• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-Padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-Padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » Coronacrisis: Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud in plaats van Werktijdverkorting!

Coronacrisis: Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud in plaats van Werktijdverkorting!

Accountancy, Blog

19 maart 2020 door The Legal Company

Accountancy Vanmorgen

De Werktijdverkorting regeling vervalt. Er komt een betere regeling om de personeelskosten op te vangen in tijden van drastische omzetdalingen! Het draait nu allemaal om behoud van de werkgelegenheid meer in algemene zin. 

Dit betekent feitelijk dat vanaf heden, 18 maart 2020 een ondernemer géén aanvraag meer kan doen om een vergunning te krijgen voor de werktijdverkorting en de bijbehorende WW-uitkeringen. Maar geen zorgen. Er komt een nieuwe regeling die geschikter is om economische schade door het Coronavirus op te vangen in de vorm van tijdelijke Noodmaatregel Overbrugging voor Werkbehoud (NOW).

Waarom is de oude regeling gestopt?

Simpel gezegd omdat de nieuwe regeling veel beter is toegespitst op de massale aanvraag en situatie van dit moment. Als juristen waren we beland in een doolhof van losse regels. Een lawyers paradise maar toch, écht liever niet in deze tijden. De oude regeling was bedoeld voor onwerkbaar weer en afgestemd op ongeveer 200 aanvragen per jaar en niet voor 78.000 of meer! Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) kan dat bovendien niet aan. Daarbij was het goed zoeken wat de voorwaarden en uitzonderingen waren aangezien de totale voorziening helemaal versplinterd was in verschillende stukjes wetgeving. Om u even een beeld te geven van de verschillende regelingen voor degene die geïnteresseerd is:

  • Te beginnen met artikel 8 van het BBA 1945 (Bijzondere besluit Arbeidsverhoudingen van 1945) dat nog steeds bestaat!;
  • De SZW beleidsregels voor ontheffing verbod werktijdverkorting uit 2004;
  • De loondoorbetalingsregeling van 7:628 BW lid 9 van 2020;
  • De bijzondere regeling onwerkbaar weer van 2020.

Dat is nogal wat…

Blijven lopende werktijdverkorting vergunningen van kracht?

Lopende werktijdverkorting vergunningen blijven van kracht, eventuele verlengingen verlopen via de nieuwe NOW. Al ingediende aanvragen waar nog geen beslissing op is terug gekomen, gelden als aanvragen voor de nieuwe NOW. De aanvullende informatie die nodig is om te beslissen op uw aanvraag conform de NOW, zal binnenkort worden opgevraagd.

Wat weten we nu al over NOW?

Het is nu wachten op de inwerkingtreding en openstelling van de NOW. Wat we nu al weten is dat het nu niet meer van belang is, en dat de ondernemer dat niet hoeft aan te tonen, dat hij geen werk meer heeft voor zijn personeel. Voldoende is een omzetdaling van meer dan 20% vanwege het Coronavirus. Ook verdwijnt het pas ná zes weken kunnen aanvragen van de WW-uitkeringen per werknemer op basis van de werkelijke urenvermindering. Een ondernemer ontvangt gewoon compensatie voor de loonkosten, gekoppeld aan de omzetdaling. De nieuwe regeling wordt dus praktischer, eenvoudiger en transparanter zodat het óók te doen is voor de winkelier op de hoek.

Wat zijn de verschillen en belangrijkste voorwaarden van de NOW t.o.v. de ingetrokken werktijdverkorting regeling?

  1. De werkgever zal middels een verklaring van een accountant (kan zijn dat hiervoor  een drempel wordt ingevoerd, wie wel en wie niet) een omzetdaling moeten aantonen. Het gaat dus niet meer om medewerkers die hun werkzaamheden niet meer kunnen uitvoeren of waarvan de werkzaamheden inhoudsloos zijn geworden. Bijv. voor een receptioniste van een kantoorgebouw dat gesloten is omdat iedereen thuis werkt, krijgt een ondernemer geen compensatie als de omzet minder dan 20% is gedaald. Dat is wezenlijk anders dan de oude regeling die urengerelateerd is;
  2. De werknemer hoeft niet te stoppen of minder te werken gedurende de tegemoetkomingsperiode. De werkgever kan de arbeid zo organiseren zoals dat voor de onderneming en het personeel het meest passend is en nog de meeste kans heeft op omzet;
    De werkgever betaalt 100% van het loon door in plaats van minimaal 75%;
  3. Onder de NOW kan er ook compensatie worden gevraagd voor werknemers met een flexibel uren contract, denk aan nul-uren contracten, min-max contracten, oproepcontracten;
  4. Uitzendbedrijven (uiteindelijke regeling voor payrollbedrijven en detacheerders is nog onduidelijk) kunnen ook voor uitzendkrachten die bij hen in dienst zijn een compensatie voor de loonkosten aanvragen;
  5. Het UWV keert een voorschot uit ter hoogte van 80% van de te verwachten loonkostentegemoetkoming. Achteraf worden bedragen eventueel gecorrigeerd aan de hand van de werkelijke daling van de omzet;
  6. De periode van de tegemoetkoming bedraagt geen 6 weken maar 3 maanden. Deze kan verlengd worden met nog eens 3 maanden, eventueel onder andere voorwaarden;
  7. Achteraf gaat de Belastingdienst de voorspelde omzetdaling controleren. Is de omzetdaling bij de werkgever minder dan is aangegeven bij de aanvraag, dan zal de werkgever een deel van de looncompensatie moeten terugbetalen. Is de omzetdaling hoger dan verwacht dan krijgt de werkgever waarschijnlijk nog een suppletie;
  8. De tegemoetkoming gaat niet pas in vanaf de dag van aanvraag, maar geldt, afhankelijk van verminderde omzet, per 1 maart 2020;
  9. Last but not least: De werkgever mag gedurende de periode van tegemoetkoming geen aanvraag voor bedrijfseconomisch ontslag indienen. Reeds ingediende ontslagaanvragen blijven wel van kracht.

Rekenvoorbeelden hoogte NOW-compensatie

Verlies van omzet Tegemoetkoming loonsom aan werkgever Voorschot op de loonsom van het UWV
100% 90% 72%
50% 45% 36%
25% 22,5% 18%

Momenteel (18-3-2020) wordt overleg gevoerd met het UWV, de Belastingdienst en de SRA en NBA over de uitvoering van deze regeling. Aanvraag is dus nog niet mogelijk, maar kan waarschijnlijk binnen nu en een week worden gedaan. Bedoeling van de nieuwe regeling is om werkgevers meer en sneller financieel tegemoet te komen.

Deze nieuwe regeling roept wel nieuwe vragen op

Deze regeling roept uiteraard wel weer nieuwe vragen op in arbeidsintensieve sectoren, zoals de schoonmaakbranche waar men met veel personeel werkt, hoge loonkosten heeft en langdurige contractafspraken maakt met opdrachtgevers. Wat dan als de opdrachtgevers dan gewoon stoppen met het afnemen van de dienstverlening en stoppen met betalen vanwege corona? Dat levert contractbreuk op, ook in geval van corona, en uiteindelijk een hogere debiteurenstand in het bedrijf van de leverancier. Een hogere debiteurenbestand levert strikt genomen geen omzetdaling op. Die omzetdaling moet men wel kunnen aantonen om een loonkostencompensatie te krijgen. Immers een omzetdaling wordt gemeten aan de hand van de verzonden facturen. Ondertussen zit de ondernemer met torenhoge personeelskosten én dubieuze debiteuren en kan geen loonkostencompensatie vragen, of wel? Hoe gaat een accountant hierover verklaren bij de aanvraag van een NOW-loonkostencompensatie?

Gekleurde pietenspel

Het “gekleurde” pietenspel is begonnen. Niet alleen tussen de accountants en de Belastingdienst maar ook tussen de contractspartijen onderling waarbij het “eigen” bedrijfsrisico via contractbreuk afgewenteld wordt op de wederpartij. In arbeidsintensieve sectoren zoals in de facilitaire branches waar men met veel personeel en duurovereenkomsten werkt, zoals in de schoonmaak, de catering en beveiligingsdiensten, ontstaan deze problemen nu op grote schaal. Uiteraard heeft de ondernemer liever omzet dan loonkosten. Het voorschot op loonkosten kan de ondernemer op zich wel aanvragen, maar er bestaat een grote kans dat de ondernemer dat dan weer moet terug betalen na drie maanden. Terwijl de contractspartijen dan nog steeds niet betaald hebben, maar ondertussen het loon wel 100% moet worden doorbetaald. Wat dan te doen?

Hella Vercammen, oprichtster en directeur van TLC en TLPC, bedrijfsjuridisch adviseur & privacyjurist (CIPP/EE)

Vragen of advies?

The Legal Company, arbeidsrecht experts, zijn gespecialiseerd in het arbeidsrecht voor het MKB. Mocht u naar aanleiding van bovenstaande juridisch advies willen? Neem dan contact met ons op door dit contactformulier in te vullen.

 

Categorie: Accountancy, Blog Tags: Corona en arbeidsrecht, Corona en noodmaatregelen, Coronavirus, NOW-regeling, uwv

Tags: Corona en arbeidsrecht, Corona en noodmaatregelen, Coronavirus, NOW-regeling, uwv

Gerelateerde artikelen

15 juli 2025

TVL en TOGS hebben goed gewerkt, blijkt uit evaluatie

27 juni 2025

Lijn van hogere uitkeringen en vaker beroep op WIA zet door

17 maart 2025

RA moest weten dat NOW-aanvragen niet aan regels voldeden

11 maart 2025

EU kan uitgaven uit coronaherstelfonds niet goed controleren

Reacties

  1. W. Brss zegt

    20 maart 2020 om 19:38

    Ik heb een contract van 20 uur per week. Daarnaast draaide ik nog gemiddeld 17 uur extra. Vallen die weg of krijg ik daar ook vergoeding van?

    Beantwoorden
  2. R. Bekkers zegt

    23 maart 2020 om 09:10

    Moet NOW via eHerkenning worden aangevraagd?

    Beantwoorden
    • A. Chaki zegt

      25 maart 2020 om 16:18

      Ik had deze vraag vanmorgen via chat bij UWV neergelegd. Naar verwachting is dat straks niet nodig! Werkgevers zullen geen E herkenning nodig hebben om NOW aanvraag in te dienen.

      Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

Werkgevers krijgen meer duidelijkheid over toepassing Rijnvarendenovereenkomst

Partnercarrousel

Maximaliseer kwaliteit & controle met deze vier succesfactoren
“We zetten vol in op ‘autonoom’ boekhouden”
AFAS Software maakt in 2025 overstap naar volledig elektrisch wagenpark  
De vijver is leeg: zo beschik je tóch over goed opgeleide boekhouders
Een hoge automatisering begint met een goede samenwerking
Wat betekent e-facturatie voor accountants- en administratiekantoren? 
De accountant ontzorgen: samenwerken aan het totale administratieproces
Proactief optimaliseren komt voor adviseren
Adviessoftware als geheime wapen bij AXP
De 5 beste factuurverwerking software van 2025
Vereenvoudigd cliëntenonderzoek Wwft: wanneer en hoe pas je het toe?
Koppel Zenvoices nu met Microsoft Dynamics 365 Business Central
Dubbele belasting, dubbele druk: waarom steeds meer Amerikaanse Nederlanders hun nationaliteit opzeggen
“Het primaire werk van een accountant verandert onomkeerbaar”
Zo geef je goed advies over aangiften van erf-en schenkbelasting
Zo zorg je voor een goede integratie van remoteteams
De evolutie van KYC/KYB: wat accountants in 2025 moeten weten
Sleutelrol accountant bij meldingsplicht transacties 
Hoe kies je de beste urenregistratie-software voor jouw accountantskantoor?
Accountants en bedrijfswaardering: je bent een onmisbare schakel
Perspectief van onze CCO: Interview met Edgar de Wit van XLReporting
Hoeveel overuren zijn eigenlijk normaal in de accountancy?
Debt advisory: De sleutel tot succesvolle groeistrategieën 
“Onderzoek: elke maand €500 extra declarabiliteit per medewerker”
Boekhoudlandschap sterk gefragmenteerd, softwarekampioen ontbreekt (nog) in Europa
Eenvoudiger werken met deze drie koppelingen
Fraude met vervalste handtekening, grote gevolgen
In 5 weken naar een serverloze werkplek 
Hoe speel je in op de kritische klant van 2025?
Visionplanner breidt software uit met AI, betere consolidatie en zorgfunctionaliteit
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Vijf veelgemaakte fouten bij het uitvragen van klantdata (en hoe je ze voorkomt)
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Fusies en overnames in de accountancysector: wat betekent dit voor jou als accountant?
Zo maakt Joanknecht gebruik van SharePoint als DMS
“Handmatig bonnetjes invoeren voelt straks net zo achterhaald als faxen”
Bjorn Lunden lanceert Lundify 
Documentbeheer: het verwaarloosde fundament van accountancykantoren
Technologie combinerenmet businesskennis
We helpen kantoren met AI hun nieuwe rol te pakken
Van loonstrook naar HR-partner: kengetallen die er wél toe doen
Meer tijd voor medewerkers door digitalisering dankzij HR workflows
Klanten soepel bedienen met AFAS SB
Hoe financier je werkkapitaal voor een onderneming?
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Bouw een sterk accountancyteam en stimuleer teamontwikkeling
Hoe stel je efficiënt de jaarrekening samen? Praktijkcasus met VLM
Loonontwikkelingen in 2024: zowel kansen als bedreigingen voor ondernemers
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
We werken aan een grote efficiencyslag voor de accountant
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Deelnemingen in de jaarrekening op fiscale waarderingsgrondslagen
Inhuur van VOF (vennoten) te beschouwen als zzp’ers of werknemers?
Waarom kennis van arbeidsrecht belangrijk is voor adviseurs

Vacatures

Zelfstandig Assistent Accountant Samenstelpraktijk
PIA Group
Gevorderd assistent accountant Audit
BonsenReuling
Finance & Business Development Analyst
PIA Group
Relatiebeheerder  
Scab
Beginnend assistent accountant – Elst
BonsenReuling
Teamleider Accountancy  – Dronten
aaff
Beginnend assistent accountant – Lichtenvoorde
BonsenReuling
Senior Belastingadviseur
Kaap Hoorn
Accountant met partnerambitie
Schipper Accountants
Accountant Agri & Food- Gorinchem
aaff
Agro Accountant
Schipper Accountants
Gevorderd assistent Accountant – Controlepraktijk
PIA Group
Vacature Assistent accountant Duiven
Westerveld en Vossers
zelfstandig assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Beginnend assistent accountant Audit
BonsenReuling
Adviseur Accountancy Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Teamleider Accountancy – Arnhem
aaff
Assistent Accountant
Schipper Accountants
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
Gevorderd Assistent Accountant Samenstelpraktijk
Kaap Hoorn
Beginnend assistent accountant Audit (met 1 jaar ervaring)
BonsenReuling
Accountant RA
PIA Group
Accountant AA
Hendriksen Accountants en Adviseurs
Finance Consultant
a.s Works
Gevorderd Assistent Accountant Auditpraktijk
PIA Group
Controleleider / Accountant Auditpraktijk
PIA Group
Assistent Accountant gevorderd AA Zwijndrecht
PIA
Zelfstandig Assistent Accountant
Hendriksen
Senior Assistent Accountant
Schipper Accountants
Adviseur mkb / Accountant
KRC Van Elderen
Adviseur accountancy Agri & Food – Zwolle
aaff
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstel
Steens & Partners Accountants en Adviseurs
Assistent accountant mkb
aaff
Controleleider
PIA Group
Beginnend Assistent Accountant Audit & Assurance
PIA Group
Financieel administratief medewerker
Scab
Teamleider Accountancy – Culemborg
aaff
Assistent accountant Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Junior Adviseur mkb
KRC van Elderen
Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
Adviseur accountancy Agri & Food – Hoogeveen
aaff
Adviseur Vakspecialist Accountancy
Schipper Accountants
Accountant mkb- Gorinchem
aaff
Controleleider audit
Kaap Hoorn
Senior Assistent Audit
Confirm Audit & Assurance
Adviseur Agro
Schipper Accountants
Assistent accountant mkb- Zelhem
aaff
Vacature Assistent accountant Barchem
Westerveld en Vossers
Assistent accountant controlepraktijk
Scab
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • Box 3 in 2028: het wordt voor de belegger niet beter 17.3k weergaven

  • Pensionado’s bijten in het stof met klacht tegen accountant om jaarrekening ABP 12.4k weergaven

  • BDO naar rechter om BFT-boete in Vitesse-zaak 8.6k weergaven

  • Oud-FIOD’er Douma (105), pensioen na 39 jaar en 4 maanden, liep bonus mis 7.7k weergaven

  • Stijgende rekening-courantschuld dga leidt terecht tot navordering en vergrijpboete 6.5k weergaven

Vraag en aanbod

Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente
Ter overname/aansluiting gezocht: accountants-, belastingadvies- en administratiekantoor in de regio Kennemerland
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor in medische sector
Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor
Ter overname aangeboden: Accountantskantoor in de kop van Noord-Holland
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in Overijssel met sectorspecialisatie
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Rotterdam gezocht
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven
Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles
Administratiekantoor ter overname gezocht
Ter overname gezocht: accountants- of administratiekantoor regio Rotterdam
Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht
Ter overname of fusie gezocht: accountants- of belastingadvieskantoor Noordoost-Brabant
Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor regio Den Haag gezocht
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in de regio Doetinchem
Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Zeewolde gezocht

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen