• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Corona
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • AV-Beurs
    • AV-Week
    • Nationale salarisdag
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Accountancy Vanmorgen

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
Aanmelden nieuwsbrief
  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Corona
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • AV-Beurs
    • AV-Week
    • Nationale salarisdag
Home » Nieuwe wet Zelfstandigen in aantocht: de drie meest relevante vragen voor opdrachtgevers

Nieuwe wet Zelfstandigen in aantocht: de drie meest relevante vragen voor opdrachtgevers

Blog, Fiscaal, Nieuws

15 januari 2020 door The Legal Company

Door de strengere regels voor flexibele arbeid in de Wet arbeidsmarkt in balans (WAB) is vanaf 1 januari 2020 een toenemende vlucht te verwachten van werkgevers naar de inhuur van (schijn)zelfstandigen. Hierdoor ontstaat tussen bedrijven onderling maar ook tussen werknemers oneigenlijke concurrentie op het vlak van arbeidsbeloning en voorwaarden. Minister Koolmees heeft daarom als prioriteit gesteld om de weg naar misbruik door schijnzelfstandigheid zo snel als mogelijk af te sluiten door heldere ZZP-regels te stellen vanaf 1 januari 2021. Deze nieuwe wet zal de wet DBA vervangen en de relatie tussen opdrachtgevers en ZZP-ers zodanig reguleren dat in principe alleen voor deze samenwerkingsvorm gekozen kan worden via een web module en een zelfstandigenverklaring.

Hieronder de drie meest relevante vragen over de nieuwe wet.

  1. Hoe gaat de nieuwe wet zelfstandigen precies werken?

Net zoals bij de Wet DBA gaat het nog steeds in de kern om het beoordelen of een ZZP-er geen schijnzelfstandige is. Daarvoor zullen nog steeds dezelfde criteria gelden, met name die van de ‘beoordeling gezagsverhouding zoals neergelegd in het Handboek Loonheffingen’.

Dit gaf onder de Wet DBA grote problemen voor bedrijven om dit zelf te moeten beoordelen. Het was te complex. De Belastingdienst heeft daarom nu besloten om in de vorm van een beslisboom met heldere vragen, de opdrachtgevers en opdrachtnemers er door heen te loodsen in een web module. Het wordt een digitale vragenlijst waar dan vanzelf een oordeel uit komt rollen of de opdrachtgever wel of niet met de betreffende zelfstandige een overeenkomst van opdracht mag sluiten. Indien dat niet kan dan kan gekozen worden om een arbeidsovereenkomst aan te gaan of in het geheel geen overeenkomst aan te gaan.

Er zijn twee categorieën zelfstandigen verklaringen die kunnen worden aangevraagd:

1. Opt in verklaring voor opdrachtnemers met een netto* uurtarief tussen de € 16,- en € 75,- (prijspeil 2019, dus kunnen nog iets andere tarieven worden en er zullen uitzonderingen op worden geformuleerd voor bepaalde type werk of branches).
Dit type zelfstandige moet een uurtarief verdienen in de genoemde band breedte én voldoen aan de zelfstandigheidscriteria die getoetst worden door de beantwoording van de vragen in de webmodule (webmodule zou al gereed moeten zijn m.i.v. 1 januari 2020 maar dat is nu  nog niet het geval). Deze verklaring dient te worden aangevraagd door de opdrachtgever! Daarom heet dit ook de opdrachtgeversverklaring. Als opdrachtgever dient u uiteraard een kopie van deze door de Belastingdienst afgegeven verklaring in uw administratie aanwezig te hebben.

 2. Opt out zelfstandige verklaring geschikt voor opdrachtnemers met een hoger netto* uurtarief dan € 75,-.
Dit type zelfstandige moet dus een netto uurtarief verdienen boven de € 75,- om gezamenlijk met de opdrachtgever te kiezen (opt out) om geen loonheffing en premies werknemersverzekeringen te betalen. Daarbij behoeft dus niet meer uitgebreid getoetst te worden aan de zelfstandigheidscriteria middels een digitale vragenlijst. Wel geldt de belangrijke eis dat er door beide partijen een Zelfstandigenverklaring ondertekend wordt en dat dit maar maximaal voor de duur van 12 maanden kan worden afgesproken. Indien er een tussenpozen is van 6 maanden dan mag men weer opnieuw 12 maanden met elkaar in zee gaan op deze wijze. 

Als opdrachtgever dient u uiteraard een kopie van deze door beiden ondertekende verklaring in uw administratie aanwezig te hebben.
* ex btw en ex aan de opdracht toerekenbare onkosten zoals verder uitgewerkt in het wetsvoorstel. De opdrachtgever moet goed blijven controleren of er echt netto een uurtarief is betaald van ofwel boven de € 16,- per uur ofwel van boven de € 75,- per uur.

  1. Wat geldt er voor opdrachtgevers en opdrachtnemers/ZZP-ers tot 1 januari 2021?

Het huidige handhavingsbeleid (handhavingsmoratorium) van de Belastingdienst van de wet DBA wordt verlengd tot 1 januari 2021, tot wanneer de nieuwe wet in werking treedt. Daarbij worden echter wel de mogelijkheden tot handhaving van de DBA regels tegen schijnzelfstandigheid per 1 januari 2020 aangescherpt. Dit houdt in dat de Belastingdienst vanaf 1 januari 2020 ook kan handhaven wanneer opdrachtgevers aanwijzingen van de Belastingdienst niet (of in onvoldoende mate) binnen een redelijke termijn opvolgen.

  1. Moet ik als onderneming-opdrachtgever in 2020 al actie ondernemen?

Ten eerste is het handig om nu alvast een inventarisatie te maken van de ZZP-ers waar u een lager uurtarief mee overeengekomen bent dan € 16,- ex BTW per uur. Let vooral ook op als u een hoger tarief overeengekomen bent, maar daarvan allerlei andere kosten aftrekt waardoor het netto uurtarief daaronder zakt.
Grote kans dat deze ZZP-ers nu al als schijnzelfstandigen kunnen worden gezien (op grond van de voornoemde beoordeling gezagsverhouding) waardoor u onder het handhavingsmoratorium het grote risico loopt om als kwaadwillende te worden bestempeld. Dan kunt u een naheffing loonheffing en sociale verzekeringspremies opgelegd krijgen. Stop er daarom nu al zo snel mogelijk mee of wijzig de tariefafspraken zodanig dat u nu geen handhavingsrisico loopt en straks sowieso de opdrachtnemersverklaring direct kunt aanvragen per 1 januari 2021. Of neem die ZZP-ers in loondienst via een arbeidsovereenkomst. Vraag daarvoor dan wel advies aan bij een arbeidsrechtjurist onder welke contract vorm (oproep, min-max, nul-uren, bepaalde tijd, onbepaalde tijd met flexibele arbeidstijden) u dat het beste kunt doen, mede in verband met de WAB risico’s.

Ten tweede is het goed om ten aanzien van de ZZP-ers met een netto uurtarief van boven de € 75,- ex BTW per uur uw bestaande opdrachtovereenkomsten aan te gaan passen zodat deze voldoen aan de nieuwe wetgeving m.i.v. 1 januari 2021. Met name de ‘Zelfstandigenverklaring’ moet erin verwerkt zitten.

Mr. Hella Vercammen

 

Uiteraard kunnen wij u helpen met het realiseren van voornoemde punten en al uw vragen rondom de door u ingehuurde ZZP-ers beantwoorden. Mail of bel met ons op 020-3450152 of info@thelegalcompany.nl

Geschreven door bedrijfsjuridisch adviseur mr. Hella Vercammen van The Legal Company B.V.

Categorie: Blog, Fiscaal, Nieuws

Reacties

  1. ParaZiet zegt

    21 januari 2020 om 10:02

    Over het sommetje achter deze regelgeving: kun je van een uurloon van € 16 blijven bestaan als ZZPér? Nee.
    Nee dus, de enige (niet-materiële) bevrediging die je ervan kunt genieten is dat je -eindelijk- geen belasting betaalt.
    Het belang van dit aspect in de regeling lijkt gaandeweg af te nemen omdat de uurlonen in b.v. de bouw voor vakmensen sterk zijn gestegen, maar er zijn nog steeds veel gevallen waar de werknemer door de werkgever genoodzaakt werd om ZZPér te worden. Ook tegen € 25/uur en minstens 50 uur in de week kun je nauwelijks een gelijke positie opbouwen ten opzichte van de werknemer.

    Beantwoorden

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen

  • ‘Kappers hebben niets aan bestaande steunmaatregelen’
  • PwC niet enige kantoor dat kinderoppas vergoedt
  • De werkkostenregeling (WKR): wat zijn precies de regels?
  • Accountant heeft goede eigen administratie: alle klachten ongegrond

Partnercarrousel

Business-changing cloudplatform helpt kantoren en cliënten vooruit
Hoeveel meer zekerheid is er over de positie van de ZZP’er?
logo_pinkweb_2013_donker_340x156_top.png
Esther Stomps van Flynth: ‘We willen IT en de praktijk samenbrengen’
twinfield logo AV
Complete financiële processen digitaliseren met klantvriendelijke software
Exact logo
360 Suite voor Accountancy: al jouw diensten in één online omgeving
Accountant, hoe efficiënt werkt jouw kantoor samen met klanten?
Yuki Robotic Assistant
De klant(ervaring) centraal: 5 elementen van een droomaccountant
NOW Manager CaseWare koppelt met geanalyseerde data Full Finance
De werkkostenregeling (WKR): wat zijn precies de regels?
Btw-nummer controleren met één druk op de knop
Digitalisering, automatisering: ben jij klaar voor de toekomst?
Estate planning, een introductie
‘De salarisadministratie van de toekomst zal als een zelfrijdende auto functioneren’
Wat is de stand van zaken op technologisch gebied in de accountancybranche?
4 tips om verzuim tegen te gaan
RB
Register Belastingadviseurs: het opleidingsinstituut gericht op het mkb
FinTech-startup Finturi verruimt haar dienstverlening
Goede samenwerking tussen accountant en ondernemer dé randvoorwaarde voor een efficiënte backoffice. 3 tips!
NLP voor gevorderden: ‘Je leert naar jezelf te kijken’
Oamkb biedt digitale oprichtingen BV aan via platform Firm24 Premium
keurmerk ritregistratie
Privacy rondom ritregistratie
The Legal Company
Hoe kunnen werkgevers voorkomen dat ZZP’ers worden gezien als (goed beschermde) werknemers?
Credion
Talloze mogelijkheden in alternatieve financieringen
Accountant, hoe loods jij de ondernemer door de coronacrisis?

De tipweek van Fiscount en AV

Abonneer nieuwsbrief AV

Opleidingen

25
jan
Vaktechnische Actualiteiten (1)
Fiscount
26
jan
Online cursus Fiscale actualiteiten voor gemeentelijke fiscaliteit
Fiscaal Vanmorgen
02
feb
Online Masterclass BTW jurisprudentie HvJ EU
Fiscaal Vanmorgen
04
feb
Masterclass Werken met flexibele arbeidskrachten
The Legal Company
11
feb
Cursus Werkkostenregeling
Fiscaal Vanmorgen
15
feb
Register MKB Belastingconsulent (MKB BC)
Markus Verbeek Praehep
15
feb
Arbeid en Recht (1)
Fiscount
15
feb
Post HBO AA Accountancy – MKB
Markus Verbeek Praehep
15
feb
Certified Management Accountant (CMA)
Markus Verbeek Praehep
15
feb
Praktijkopleiding AA – Accountancy MKB (exclusief contactdagen)
Markus Verbeek Praehep
15
feb
Verkort schakelprogramma naar Post HBO AA MKB
Markus Verbeek Praehep
15
feb
Praktijkopleiding AA – Accountancy MKB (inclusief contactdagen)
Markus Verbeek Praehep
15
feb
MBA Fit for Future
Markus Verbeek Praehep
15
feb
Moderne Bedrijfsadministratie (MBA)
Markus Verbeek Praehep
15
feb
Register MKB Belastingadviseur (MKB BA)
Markus Verbeek Praehep
02
mrt
Cursus Box 2 en 3 in 2021: wat te doen met een miljoen?
Fiscaal Vanmorgen
04
mrt
Cursus Subsidies en BTW, maak de juiste fiscale keuze
Fiscaal Vanmorgen
04
mrt
Lunch & Learnsessie WHOA
Accountancy Vanmorgen Fiscaal Vanmorgen
11
mrt
Online cursus Gemeentelijk vastgoed, BTW en het BTW-compensatiefonds
Fiscaal Vanmorgen
16
mrt
Cursus Inkomstenbelasting voor de salarisadministrateur
Fiscaal Vanmorgen
23
mrt
Cursus BTW internationaal goederenverkeer en diensten
Fiscaal Vanmorgen
29
mrt
Post HBO AA Accountancy – MKB Geïntegreerd
Markus Verbeek Praehep
29
mrt
Vaktechnische Actualiteiten (2)
Fiscount
30
mrt
Online cursus Btw en bcf-aspecten gemeentelijk grondbedrijf
Fiscaal Vanmorgen
31
mrt
Cursus Actualiteiten Formeel Belastingrecht en spelregels rondom boekenonderzoeken
Fiscaal Vanmorgen
17
mei
Arbeid en Recht (2)
Fiscount
07
jun
Vaktechnische Actualiteiten (3)
Fiscount
06
sep
Vaktechnische Actualiteiten (4)
Fiscount
07
sep
Arbeid en Recht (3)
Fiscount
23
sep
Cursus Huwelijksvermogensrecht van A tot Z anno 2021
Fiscaal Vanmorgen
11
okt
Vaktechnische Actualiteiten (5)
Fiscount
23
nov
Vaktechnische Actualiteiten (6)
Fiscount

Vacatures

Fiscount Fiscalisten
Fiscount
New Business Development Manager
Yuki
Relatiebeheerder BonsenReuling Doetinchem
BonsenReuling
Fiscount zoekt accountants (AA/RA)
Fiscount
Management/Cost Accountant
Crop Alliance
Customer Success Manager
Yuki
Fiscount zoekt een specialist sociale zekerheid
Fiscount
Gevorderd assistent accountant BonsenReuling Doetinchem
BonsenReuling

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen