• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV3: ICT en Kengetallen
    • AV2: Bedrijfsoverdracht
    • Checkpoints
    • Corona
    • AV1: Lifestyle en carrière
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • AV Top 50
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV3: ICT en Kengetallen
    • AV2: Bedrijfsoverdracht
    • Checkpoints
    • Corona
    • AV1: Lifestyle en carrière
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • AV Top 50
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
Home » Coronacrisis: Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud in plaats van Werktijdverkorting!

Coronacrisis: Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud in plaats van Werktijdverkorting!

Accountancy, Blog

19 maart 2020 door The Legal Company

Accountancy Vanmorgen

De Werktijdverkorting regeling vervalt. Er komt een betere regeling om de personeelskosten op te vangen in tijden van drastische omzetdalingen! Het draait nu allemaal om behoud van de werkgelegenheid meer in algemene zin. 

Dit betekent feitelijk dat vanaf heden, 18 maart 2020 een ondernemer géén aanvraag meer kan doen om een vergunning te krijgen voor de werktijdverkorting en de bijbehorende WW-uitkeringen. Maar geen zorgen. Er komt een nieuwe regeling die geschikter is om economische schade door het Coronavirus op te vangen in de vorm van tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud (NOW).

Waarom is de oude regeling gestopt?

Simpel gezegd omdat de nieuwe regeling veel beter is toegespitst op de massale aanvraag en situatie van dit moment. Als juristen waren we beland in een doolhof van losse regels. Een lawyers paradise maar toch, écht liever niet in deze tijden. De oude regeling was bedoeld voor onwerkbaar weer en afgestemd op ongeveer 200 aanvragen per jaar en niet voor 78.000 of meer! Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) kan dat bovendien niet aan. Daarbij was het goed zoeken wat de voorwaarden en uitzonderingen waren aangezien de totale voorziening helemaal versplinterd was in verschillende stukjes wetgeving. Om u even een beeld te geven van de verschillende regelingen voor degene die geïnteresseerd is:

  • Te beginnen met artikel 8 van het BBA 1945 (Bijzondere besluit Arbeidsverhoudingen van 1945) dat nog steeds bestaat!;
  • De SZW beleidsregels voor ontheffing verbod werktijdverkorting uit 2004;
  • De loondoorbetalingsregeling van 7:628 BW lid 9 van 2020;
  • De bijzondere regeling onwerkbaar weer van 2020.

Dat is nogal wat…

Blijven lopende werktijdverkorting vergunningen van kracht?

Lopende werktijdverkorting vergunningen blijven van kracht, eventuele verlengingen verlopen via de nieuwe NOW. Al ingediende aanvragen waar nog geen beslissing op is terug gekomen, gelden als aanvragen voor de nieuwe NOW. De aanvullende informatie die nodig is om te beslissen op uw aanvraag conform de NOW, zal binnenkort worden opgevraagd.

Wat weten we nu al over NOW?

Het is nu wachten op de inwerkingtreding en openstelling van de NOW. Wat we nu al weten is dat het nu niet meer van belang is, en dat de ondernemer dat niet hoeft aan te tonen, dat hij geen werk meer heeft voor zijn personeel. Voldoende is een omzetdaling van meer dan 20% vanwege het Coronavirus. Ook verdwijnt het pas ná zes weken kunnen aanvragen van de WW-uitkeringen per werknemer op basis van de werkelijke urenvermindering. Een ondernemer ontvangt gewoon compensatie voor de loonkosten, gekoppeld aan de omzetdaling. De nieuwe regeling wordt dus praktischer, eenvoudiger en transparanter zodat het óók te doen is voor de winkelier op de hoek.

Wat zijn de verschillen en belangrijkste voorwaarden van de NOW t.o.v. de ingetrokken werktijdverkorting regeling?

  1. De werkgever zal middels een verklaring van een accountant (kan zijn dat hiervoor  een drempel wordt ingevoerd, wie wel en wie niet) een omzetdaling moeten aantonen. Het gaat dus niet meer om medewerkers die hun werkzaamheden niet meer kunnen uitvoeren of waarvan de werkzaamheden inhoudsloos zijn geworden. Bijv. voor een receptioniste van een kantoorgebouw dat gesloten is omdat iedereen thuis werkt, krijgt een ondernemer geen compensatie als de omzet minder dan 20% is gedaald. Dat is wezenlijk anders dan de oude regeling die urengerelateerd is;
  2. De werknemer hoeft niet te stoppen of minder te werken gedurende de tegemoetkomingsperiode. De werkgever kan de arbeid zo organiseren zoals dat voor de onderneming en het personeel het meest passend is en nog de meeste kans heeft op omzet;
    De werkgever betaalt 100% van het loon door in plaats van minimaal 75%;
  3. Onder de NOW kan er ook compensatie worden gevraagd voor werknemers met een flexibel uren contract, denk aan nul-uren contracten, min-max contracten, oproepcontracten;
  4. Uitzendbedrijven (uiteindelijke regeling voor payrollbedrijven en detacheerders is nog onduidelijk) kunnen ook voor uitzendkrachten die bij hen in dienst zijn een compensatie voor de loonkosten aanvragen;
  5. Het UWV keert een voorschot uit ter hoogte van 80% van de te verwachten loonkostentegemoetkoming. Achteraf worden bedragen eventueel gecorrigeerd aan de hand van de werkelijke daling van de omzet;
  6. De periode van de tegemoetkoming bedraagt geen 6 weken maar 3 maanden. Deze kan verlengd worden met nog eens 3 maanden, eventueel onder andere voorwaarden;
  7. Achteraf gaat de Belastingdienst de voorspelde omzetdaling controleren. Is de omzetdaling bij de werkgever minder dan is aangegeven bij de aanvraag, dan zal de werkgever een deel van de looncompensatie moeten terugbetalen. Is de omzetdaling hoger dan verwacht dan krijgt de werkgever waarschijnlijk nog een suppletie;
  8. De tegemoetkoming gaat niet pas in vanaf de dag van aanvraag, maar geldt, afhankelijk van verminderde omzet, per 1 maart 2020;
  9. Last but not least: De werkgever mag gedurende de periode van tegemoetkoming geen aanvraag voor bedrijfseconomisch ontslag indienen. Reeds ingediende ontslagaanvragen blijven wel van kracht.

Rekenvoorbeelden hoogte NOW-compensatie

Verlies van omzet Tegemoetkoming loonsom aan werkgever Voorschot op de loonsom van het UWV
100% 90% 72%
50% 45% 36%
25% 22,5% 18%

Momenteel (18-3-2020) wordt overleg gevoerd met het UWV, de Belastingdienst en de SRA en NBA over de uitvoering van deze regeling. Aanvraag is dus nog niet mogelijk, maar kan waarschijnlijk binnen nu en een week worden gedaan. Bedoeling van de nieuwe regeling is om werkgevers meer en sneller financieel tegemoet te komen.

Deze nieuwe regeling roept wel nieuwe vragen op

Deze regeling roept uiteraard wel weer nieuwe vragen op in arbeidsintensieve sectoren, zoals de schoonmaakbranche waar men met veel personeel werkt, hoge loonkosten heeft en langdurige contractafspraken maakt met opdrachtgevers. Wat dan als de opdrachtgevers dan gewoon stoppen met het afnemen van de dienstverlening en stoppen met betalen vanwege corona? Dat levert contractbreuk op, ook in geval van corona, en uiteindelijk een hogere debiteurenstand in het bedrijf van de leverancier. Een hogere debiteurenbestand levert strikt genomen geen omzetdaling op. Die omzetdaling moet men wel kunnen aantonen om een loonkostencompensatie te krijgen. Immers een omzetdaling wordt gemeten aan de hand van de verzonden facturen. Ondertussen zit de ondernemer met torenhoge personeelskosten én dubieuze debiteuren en kan geen loonkostencompensatie vragen, of wel? Hoe gaat een accountant hierover verklaren bij de aanvraag van een NOW-loonkostencompensatie?

Gekleurde pietenspel

Het “gekleurde” pietenspel is begonnen. Niet alleen tussen de accountants en de Belastingdienst maar ook tussen de contractspartijen onderling waarbij het “eigen” bedrijfsrisico via contractbreuk afgewenteld wordt op de wederpartij. In arbeidsintensieve sectoren zoals in de facilitaire branches waar men met veel personeel en duurovereenkomsten werkt, zoals in de schoonmaak, de catering en beveiligingsdiensten, ontstaan deze problemen nu op grote schaal. Uiteraard heeft de ondernemer liever omzet dan loonkosten. Het voorschot op loonkosten kan de ondernemer op zich wel aanvragen, maar er bestaat een grote kans dat de ondernemer dat dan weer moet terug betalen na drie maanden. Terwijl de contractspartijen dan nog steeds niet betaald hebben, maar ondertussen het loon wel 100% moet worden doorbetaald. Wat dan te doen?

Hella Vercammen, oprichtster en directeur van TLC en TLPC, bedrijfsjuridisch adviseur & privacyjurist (CIPP/EE)

Vragen of advies?

The Legal Company, arbeidsrecht experts, zijn gespecialiseerd in het arbeidsrecht voor het MKB. Mocht u naar aanleiding van bovenstaande juridisch advies willen? Neem dan contact met ons op door dit contactformulier in te vullen.

 

Categorie: Accountancy, Blog Tags: Corona en arbeidsrecht, Corona en noodmaatregelen, Coronavirus, NOW-regeling, uwv

Tags: Corona en arbeidsrecht, Corona en noodmaatregelen, Coronavirus, NOW-regeling, uwv

Gerelateerde artikelen

27 maart 2023

Bedrijven moeten nog ruim een miljard NOW-steun terugbetalen

17 maart 2023

JAN Accountants hoefde klant niet te wijzen op TVL, geen sprake van beroepsfout

17 maart 2023

Kabinet: sectorale steun bij nieuwe coronalockdown niet mogelijk

14 maart 2023

Overnames en NOW: minister licht beleid UWV toe

Reacties

  1. W. Brss zegt

    20 maart 2020 om 19:38

    Ik heb een contract van 20 uur per week. Daarnaast draaide ik nog gemiddeld 17 uur extra. Vallen die weg of krijg ik daar ook vergoeding van?

    Beantwoorden
  2. R. Bekkers zegt

    23 maart 2020 om 09:10

    Moet NOW via eHerkenning worden aangevraagd?

    Beantwoorden
    • A. Chaki zegt

      25 maart 2020 om 16:18

      Ik had deze vraag vanmorgen via chat bij UWV neergelegd. Naar verwachting is dat straks niet nodig! Werkgevers zullen geen E herkenning nodig hebben om NOW aanvraag in te dienen.

      Beantwoorden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen

  • Geheel terugbetalen voorschot zorgtoeslag onevenredig
  • Verhuurders verkopen huizen om middenhuur en box 3
  • ‘Zuinigerd’ werd vlak voor dood gul, boekhouder vertrouwt het niet
  • Tuchtklachten curator failliete energieleverancier gegrond: half jaar doorhaling RA en AA

Partnercarrousel

Een uitleg voor de ZZP-praktijk na de langverwachte Deliveroo-zaak
AV-Top 50 | Boekhoudsoftware met een ziel

GAC is leverancier van Microsoft Dynamics 365 …  

Koen Scheepers adviseur bij Credion
Samen een bedrijf runnen? Doe dit nooit zonder een aandeelhoudersovereenkomst
Cybersecurity? Ook buiten kantoortijden!
Medewerkers helpen bij het stoppen met roken: wat zijn de mogelijkheden?
Fiscount en Markus Verbeek Praehep gaan opleidingsaanbod combineren
Ondersteun je klanten optimaal door online samenwerking
Ondernemers verwachten meer van hun adviseur, is ‘dropshipping’ de oplossing?
Exact logo
Risicogericht samenstellen: hoofdpijndossier of ultieme kans?
Yuki logo 042021
In vijf stappen een efficiëntere backoffice
Het cybercrime-abc
Als accountant afscheid nemen van ‘uurtje-factuurtje’?
Bewaartermijnen personeelsdossier, hoe zit dat ook alweer?
Onderzoek: veel bedrijven niet klaar voor verplichte EU-duurzaamheidsrapportage
Visma Pinkweb logo
Hoe efficiency de productiviteit en klanttevredenheid verhoogt
Open brief | Ondernemer, zorg dat je niet uit de betalingsregeling loopt
PSD2, wat moet je ermee?
Hoe krijg je als controller grip op de uitdagingen van de huidige arbeidsmarktcrisis?
Uitbreiding NT Middelgroot faciliteert aanleveren van één dataset aan KvK en bank voor middelgrote ondernemingen
Hoe bereid je je als accountant voor op een toezichthouder van de WWFT?
Help de DGA met pensioen in eigen beheer bij echtscheiding
Oriënteert je klant zich op nieuwe software? Alarmbellen!
Het Cloud document management systeem, speciaal voor de accountancy
Gijzelsoftware grijpt accountantskantoren (zo verklein je de kans op een aanval)
Een tekort aan medewerkers, hoe los je dat op? | 5 tips
Data is de sleutel voor minder werkdruk bij accountantskantoren
Vier salarissoftware trends voor 2023

Klop & Partners is opgericht in het jaar 1982 als …  

Caseware nieuw aug 2022
CaseWare komt met nieuw product AUDIT+
Add-on in KING Software maakt bestandsuitwisseling tussen accountant en klant eenvoudiger
7 tips om het jaar goed te starten met je bedrijf
Het belang van ID-verificatie in de accountancy

Checkpoints van Fiscount en AV

Abonneer nieuwsbrief AV

Vacatures

Relatiebeheerder / Accountant MKB
Moore MTH
Senior assistant audit in Zeeland
Moore DRV
Vacature Manager Assurance
CROP
Manager audit
Moore MTH
Gevorderd assistent Accountant Samenstelpraktijk (min. 24 uur per week) – Amersfoort, Ede, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Externe Accountant
Coney Minds
Allround vennotabel accountant RA – Den Haag
Klop & Partners B.V.
Relatiebeheerder / Accountant MKB
Moore MTH
(Junior) Accountant
Lansigt
Medewerker Belastingadvies
Flynth
Assistent Audit
Lansigt
Beginnend assistent-accountant MKB duaal
Moore MTH
Accountant manager audit in Rotterdam
Moore DRV
Werkstudent accountancy MKB
Moore MTH
Vennotabel Directeur audit RA
Klop
ASSISTENT-ACCOUNTANT (24 – 40 uur)
Jongejan & Partners
Ondernemende Belastingadviseur (32-40 uur)
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Controleleider
Lansigt
Gevorderd assistent-accountant MKB
Moore MTH
Gevorderd assistent-accountant / beginnend controleleider
KRC Van Elderen
Assistent Accountant Samenstel
Lansigt
Accountant Agro
Flynth
Relatiebeheerder MKB
Moore MTH
Controleleider Supermarkten
Lansigt
Senior Manager Samenstelpraktijk
RSM
Financieel administratief medewerker
Fiscount
Assistent Accountant (24 – 40 uur)
Flynth
(senior) Medewerker aangiftepraktijk
Scab
Assistent Accountancy en Advies
HLB Witlox
Junior Tax Consultant | Employer Tax Advisory Services. – Amersfoort, Arnhem, Ede, Hoofddorp of Utrecht
CROP
Accountant AA (Nijmegen)
Konings & Meeuwissen
Controleleider Audit (Zwolle)
KRC Van Elderen
(zelfstandig) Assistent-accountant
van de Kamp & van Gelder
Medewerker Aangiftepraktijk
Yours Accountancy
Vacature gevorderd assistent accountant
WEA Deltaland
Belastingadviseur BTW – Venlo
Flynth
Supervisor audit in Oud-Beijerland
Moore DRV
Medewerker Facturatie
Flynth
Data-Scientist (medior)
Coney Minds
Ervaren Assistent-Accountant (32 – 40 uur)
Jongejan & Partners
Supervisor Assurance – Amersfoort
CROP
Werkperiode Junior assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Senior Assistent Accountant Audit
Flynth
Vennotabel AA/RA manager te Aalsmeer
Klop & Partners
Junior Assistent Accountant Samenstelpraktijk ( min. 24 uur per week)- Amersfoort, Ede, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Senior external auditor/aankomend vennoot
Klop
Meewerkstage Accountancy
Flynth
Assistent Accountant Agro
Flynth
Vaktechnisch Profesional – Amersfoort
CROP
Assistent Accountant (24 – 40 uur)
Flynth
Accountant RA (Nijmegen)
Konings & Meeuwissen
Relatiebeheerder Accountancy & Advies | 24-40 uur per week
CROP
Senior financial auditor
Gemeente Haarlem
Officemanager
van Helder
Controleleider Audit
Flynth
Relatiebeheerder / Accountant MKB
Moore MTH
Senior Assistent Accountant Audit
HLB Witlox Van den Boomen
Manager Accountancy en Advies
HLB Witlox Van den Boomen
Staff Assurance- Amersfoort, Ede en Utrecht
CROP
Controleleider
WEA Gouda
Gevorderd Assistent Accountant Gouda
Lansigt
Supervisor audit in Brabant
Moore DRV
Vennotabel RA external auditor te Amsterdam
Klop & Partners
Traineeship Accountancy Alphen aan den Rijn
Lansigt
Senior manager Accountancy general practice samenstelpraktijk te Arnhem
Klop
Zelfstandig assistent accountant
CROP
Assistent-Accountant (gevorderd) / aankomend adviseur mkb – Zwolle
KRC Van Elderen
IT Auditor
Lansigt
Cost Accountant
Top Onions
Beginnend assistent-accountant MKB
Moore MTH
Senior accountant relatiebeheerder mkb in Bergen op Zoom
Moore DRV
Senior Supervisor Assurance- Amersfoort, Arnhem, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Adviseur Corporate Finance (32-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
(Senior) Manager Accountancy & Advies
HLB Witlox Van den Boomen
Senior accountant relatiebeheerder mkb in Rotterdam.
Moore DRV
Assistent Accountant
Marshoek
Voorzitter en een lid Raad van Commissarissen Countus Groep B.V.
Countus Groep B.V.
Director accountancy & advies
Baker Tilly
Assistent Accountant Audit
HLB Witlox Van den Boomen
Gevorderd Assistent Accountant
Moore MTH
Tax Consultant | Employer Tax Advisory Services – Amersfoort, Arnhem, Ede, Hoofddorp of Utrecht
CROP
Director accountancy & advies
Baker Tilly
Aankomend Accountant-Administratieconsulent
Yours Accountancy
Floormanager / Assistent – Accountant
Jongejan & Partners
Staff Assurance | WO starter- Amersfoort
CROP
Intern Controller/ Auditor
Gemeente Heerde
Manager audit
Moore MTH
Ervaren assistent-accountants samenstelpraktijk (dit betreft meerdere vacatures)
WEA Gouda
Controleleider
Moore MTH
Relatiebeheerder/teamleider agro • Kesteren
WEA Deltaland
Hoofd financiële administratie
Fiscount
Vacature accountant
WEA Deltaland
Financieel administratief medewerker
Scab
Docent Accountancy (1,0 fte)
Hogeschool van Amsterdam
Assistent-Accountant
Yours Accountancy
Belastingadviseur Agro
Flynth
Assistent-Accountant (gevorderd) – Wezep
KRC Van Elderen
Fiscalist (24-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Beginnend Belastingadviseur (32-40 uur) – Beverwijk of Haarlem
De Hooge Waerder
Opdrachtmanager Accountancy & Advies
Witlox van den Boomen

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen