TNO en het Planbureau voor de Leefomgeving ontkennen het Carbontax-rekenmodel wetenschappelijk gevalideerd te hebben, melden beide instellingen aan Follow The Money (FTM). Staatssecretaris Snel van Financiën meldde onlangs nog aan de Tweede Kamer dat dat juist wel het geval is. Tweede Kamerlid Pieter Omtzigt (CDA) wil opheldering naar aanleiding van het bericht van FTM. Hij noemt de zaak zeer ernstig.
Het model van consultancybureau Revnext zat er flink naast met de berekening van de effecten van de ‘Teslasubsidie’. Daardoor is de overheid veel meer kwijt aan de fiscale stimuleringsmaatregel voor elektrisch rijden, werd onlangs bekend. Er zijn in 2018 25.068 elektrische auto’s verkocht: 120 procent meer dan geprognosticeerd. Dat kostte circa 200 miljoen euro aan gemiste bijtelling en andere belastingen – een overschrijding van 59 miljoen ten opzichte van het verwachte budget van 141 miljoen, schreef de staatssecretaris aan de Kamer.
Geen openheid over model
Het rekenmodel is desondanks nog steeds in gebruik, al weet niemand hoe het model in elkaar zit. Revnext geeft daarover geen openheid, waardoor zelfs de overheid als opdrachtgever de berekeningen niet kan controleren. Snel legt zich daar bij neer. Net als het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL), dat voor doorrekening van de mobiliteitsplannen van het Klimaatakkoord volledig leunt op het geheime rekenmodel. Dat is niet hoe het PBL normaal gesproken functioneert, beaamt een woordvoerder.
Ambtelijke omkoping
Wat de kwestie extra bijzonder maakt is dat Tesla Motors, het bedrijf dat het meest profiteert van de fiscale stimulering, ook een klant is van Revnext, meldt FTM. Dat bedrijf is volgens het onderzoeksplatform bovendien eerder in verband gebracht met ambtelijke omkoping bij de Hogeschool van Amsterdam.
Geef een reactie