• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV2 2023: ICT en Kengetallen
    • AV1 2023: Lifestyle en carrière
    • AV4 2022: AV-Top 50
    • AV3 2022: ICT en Kengetallen
    • AV2 2022 : Bedrijfsoverdracht
    • AV1 2022: Lifestyle en carrière
    • Checkpoints
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • AV Top 50
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV2 2023: ICT en Kengetallen
    • AV1 2023: Lifestyle en carrière
    • AV4 2022: AV-Top 50
    • AV3 2022: ICT en Kengetallen
    • AV2 2022 : Bedrijfsoverdracht
    • AV1 2022: Lifestyle en carrière
    • Checkpoints
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • AV Top 50
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
Home » Brabants accountantskantoor kan geen gegarandeerde toegang werkomgeving eisen van ICT-dienstverlener

Brabants accountantskantoor kan geen gegarandeerde toegang werkomgeving eisen van ICT-dienstverlener

Accountancy, Nieuws

7 juli 2021 door Accountancy Vanmorgen

Accountancy Vanmorgen

Nagtzaam Accountants en Fiscalisten is zowel bij de rechtbank als in hoger beroep bij het Hof in het ongelijk gesteld over de dienstverlening door ICT-bedrijf Arcus. Het Brabantse accountantskantoor vond dat er op basis van de gesloten overeenkomst op een 100% gegarandeerde toegang tot de bij Arcus ondergebrachte digitale werkomgeving mocht worden gerekend. Het Gerechtshof Arnhem-Leeuwarden vindt echter in navolging van de rechtbank dat Arcus niet zo’n verplichting had en dat er geen reden is om aan te nemen dat Arcus in enige verplichting tegenover Nagtzaam tekort is geschoten.

Uitspraak: ECLI:NL:GHARL:2021:6380

Nagtzaam heeft vestigingen in Den Bosch, Oss en Veghel. Arcus is de rechtsopvolger van onder meer Loyall ICT Group BV. Loyall en Nagtzaam sloten op 23 november 2011 een service level agreement (SLA), waarin werd overeengekomen dat Loyall gedurende 60 maanden systeembeheer en -onderhoud en support voor de digitale werkomgeving van Nagtzaam verzorgt. De ICT-omgeving van Nagtzaam werd daarop verplaatst naar Loyalls datacentrum. De medewerkers van Nagtzaam kregen daarmee via werkomgeving Citrix toegang tot de door Nagtzaam gebruikte applicaties en data op de server in het Boiler Park.

Nagtzaam niet tevreden

In een brief van 10 december 2013 heeft Nagtzaam Loyall te kennen gegeven “niet tevreden [te] zijn over de dienstverlening en met name de performance van verschillende programma’s en de storingen van de door Loyall ICT Group geleverde omgeving” en Loyall aansprakelijk gesteld “voor alle schade die uw toerekenbare tekortkoming in de nakoming van de overeenkomst tot gevolg heeft gehad en nog zal hebben”. Op deze brief heeft Loyall op 20 december 2013 gereageerd en daarin onder meer geschreven “dat het vrijwel is uitgesloten dat de door [Nagtzaam] geconstateerde problemen hun oorzaak vinden in de door Loyall geleverde infrastructuur en bijbehorende diensten en dat die oorzaak vermoedelijk is gelegen in de (inrichting van de) (…) programmatuur van derden en/of het gevolg is van de wijze waarop de infrastructuur en programmatuur door medewerkers van Nagtzaam wordt gebruikt.”

Aansprakelijkstelling en rechtszaak tegen Arcus

Onderhandelingen van partijen om tot een nieuwe SLA te komen, ter vervanging van de SLA die op 31 december 2016 zou aflopen, leidden niet tot een nieuwe overeenkomst, waarna de SLA op 31 december 2016 is geëindigd. In een brief van 21 februari 2017 heeft Nagtzaam Arcus aansprakelijk gesteld voor de gevolgen die zij heeft ondervonden van de storingen in de door Arcus geleverde diensten. Bij de rechtbank vorderde Nagtzaam vervolgens de veroordeling van Arcus tot betaling aan Nagtzaam van € 572.526,05. De rechtbank wees de vordering echter in een vonnis van 18 december 2019 af.

Hoger beroep

Het Brabantse accountantskantoor legde zich daarbij niet neer en tekende hoger beroep aan. De centrale vraag in de procedure bij het Hof is of Nagtzaam op basis van de met Arcus gesloten overeenkomst er vanuit mocht gaan dat zij een 100% gegarandeerde toegang had tot haar bij Arcus ondergebrachte werkomgeving, inclusief de door haar gebruikte applicaties, dan wel dat steeds sprake zou zijn van een nagenoeg storingsvrije beschikbaarheid daarvan. In navolging van de rechtbank is het hof van oordeel dat Arcus niet zo’n verplichting had en dat er geen reden is om aan te nemen dat Arcus in enige verplichting tegenover Nagtzaam tekort is geschoten.

Uitleg serviceovereenkomst

Het Hof oordeelt dat een redelijke uitleg van de SLA inhoudt dat partijen destijds hebben beoogd de betrouwbaarheid van Nagtzaams werkomgeving ten opzichte van de toen bestaande omgeving te verbeteren en het risico op uitval te verminderen door deze werkomgeving op afstand te plaatsen op de servers van Arcus. De verdere dienstverlening op het terrein van beheer en support is vervolgens op een manier vorm gegeven dat Nagtzaam relatief beperkt was in haar hulpvraag aan Arcus, ook in geval van zich voordoende storingen en uitval die voor haar bedrijfsvoering serieuze gevolgen had. Het Hof oordeel dat daarmee is gegeven dat Nagtzaam rekening moest houden met situaties van tijdelijk verminderde of niet beschikbaarheid van haar werkomgeving, door onderhoud of storingen (incidenten daaronder begrepen). Bedoelde passages geven daarmee een onvoldoende aanknopingspunt voor de stelling van Nagtzaam dat zij met de SLA er vanuit mocht gaan dat te allen tijde toegang tot haar werkomgeving en applicaties was gegarandeerd dan wel dat sprake zou zijn van nagenoeg storingsvrije beschikbaarheid. Voormelde uitleg is ook redelijk omdat Arcus niet verantwoordelijk was voor alle onderdelen van de ICT-keten tussen de vestigingen en haar datacentrum, zodat ook de beschikbaarheid van Nagtzaams werkomgeving en de door haar daarin gebruikte applicaties afhankelijk was (van de prestaties) van derden. Daarbij komt dat het uitgangpunt van de dienstverlening is uitval tot minimum te beperken en dat die dienstverlening is gebaseerd op betrouwbaarheid én betaalbaarheid.

Wervende teksten

Door Nagtzaam aangewezen teksten in de quickscan, de folder en Arcus’ aanbod van 27 september 2011 zijn daarbij naar het oordeel van het Hof duidelijk wervende teksten waaraan een professionele partij als Nagtzaam niet zomaar de verwachting mocht verbinden dat zij – op basis van wat zij uiteindelijk in de SLA met Arcus overeenkwam – na het overbrengen van haar digitale werkomgeving naar de servers van Arcus een nagenoeg storingsvrije toegang daartoe zou hebben. Als dat zo belangrijk was, dan had Nagtzaam dit concreter en nauwkeuriger moeten bedingen.

Kosten

De omvang van de kosten van de dienstverlening door Arcus, zoals die blijkt uit de bijlage van de SLA, is bij gebrek aan vergelijkende cijfers evenmin reden om anders te oordelen. Nagtzaam heeft niet onderbouwd dat andere ICT-dienstverleners voor een bedrag vergelijkbaar met de door haar maandelijks aan Arcus verschuldigde vergoeding van € 7.785,- exclusief btw wel bereid en in staat waren geweest een mate van toegang of beschikbaarheid toe te zeggen als door Nagtzaam gesteld.

Geen gegarandeerde toegang of nagenoeg storingsvrije beschikbaarheid afgesproken

Al met al kan de stellingname van Nagtzaam over gegarandeerde toegang of nagenoeg storingsvrije beschikbaarheid als een door Arcus op zich genomen verplichting geen stand houden, oordeelt het Hof. Uit het voorgaande volgt dat niet kan worden aangenomen dat tussen partijen een concrete norm was afgesproken over de mate van toegang tot dan wel beschikbaarheid van de door Arcus aan Nagtzaam aangeboden digitale werkomgeving.

Is Arcus tekortgeschoten in wat zij met Nagtzaam is overeengekomen?

Gelet op het voorgaande geldt in dit geval de algemene norm van artikel 7:401 BW dat een opdrachtnemer bij zijn werkzaamheden de zorg van een goed opdrachtnemer in acht moet nemen en moet handelen zoals een redelijk bekwaam en redelijk handelend branchegenoot onder gelijksoortige omstandigheden zou hebben gedaan. Nagtzaam heeft echter ook in het hoger beroep onvoldoende concreet onderbouwd dat de voorgevallen incidenten en/of storingen het gevolg zijn van (een) tekortkoming(en) van Arcus in de hier bedoelde verplichting dan wel dat Arcus in geval van incidenten en/of storingen niet heeft gehandeld zoals Nagtzaam conform het overeengekomen service level mocht verwachten. Het enkele feit dat zich incidenten en/of storingen hebben voorgedaan, is, zo volgt uit wat hiervoor is overwogen, immers niet voldoende voor een conclusie dat Arcus tekort is geschoten.

Is Arcus in een zorgplicht tekortgeschoten?

Volgens Nagtzaam heeft Arcus de op haar, als professioneel leverancier van ICT-diensten en de meest deskundige partij ter zake, rustende zorgplicht tegenover haar klant, Nagtzaam, geschonden door Nagtzaam niet tijdig te waarschuwen dat wat tussen partijen overeengekomen was niet voorzag in wat Nagtzaam verlangde, te weten een nagenoeg storingsvrije toegang tot haar werkomgeving, dan wel door onvoldoende onderzoek te doen naar wat Nagtzaam verlangde.

Dat Arcus een zorgplicht heeft geschonden als door Nagtzaam gesteld, is naar het oordeel van het Hof onvoldoende onderbouwd. In de SLA is in paragraaf 3 in duidelijke bewoordingen weergegeven dat Arcus vanuit haar servercentrum gestandaardiseerde diensten aanbiedt vanuit de twee uitgangspunten van betaalbaarheid en betrouwbaarheid. In de SLA is niet (expliciet of impliciet) vermeld dat wat met het niveau van beheer (goud) en support (zilver) werd overeengekomen, neerkwam een garantie op beschikbaarheid van de werkomgeving dan wel een nagenoeg storingsvrije toegang tot die werkomgeving. Dit geldt te minder omdat uit SLA duidelijk volgt dat Arcus niet de gehele keten van Nagtzaams ICT-infrastructuur onder haar beheer en support nam, terwijl ook uit andere onderdelen van de SLA voldoende duidelijk volgt dat uitval, tijdelijk verminderde of niet beschikbaarheid (van delen) van het systeem zich konden voordoen, in welk geval Nagtzaam – met de nodige beperkingen die volgen uit het (laagste) service level ‘zilver’ – een beroep kon op de helpdesk van Arcus, zodat Nagtzaam er vanuit moest gaan dat er zich storingen en ander uitval konden voordoen.

Bij zo’n beschreven dienstverlening en tegenover een professionele wederpartij als Nagtzaam, behoefde Arcus dan ook niet uit zichzelf nog eens te waarschuwen dat die dienstverlening niet zou inhouden een gegarandeerde dan wel een nagenoeg storingsvrije toegang tot haar werkomgeving. Anderzijds mocht Nagtzaam er in deze omstandigheden niet zonder meer van uitgaan dat Arcus zo’n waarschuwing zou doen. De gestelde schending van de zorgplicht kan hier dan ook niet op worden gebaseerd. Dat de afgesproken dienstverlening zodanig was dat Arcus redelijkerwijs had moeten twijfelen of dit wel zou beantwoorden aan wat Nagtzaam stelt te hebben mogen verwachten, en meer onderzoek had moeten doen, acht het hof, gezien het voorgaande, eveneens onvoldoende onderbouwd.

De slotsom van het Hof is dan ook dat zowel de grieven van Nagtzaam als de nader in hoger beroep aangevoerde gronden falen, zodat het bestreden vonnis zal worden bekrachtigd.

 

Categorie: Accountancy, Nieuws Tags: aansprakelijkstelling, ICT, zorgplicht

Tags: aansprakelijkstelling, ICT, zorgplicht

Gerelateerde artikelen

22 september 2023

De zorgplicht van een accountant ten aanzien van een derde bij niet-wettelijke taken

3 augustus 2023

Boekhouder recreatiewoningverkoper schond zorgplicht, maar hoeft geen schade te vergoeden

24 juli 2023

RA moet twee ton betalen aan gedupeerde beleggers Woon Kapitaal

14 juli 2023

Staat mist mogelijk tot 100 miljard aan belastinggeld door slechte inning en handhaving

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

“Ik sta even stil en dat is al een hele vooruitgang…”

Partnercarrousel

MKB Brandstof en Exact vereenvoudigen administratie met e-facturen

GAC is leverancier van Microsoft Dynamics 365 …  

“AFAS is een warm bad en wij zijn de badeendjes”
Maximaal profiteren van Microsoft 365? Zo doe je dat in 6 stappen met Power BI
De duurzame audit: waar moet je op letten als accountant?
De NIS2-richtlijn: de versterking van cyberveiligheid in een digitale wereld, geldt deze ook voor uw klanten?
Dit moet je weten over de verwerking van deelnemingen in de commerciële jaarrekening
“Wetgeving rondom duurzaamheid ligt in het verlengde van ons DNA”
HR as a service als toegevoegde waarde voor een accountantskantoor
ICT en Kengetallen 2023 | “Meer werkplezier én een hoger rendement”
Vijf redenen waarom ieder accountantskantoor servicemanagement zou moeten omarmen | (1) Structuur
De voordelen van AI voor accountants op een krappe arbeidsmarkt
Fiscount en Markus Verbeek Praehep gaan opleidingsaanbod combineren
Zo beheer je documenten op een veilige manier
Koen Scheepers adviseur bij Credion
Moore DRV verhoogt efficiency met de digitale handtekening
Zo regel je efficiënt een statutenwijziging
ICT en Kengetallen 2023 | “Het unieke inzicht biedt kansen”
Deze vijf innovaties worden de komende jaren het belangrijkst voor bedrijven
Lessons learned: AI naar de accountancysector brengen
De Belastingdienst start met invorderen: wat zijn de opties?
Nieuwe generatie accountants steeds vaker vrouw
Biometrische gezichtsherkenning: nieuw binnen AuditCase
Zeven tips om alles uit SharePoint te halen
Wet verbetering poortwachter? Bekijk deze checklist!
Cloud documentmanagement: voor veilig en efficiënt documentbeheer
KING Connect: de ideale samenwerking tussen accountant en klant
Hoe bereid je je als accountant voor op een toezichthouder van de WWFT?
Professionals hebben de ‘war for talent’ gewonnen: werkgevers solliciteren bij werknemers
Miljoenennota herverdeeld naar armen en laat bestaande budgettaire uitdaging aan volgend kabinet

Contentmarketing voor de financiële sector Zorg voor …  

Taxture Global: een frisse wind in Legal & Tax advies
“Ik sta even stil en dat is al een hele vooruitgang…”
Teams Bellen biedt Vermetten een veilige en schaalbare bereikbaarheids-oplossing
Effectieve capaciteitsplanning: waarom je achterblijft als je dit negeert 
De zorgplicht van een accountant ten aanzien van een derde bij niet-wettelijke taken
Boekencontrole Belastingdienst? Bekijk je rechten en plichten
Zo verdrievoudig je in twee jaar tijd

Meest gelezen

  • Boekhouder aangehouden voor btw-fraude 12.3k weergaven
  • Fiscus kondigt aanmaningen aan na intrekken betalingsregeling bijzonder uitstel 6.1k weergaven
  • Gesjoemel met verkoopfacturen staat btw-aftrek in de weg 5.9k weergaven
  • Onderwijsinspectie beschuldigt RA van broddelwerk bij controle Scholen voor Persoonlijk Onderwijs 3.6k weergaven
  • Gearresteerde boekhouder helpt gedupeerden geld te vinden 3.3k weergaven

Checkpoints van Fiscount en AV

Abonneer nieuwsbrief AV

Vacatures

Assistent-Accountant (zelfstandig)
KRC Van Elderen
Accountant AA of RA voor samenstelpraktijk (32-40 uur)
KRAMERKUIPER accountants|adviseurs
Manager Assurance | Amersfoort, Arnhem, Ede, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Externe accountant -‘s-Hertogenbosch
Flynth
Adviseur internationaal
Flynth
Fiscalist bij RSM – Utrecht
Jobs in Finance
Ervaren Audit assistent
Jobs in Finance
Junior manager audit- Utrecht
Flynth
Supervisor Assurance | Amersfoort, Hoofddorp, Ede, Arnhem en Utrecht
CROP
Controleleider audit – Goes
Flynth
Relatiebeheerder- Goes, Gouda, Rotterdam
Visser & Visser
Relatiebeheerder – Accountant
Moore MTH
Fiscalist bij RSM Utrecht
Jobs in Finance
Controleleider
Moore MTH
Zelfstandig Assistent Accountant voor samenstelpraktijk (32-40 uur)
KRAMERKUIPER accountants|adviseurs
Gevorderd Assistent Accountant
Jobs in Finance
Gevorderd assistent accountant
Flynth
Senior Belastingadviseur
MKBTR
Accountant AA (24-40 uur) – Beverwijk
De Hooge Waerder
Senior Supervisor Assurance | Amersfoort, Arnhem, Ede, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Assistent accountant duaal
Flynth
Gevorderd assistent accountant • Dordrecht
WEA Deltaland
Assistent-Accountant controlepraktijk (beginnend)
KRC Van Elderen
Gevorderd assistent accountant
Flynth
Beginnend assistent-accountant MKB
Moore MTH
Accountant bij van der Lely
Jobs in Finance
Gevorderd assistent accountant audit Zoetermeer
Flynth
Opdrachtleider / Controleleider
Coney Minds
Accountant/Bookkeeper (Part-Time)
Jobs in Finance
Relatiebeheerder – 32-40 uur p.w | Brielle
WEA Deltaland
Relatiebeheerder – Accountant
Moore MTH
Relatiebeheerder / Accountant MKB
Moore MTH
Assistent-Accountant (gevorderd) / aankomend adviseur mkb
KRC Van Elderen
Zelfstandig assistent accountant MKB
Moore MTH
Boekhouder
Gelders Genootschap
Manager accountancy & advies – Harderwijk
Lentink De Jonge
Gevorderd Assistent Accountant (Assurance)
KRAMERKUIPER accountants|adviseurs
Belastingadviseur
Flynth
Externe Accountant
Coney Minds
Accountant
Flynth
Relatie beheerder MKB
Moore MTH
Junior administratief medewerker  – Nieuwegein, 32-40 uur
van Helder
Assistent-Accountant Samenstelpraktijk (24-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Ervaren Assistent Controlepraktijk (24-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Registeraccountant jaarrekening
Jobs in Finance
Junior assistent accountant
Jobs in Finance
Werkstudent accountancy audit
Moore MTH
Controleleider – Rotterdam/ Harderwijk
Lentink De Jonge
Assistent-Accountant (zelfstandig)
KRC Van Elderen
Account AA (teamleider)
Flantüa

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen