Het Nationaal Instituut voor Budgetvoorlichting (Nibud) pleit voor strengere acceptatieprocedures bij alle soorten leningen, ook voor kleine kredieten. De acceptatieprocedures die kredietverstrekkers gebruiken bij het afsluiten van een persoonlijke lening lijken goed te werken, aldus het instituut.
Nibud deed onderzoek naar zowel de acceptatieprocedure als de invloed van de omgeving waarin leningen worden aangeboden en naar de keuzes en ervaringen van consumenten bij het afsluiten van een lening. De manier waarop de webpagina van de kredietverstrekker is opgezet heeft invloed op de lening die consumenten kiezen. Het is voor het eerst in Nederland dat onderzoek is gedaan naar de invloed van de keuzeomgeving, zoals een website, op de lening die consumenten kiezen.
Looptijd
5 % van de Nederlanders heeft een persoonlijke lening. Bij een persoonlijke lening staat de looptijd vast en krijgt de consument het geleende bedrag direct in handen. De meeste consumenten die een persoonlijke lening afsluiten, zitten daar doorgaans 8 jaar aan vast en lossen maandelijks rond de €300 af. Toch geeft bijna niemand (5 %) aan dat afbetalen een probleem is. En zegt bijna niemand (3 %) dat ze de lening achteraf gezien niet hadden moeten afsluiten. Bij iedereen die een persoonlijke lening wil afsluiten wordt gecontroleerd of de maandlasten van de lening passen bij het inkomen, de gezinssamenstelling en de overige betalingsverplichtingen. Deze controle is bij persoonlijke leningen uitvoeriger dan bij andere soorten consumptief krediet.
Consumptief krediet
Meer dan de helft van de Nederlanders heeft een consumptief krediet. Hieronder vallen onder meer een doorlopend krediet, een creditcard, en ook een telefoon op afbetaling of een postorderkrediet. Afgelopen zomer meldde het Bureau Kredietregistratie (BKR) dat 6,4 procent van de BKR- geregistreerde kredietnemers, ruim 674.000 consumenten, een betalingsachterstand op hun lening had. Uit recent onderzoek van de AFM blijkt dat die achterstanden zich vooral voordoen bij leningen van bedragen tussen de €250 en €1.000. Bij deze kredieten is de controle van de financiële gegevens minder uitgebreid dan bij persoonlijke leningen. Het Nibud vindt het belangrijk dat consumenten die een lening afsluiten, weten of ze die kunnen betalen en daar geen stress van krijgen. Het instituut pleit er daarom voor dat bij alle soorten kredieten de acceptatieprocedure wordt verbeterd.
Duidelijker totaalbedrag
Uit het Nibud-onderzoek blijkt dat bijna alle ondervraagden (96 %) vooraf hebben gekeken of zij de aflossing kunnen betalen. En 92 % procent is achteraf tevreden met de lening. De looptijd van de lening blijkt relevant te zijn voor de mate van tevredenheid erover. Hoe langer de looptijd, hoe ontevredener mensen zijn. Het inkomen van huishoudens met een persoonlijke lening ligt gemiddeld tussen modaal en ruim twee keer modaal (€2.000 tot €4.000 netto per maand.)
Geef een reactie