De bestedingen aan nieuwe auto’s stegen in 2018 tot een recordhoogte van ruim €15 miljard, meldt ING. Bijna 12% van de omzet (€1,8 miljard) kwam uit de verkoop van volledig elektrische auto’s. De invoering in 2019 van de ‘Tesla-taks’ (een deels hogere bijtelling voor dure elektrische auto’s) zorgde einde 2018, met name bij ondernemers, voor een run op dure elektrische auto’s. In 2019 verschuift de focus naar meer ‘betaalbare’ modellen voor de zakelijke markt. Niet alleen ondernemers en bestuurders van bedrijven, maar ook werknemers rijden vaker een volledig elektrische auto van de zaak.
Records in 2018 voor nieuwverkoop personenauto’s
Het jaar 2018 bleek een bijzonder jaar voor de autoverkoop in Nederland en dan met name die van volledig elektrische auto’s. In 2007 werd voor het laatst meer dan €14 miljard omzet genoteerd in nieuwe auto’s. In 2018 werd niet alleen dat bedrag overschreden, maar zelfs de grens van €15 miljard doorbroken. Deze records waren mede te danken aan de verkoop van elektrische auto’s. Het aantal registraties van volledig elektrische auto’s groeide van ruim 8.000 naar een kleine 24.500. Het marktaandeel (in volume) steeg van 1,9% naar 5,4%, eveneens een record. De omzet in volledig elektrische auto’s nam toe van €0,6 miljard naar €1,8 miljard (11,9% van de totale omzet van alle nieuwe auto’s). De gemiddelde aanschafprijs per auto steeg tot een recordwaarde van zo’n €33.800. Volledig elektrische auto’s zaten hier nog eens ver boven; ruim €74.000 per auto. Voor auto’s met een brandstofmotor lag het gemiddelde op €31.500.
Tesla-taks stuwde omzet Tesla in 2018
De forse groei in de verkoop van elektrische auto’s in 2018 is deels te verklaren door de ‘Tesla-taks’. Voor elektrische auto’s zal in 2019 het deel van de cataloguswaarde boven €50.000 belast worden met een bijtelling van 22% (en 4% voor het deel onder €50.000). In 2018 werd nog 4% gerekend over de gehele cataloguswaarde. Dat leidde eind 2018 dan ook tot een run op dure elektrische auto’s. Het betrof daarbij vooral de Model S en X van Tesla en de Jaguar I-Pace. Tesla was naar omzet gemeten in 2018 het vierde merk in Nederland. In de omzet top-10 voor modellen zijn de Tesla’s en de Jaguar I-Pace bovenin te vinden. Van de nummer 3, de VW Golf, was bijna 30% van de omzet afkomstig van de elektrische e-Golf.
Elektrische opmars zet door
De registraties in januari werden uiteraard beïnvloed door de Tesla-taks. Door het naar voren halen (naar 2018) van registraties van auto’s kende de markt in 2019 een mindere start. Daarnaast daalde het aandeel elektrisch ten opzichte van december. Vergelijken we echter januari 2019 met januari 2018 dan is duidelijk dat volledig elektrische auto’s steeds populairder worden. Het marktaandeel steeg van 2,3% naar 5,2%. De focus ligt daarbij wederom op de zakelijke markt. Zo’n 85% tot 90% van de nieuw geregistreerde volledig elektrische auto’s zijn op naam van zakelijke eigenaren. De zakelijke markt is overigens goed voor ruim 60% van de totale registraties in de markt.
Focus verschuift naar meer ‘betaalbare’ modellen
Dit keer gaat het echter voornamelijk om meer ‘betaalbare’ auto’s voor werknemers met een auto van de zaak. Waar in 2018 de Tesla Model S en Jaguar I-Pace de elektrische verkopen aanvoerden zijn het begin 2019 de e-Golf, Hyundai Kona en Nissan Leaf die het voortouw nemen. In 2018 werd gemiddeld ruim €74.000 per volledig elektrische auto uitgegeven. In januari 2019 daalde dit bedrag naar een kleine €43.000. Dit is een stuk dichter bij de gemiddelde uitgave per auto in de zakelijke markt (ruim €36.000).
Bedrijven en werknemers vaker elektrisch
Voor werknemers worden volledig elektrische auto’s steeds interessanter. Naast de aantrekkelijke bijtelling waarmee geld bespaard wordt, komen steeds meer concurrerende elektrische modellen op de markt. Ook de actieradius van de batterij ligt steeds hoger. Daarnaast beschikt Nederland over een uitdijend netwerk van publieke laadpalen en snelladers. Belangrijk is ook dat bedrijven graag hun medewerkers in milieuvriendelijke auto’s zien rijden. Uit een enquête van Kantar TNS, in opdracht van ING, onder ruim 1.000 bedrijven blijkt dat 23% vindt dat een auto van de zaak volledig elektrisch moet zijn.
Bron: ING
Geef een reactie