant afscheid nemen van ‘uurtje-factuurtje’?
Koen Scheepers adviseur bij Credion
Bewaartermijnen personeelsdossier, hoe zit dat ook alweer?
Open brief | Ondernemer, zorg dat je niet uit de betalingsregeling loopt
Yuki logo 042021
In vijf stappen een efficiëntere backoffice
Fiscount en Markus Verbeek Praehep gaan opleidingsaanbod combineren
Het cybercrime-abc
Caseware nieuw aug 2022
CaseWare komt met nieuw product AUDIT+
Uitbreiding NT Middelgroot faciliteert aanleveren van één dataset aan KvK en bank voor middelgrote ondernemingen
Oriënteert je klant zich op nieuwe software? Alarmbellen!
Het Cloud document management systeem, speciaal voor de accountancy

Klop & Partners is opgericht in het jaar 1982 als …  

Medewerkers helpen bij het stoppen met roken: wat zijn de mogelijkheden?
Fraude, continuïteit en duurzaamheid bij iedere accountant op de radar
Ondernemers verwachten meer van hun adviseur, is ‘dropshipping’ de oplossing?
Add-on in KING Software maakt bestandsuitwisseling tussen accountant en klant eenvoudiger
Hoe bereid je je als accountant voor op een toezichthouder van de WWFT?
Ondersteun je klanten optimaal door online samenwerking
Vier salarissoftware trends voor 2023
Hoe krijg je als controller grip op de uitdagingen van de huidige arbeidsmarktcrisis?
Cybersecurity? Ook buiten kantoortijden!
Een tekort aan medewerkers, hoe los je dat op? | 5 tips
Visma Pinkweb logo
Hoe efficiency de productiviteit en klanttevredenheid verhoogt
7 tips om het jaar goed te starten met je bedrijf
Samen een bedrijf runnen? Doe dit nooit zonder een aandeelhoudersovereenkomst

GAC is leverancier van Microsoft Dynamics 365 …  

Een uitleg voor de ZZP-praktijk na de langverwachte Deliveroo-zaak
Exact logo
Risicogericht samenstellen: hoofdpijndossier of ultieme kans?
Gijzelsoftware grijpt accountantskantoren (zo verklein je de kans op een aanval)
Data is de sleutel voor minder werkdruk bij accountantskantoren
PSD2, wat moet je ermee?

Checkpoints van Fiscount en AV

Abonneer nieuwsbrief AV

Vacatures

Belastingadviseur Agro
Flynth
Assistent Accountant
Marshoek
Beginnend assistent-accountant MKB
Moore MTH
Medewerker Belastingadvies
Flynth
Director accountancy & advies
Baker Tilly
Gevorderd assistent Accountant Samenstelpraktijk (min. 24 uur per week) – Amersfoort, Ede, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Zelfstandig assistent accountant
CROP
Assistent Accountant Samenstel
Lansigt
Intern Controller/ Auditor
Gemeente Heerde
Vennotabel RA external auditor te Amsterdam
Klop & Partners
Relatiebeheerder / Accountant MKB
Moore MTH
Senior Supervisor Assurance- Amersfoort, Arnhem, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Traineeship Accountancy Alphen aan den Rijn
Lansigt
Assistent Accountant Agro
Flynth
Junior Tax Consultant | Employer Tax Advisory Services. – Amersfoort, Arnhem, Ede, Hoofddorp of Utrecht
CROP
Ervaren assistent-accountants samenstelpraktijk (dit betreft meerdere vacatures)
WEA Gouda
Manager audit
Moore MTH
Gevorderd Assistent Accountant Gouda
Lansigt
Relatiebeheerder MKB
Moore MTH
Meewerkstage Accountancy
Flynth
Senior accountant relatiebeheerder mkb in Rotterdam.
Moore DRV
Controleleider Audit (Zwolle)
KRC Van Elderen
Controleleider
Moore MTH
Data-Scientist (medior)
Coney Minds
Ervaren Assistent-Accountant (32 – 40 uur)
Jongejan & Partners
Junior Assistent Accountant Samenstelpraktijk ( min. 24 uur per week)- Amersfoort, Ede, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Senior assistant audit in Zeeland
Moore DRV
Assistent Audit
Lansigt
Relatiebeheerder / Accountant MKB
Moore MTH
Gevorderd assistent-accountant / beginnend controleleider
KRC Van Elderen
Ondernemende Belastingadviseur (32-40 uur)
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Controleleider Supermarkten
Lansigt
Opdrachtmanager Accountancy & Advies
Witlox van den Boomen
Gevorderd Assistent Accountant
Moore MTH
Fiscalist (24-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Vacature gevorderd assistent accountant
WEA Deltaland
Externe Accountant
Coney Minds
Supervisor Assurance – Amersfoort
CROP
Assistent Accountancy en Advies
HLB Witlox
Hoofd financiële administratie
Fiscount
(zelfstandig) Assistent-accountant
van de Kamp & van Gelder
Assistent Accountant Audit
HLB Witlox Van den Boomen
Assistent-Accountant (gevorderd) – Wezep
KRC Van Elderen
Medewerker Facturatie
Flynth
Senior Assistent Accountant Audit
HLB Witlox Van den Boomen
Relatiebeheerder / Accountant MKB
Moore MTH
Supervisor audit in Oud-Beijerland
Moore DRV
Floormanager / Assistent – Accountant
Jongejan & Partners
Supervisor audit in Brabant
Moore DRV
IT Auditor
Lansigt
Accountant Agro
Flynth
Manager Accountancy en Advies
HLB Witlox Van den Boomen
Cost Accountant
Top Onions
Accountant manager audit in Rotterdam
Moore DRV
Beginnend Belastingadviseur (32-40 uur) – Beverwijk of Haarlem
De Hooge Waerder
Assistent Accountant (24 – 40 uur)
Flynth
Controleleider
Lansigt
Senior accountant relatiebeheerder mkb in Bergen op Zoom
Moore DRV
Financieel administratief medewerker
Fiscount
Senior manager Accountancy general practice samenstelpraktijk te Arnhem
Klop
Gevorderd assistent-accountant MKB
Moore MTH
Werkperiode Junior assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Beginnend assistent-accountant MKB duaal
Moore MTH
Allround vennotabel accountant RA – Den Haag
Klop & Partners B.V.
Vaktechnisch Profesional – Amersfoort
CROP
Director accountancy & advies
Baker Tilly
Manager audit
Moore MTH
Senior financial auditor
Gemeente Haarlem
Senior external auditor/aankomend vennoot
Klop
Senior Manager Samenstelpraktijk
RSM
Tax Consultant | Employer Tax Advisory Services – Amersfoort, Arnhem, Ede, Hoofddorp of Utrecht
CROP
Staff Assurance | WO starter- Amersfoort
CROP
Assistent-Accountant
Yours Accountancy
Aankomend Accountant-Administratieconsulent
Yours Accountancy
Financieel administratief medewerker
Scab
Belastingadviseur BTW – Venlo
Flynth
Vennotabel AA/RA manager te Aalsmeer
Klop & Partners
Medewerker Aangiftepraktijk
Yours Accountancy
(senior) Medewerker aangiftepraktijk
Scab
Werkstudent accountancy MKB
Moore MTH
Vacature accountant
WEA Deltaland
Voorzitter en een lid Raad van Commissarissen Countus Groep B.V.
Countus Groep B.V.
(Senior) Manager Accountancy & Advies
HLB Witlox Van den Boomen
Assistent-Accountant (gevorderd) / aankomend adviseur mkb – Zwolle
KRC Van Elderen
Officemanager
van Helder
Adviseur Corporate Finance (32-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Senior Assistent Accountant Audit
Flynth
Controleleider
WEA Gouda
Vennotabel Directeur audit RA
Klop
Docent Accountancy (1,0 fte)
Hogeschool van Amsterdam
Accountant AA (Nijmegen)
Konings & Meeuwissen
Staff Assurance- Amersfoort, Ede en Utrecht
CROP
Relatiebeheerder/teamleider agro • Kesteren
WEA Deltaland
Accountant RA (Nijmegen)
Konings & Meeuwissen
Relatiebeheerder Accountancy & Advies | 24-40 uur per week
CROP
Assistent Accountant (24 – 40 uur)
Flynth
ASSISTENT-ACCOUNTANT (24 – 40 uur)
Jongejan & Partners
Vacature Manager Assurance
CROP
Controleleider Audit
Flynth
(Junior) Accountant
Lansigt

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen