• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » Kritische noten bij keuzebegeleiding nieuwe stijl

Kritische noten bij keuzebegeleiding nieuwe stijl

Blog, Fiscaal, Nieuws

Keuzebegeleiding behoort (straks) tot het takenpakket van pensioenuitvoerders. De hamvraag is: kan de deelnemer een goede keuze maken? Theo Gommer vraagt het zich ernstig af. De financiële geletterdheid van de gemiddelde deelnemer is immers niet hoog. Verdere ondersteuning door uitvoerder, werkgever en/of (eigen) adviseur lijkt hem dan ook nodig.

8 januari 2025 door Theo Gommer

Met de invoering van de Wet toekomst pensioenen (Wtp) behoort keuzebegeleiding tot het takenpakket van pensioenuitvoerders. Artikel 48a Pensioenwet stelt dat de pensioenuitvoerder de deelnemer, gewezen deelnemer (slaper), gewezen partner (na een scheiding) of pensioengerechtigde, op een adequate wijze begeleidt bij het maken van een keuze binnen de pensioenovereenkomst. Per doelgroep dient de keuzeomgeving zodanig te zijn ingericht, dat de daarin verschafte informatie activerend en keuze-ondersteunend is. De kans op suboptimale keuzes moet zo klein mogelijk worden gemaakt. De keuzeomgeving moet in staat stellen een passende keuze te maken.

Meer keuzes en maatwerk

Meer keuzes en maatwerk vormen tezamen een van de vier pijlers onder de Wtp. Meer keuzemogelijkheden zijn al in gang gezet door het rapport van de Commissie Witteveen uit 1995. Toen werd het ‘vaste’ pensioen losgelaten en mocht men eerder of later met pensioen gaan, kon gekozen worden voor een hoog/laag (of ook laag/hoog) pensioen en konden ouderdomspensioen en partnerpensioen onderling worden uitgeruild; zie artikel 18d Wet Loonbelasting 1964. Zelfs is daar later de optie aan toegevoegd om een vaste indexatie – dat speelt met name bij beroepspensioenfondsen – om te ruilen voor een hoger nominaal pensioen. Onder het regime van de Wtp is de opnamemogelijkheid van een bedrag ineens, ofwel lumpsum van maximaal 10%, toegevoegd. Hoewel de wet hiertoe al in 2021 is aangenomen, treedt dit keuzerecht op z’n vroegst per 1 juli 2025 in werking. Zie verder het artikel van Theo Willemsen in dit nummer hierover. 

Meer keuzes en maatwerk zijn de logische gevolgen van de veranderde arbeidsmarkt (tweeverdieners), de veranderde maatschappij (versingeling) en ‘zoveel mensen zoveel wensen’. Ook Netspar heeft dit al eens onderzocht en geconcludeerd dat het maken van keuzes ‘meer’ oplevert (welvaart én vooral welzijn) dan de voordelen van collectiviteit en solidariteit.

De Wtp zet in op een verpersoonlijking van het pensioen, daar past het kunnen maken van eigen keuzes bij. Het tweede pijler pensioen krijgt hiermee dus een meer individuele benadering. Ook de Wet Pensioencommunicatie uit 2016 stelde al dat pensioencommunicatie moet dienen als input voor persoonlijke financiële planning en handelingsperspectief moet geven aan de deelnemer.

Wat is de bedoeling? 

De bedoeling is dat elke uitvoerder een (online) keuzeomgeving hanteert waarmee groepen deelnemers worden geïnformeerd en ‘sturing’ krijgen om tot een zo optimaal mogelijke keuze te komen. De (financiële) doelstellingen van deze deelnemers vormen het uitgangspunt en de keuzeomgeving begeleidt naar de dan optimale keuzes. De verantwoordelijkheid voor de gemaakte keuzes ligt bij de deelnemer, maar de uitvoerders moeten zich inspannen om de mogelijkheden binnen de pensioenovereenkomst die zij uitvoeren goed toe te lichten, zodat de deelnemer in staat wordt gesteld om te zien welke keuzes welke gevolgen hebben. Daaronder vallen niet alleen de gevolgen voor de hoogte van het pensioen, maar ook de fiscale gevolgen en – in ieder geval – het attenderen op andere zaken zoals effect op toeslagen en waarschuwingen. Bij de keuze voor geen partnerpensioen heeft dit uiteraard tot gevolg dat er geen partnerpensioen meer is. Dit lijkt eenvoudig te begrijpen, maar de praktijk leert inmiddels dat velen zich dit niet als zodanig realiseren en alleen oog hebben voor een hoger ouderdomspensioen. Van belang hierbij is nog dat er wettelijke mogelijkheden zijn, maar ook meer specifieke (on)mogelijkheden binnen de pensioenovereenkomst. Ook kan een keuze gevolgen hebben voor de arbeidsovereenkomst, zoals bij deeltijdpensioen.

Kritische beschouwing

Dan een meer kritische beschouwing, hoe pakt dit ‘artikel’ – de norm van keuzebegeleiding – nu in de praktijk uit?

Adequaat
Er moet sprake zijn van een adequate vorm van keuzebegeleiding. Dit is dus een open norm, die door de diverse uitvoerders verschillend zal worden ingevuld, mede gezien de eigen (on)mogelijkheden op IT-gebied, hoezeer ook toezichthouder AFM ‘begeleidt’. Er is niet een standaard format zoals bij het Uniform Pensioen Overzicht (UPO). Ervan uitgaande dat een deelnemer bij meer dan één uitvoerder pensioen heeft opgebouwd, moet er ook goed naar de gecombineerde cijfers worden gekeken. De vraag is of een deelnemer dat zelf kan. 

Binnen de pensioenovereenkomst
Dan heel belangrijk: ‘binnen de pensioenovereenkomst’. Een uitvoerder kan uiteraard alleen die mogelijkheden bieden die binnen de eigen pensioenovereenkomst bestaan. En die is door de sociale partners inhoudelijk vormgegeven. Een solidaire premieovereenkomst kent veel minder mogelijkheden dan een flexibele premieovereenkomst, bijvoorbeeld als het gaat om vast/flexibel pensioen en/of doorbeleggen.

Maar zoals gesteld, een gemiddelde deelnemer heeft minimaal twee uitvoerders. Daarnaast wellicht nog aanvullende voorzieningen zoals een lijfrente, stamrecht, (nog) pensioen in eigen beheer en/of ODV en beleggingen. En niet te vergeten een eigen huis/hypotheek en een partner met pensioeninkomen. 

Het is voor de uitvoerder van ‘een’ pensioenovereenkomst uiteraard onmogelijk om met al deze omstandigheden rekening te houden. En ook al attendeert de uitvoerder de deelnemer hierop, dan is het voor de deelnemer een grote opgaaf, wellicht onmogelijk, om dit zelf in te passen in de eigen financiële planning. 

Inrichting
De uitvoerder zal ‘uiteraard’ een online inrichting maken. Per doelgroep – welke groepen door de uitvoerder worden afgebakend – volgt een toegesneden keuzeomgeving. De eerste vraag is of een deelnemer daarmee om kan gaan. Niet zozeer vanuit technisch perspectief, maar begrijpt hij de werking en dus de gevolgen van de keuzes? De tijd zal het leren. 

Passend
Ook een passende keuze is uiteraard een open norm. De toelichting bij de Wtp gaat hier niet diep op in. Vanuit de Wet financieel toezicht (Wft) betekent de passendheidstoets dat de aanbieder informatie moet inwinnen over de kennis en ervaring van de deelnemer om zo te beoordelen of de dienst wel passend is. Vertaald naar pensioen moet de uitvoerder de deelnemer zo goed mogelijk informeren over de keuzemogelijkheden en de consequenties daarvan. Dat de dienst, dus de keuzeomgeving, sec passend is voor de deelnemers en dat deze geattendeerd en geïnformeerd moet worden over de mogelijkheden en consequenties, lijkt mij wel logisch.

Aan de uitgebreidere geschiktheidstoets vanuit de Wft komt de uitvoerder echter dus niet toe. Dit zou impliceren dat hij ook de kennis en ervaring (ook op beleggingsgebied) moet beoordelen, de financiële situatie en de doelstellingen en risicobereidheid. Dit zal een uitvoerder niet kunnen (en hoeft dus ook niet). Of alsdan een gemaakte keuze wel passend & geschikt is, is maar de vraag. Op dat punt is de deelnemer zelf verantwoordelijk.

Hoe nu verder? 

Is de deelnemer in staat om een goede keuze te maken? Dat is de hamvraag. Ik vraag het mij af. De financiële geletterdheid van de gemiddelde deelnemer is immers niet hoog. Zeker niet de ‘ouderen’ die ‘nu’ met pensioen gaan. Ook hun digitale vaardigheden zijn (begrijpelijkerwijs) ondergemiddeld. 

De noodzaak van verdere ondersteuning door uitvoerder, werkgever en/of (eigen) adviseur lijkt mij dan ook nodig. Prima uiteraard, hoezeer dat ook kosten met zich meebrengt, als ook advies- en zorgplichtverantwoordelijkheden. Dat de deelnemer uiteindelijk zelf verantwoordelijk is voor de eigen financiële inrichting is uiteraard ook een feit.

Bijzondere zorgplicht (en Wft)

De vraag is dan ook in hoeverre uitvoerders kunnen voldoen aan hun zorgplicht. Sec kijkend naar artikel 48a PW zal dat niet zo moeilijk zijn. De informatie en keuzemogelijkheden zullen normaliter wel kloppen. Of dit voor de deelnemer te begrijpen is, zullen we gaan zien. Of bij ‘miskeuzes’ de uitvoerder aangesproken kan worden is dan de vraag. De tijd zal dit moeten leren.

Dat meer keuzevrijheid kan leiden tot (onomkeerbare) suboptimale of zelfs miskeuzes, daarover bestaat geen twijfel. Die maatschappelijke behoefte aan keuzevrijheid leeft en zal alleen maar toenemen. Dat er dan als gevolg van miskeuzes zal worden geprobeerd de daaruit voortvloeiende schade bij de uitvoerder te leggen ook. Of dat juridisch haalbaar is vraag ik mij af. Qua verantwoordelijkheidsverdeling heeft de Wtp een heldere toelichting. 

De uitvoerder zal daarvoor wel ‘niet in de val moeten trappen’ om toch ‘advies’ te geven. Hetzij online of via een helpdesk. Immers beoogt de keuzebegeleiding een leemte tussen informeren en adviseren op te vullen. Hoe meer specifiek zij de deelnemer helpt, des te groter wordt haar bijzondere zorgplicht immers! Strikt genomen is het ook de vraag of het voor een uitvoerder verboden is om te adviseren. Adviseren over keuzes uit de pensioenregeling of pensioenregelgeving is immers iets anders dan het geven van productgerelateerd advies.

Conclusie 

De behoefte aan meer keuzes en maatwerk is een gegeven. De technische ondersteuning hierbij zal geen probleem gaan vormen. Of de deelnemer daarmee uit de voeten kan, zal bezien moeten worden en is een uitdaging. Voor de gemiddelde deelnemer vormt de ‘pensioenpot’ – naast een eigen huis – de grootste vermogenswaarde. Hiermee de juiste keuzes maken levert zoals Netspar onderzocht de meeste extra welvaart en welzijn op. Een deelnemer is dan een dief van de eigen portemonnee als hij niet de juiste keuzes maakt. En is daar, mits adequaat begeleid, zelf voor verantwoordelijk!

Mr J. Theo Gommer MPLA CCFP, managing partner &Gommer Pensions Group/Gommer Advocaten Pensioenrecht, Financieel Recht en Verzekeringsrecht.


Deze bijdrage is eerder gepubliceerd op Pensioen Vanmorgen. Met Pensioen Vanmorgen onderbouw je jouw pensioenkennis. Je volgt relevante ontwikkelingen en krijgt nieuwe inzichten door zowel korte als beschouwelijke artikelen. Abonneer je op Pensioen Vanmorgen en ontvang alle ins en outs over pensioenen voor een goed onderbouwd pensioenadvies.


 

Ook interessant! Online cursus Keuzebegeleiding van de werknemer als het gaat om pensioenaanspraken | 26 maart 2025 | Ron Mulder | Tijden van 13:00 – 15:00 uur.

Online cursus Keuzebegeleiding van de werknemer als het gaat om pensioenaanspraken

Categorie: Blog, Fiscaal, Nieuws Tags: wet toekomst pensioenen

Tags: wet toekomst pensioenen

Gerelateerde artikelen

4 april 2025

Partnerpensioen onder de nieuwe wet: rekenvoorbeelden

26 maart 2025

De lijfrente als alternatief voor een pensioenregeling via de werkgever

21 maart 2025

De 10 meeste gestelde vragen over de Wet toekomst pensioenen

12 februari 2025

Mogelijk opnieuw uitstel Wet Herziening bedrag ineens

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

Besluit geruisloze omzetting – waar blijft de update toch?

Partnercarrousel

E-facturatie nu beschikbaar voor alle klanten Exact Online
AI voor mkb-accountants: pas op voor middelmaat
AFAS Software maakt in 2025 overstap naar volledig elektrisch wagenpark  
Meegroeien met een mkb-ondernemer is minder spannend dan je denkt
Een geautomatiseerde boekhouding? Dit merkt je klant daarvan!
Zo stel je eenvoudig en gestructureerd de jaarrekening op vanuit een administratie
AV-Top 50 | AI in de accountancy: een nieuwe samenwerking
De route naar een datagedreven kantoor
Hoe Solvinity onkostendeclaraties sneller verwerkt met Klippa
Waarom samenwerking in de accountancysector nu belangrijker is dan ooit
Ook met e-facturatie als norm blijft factuurverwerkingssoftware onmisbaar
Onverwachte Amerikaanse belastingverplichting voor Nederlandse ondernemer in Nederland
Ondersteun je klanten beter, sneller en met minder handmatig werk.
De omvang van erfenissen neemt toe, zo geef je goed advies
Laat taal niet de groei van je kantoor tegenhouden.
Deadline gemist voor DAC7-rapportage? Dit kun je doen!
Consolideren met wederzijds belang
Duurzame klantrelaties in de accountancy
Accountants en bedrijfswaardering: je bent een onmisbare schakel
Waarom accountants liever anoniem werkgevers verkennen
Earn-out: in de praktijk
Tussen spreadsheet en cloud: onderzoek naar populaire software bij accountants (2024-2025)
Koppel met financiele software in 1 klik
Slim en succesvol financepersoneel werven? Deze acht tips helpen je op weg
Zo factureer je abonnementen razendsnel
Documentbeheer: accountants worstelen met versnippering, compliance en SharePoint
Waarom jouw accountantskantoor over moet op bellen met Microsoft Teams
Van overleven naar leiden: de stap die elk kantoor móét zetten
De zoektocht naar jonge accountants: hoe vind en bind je next-gen superhelden?
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Vijf tips voor het efficiënt beheren van klantdossiers 
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Fusies en overnames in de accountancysector: wat betekent dit voor jou als accountant?
Microsoft Copilot in de toekomst
ICT & Kengetallen | Bouwstenen om de adviesrol op en uit te bouwen
Bjorn Lunden introduceert PSD2-bankkoppeling voor ondernemers en accountants
SharePoint of een Document Hub – wat werkt beter voor accountants?
ICT & Kengetallen | “Accountantskantoren kunnen veel sneller factureren”
Hyarchis en PKIsigning lanceren integratie voor digitale ondertekening
Wanneer heeft een werknemer recht op een doorbetaalde vrije dag?
Meer tijd voor medewerkers door digitalisering dankzij HR workflows
Hoe kan ik mijn klanten helpen met duurzaamheidsinvesteringen?
Sportlink en AFAS bundelen kracht en kennis om sportclubs financieel fit te maken
Hoe financier je werkkapitaal voor een onderneming?
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Bouw een sterk accountancyteam en stimuleer teamontwikkeling
‘Technologie verandert de accountancy, maar de eindklant bepaalt de richting’
Loonontwikkelingen in 2024: zowel kansen als bedreigingen voor ondernemers
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
ICT & Kengetallen | Snel, betrouwbaar en veilig op de plek van bestemming
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Als de zzp’er toch een werknemer is: herkwalificatie
Inhuur van VOF (vennoten) te beschouwen als zzp’ers of werknemers?
Waarom 25 maart 2024 een belangrijke datum is

Vacatures

Finance Consultant
a.s Works
Accountant Agri & Food- Gorinchem
aaff
Assistent accountant Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Assistent accountant controlepraktijk
Scab
Assistent Accountant
Schipper Accountants
Accountant mkb- Gorinchem
aaff
Adviseur Accountancy Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Gevorderd Assistent Accountant Samenstelpraktijk
Kaap Hoorn
Assistent Accountant gevorderd AA Zwijndrecht
PIA
Controleleider / Accountant Auditpraktijk
PIA Group
Adviseur accountancy Agri & Food – Hoogeveen
aaff
Accountant AA
Hendriksen Accountants en Adviseurs
Adviseur Vakspecialist Accountancy
Schipper Accountants
Adviseur mkb / Accountant
KRC Van Elderen
Controleleider
PIA Group
Agro Accountant
Schipper Accountants
Accountant RA
PIA Group
Relatiebeheerder  
Scab
Accountant met partnerambitie
Schipper Accountants
zelfstandig assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Adviseur accountancy Agri & Food – Zwolle
aaff
Beginnend Assistent Accountant Audit & Assurance
PIA Group
Zelfstandig Assistent Accountant
Hendriksen
Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
Assistent accountant mkb- Zelhem
aaff
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
Financieel administratief medewerker
Scab
Senior Assistent Accountant
Schipper Accountants
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstelpraktijk
PIA Group
Vacature Assistent accountant Barchem
Westerveld en Vossers
Gevorderd assistent Accountant – Controlepraktijk
PIA Group
Adviseur Agro
Schipper Accountants
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstel
Steens & Partners Accountants en Adviseurs
Gevorderd Assistent Accountant Auditpraktijk
PIA Group
Junior Adviseur mkb
KRC van Elderen
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • Verdachte transacties paardenhandel komen dierenarts na FIOD-onderzoek duur te staan 10.9k weergaven

  • Maatregel dreigt voor accountant na rampzalige hertoetsing kantoor 8.8k weergaven

  • Btw-gat in Nederland groter dan gedacht 6.9k weergaven

  • Crypto-eigenaar kan bezwaar maken tegen box 3-heffing ondanks VSO 6.8k weergaven

  • Limburgse boekhouder trekt spoor van faillissementen 5.7k weergaven

Vraag en aanbod

Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor in medische sector
Ter overname/aansluiting gezocht: accountants-, belastingadvies- en administratiekantoor in de regio Kennemerland
Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven
Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in Overijssel met sectorspecialisatie
Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles
Ter overname of fusie gezocht: accountants- of belastingadvieskantoor Noordoost-Brabant
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Rotterdam gezocht
Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht
Ter overname gezocht: accountants- of administratiekantoor regio Rotterdam
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Zeewolde gezocht
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in de regio Doetinchem
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente
Administratiekantoor ter overname gezocht
Ter overname aangeboden: Accountantskantoor in de kop van Noord-Holland
Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor regio Den Haag gezocht

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen