Een abonnement met “gratis” telefoon wordt binnenkort gezien als “koop op afbetaling”. Dit kan gevolgen hebben voor het maximale hypotheekbedrag dat mensen kunnen krijgen.
De regels voor kredietverlening aan consumenten blijven van toepassing op telecombedrijven die telefoontoestellen op afbetaling aanbieden. De telecomsector is er niet in geslaagd een gedragscode voor te stellen die zowel voldoet aan de Europese regels voor consumentenkrediet als aan de mededingingswet. Dat heeft minister Dijsselbloem de Tweede Kamer vorige week laten weten.
De Hoge Raad had in 2014 al bepaald dat telefoonkredieten onder de Wet op het financieel toezicht (Wft) vallen. Sinds vorig najaar is op aandringen van de Tweede Kamer door de sector nagedacht over een gedragscode voor telecomkredieten, die zou kunnen leiden tot een vrijstelling van de Wft. Minister Dijsselbloem heeft de sector tot twee keer toe extra tijd gegeven voor het indienen van een definitief voorstel. Het overleg heeft echter geen resultaat opgeleverd. De voorstellen van de sector bleken in strijd met het mededingsrecht en het bleek niet mogelijk de bezwaren weg te nemen op een manier die in lijn zou zijn met Europese regels voor consumptief krediet.
Een abonnement met ‘gratis’ telefoon wordt dus binnenkort gezien als ‘koop op afbetaling’. Dit betekent dat telecombedrijven die toestellen op afbetaling willen blijven verkopen – en daarmee een krediet aanbieden – een vergunning zullen moeten aanvragen bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Ze moeten ook aan dezelfde regels gaan voldoen als alle andere kredietverleners. Bij consumenten die zo’n abonnement afsluiten, wordt eerst een inkomenstoets gedaan. Consumenten die een smartphone van € 250 of meer aanschaffen, worden ook aangemeld bij het Bureau Kredietregistratie (BKR). Sim-only abonnementen vallen niet onder de nieuwe regels.
Hypotheek
Bij het afsluiten van een hypotheek wordt ook een inkomenstoets gedaan om te zien of de maandlasten betaald kunnen worden. Daarbij wordt onder andere gekeken of er een registratie is bij BKR. Hoewel de maatregelen als doel hebben de consument te beschermen, lijken ze ook (onbedoelde) gevolgen te hebben voor de hypotheekverstrekking.
Hypotheekshop heeft twee voorbeelden op haar site opgenomen:
Voorbeeld 1
Consument (25 jaar), inkomen € 25.000, rente 2%, maandlast telefoon € 15.
Leencapaciteit zonder telefoonlasten meegerekend: € 104.273.
Leencapaciteit mét telefoonlasten: € 100.215.
Er kan dus € 4.000 minder worden geleend.Voorbeeld 2
Gezin met twee pubers, alle gezinsleden hebben een smartphone. Die van de kinderen staan op naam van de ouders.
Inkomens ouders: samen € 50.000, rente 2%, maandlast telefoons: 4 x € 15.
Leencapaciteit zonder telefoonlasten meegerekend: € 231.093.
Leencapaciteit met telefoonlasten: € 214.860
Dit is een verschil van ruim € 16.000.
Geef een reactie