• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Corona
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • AV-Beurs
    • AV-Week
    • Nationale salarisdag
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Accountancy Vanmorgen

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
Aanmelden nieuwsbrief
  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Corona
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • AV-Beurs
    • AV-Week
    • Nationale salarisdag
Home » Hof: 500-kilometergrens gaat niet op bij gering zakelijk gebruik auto

Hof: 500-kilometergrens gaat niet op bij gering zakelijk gebruik auto

Fiscaal, Nieuws

18 januari 2021 door Accountancy Vanmorgen

privégebruik auto

De man, werkzaam als zelfstandig keukenmonteur, kreeg over een aantal jaren een naheffingsaanslag opgelegd. Hij had een bestelwagen en een personenauto op zijn naam staan. Die laatste, een lease-auto, was onderdeel van het ondernemingsvermogen. In 2017 komt de fiscus in de boeken neuzen. Die concludeert onder meer dat het onaannemelijk is dat de man voor een herstelklus bij een klant (goed voor 417 autokilometers) de personenauto heeft gebruikt. Er zijn 2.379 zakelijke kilometers voor de personenauto opgegeven over 2015, maar de Belastingdienst vindt dat er nog geen 2.000 daadwerkelijk zijn gemaakt. Daarmee komt het aandeel van de zakelijke kilometers op het totaal aantal gereden kilometers in dat jaar ruim onder de 10% te liggen. En daarmee is de personenauto ten onrechte tot het bedrijfsvermogen gerekend, is het oordeel.

Rechter: 500-kilometergrens bepalend

De man stapt naar de rechter en die geeft hem gelijk: ‘De rechtbank acht het geloofwaardig dat eiser regelmatig zakelijk gebruik heeft gemaakt van een Toyota Prius. Naar het oordeel van de rechtbank heeft de Hoge Raad voor de afbakening tussen keuzevermogen en verplicht privé- of ondernemingsvermogen in het algemeen een uitzondering op de 90%-regel willen maken voor auto’s. Volgens de rechtbank geldt dus ook voor de afbakening tussen verplicht privévermogen en keuzevermogen de absolute grens van 500 kilometer. Aangezien eiser meer dan 500 kilometer zakelijk met de Toyota Prius heeft gereden vormt de auto naar het oordeel van de rechtbank keuzevermogen.’

Hof: redelijkheid

Maar in hoger beroep komt het gerechtshof tot een ander oordeel. Het hof merkt op dat de wil van de ondernemer beslissend is bij de keuze of een vermogensbestanddeel tot het ondernemings- of privévermogen behoort, tenzij de grenzen van de redelijkheid worden overschreden. Een vermogensbestanddeel is privévermogen als het voor minder dan 10% zakelijk wordt gebruikt.

Kilometergrens ook leidend voor bepalen privévermogen?

Het hof verwijst ook naar een uitspraak van de Hoge Raad waarin wordt aangegeven dat een personenauto verplicht ondernemingsvermogen vormt als het privégebruik minder dan 1.000 kilometer op jaarbasis bedraagt. Die grens ligt nu op 500 kilometer: daarboven is geen sprake van verplicht ondernemingsvermogen. Maar hier doet zich het omgekeerde voor: de keukeninstallateur heeft de personenauto tot zijn ondernemingsvermogen gerekend, terwijl de fiscus stelt dat de personenauto verplicht privévermogen vormt. Geldt dan de grens van 500 kilometer ook?

Geen regeling gering zakelijk gebruik

Bij gemengd gebruik van een personenauto hoort de auto als uitgangspunt tot het keuzevermogen van de ondernemer. ‘Bij de hier aan de orde zijnde situatie van relatief gering zakelijk gebruik kan voor de overgang van keuzevermogen naar verplicht privévermogen niet worden aangesloten bij een wettelijke regeling over gering zakelijk gebruik, omdat een dergelijke regeling niet bestaat’, constateert het hof. ‘Een situatie van relatief gering privégebruik is ook niet gelijk aan een situatie van relatief gering zakelijk gebruik.’ Er zijn daarom geen redenen om een ander criterium in aanmerking te nemen dan de hoofdregel: de wil van de ondernemer is bepalend, mits de redelijkheid geen geweld wordt aangedaan.

Geen bewijs

De man moet daarom aantonen dat de personenauto voor ten minste 10% zakelijk is gebruikt, wat neerkomt op een minimum van 2.200 kilometer per jaar. En dat wordt lastig: hij heeft sowieso een bestelauto tot zijn beschikking waarmee de meeste zakelijke kilometers (kunnen) worden gemaakt. Bovendien heeft hij geen kilometeradministratie bijgehouden. Servicebonnen en eigen verklaringen vormen het bewijsmateriaal, waarbij de man stelt dat het ‘niet onmogelijk was’ dat hij met de personenauto servicebezoeken heeft afgelegd. ‘Daarmee staat evenwel niet vast dat ook daadwerkelijk bij die gelegenheden (steeds) met de personenauto is gereden. Ook belanghebbendes verklaringen dat hij uit kostenoverwegingen of andere commerciële redenen beter de personenauto dan zijn bestelauto kon gebruiken, maken niet aannemelijk dat hij in één of meer van de onderhavige jaren ten minste 2.200 zakelijke kilometers met de personenauto heeft gereden.’

Gerechtshof Leeuwarden, 12 januari 2021

Categorie: Fiscaal, Nieuws Tags: bedrijfsauto, bijtelling, Rechtspraak

Tags: bedrijfsauto, bijtelling, Rechtspraak

Gerelateerde artikelen

24 februari 2021

Advocaat-generaal: ‘GVB verbond te vergaande conclusies aan BDO-rapport’

11 februari 2021

Hof verwerpt grieven tegen boekhouder die auto besprong

9 februari 2021

Gewijzigde bijtelling in 2021: wat moet je weten?

8 februari 2021

Urenspecificatie op maandbasis te algemeen voor zelfstandigenaftrek

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen

  • Register NOW 3 openbaar: veel minder accountantskantoren, wel enkele nieuwkomers
  • Blog | NOW-regeling zet de accountant klem
  • ‘Kleinere accountants stappen massaal uit controlemarkt’
  • Samir A (Hofstadgroep) hielp als boekhouder startende ondernemers

Partnercarrousel

Hoe digitaal is de accountancysector?
Disbalans vermogen en schuld – bieden WHOA en TOA-krediet uitkomst?
logo_pinkweb_2013_donker_340x156_top.png
Bescherm je privacy ook online
twinfield logo AV
Je klanten digitaal krijgen, hoe doe je dat?
Exact logo
Exact presenteert de Winter ’21 Release
Accountant, zo neem je je klant mee in het realiseren van een efficiënte samenwerking
Yuki Robotic Assistant
‘Niemand begint een onderneming met als doel om zo goed mogelijk de administratie te doen’
NOW Manager CaseWare koppelt met geanalyseerde data Full Finance
De werkkostenregeling (WKR): wat zijn precies de regels?
Btw-nummer controleren met één druk op de knop
Digitalisering, automatisering: ben jij klaar voor de toekomst?
Estate planning, een introductie
‘De salarisadministratie van de toekomst zal als een zelfrijdende auto functioneren’
Martin de Bie: ‘Implementeer RGS zo snel mogelijk’
Verzuim in coronatijden: ‘Goede communicatie is juist nu heel belangrijk’
RB
Register Belastingadviseurs: het opleidingsinstituut gericht op het mkb
FinTech-startup Finturi verruimt haar dienstverlening

De beste oplossing voor urenregistratie, planning en …  

Checklist: in 7 stappen van data naar dashboarding
NLP voor gevorderden: ‘Je leert naar jezelf te kijken’
Firm24: ‘20% meer BV-aanvragen ná persconferenties coronacrisis’
keurmerk ritregistratie
Privacy rondom ritregistratie
The Legal Company
Wetboek van Werk 2025 komt dichterbij: 5 grote veranderingen in het arbeidsrecht
Credion
Talloze mogelijkheden in alternatieve financieringen
Accountant, hoe loods jij de ondernemer door de coronacrisis?

De tipweek van Fiscount en AV

Abonneer nieuwsbrief AV

Vacatures

New Business Development Manager
Yuki
Adviseur MKB – Emmeloord
de Jong & Laan
Assistent Accountancy AGRO 40 uur
acconavm
Accountant MKB – Zwolle
de Jong & Laan
Manager aangiftepraktijk – Zwolle
de Jong & Laan
Adviseur MKB – Hardewijk
de Jong & Laan
Adviseur MKB – Lochem
de Jong & Laan
Assistent accountant
Rousch
Senior Assistent Accountant Controlepraktijk
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Customer Success Manager
Yuki

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen