Accountantskantoren, banken en verzekeraars hadden zich eerder moeten inspannen om langdurige werkloosheid van personeel in de financiële dienstverlening te voorkomen. Dat zegt Rob Witjes, hoofd arbeidsmarktinformatie bij het UWV.
‘Het aantal banen krimpt al 10 jaar. Banken, verzekeraars en accountantskantoren hadden dit kunnen zien aankomen en eerder moeten inzetten op scholing en trajecten om het personeel te begeleiden naar een nieuwe baan’, zegt Witjes. De digitalisering zet de werkgelegenheid in de financiële dienstverlening de komende jaren verder onder druk en zal in 2021 onder de 200.000 uitkomen, als de trend zich voortzet. Vooral middelbaar opgeleide medewerkers in de sector, zoals boekhouders, administratief medewerkers en receptionisten lopen een verhoogd risico op werkloosheid. De werkgelegenheid in de financiële dienstverlening krimpt in 2017 en 2018 met respectievelijk 2,5% en 3%. Aan het einde van komend jaar zullen er slechts 219.000 banen over zijn bij banken, verzekeraars en accountantskantoren, een daling van 22,8% ten opzichte van 2007, toen de daling inzette.
D.Hermans zegt
Geachte heer Witjes,
Kunt u dan uitleggen waarom werkgever premies betalen aan uw instantie?
Tevens vraag ik mij af waarom u een oordeel velt over derden, waarbij diverse functionarissen van uw eigen organisatie twijfels hebben over de doelmatigheid van uw eigen organisatie? Als overheden en bedrijven gezamenlijk inzetten op werkzekerheid i.p.v. baanzekerheid zonder absurde regels aan werkgevers op te leggen, zult u zien dat bovenstaande problematiek als sneeuw voor de zon verdwijnt. Maar dan moet u de hand uitsteken in plaats van de vinger……
Fijne dag….!