Veel kleinere en middelgrote bedrijven hebben het lastig met de verplichte registratie van CO₂-uitstoot van woon-werkverkeer en zakelijke reizen die op 1 juli van kracht wordt.Dat blijkt uit een rondgang van het FD.
De maatregel is bedoeld om de CO₂-uitstoot te verminderen, en vereist dat bedrijven met minimaal 100 werknemers de kilometers, vervoermiddelen en brandstoftypes van die werknemers bijhouden. Bedrijven vrezen echter de bureaucratische rompslomp en twijfelen aan de effectiviteit ervan, vooral omdat niet elk bedrijf duurzame alternatieven voor auto’s beschikbaar heeft.
Grote bedrijven lijken meer voorbereid, deels vanwege eerdere wetgeving en interne initiatieven voor milieubeheer. Sommigen, zoals softwarebedrijf AFAS, hebben elektrische leaseauto’s, stimuleren het gebruik van openbaar vervoer en fietsen en ondersteunen thuiswerken. Toch is nog lang niet elk bedrijf zo ver.
Ondernemers uit verschillende sectoren uiten bezorgdheid over de haalbaarheid van de maatregel, gezien de beperkte alternatieven voor auto’s vooral buiten stedelijke gebieden. Hoewel er veel informatiebijeenkomsten zijn georganiseerd door belangenverenigingen als VNO-NCW en Bovag blijft er onzekerheid en worden administratieve lasten als een punt van zorg genoemd.
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat stelt dat zij samen met uitvoeringsdiensten en brancheverenigingen werkt aan het beperken van de administratieve lasten. Bedrijven hebben tot 2030 de tijd om aan de CO₂-normen te voldoen, maar kunnen gedwongen worden tot actie als de uitstoot te hoog blijft.
Bron: FD
Wim van Reenen zegt
we slaan volledig door met deze registraties. Daar gaan we het milieu echt niet mee redden
G Timmerman zegt
@ Wim van Reenen: met de registratie niet maar met de noodzaak om te gaan nadenken over onze CO2produktie, ook met woon-werkverkeer, wel. Een beetje. Maar er zal nog veel en veel meer moeten gaan gebeuren. Al vinden we dat dan helemaal niet zo leuk.