Schuiteman mag geen familiebedrijf meer heten, maar heeft wel nog die waarden. ‘Hier wordt er naar je geluisterd en geïnvesteerd in je ontwikkeling. Wij noemen dat samen werken en samen groeien.’
Jorrit Koops‘Samen werken en samen groeien’, opent algemeen directeur Jorrit Koops van Schuiteman Accountants & Adviseurs het interview met hem en zijn collega Renske Kesteloo, controleleider bij het accountantskantoor: ‘Dat is het DNA van Schuiteman.’ Schuiteman, een middelgroot accountantskantoor, verspreid over vijf locaties: Huizen, Voorthuizen, Harderwijk, Barneveld en Ede-Veenendaal. Klanten heeft Schuiteman vooral in Midden-Nederland, van Huizen tot Utrecht en van Zwolle tot Arnhem. De ondernemende reputatie heeft Schuiteman te danken aan de oprichter die het bedrijf in 1968 heeft opgericht.
Koops gaat verder: ‘We hebben het imago van een klein, christelijk accountantskantoor op de Veluwe, maar dat is een te beperkte omschrijving. We hebben een laagdrempelig, overigens wel fors gegroeid kantoor, met inmiddels 180 werknemers. We zijn een ondernemende en open organisatie. We zijn iedere dag bezig met de ontwikkeling en groei van onze mensen. Bij Schuiteman werken ook mensen met allerlei achtergronden. De man-vrouwverdeling is bijna in balans, met 55 procent man en 45 procent vrouw.’
Ondernemende klanten
Dan de klanten. De grotere klanten van Schuiteman hebben een omzet van zo’n 400 tot 500 miljoen euro. Een bepaalde omvang is echter niet per se wat klanten gemeen hebben: zowel groot als klein is welkom. Ook heeft Schuiteman niet meteen een sectorfocus. Wat dan wel de klanten verbindt? Koops licht toe: ‘We werken met ondernemende klanten. Het maakt niet uit hoe klein een bedrijf of organisatie nog is, zolang de energie ondernemend is.’ Ook, vertelt Koops, heeft Schuiteman veel directeur-grootaandeelhouders (dga’s) als klanten.
Qua dienstverlening is Schuiteman een accountants- en advieskantoor, maar met een steeds bredere dienstverlening. Er is een accountancypraktijk en een audit- en assurancepraktijk met data-analyse. Daarnaast zijn er de adviesdiensten: fiscale dienstverlening, juridische adviesdiensten, HR-diensten en consultancy en corporate finance. ‘Op het gebied van HR hebben we recent onze dienstverlening uitgebreid, door een arbeidspsycholoog aan te nemen. We kijken nu dus ook vanuit de zachte kant van HR’, vertelt Koops.
De feiten achter de cijfers
Renske KestelooTerug naar de waarden van Schuiteman. De waarden heeft het kantoor samengevat als OPEN: Ondernemend, Persoonlijk, Eerlijk en No-nonsense. Dat ondernemende gaat enerzijds over de aard van de klanten die Koops omschreef, maar is ook intern belangrijk. ‘We willen onze klanten graag verrassen door hen uit te dagen op hun ondernemerschap’, zegt Koops. ‘Dan gaat het om de feiten achter de cijfers. Wat speelt er bij de klant, en dat dan uitzoeken, dat is de reden waarom ik ooit accountant ben geworden.’ Zo gaat het gesprek naar de P van persoonlijk. Kesteloo vertelt: ‘Ik werk hier nu zo’n drieënhalf jaar en kwam van een van de grote kantoren. Bij Schuiteman gaat het er allemaal veel persoonlijker en laagdrempeliger aan toe, zoals bij een familiebedrijf. Onze kracht is verbondenheid.’
Eigen opleidingscentrum
Ze gaat verder: ‘Er wordt naar je geluisterd. Ik zei eens: “Elk jaar komen er nieuwe assistenten binnen en die worden individueel begeleid. Waarom maken we geen klasjes zodat ze samen kunnen groeien?” Toen zei de directie meteen: “Ga maar lekker doen.” Dat was ik niet gewend.’ Bijna elke collega doet naast de kerntaken wel iets extra’s. Kesteloo heeft voor de controleafdeling een eigen opleidingscentrum opgezet – eerst voor de jonkies en sinds kort ook voor de ervaren krachten. Verder wordt er voor de andere afdelingen een ontwikkelingsprogramma voor talenten ontwikkeld.
Kesteloo: ‘TOP gaan we het noemen.’ Het grote voordeel overigens van eigen opleidingen versus die van bijvoorbeeld e-opleiders is dat je cursisten veel meer kunt meenemen in de praktijk en ook in het DNA van Schuiteman, voegt Kesteloo toe. ‘We vragen dan bijvoorbeeld een ervaren accountant te vertellen over een bepaalde casus. Theorie en praktijk samenbrengen, werkt vaak erg inspirerend.’
Ook met klanten wordt liefst zo persoonlijk mogelijk omgegaan, vult Koops aan. ‘Als er ‘s ochtends om half acht moet worden afgesproken dan zijn wij er. Maar ook jubilea, openingen en persoonlijke omstandigheden zijn een groot goed – we komen altijd langs om de betrokkenheid te tonen.’ In het klantcontact komt ook eerlijkheid – de E in OPEN – om de hoek kijken. Hierbij gaat het erom een rechte rug te hebben in de communicatie – ook als de boodschap niet makkelijk is.
No-nonsense en to-the-point
No-nonsense tot slot, heeft alles te maken met hoe het kantoor wil communiceren. Koops: Bij ons geen ellenlange teksten maar to-the-point informatie. Als eerste gaan we een rondje lopen bij de klant om het proces te begrijpen. En als die klant zegt: “Kunnen jullie morgen om acht uur komen?”, dan zijn we er om acht uur. Kwaliteit is doen wat we beloven, dat is het adagium.’
Tekst: Philip Willems
Deze bijdrage komt uit de AV-Top 50. Dit magazine is verschenen in december 2022. Zie: https://www.accountancyvanmorgen.nl/kennisdoc/av4-2022-AV-Top50/
Geef een reactie