• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV2: Bedrijfsoverdracht
    • AV-Top 50
    • Checkpoints
    • Corona
    • AV1: Lifestyle en carrière
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Accountancy Vanmorgen

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
Aanmelden nieuwsbrief
  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV2: Bedrijfsoverdracht
    • AV-Top 50
    • Checkpoints
    • Corona
    • AV1: Lifestyle en carrière
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
Home » Het belang van een vertrouwenspersoon op het werk

Het belang van een vertrouwenspersoon op het werk

Accountancy

8 april 2022 door Sazas

Zorgen uw klanten voor veilige werkplekken voor hun medewerkers? Veel mensen hebben op hun werk namelijk te maken met pesten, discriminatie, (seksuele) intimidatie, geweld of een te hoge werkdruk. Dit kan leiden tot ernstige stress en lichamelijke, psychische of sociale klachten. U kunt uw klanten helpen deze vormen van werkstress te voorkomen door te wijzen op de rol van een vertrouwenspersoon.

De invloed van Psychosociale arbeidsbelasting (PSA) in een bedrijf

Pesten, discriminatie, (seksuele) intimidatie, geweld of een te hoge werkdruk: deze vormen van werkstress vallen onder Psychosociale arbeidsbelasting (PSA). PSA is de meest voorkomende beroepsziekte in Nederland en omvat meer dan een derde van het totale ziekteverzuim. Naast de grote negatieve invloed op medewerkers en werkgevers, beïnvloedt werkstress ook de sfeer op het werk. In bedrijven waar bijvoorbeeld veel wordt gepest, heerst vaak een angstcultuur. Dat heeft gevolgen voor het werkplezier van alle medewerkers binnen een bedrijf.

Volgens de Arbowet zijn werkgevers verplicht om hun medewerkers te beschermen tegen PSA. Het aanstellen van een vertrouwenspersoon kan de negatieve gevolgen van PSA verkleinen en verzuim voorkomen.

Wat doet een vertrouwenspersoon binnen een bedrijf?

Veel medewerkers vinden het moeilijk om openlijk te praten over problemen die zij ervaren op het werk. Ze schamen zich voor hun problemen of zijn bang voor negatieve reacties of gevolgen wanneer ze dit delen. Ook kan het zijn dat medewerkers niet weten bij wie ze terecht kunnen.

Met de aanstelling van een vertrouwenspersoon maakt een werkgever problemen bespreekbaar. Dit is een belangrijke stap om ongewenste omgangsvormen met als gevolg PSA tegen te gaan. De vertrouwenspersoon biedt:

  • Een luisterend oor: de vertrouwenspersoon oordeelt niet en biedt medewerkers een laagdrempelige mogelijkheid om hun verhaal te doen. Het bespreken van het probleem met een onafhankelijke derde partij is in veel gevallen de oplossing. Soms zijn medewerkers al geholpen wanneer zij stoom kunnen afblazen en worden gehoord.
  • Advies en begeleiding: de vertrouwenspersoon denkt mee met de medewerker en geeft, als dat nodig is, advies over de stappen die hij of zij kan nemen. Daarnaast wordt de medewerker tijdens het hele traject begeleid om tot een goede oplossing te komen.
  • Voorlichting: de vertrouwenspersoon informeert alle medewerkers over zijn of haar rol. Ook informeert de vertrouwenspersoon de medewerkers waarover zij bij hem of haar terecht kunnen, bijvoorbeeld via een workshop of brochure. Door de informatie en het bewustzijn rondom PSA te vergroten, neemt de kans op conflicten af.
  • Signaleren van problemen en adviseren directie: de vertrouwenspersoon geeft niet alleen advies aan medewerkers. Omdat hij of zij het hele jaar door medewerkers spreekt, weet de vertrouwenspersoon precies waar de pijnpunten liggen binnen een organisatie als het gaat om ongewenste gedragsvormen en PSA. Daarom geeft de vertrouwenspersoon ook (ongevraagd) advies aan de directie en HR-afdeling. Zo kunnen zij het beleid hierop aanpassen.

Eigenschappen van een goede vertrouwenspersoon

Niet iedereen is geschikt om de rol van vertrouwenspersoon te vervullen. Hiervoor zijn vaak heel andere kwaliteiten nodig dan bij andere functies binnen een bedrijf. Een goede vertrouwenspersoon is:

  • Een goede luisteraar
  • Goed in het houden van lastige gesprekken
  • Goed in onderzoek doen en rapporteren
  • Empathisch
  • Integer
  • Toegankelijk

Een vertrouwenspersoon krijgt met veel ingewikkelde situaties te maken. Hiervoor heeft hij of zij een brede kennis nodig om mensen verder te kunnen helpen. Voor werkgevers is het belangrijk om medewerkers die vertrouwenspersoon willen worden te ondersteunen. Door hen bijvoorbeeld een opleiding of cursus aan te bieden waarmee zij zich kunnen ontwikkeling.

Werkgevers kunnen bij het aanstellen van een interne vertrouwenspersoon kijken naar de kwaliteiten van personen binnen hun bedrijf. Bij wie kloppen medewerkers nu al vaak aan voor een vertrouwelijk gesprek? Iemand die vaak automatisch wordt benaderd voor problemen is meestal geschikt als vertrouwenspersoon.

Aan deze informatie kunnen geen rechten worden ontleend. Ondanks dat deze informatie met de grootste zorg is samengesteld, kan het gebeuren dat bepaalde informatie niet meer actueel is.

Bron: Sazas


Meer weten?
Als accountant kunt u uw klanten informeren over praktische zaken rond verzuimbeleid. Sazas kan als verzuimspecialist u en uw klanten professioneel ondersteunen op het gebied van verzuim én verzuimpreventie. Neem een kijkje in de Sazas Kennisbank, met veel praktische informatie over verzuim, of bekijk met welke verzuimdiensten Sazas u en uw klanten op het gebied van verzuim kan ondersteunen.

 

 

 

Categorie: Accountancy Tags: advies, vertrouwenspersoon, verzuim

Tags: advies, vertrouwenspersoon, verzuim

Gerelateerde artikelen

17 juni 2022

Geen terugkeerpremie meer voor eigenrisicodragers Ziektewet

10 juni 2022

Begin dit jaar hoogste ziekteverzuim ooit gemeten

9 juni 2022

Arbeidsinspectie scherpt boetebeleid voor gevaarlijke stoffen aan

3 juni 2022

De WIA-aanvraag: wat is de rol van de werkgever?

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen

  • RSM verhoogt lonen met 5% wegens inflatie
  • Reputatie accountantskantoren verder onderuit in MT500
  • EY compenseert medewerkers met 2600 euro
  • Eigenaar boekhoud- en administratiekantoor was spin in het web bij grootschalige (belasting)fraude en witwassen

Partnercarrousel

De mogelijkheden omtrent de bewijslast in geval van BTW-fraude   
De evolutie van accountancy
Visma Pinkweb logo
Do’s en don’ts bij het werven van personeel
Banken introduceren nieuwe bankkoppelingen
Exact logo
Een complete ‘productiestraat’ | Harvest Finance
Yuki logo 042021
Recruit jij accountancytalent op basis van soft skills?
Veilig werken op het wifi-netwerk van Starbucks is mogelijk
Integrated Accounting: controle en inzicht over alle processen

GAC is leverancier van Microsoft Dynamics 365 …  

Een werkdag zónder automatisering? Onvoorstelbaar voor Alfa Accountants en Adviseurs
Bedrijfsoverdracht | Maak het je klant gemakkelijk
‘Met de informatie uit het systeem ben je iedereen altijd een stap voor’
Hoe je rendement wint door een geautomatiseerde backoffice?
Hanteren jouw medewerkers al dezelfde werkwijze bij Wwft?
Hoe werkgevers medewerkers met schulden kunnen helpen
In gesprek met accountants over SharePoint
‘Een volledige SBR Jaarrekening is nodig om de bank het juiste inzicht te geven’
Hoe online facturatiesoftware het verschil maakt voor Finovion  
Laat de waan van de dag niet regeren
De digitale handtekening: wat moet je er als accountant over weten?
Fiscount en Markus Verbeek Praehep gaan opleidingsaanbod combineren
Qics NEN en ISO 27001 en NEN 7510 gecertificeerd
Van bv naar eenmanszaak; wat zijn de fiscale gevolgen?
Sander Zeijlemaker (MIT): ‘Cybersecurity ook een zaak van financials’
Van reactief naar proactief benaderen van uw cliënten (6 tips)
keurmerk ritregistratie
Geld besparen met BTW over privégebruik auto
10 belangrijke lessen uit de coronarechtspraak voor de accountancybranche
Credion
Credion Den Haag breidt uit naar Delft-Westland
Leergang Herstructureringsdeskundige voor accountants wordt herhaald

Checkpoints van Fiscount en AV

Abonneer nieuwsbrief AV

Vacatures

Klantmanager
Finance Plus
Gevorderde assistent accountancy MKB- Beek -Maastricht
acconavm
Manager Assurance
CROP
Werken als Salarismedewerker Interim en Detachering
Rikst
Medewerker Financiële administratie (m/v/x) 24-40 uur, Den Haag
Duits-Nederlandse Handelskamer
Opdrachtleider met belangstelling om ook ITGC thema op te pakken
Coney
Zelfstandig Assistent Accountant, Barendrecht
Visser & Visser
Specialist sociale zekerheid
Fiscount
Assistent-Accountant (gevorderd) / aankomend adviseur MKB
KRC Van Elderen
Assistent accountant
Rikst
Relatiebeheerder Accountancy
Visma
Professional – Loonadministrateur
Van Oers Accountancy & Advies
Ervaren accountmanager
Fiscount
Manager bij Coney Accountancy & Analytics (min 32 uur)
Coney
Assistent Accountant (32-40 uur per week in Alphen aan den Rijn, Gouda of Ridderkerk)
Lansigt
Administratief consulent (32-40 uur)
BROADSTREET
Financial Controller
ENTRPNR
Fiscount Fiscalisten
Fiscount
Gevorderd Assistent Audit (32-40 uur per week in Alphen aan den Rijn, Gouda of Ridderkerk) 
Lansigt
Senior Accountant / Teamleider Samenstelpraktijk, vestiging Barneveld
Visser & Visser
Senior Assistant Accountant RA – Alkmaar, Amsterdam, Hoofddorp, Utrecht, Rotterdam, Eindhoven en Heerlen
RSM
Ervaren allround fiscalisten in Noord-West en Oost-Nederland
Fiscount
Tax Manager
Crop
Assistent accountant – samenstelpraktijk
Scab
Partner & Externe Accountant
Coney
Relatiebeheerder BonsenReuling Doetinchem
BonsenReuling
Assistent Accountant (24-40 uur) – Alkmaar/Heerhugowaard/Beverwijk
De Hooge Waerder
Ervaren accountantsadviseurs (AA/RA)| HBO | 24 – 40 uur | Thuiswerken | Groot netwerk
Fiscount
Accountant Internationaal
Visser & Visser
Relatiebeheerder / Accountant
KRC Van Elderen
Manager accountancy samenstelpraktijk
acconavm
Controleleider
SNP Adviseurs
Supervisor Compilation
CROP
Boekhouder – Accounting & Treasury (m/v/x) 20-24 uur, Amsterdam en hybride
Duits-Nederlandse Handelskamer
Staff Compilation
CROP
Professional – Loonadministrateur Onderwijs
Van Oers
Fiscaal jurist
WEA Accountants & Adviseurs
Startend assistent accountant (fulltime)
UNP accountants adviseurs
(Junior) Assistent Accountant Samenstelpraktijk
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Accountant AA (24-40 uur per week in Alphen aan den Rijn of Gouda)
Lansigt
Ervaren controleleider (fulltime)
UNP accountants adviseurs
Accountant (AA/RA)
SMK Accountants
IT auditor Alphen aan den Rijn, Ridderkerk
Lansigt
Relatiebeheerder
Scab
Assistent Accountant in audit & iAccountancy Praktijk
Coney
Controleleider
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
(Junior) Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit)
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Controleleider  
Scab
Supervisor Compilation
CROP
(Zelfstandig) assistent-accountant
van de Kamp & van Gelder
Senior IT-Audit Professional
CROP
Relatiebeheerder zelfstandig (fulltime)
UNP accountants adviseurs
Fiscount zoekt een specialist sociale zekerheid
Fiscount
Ervaren fiscalist-estate planner
Fiscount
Assistent Accountant, Ede 24 – 40 uur
Schuiteman
Senior Assistent Accountant Samenstel​praktijk
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Assistent accountant in Breda
Moore DRV
Junior administratief medewerker Nieuwegein, 32-40 uur
van helder
Ondernemende Belastingadviseur
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Assistent Accountant
Schuiteman
Assistent Accountant, 32 – 40 uur Goes
acconavm
Manager Accountancy & Advies
Lentink De Jonge
Product Marketing Specialist Accountancy
Visma
Accountmanager Accountant AGRO
acconavm
Accountant, Amstelveen
Stolwijk Registeraccountants en Belastingadviseurs
Assistent accountant Controlepraktijk
Van der Vlugt Accountants
Supervisor Assurance
CROP
Senior Assistent Accountant
Schuiteman
Fiscalist
SNP Adviseurs
Accountant relatiebeheerder in Rotterdam
Moore DRV
Gevorderd assistent accountant in Sliedrecht
Moore DRV
Assistent accountant controlepraktijk
Scab
Assistent accountant samenstelpraktijk
Van der Vlugt Accountants
Senior Supervisor Assurance
CROP
Salarismedewerker Interim en Detachering
Rikst
Accountant AA (24-40 uur) – Beverwijk
De Hooge Waerder
Senior Assistent Accountant Controlepraktijk
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
(Senior) marketeer
Fiscount
Assistent Controlepraktijk (24-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Beginnend Assistent-Accountant 
KRC Van Elderen
Senior Assistent Accountant RA
Share Impact Accountants
Controleleider (32-40 uur per week in Alphen aan den Rijn of Ridderkerk)
Lansigt
Assistent Accountant, Oud-Beijerland
Visser & Visser
Fiscount zoekt accountants (AA/RA)
Fiscount
Ervaren assistent-accountant en afgestudeerde AA-er
WEA Accountants & Adviseurs
Jaarrekening Specialist, Dordrecht
Visser &Visser
Accountant Internationaal
Visser & Visser
Accountant manager samenstel in Middelburg
Moore DRV
Beginnend assistent-accountant samenstelafdeling
SMK Accountants
Assistent-Accountant (gevorderd)
KRC Van Elderen
Supervisor Assurance
CROP
Fiscaal medewerker accountantspraktijk
Van der Vlugt Accountants
Controleleider in Terneuzen
DRV
Compliance officer vaktechneut (24-32 uur in overleg)
UNP accountants adviseurs
Ervaren agro-fiscalist | HBO | WO | 24 – 40 uur | Thuiswerken | Groot netwerk
Fiscalist
Extendum
(Senior) controller / teamleider Rotterdam
Yaarwerk
Adviseur MKB Accountancy
NBA
Professional – Medewerker accountancy
Van Oers
Zelfstandig assistent accountant samenstel
SNP Adviseurs

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen