• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV3: ICT en Kengetallen
    • AV2: Bedrijfsoverdracht
    • Checkpoints
    • Corona
    • AV1: Lifestyle en carrière
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • AV Top 50
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV3: ICT en Kengetallen
    • AV2: Bedrijfsoverdracht
    • Checkpoints
    • Corona
    • AV1: Lifestyle en carrière
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • AV Top 50
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
Home » Tour de France, deel 1

Tour de France, deel 1

Accountancy, Artikelen, Nieuws

11 april 2017 door Accountancy Vanmorgen

Accountancy Vanmorgen

Over drie maanden barst het spektakel dat Tour de France heet weer los. Drie weken lang werken een groep gekwalificeerde fietsers zich in het zweet om eindstreep te halen. Het halen van de eindstreep is voor de meeste deelnemers ook de belangrijkste motivatie om deel te nemen aan de Tour . Die grote groep deelnemers die nog winnaar nog verliezer is, noemen we ook wel het peloton. De accountancybranche kent ook een peloton. Daar zoom ik nu verder op in.

Transformatie MKB

Eind maart was ik op verzoek van het ministerie van Economische Zaken aanwezig bij een themabijeenkomst Transformatie MKB. Samen met een dertigtal ondernemers en vertegenwoordigers van het MKB zijn we onder leiding van Google’s CSI-lab aan de slag gegaan met vinden van het antwoord op de vraag: Hoe zorgen we er met elkaar voor dat het MKB in Nederland stappen zet als het gaat om businessmodelinnovatie en -transformatie. Stappen die noodzakelijk zijn, omdat het ecosysteem van de economie aan het veranderen is. Denk aan voortgaande digitalisering als constante en de opkomst van de circulaire economie. Ook daar hadden we vooral aandacht voor wat genoemd wordt het peloton. Ondernemers die al jarenlang zorgdragen voor een stabiel fundament van de Nederlandse economie en waarvan het belangrijk is dat ze dit blijven.

Businessmodelinnovatie in de accountancy

Tijdens de dag zelf en in de voorbereiding op deze dag hebben we ook stilgestaan bij de positie van de MKB-accountant. Daarbij is dankbaar gebruik gemaakt van het NEMAC rapport Businessmodelinnovatie in de accountancy. Een van de conclusies was dat het gros van de accountants niet zoveel anders reageren op veranderingen als MKB-ondernemers. Verandering van het businessmodel en innovatie vindt pas plaats als er daadwerkelijk pijn gevoeld wordt. Aangezien het met de economie een stuk beter gaat dan een paar jaar geleden wordt momenteel de noodzaak om te veranderen nauwelijks gevoeld. Een paar maanden geleden zei een collega-accountant tegen mij: ‘Iedereen schrijft altijd over noodzaak van innovatie. Het verdwijnen van omzet. Maar als je nu kijkt naar de benchmarkcijfers van Full Finance dan is er in tien jaar tijd toch niet zoveel veranderd. We bestaan nog allemaal en we halen het merendeel van onze omzet nog steeds met werkzaamheden op het terrein van administratieve dienstverlening en samenstellen.’ Ik antwoordde hem dat dit klopt, maar dat er toch ook ontzettend veel veranderd is in die tien jaar tijd. Kijk maar naar de opkomst van Social Media, de introductie van de Smartphone, scan- en herken, bankkoppelingen, het verplicht digitaal indienen van aangiften, mobiele werkplekken, het werken in de Cloud en de toenemende aandacht voor procesoptimalisatie. En welke kantoren hebben tegenwoordig nog iemand aan de balie zitten? De digitalisering heeft grote gevolgen gehad had voor de accountantspraktijk. Veel kantoren kunnen met minder mensen steeds meer doen. Alleen raakt het de portemonnee nog niet.

Disruptie

Om die reden zijn veel accountants ook sceptisch wanneer het gaat om disruptieve technologieën die het business- en verdienmodel zouden ondermijnen. Die disruptie wordt immers niet gezien en ervaren. Dat blijkt wanneer  er artikelen verschijnen over de noodzaak tot innovatie voor de accountant om in de toekomst te kunnen overleven. In veel gevallen zien we dan schouderophalen. We zien reacties als ‘daar heb je hem weer’, of ‘een trucje van een softwarebedrijf dat zijn producten tenslotte ook moet verkopen’. Daarmee is de reactie van de accountant niet veel anders als die van een gemiddelde MKB-ondernemer. Die wordt net zo warm of koud van het woord disruptie als zijn accountant. Vraag blijft dan waarom mensen blijven schrijven over het gevaar van disruptie. Zien deze mensen iets anders dan de rest?

Disruptie wat moet ik er mee?

Het probleem met disruptie is dat het gaat over iets waar je nog nooit eerder mee te maken hebt gehad. Daarom is het ook lastig om disruptie te herkennen. Je ziet het gevaar niet. Disruptie is vergelijkbaar met een tsunami. Het ene moment lig je nog lekker op het strand te zonnen. Het andere moment moet je voor je leven vechten en vraag je jezelf af hoe het komt dat je de tsunami niet hebt zien aankomen. Misschien kijk je wel met de nodige jaloersheid of schaamte naar mensen die zich wel hadden voorbereid op de tsunami en al jaren geleden een plekje hogerop hadden gezocht. Wil je dus aan de slag gaan met het antwoord op disruptie dan moet je goed weten wat oorzaken en gevolgen zijn. De kern voor het ontstaan van een disruptie ligt bij de technologie. Technologie die iets mogelijk maakt wat vroeger niet mogelijk was. Dan moet er ook nog een toepassing worden gemaakt. Een toepassing die uiteindelijk door consumenten of de gebruiker worden omarmt. Zo kon Netflix pas een succes worden nadat er technologie beschikbaar was die het mogelijk maakte om grote bestanden te streamen en te delen op ieder denkbaar moment. Vervolgens bedacht Netflix het concept van een film of serie kijken op het moment dat het jou uitkomt. Door dat slim te marketen: gebruiksgemak, kijken wanneer je wilt, one-price fits all werd het uiteindelijk een succes en zorgde het voor disruptie in de dvd-branche. Waar vind je tegenwoordig nog een videotheek?

Ken je klant

Wat kan de impact van disruptieve ontwikkelingen op je eigen kantoor zijn? Dan is het belangrijk dat je weet wat er allemaal technologisch mogelijk wordt. Je moet kunnen bedenken tot welke toepassingen dit kan leiden. Zullen je klanten die toepassingen omarmen? Dat houdt in dat je vooral inzicht moet hebben in klantgedrag. Wat drijft de ondernemer, jouw klant? Wat zou hem kunnen triggeren om op enig moment toch afscheid van je te nemen? Het is dus belangrijk dat je de customer journey van jouw klant in kaart hebt gebracht. De grootste denkfout die je daarbij kunt maken is dat dit voor jouw kantoor niet nodig is, omdat jouw klanten je al jaren trouw zijn. Daarmee onderschat je de invloed die technologie kan hebben op jouw business- en verdienmodel.

Inzicht in de customer journey

Een branchevereniging die de afgelopen tijd veel werk heeft gemaakt van het verkrijgen van inzicht in de customer journey van de klant is de BOVAG. Het merendeel van de BOVAG-leden wist namelijk niet wat de impact is van de digitalisering op de aankoopbeslissing van een klant. Omdat er uiteindelijk toch wel auto’s worden gekocht en worden aangeboden ter reparatie vindt het gros van de leden het actief aanwezig zijn op internet niet zo belangrijk. Onderzoek van de BOVAG leerde echter dat 97% van de aankoopbeslissingen digitaal worden genomen. Daarnaast leerde het onderzoek dat er tussen de oriëntatie en de daadwerkelijke aankoop gemiddeld 54 dagen zat. Daarnaast leerde het onderzoek van de BOVAG dat consumenten in stedelijke gebieden steeds vaker zullen kiezen voor het delen van een vervoermiddelen en dat vooral de relatieve kosten van mobiliteit doorslaggevend zullen voor de keuze met welk vervoermiddel men zich gaat verplaatsen. Daarnaast zorgt de toenemende elektrificatie van het wagenpark er uiteindelijk voor dat het noodzakelijk onderhoud voor een auto met 80% daalt. Tegelijkertijd wordt de auto als datafabriek steeds belangrijker voor het nemen van allerhande beslissingen. Het is dus zaak dat het BOVAG-lid aan de slag gaat met het veranderen van zijn business- en verdienmodel. Om dat voor elkaar te krijgen is het allereerst nodig dat de leden meer zicht krijgen op de impact van internettechnologie. Om die reden heeft de BOVAG de website www.denkvooruitdenkdigitaal.nl ontwikkelt. Met deze site stimuleert ze haar leden om aan de slag te gaan met digitalisering wat uiteindelijk leidt tot een eigen 5 jaren plan en het inschakelen van een coach indien gewenst. Op deze manier draagt de BOVAG als brancheorganisatie haar steentje bij als het gaat om het voorbereiden van haar leden op een disruptie en het vinden van oplossingen om die disruptie het hoofd te bieden.


Koplopers

Tot de koplopers in de accountancybranche behoren kantoren die bij de bepaling van hun strategie vooral de klantbehoeften centraal stellen. De strategie is dus vraaggestuurd. Het zijn kantoren met een sterke identiteit. Waar veel aandacht is voor co-creatie met klanten en leveranciers. Daarnaast worden de mogelijkheden die ict-technologie biedt maximaal benut. Deze kantoren vallen ook op doordat ze enerzijds financieel beter presteren dan het peloton en anderzijds steeds verder uitlopen op het peloton.

Peloton

Het peloton van de accountancybranche bestaat uit kantoren die het merendeel van de omzet behalen uit zogenaamde traditionele diensten. De strategie is aanbodgestuurd: centraal staan de producten en diensten die het kantoor aan de klant kan bieden. Als kantoren iets nieuws willen proberen, wordt er vooral gekeken naar kantoren die het ook al geprobeerd hebben. Dit wordt ook wel businessmodelreplicatie genoemd. De financiële prestaties van de kantoren die tot het peloton behoren zijn gemiddeld.

De bezemwagen

In de bezemwagen komen die kantoren terecht die de afgelopen jaren geen nieuwe klanten meer hebben aangenomen. Kantoren die geen geld meer hebben om te investeren in nieuwe technologie. Kantoren die geen financiële reserves hebben of verlies maken na aftrek van een reële arbeidsbeloning voor de vennoten. Kantoren in de zogenaamd perifere gebieden in Nederland lopen ineens gevaar om in de bezemwagen terecht te komen.


In deel 2 van het artikel Tour de France gaat Jan Wietsma in op de vier voorwaarden waar een kantoor aan moet voldoen om voorbereid zijn op een disruptie.

 

Categorie: Accountancy, Artikelen, Nieuws Tags: disruptie, MKB, MKB-accountant

Tags: disruptie, MKB, MKB-accountant

Gerelateerde artikelen

20 maart 2023

Voorschotpercentage TEK-vergoeding verlaagd

3 maart 2023

Nieuw aanvraagtijdvak SLIM-subsidie gestart, regeling gewijzigd

20 februari 2023

Omzetgroei accountants vertraagt vergeleken met rest mkb

15 februari 2023

Aanpassingen aan subsidieregeling Tegemoetkoming Energiekosten (TEK)

Reacties

  1. Hans Koning zegt

    12 april 2017 om 18:25

    Goed verhaal Jan. Doordat er weer groei is in onze markt verdwijnt de urgentie van de dreigende disruptie weer naar de achtergrond. Als we om ons heen kijken bij bijvoorbeeld de banksector weten we ook dat dit ‘de kop in het zand’ steken is. Ben benieuwd naar deel 2 en de vier voorwaarden om voorbereid te zijn op de disruptie.

    Beantwoorden
  2. Ton Willems zegt

    14 april 2017 om 15:21

    Mooie analyse, ook ik merk dat nu de omzetten zeer stevig groeien, er te weinig mensen zijn zelfs voor het traditionele werk de urgentie om echt over strategie na te denken links en rechts weer inzakt. Maar die kopgroep let gelukkig niet op de economische cyclus, die zet gewoon door. En komt met nieuwe aanpakken. Jammer misschien dat de kopgroep liever ook zelf met deze voorsprong verder gaat, wat hebben ze er immers aan als ze deze inzichten delen met andere kantoren?
    Of kantoren in de kopgroep overigens veel betere resultaten scoren dan het peloton, dat vraag ik me ook wel eens af: is dat (ik zou bijna zeggen wetenschappelijk) onderbouwd?

    Beantwoorden
  3. Marcel Spoelstra zegt

    14 april 2017 om 20:30

    Ik beschouw mijn kantoor tot de kopgroep. Reeds vier jaar geleden zag ik de digitale disruptie aankomen en nam de nodige maatregelen. Nieuw verdienmodel (value pricing) en werkwijze, dienstenpakket etc. En zoals jullie weten deel ik die ervaringen op mijn blog http://www.marcelspoelstra.nl Angst dat andere kantoren mij snel inhalen heb ik niet. Implementatie kost tijd en ondertussen blijf ik innoveren en “demarreren”. Maar het gros in accountancy zijn net dinosaurrussen die wachten op de grote (digitale) knal.

    Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen

  • Geheel terugbetalen voorschot zorgtoeslag onevenredig
  • Box 3-heffing na toepassing rechtsherstel bij hof verder verminderd
  • Verhuurders verkopen huizen om middenhuur en box 3
  • ‘Zuinigerd’ werd vlak voor dood gul, boekhouder vertrouwt het niet

Partnercarrousel

AV-Top 50 | Boekhoudsoftware met een ziel
Open brief | Ondernemer, zorg dat je niet uit de betalingsregeling loopt
Uitbreiding NT Middelgroot faciliteert aanleveren van één dataset aan KvK en bank voor middelgrote ondernemingen
Bewaartermijnen personeelsdossier, hoe zit dat ook alweer?
Gijzelsoftware grijpt accountantskantoren (zo verklein je de kans op een aanval)
Een uitleg voor de ZZP-praktijk na de langverwachte Deliveroo-zaak
Ondernemers verwachten meer van hun adviseur, is ‘dropshipping’ de oplossing?
PSD2, wat moet je ermee?
Help de DGA met pensioen in eigen beheer bij echtscheiding
Het Cloud document management systeem, speciaal voor de accountancy
Cybersecurity? Ook buiten kantoortijden!
Koen Scheepers adviseur bij Credion
Een tekort aan medewerkers, hoe los je dat op? | 5 tips
Vier salarissoftware trends voor 2023
Medewerkers helpen bij het stoppen met roken: wat zijn de mogelijkheden?
Fiscount en Markus Verbeek Praehep gaan opleidingsaanbod combineren

Klop & Partners is opgericht in het jaar 1982 als …  

Add-on in KING Software maakt bestandsuitwisseling tussen accountant en klant eenvoudiger
Onderzoek: veel bedrijven niet klaar voor verplichte EU-duurzaamheidsrapportage
7 tips om het jaar goed te starten met je bedrijf

GAC is leverancier van Microsoft Dynamics 365 …  

Het belang van ID-verificatie in de accountancy
Visma Pinkweb logo
Hoe efficiency de productiviteit en klanttevredenheid verhoogt
Yuki logo 042021
In vijf stappen een efficiëntere backoffice
Data is de sleutel voor minder werkdruk bij accountantskantoren
Exact logo
Risicogericht samenstellen: hoofdpijndossier of ultieme kans?
Caseware nieuw aug 2022
CaseWare komt met nieuw product AUDIT+
Hoe krijg je als controller grip op de uitdagingen van de huidige arbeidsmarktcrisis?
Het cybercrime-abc
Oriënteert je klant zich op nieuwe software? Alarmbellen!
Als accountant afscheid nemen van ‘uurtje-factuurtje’?
Hoe bereid je je als accountant voor op een toezichthouder van de WWFT?
Samen een bedrijf runnen? Doe dit nooit zonder een aandeelhoudersovereenkomst
Ondersteun je klanten optimaal door online samenwerking

Checkpoints van Fiscount en AV

Abonneer nieuwsbrief AV

Vacatures

Gevorderd assistent Accountant Samenstelpraktijk (min. 24 uur per week) – Amersfoort, Ede, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Senior accountant relatiebeheerder mkb in Bergen op Zoom
Moore DRV
Director accountancy & advies
Baker Tilly
Accountant RA (Nijmegen)
Konings & Meeuwissen
Senior manager Accountancy general practice samenstelpraktijk te Arnhem
Klop
IT Auditor
Lansigt
Senior Assistent Accountant Audit
HLB Witlox Van den Boomen
Accountant AA (Nijmegen)
Konings & Meeuwissen
Floormanager / Assistent – Accountant
Jongejan & Partners
Senior assistant audit in Zeeland
Moore DRV
Director accountancy & advies
Baker Tilly
Vennotabel AA/RA manager te Aalsmeer
Klop & Partners
Intern Controller/ Auditor
Gemeente Heerde
Assistent Audit
Lansigt
Ondernemende Belastingadviseur (32-40 uur)
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Opdrachtmanager Accountancy & Advies
Witlox van den Boomen
Tax Consultant | Employer Tax Advisory Services – Amersfoort, Arnhem, Ede, Hoofddorp of Utrecht
CROP
Beginnend Belastingadviseur (32-40 uur) – Beverwijk of Haarlem
De Hooge Waerder
Vaktechnisch Profesional – Amersfoort
CROP
Senior Assistent Accountant Audit
Flynth
Externe Accountant
Coney Minds
Controleleider Audit
Flynth
ASSISTENT-ACCOUNTANT (24 – 40 uur)
Jongejan & Partners
(senior) Medewerker aangiftepraktijk
Scab
Ervaren assistent-accountants samenstelpraktijk (dit betreft meerdere vacatures)
WEA Gouda
Manager Accountancy en Advies
HLB Witlox Van den Boomen
Aankomend Accountant-Administratieconsulent
Yours Accountancy
Belastingadviseur Agro
Flynth
Assistent-Accountant (gevorderd) / aankomend adviseur mkb – Zwolle
KRC Van Elderen
Vennotabel RA external auditor te Amsterdam
Klop & Partners
Junior Tax Consultant | Employer Tax Advisory Services. – Amersfoort, Arnhem, Ede, Hoofddorp of Utrecht
CROP
Assistent Accountancy en Advies
HLB Witlox
Cost Accountant
Top Onions
(Senior) Manager Accountancy & Advies
HLB Witlox Van den Boomen
Relatiebeheerder / Accountant MKB
Moore MTH
Controleleider
Moore MTH
Adviseur Corporate Finance (32-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Fiscalist (24-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Relatiebeheerder / Accountant MKB
Moore MTH
Assistent Accountant Agro
Flynth
Manager audit
Moore MTH
Supervisor audit in Oud-Beijerland
Moore DRV
Data-Scientist (medior)
Coney Minds
Assistent-Accountant
Yours Accountancy
Allround vennotabel accountant RA – Den Haag
Klop & Partners B.V.
Financieel administratief medewerker
Fiscount
Assistent Accountant Samenstel
Lansigt
Medewerker Facturatie
Flynth
Gevorderd assistent-accountant / beginnend controleleider
KRC Van Elderen
Gevorderd Assistent Accountant
Moore MTH
Manager audit
Moore MTH
Assistent Accountant Audit
HLB Witlox Van den Boomen
Gevorderd Assistent Accountant Gouda
Lansigt
Beginnend assistent-accountant MKB duaal
Moore MTH
Hoofd financiële administratie
Fiscount
Financieel administratief medewerker
Scab
Beginnend assistent-accountant MKB
Moore MTH
Controleleider Supermarkten
Lansigt
Zelfstandig assistent accountant
CROP
Voorzitter en een lid Raad van Commissarissen Countus Groep B.V.
Countus Groep B.V.
Medewerker Belastingadvies
Flynth
Assistent Accountant (24 – 40 uur)
Flynth
Accountant manager audit in Rotterdam
Moore DRV
Vacature accountant
WEA Deltaland
Senior Supervisor Assurance- Amersfoort, Arnhem, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Supervisor Assurance – Amersfoort
CROP
Supervisor audit in Brabant
Moore DRV
Officemanager
van Helder
Ervaren Assistent-Accountant (32 – 40 uur)
Jongejan & Partners
Senior accountant relatiebeheerder mkb in Rotterdam.
Moore DRV
Vacature Manager Assurance
CROP
Staff Assurance | WO starter- Amersfoort
CROP
Controleleider
Lansigt
Controleleider Audit (Zwolle)
KRC Van Elderen
Werkstudent accountancy MKB
Moore MTH
(zelfstandig) Assistent-accountant
van de Kamp & van Gelder
Vacature gevorderd assistent accountant
WEA Deltaland
Senior external auditor/aankomend vennoot
Klop
Staff Assurance- Amersfoort, Ede en Utrecht
CROP
Vennotabel Directeur audit RA
Klop
(Junior) Accountant
Lansigt
Assistent Accountant
Marshoek
Belastingadviseur BTW – Venlo
Flynth
Accountant Agro
Flynth
Relatiebeheerder MKB
Moore MTH
Senior financial auditor
Gemeente Haarlem
Relatiebeheerder/teamleider agro • Kesteren
WEA Deltaland
Meewerkstage Accountancy
Flynth
Gevorderd assistent-accountant MKB
Moore MTH
Senior Manager Samenstelpraktijk
RSM
Relatiebeheerder / Accountant MKB
Moore MTH
Relatiebeheerder Accountancy & Advies | 24-40 uur per week
CROP
Controleleider
WEA Gouda
Assistent-Accountant (gevorderd) – Wezep
KRC Van Elderen
Werkperiode Junior assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Medewerker Aangiftepraktijk
Yours Accountancy
Traineeship Accountancy Alphen aan den Rijn
Lansigt
Docent Accountancy (1,0 fte)
Hogeschool van Amsterdam
Assistent Accountant (24 – 40 uur)
Flynth
Junior Assistent Accountant Samenstelpraktijk ( min. 24 uur per week)- Amersfoort, Ede, Hoofddorp en Utrecht
CROP

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen