In het eerste hoofdstuk van onze driedelige gids “Accountant zoekt accountant” gaven we u meer tips over hoe u uw kantoor aantrekkelijker kunt maken voor jonge en beloftevolle accountants. Het tweede deel vertelde u dan weer meer over de schrijfstrategie achter de ideale wervingstekst. Heeft uw vernuftige vacaturetekst intussen een schare briljante kandidaten opgeleverd? Mooi zo! Nu kunt u beginnen met de sollicitatiegesprekken, om zo de meest ideale werknemer in spe eruit te halen.
Het beheersen van die interviewtechniek is echter een kunst op zich. Het is zonder twijfel één van de belangrijkste onderdelen van uw selectieprocedures: tijdens het gesprek kunt u namelijk meer duiding en details vragen over iemands CV, peilen naar zijn of haar attitude en kijken of u die “goede communicatieve vaardigheden” niet alleen op papier kunt terugvinden. Bovendien is het interview de ideale gelegenheid om na te gaan of de persoonlijkheid van een kandidaat goed past bij uw team – er moet een “klik” zijn tussen de beide partijen.
Hoe kunt u er zeker van zijn dat u na die gespreksronde de beste keuze maakt? Met deze tips in uw achterhoofd plaveit u de weg naar een vastberaden beslissing.
Tip #1: bereid u grondig voor
Elke ernstige kandidaat zal uitgebreid research verrichten over uw kantoor om het gesprek optimaal voor te bereiden, maar ook voor u als werkgever is het belangrijk om uw huiswerk te maken.
Bedenk welke waarden, houding en vaardigheden u precies zoekt in een kandidaat, en stel uw vragen daarop af. Alleen zo kunt u uw sollicitanten gegarandeerd de kans bieden om aan te tonen en te bewijzen dat ze die eigenschappen bezitten. Op die manier is de kans veel groter dat u de juiste persoon aanneemt.
Bovendien maakt een verzorgde planning het veel eenvoudiger om vragen te onthouden. Sommige kandidaten beseffen na afloop van het gesprek dat ze die Ene Vraag zijn vergeten te stellen, maar dit kan net zo goed ù overkomen.
Tip #2: stel kandidaten op hun gemak
Wie is er ooit een sollicitatiegesprek begonnen zonder een wolk vol jachtige vlinders in de buik? Werkelijk iedereen is zenuwachtig tijdens het interview, en zelfs bij de meest bekwame mensen kan de stress een verlammend effect hebben en een verkeerd beeld schetsen.
Het is dus van belang dat u uw kandidaten op hun gemak stelt en zo hun stressgevoelens enigszins verlicht. Begin het gesprek op een luchtige toon en start met een eenvoudige vraag. Als een kandidaat vanaf minuut één met een lijst voorbeelden moet bewijzen waarom hij of zij doelgericht/accuraat/zelfstandig/… is, dan boeken die nerveuze kriebels bij uw kandidaat meteen een langer verblijf.
Tip #3: behandel iedereen met respect
Als u nauwgezet uw lijstje met kandidaten afwerkt, komt er onvermijdelijk een moment waarop één van uw minst favoriete kandidaten uw kantoor binnenwandelt. Misschien heeft hij of zij niet zoveel ervaring als de anderen, of zijn de bedrijven op zijn of haar CV net dat tikkeltje minder prestigieus dan bij Die Andere Geweldige Sollicitant. Of misschien is hij of zij wel de laatste kandidaat na een lange dag vol eindeloze gesprekken?
Iedereen verdient uw respect en moet de kans krijgen om zijn of haar kandidatuur te verdedigen, dus gooi die onverschilligheid meteen overboord. Uw kandidaten moeten het gevoel krijgen dat ze belangrijk zijn voor u – wees dus steevast vriendelijk en oprecht geïnteresseerd.
Als u één of meerdere sollicitanten minachtend behandelt, dan kan dit zelfs de naam van uw kantoor bezoedelen. Die teleurgestelde kandidaten zullen die onaangename ervaring immers gegarandeerd doorvertellen – en wilt u niet liever bekendstaan om uw fantastische service dan om die geruchten van onbeleefdheid?
Tip #4: kies voor nette kledij
Niets is zo dodelijk voor een eerste indruk als de onverzorgde kleren van een kandidaat. Dit geldt echter voor alle betrokkenen: als u bij wijze van spreken komt opdagen in uw zonnigste vakantie-outfit (inclusief teenslippers en bontgekleurd bloemetjeshemd – ook al staat het u prachtig), dan zal uw sollicitant ook niet bepaald een gunstig beeld krijgen van u en uw kantoor.
Tip #5: stel creatieve vragen
U wilt elk gesprek kunnen afsluiten met een zo gedetailleerd mogelijk portret van de sollicitant en zijn of haar vaardigheden. Vermijd dus te veel algemene vragen, en vraag de kandidaat om concrete voorbeelden aan te halen.
Zo kunt u bijvoorbeeld peilen naar eerdere successen van de sollicitant, en hoe hij of zij (deels) verantwoordelijk was voor die goede prestatie(s). Deze duidelijke situaties leren u hoe een kandidaat problemen daadkrachtig aanpakt en oplost – en of die attitude en werkwijze ook zouden passen bij uw kantoor.
Tip #6: wees een goede luisteraar
Natuurlijk is het geen probleem om het gesprek kort in te leiden, maar zorg ervoor dat u zelf niet te veel aan het woord komt. Luister aandachtig naar wat de kandidaat te vertellen heeft en moedig hem of haar aan om zelf ook vragen te stellen. Hiermee kunt u ineens ook nagaan hoe goed de sollicitant zich heeft voorbereid, en of hij of zij geïnteresseerd is in uw kantoor.
Maak tijdens het gesprek ook enkele nota’s van alle belangrijke zaken die aan bod komen. Met die korte memo’s is het achteraf gemakkelijker voor u om alle kandidaten met elkaar te vergelijken.
Doe dit wel snel en met behulp van kernwoorden, zodat u voldoende oogcontact overhoudt. Het is namelijk niet aangenaam voor uw sollicitant om te praten met iemand die de hele tijd verwoed aantekeningen maakt en elk interessant punt beantwoordt met nog meer gekribbel en een “Hmm, hmm”.
Tip #7: verkoop uzelf en uw kantoor
Alle kantoren willen toptalenten aantrekken, dus moet u ervoor zorgen dat die beloftevolle accountants net iets liever voor u willen werken dan voor de rest. Vertel uw kandidaten dus zeker enkele leuke anekdotes om zo de sprankelende en inspirerende werksfeer te schilderen.
Daarnaast moet u altijd en overal een antwoord kunnen geven op de vraag “Waarom werken uw werknemers graag voor u?” Toon hierbij zeker uw welgemeende enthousiasme, zodat u niet gaat klinken als een reclamespot.
U kunt er gif op innemen dat uw Favoriete Kandidaat als gewilde accountant een brede waaier aan jobaanbiedingen heeft klaarliggen. Als de sollicitant weet dat er bij u niet alleen een interessante baan, maar ook een boeiende werkomgeving vol gemotiveerde medewerkers op hem of haar wacht, dan is de kans groter dat de (moeilijke) keuze uiteindelijk op u zal vallen.
Tip #8: informeer uw kandidaten
Laat uw kandidaten telkens weer weten in welke fase van de selectieprocedure ze zijn aanbeland, en zorg ervoor dat de communicatie tussen jullie vlot verloopt. Als het keuzeproces té traag gaat of u onvoldoende reageert op e-mails van uw kandidaten, zetten sommigen onder hen misschien wel hun handtekening onder het contract van een ander kantoor.
Vergeet ook niet om het contact met minder succesvolle kandidaten in schoonheid af te sluiten. Als u besluit om iemand niet aan te nemen, stuur hem of haar dan een vriendelijke e-mail en laat hen niet weken wachten op een bericht dat nooit zal komen – ook een dergelijk gebrek aan elementaire beleefdheid kan uw kantoor uiteindelijk achtervolgen. Mik in de plaats daarvan op kandidaten die, ondanks de afwijzing, vol lof spreken over de manier waarop u hen behandelde. Wie weet zijn zij binnen X aantal jaar wél de ideale kandidaat?
Veel succes!
Heeft u ruimte voor nieuwe personeelsleden én nieuwe klanten? Het winnen van nieuwe klanten kan tijdrovend zijn, dus helpen wij u graag. Laat de klantenwerving maar aan ons over. Op ons platform kunt u een groot aantal opdrachten terugvinden van potentiële klanten: allemaal zijn ze op zoek naar de hulp van een boekhouder of accountant. Registreer vandaag nog voor onze demoversie en bekijk live alle lopende zaken – het is gemakkelijk en bespaart u veel tijd!
Geef een reactie