“The most important single ingredient in the formula of success is knowing how to get along with people.” – Theodore Roosevelt
Ruim twee jaar na mijn vertrek uit de accountancy kan ik het niet laten geabonneerd te blijven op diverse nieuwsbrieven en websites. Zo ook op Accountancy Vanmorgen. Maar wat verwacht je ook van iemand met zesentwintig dienstjaren in de accountancy? Het gaat gewoon in je bloed zitten. Zeker als je een carrière maakt van assistent-accountant, loonadministrateur, aangiftemedewerker, fiscalist tot Directeur “Adviesgroep Personeel en Salaris”. Dan blijf je besmet met het accountancy-virus. Dat een oud-collega drie jaar geleden zo gek is geweest mij bij MTH Accountants en Belastingadviseurs weg te trekken voor een ICT-avontuur, brengt daar geen verandering in.
Het is het enorm interessant om nu eens (als ondernemer) aan de andere kant van de tafel te zitten. En laat ik duidelijk zijn: een HEEL andere kant. De kant van de ondernemer is, in ieder geval bij ons, een regelrechte achtbaan. Dagelijks word je heen en weer geslingerd tussen klanten, marketing, ICT, administratie, financiën, personeel, strategie, klachten, werk, thuis etc. Soms is dit niet leuk, en heel soms is het echt niet leuk, maar meestal is het enorm leuk. Wanneer ik me nu bedenk hoe ik ‘vroeger’ als adviseur van het accountantskantoor in de wedstrijd zat, dan wordt duidelijk dat dat in veel gevallen eenrichtingsverkeer was. Alleen maar met de punt naar voren. De bal moest in de goal, het advies moest verkocht worden (lees: de uren moeste gemaakt worden) en hoe, dat maakte niet uit. Ik realiseer me nu dat ik me veel te weinig verdiept heb in het spel van de tegenstander, de klant. Wat was dat voor persoon? Wat was de beleving aan de andere kant van de tafel? In welke fase zat de tegenstander? Heeft hij wel genoeg spelers of zijn er blessures? Wat voor soort coach is het en wat is zijn spelsysteem? Heeft hij wel eens een wedstrijd gewonnen? Vindt hij het spel belangrijk of de knikkers? En ga zo maar daar.
Personal touch
Wat ruim twee jaar ondernemerschap met twee compagnons en drie man personeel me nu al geleerd heeft, en wat ik dus waarschijnlijk anders zou doen wanneer ik de accountancy-wereld weer zou betreden, is eigenlijk simpel samen te vatten: breng een “personal touch” in je werk! En niet “personal” in de zin van jijzelf als persoon, maar in de zin van de persoon tegen over je:
– Wie is deze ondernemer? Wat is zijn leven? Waar houdt hij van? Is hij gelukkig getrouwd, verliefd, verloofd? Hoe is het met zijn gezondheid? Is hij voor Ajax of voor Feyenoord? Heeft hij kinderen of een hond?
– Hoe gaat de samenwerking van deze ondernemer met zijn zakelijke partner(s), zijn personeel, zijn leveranciers en afnemers? Wat zijn zijn sterke punten en wat zijn zijn valkuilen? Wat is zijn grootste succes? Wat gebeurt er in zijn branche, zijn wereld?
Wanneer je als medewerker van het accountantskantoor op de hoogte bent van het wel en wee van je tegenspeler (de klant/ondernemer), dan ben je veel beter in staat om te scoren.
Een voorbeeld uit eigen praktijk:
Mijn compagnon Wouter houdt van sportauto’s. Ik houd eigenlijk niet van auto’s, maar als het moet dan maar een Hummer. Dat wil eigenlijk zeggen; we hebben verschillende karakters en daardoor ook wel eens verschil van inzicht. Maar we moeten wel samenwerken (en dat gaat gelukkig heel goed, wees gerust). Wanneer je als adviseur bij mij aan tafel een sportauto probeert te verkopen en je ook nog voor Feyenoord bent, tsja….. dan win je dus never niet de wedstrijd. Dan had je bij Wouter aan tafel moeten zitten.
De accountant van morgen
Terugkijkend op de zesentwintig jaar accountancy, dan is jullie (en mijn) wereld wel veranderd. En onze wereld verandert nog steeds. Ik denk ook aan de naam van deze website: Accountancy Vanmorgen. Met alle respect, maar wanneer ik de artikelen op deze site doorlees, dan bekruipt mij een beetje het gevoel dat we vroeger ook allemaal hadden wanneer je moeder riep: ‘Jongen, wanneer ruim je nu je kamer eens op?’ Dan was het antwoord altijd: ‘Ja, is goed, doe ik morgen’. En morgen zei je dan: ‘Ik zei toch “morgen!”. Want wees nu eerlijk, hoeveel artikelen op deze website gaan nu eigenlijk over “de accountant van morgen”? Kijk eens op de homepage. Dan begint het met “Nieuws”. Hoeveel artikelen gaan daar eigenlijk over de nieuwe rol van de accountant, de rol van adviseur, van businesscoach, van ontzorger, de aanvallende rol voor de medewerkers? En vervolgens kijk ik naar de menubalk: Accountancy, Fiscaal, Branches, Dossiers, How-to’s, Partners, Blogs, Events. Mooi, maar wel erg traditioneel of niet? Twee in mijn ogen belangrijke zaken mis ik daar: de klant en de personeel-/salarisafdeling.
De klant
Is de klant niet de belangrijkste speler binnen de accountancy? Wie betaalt de factuur en dus ook de boterham die gegeten wordt? Waarom dan zo weinig aandacht voor de klant? De “accountant van morgen” is de laatste jaren veelvuldig het onderwerp van kantoorbesprekingen, rapporten, bijeenkomsten, seminars en congressen etcetera. Centraal daarin staat gelukkig wel vaak “de klant”. Niet het kantoor, niet de ICT, niet de vaktechniek, niet de WWFT, niet de ….., nee de klant, daar gaat het om toch? Ik pleit dus eigenlijk om op de site van Accountancy Vanmorgen een prominente plaats in te ruimen voor het spelen van het spel met de klant. Hoe ga je die wedstrijd in? Welke tactiek heb je daarbij nodig met welke spelers? Welke spelconcepten zijn er te bedenken? En wat doe je wanneer je achter komt te staan? Hoe vind je de juiste medespelers en hoe laat je deze aanvallend denken? Welke teambezetting hoort bij welk spel? Wat type trainer, coach en aanvoerder heb ik eigenlijk nodig?
Loonafdeling is moneymaker
Misschien is het wachten in de accountancy tot er een echte UberPOP of Airbnb zijn intrede doet. Een echt nieuw concept, niet oude wijn in een nieuw jasje, maar een geheel nieuwe verfrissende spelwijze die de traditionele wereld doet zwijgen. En als ik daarbij toch een afsluitende tip mag geven, kijk eens goed naar de loonafdeling binnen je kantoor. Vroeger was dit het afvalputje van de accountancy; als je niets meer kon, dan kon je altijd nog “lonen” gaan doen. Weggestopt in de kelder of op de bovenste verdieping. Maar die tijd is echt voorbij, dames en heren! Sterker nog, een juist opgezette afdeling “Personeelsdiensten” kan de moneymaker van jouw kantoor zijn. Ze hebben immers toch drie enorm sterke punten die de rest van het kantoor niet heeft?
- Veelvuldig contact – De salarismensen hebben sowieso maandelijks contact met hun klanten, maar in veel gevallen zal dit een paar keer per maand zijn! De fiscalist is er jaloers op!
- Kennis van zaken – De klant weet van toeten noch blazen, de salarisman of –vrouw daarentegen weet heel veel over lonen, cao’s, arbeidsrecht, verzekeringen etc. De kennisvoorsprong is vaak enorm! Wat wil je nog meer? Kennis is macht!
- Deadlines halen – Waar de fiscalist leeft van uitstelregelingen en de accountant graag werkt met voorlopige cijfers, heeft de salarisafdeling geen keuze. Elke maand weer de deadline van de salarisstroken en de LH-aangiften. En hoe ze het doen, dat weet niemand, maar deadlines worden elke keer weer in de reguliere speeltijd gehaald! Respect!
Zoals de heer Roosevelt al aangaf, het belangrijkste bij succes is hoe om te gaan met mensen. Wil jij ook succes? Verdiep je dan eens echt in de mens achter je klant en ga daarnaast aan de slag met de meest “menselijke” afdeling van je kantoor!
Tjeerd Visser heeft van 1986 tot en met 2012 gewerkt voor onder andere Baker Tilly Berk, De Jong & Laan en MTH Accountants en Adviseurs. Bij MTH was hij sinds 2006 directeur van de adviesgroep Personeel & Salaris. Sinds begin 2013 ontwikkelt Tjeerd Visser samen met onder andere Wouter Nijssen online aangiftesoftware voor particulieren en zzp-ers onder de naam “Bokkz”.
Geef een reactie