De mens maakt hét verschil bij Omnyacc. Een mix tussen vrijheid en hechte samenwerking zorgt voor innovatieve diensten waarmee ondernemers hun bedrijf kunnen versterken. Voeg daarbij het laagdrempelige gevoel en je hebt het succesrecept te pakken.
‘Wij zijn zo leuk als de mensen die bij ons werken’, zegt Melanie Schintz-Privée, RA en tevens partner. Dat ondernemers dit voelen blijkt wel uit het groeiende klantenbestand. En hoewel de personeelskrapte overal in het bedrijfsleven toeslaat, weet Omnyacc mensen aan zich te binden. En vooral ook te behouden. Een team van ruim 250 specialisten verspreid over acht vestigingen maakt zich dagelijks sterk voor MKB-ondernemers. ‘Kwaliteit en innovatie zijn onze drijfveren’, zegt Michel Krediet, RA en partner van Omnyacc. ‘Om te innoveren moet je investeren in het potentieel van medewerkers. Ook als ze zelf nog niet precies weten waar hun talenten liggen. Zij kunnen alleen tot bloei komen en het beste uit zichzelf halen als wij ze daartoe in staat stellen. Wij nemen mensen op in een uitdagende werkomgeving waar volop kansen zijn voor groei. De goede, laagdrempelige sfeer doet de rest.’
Echte ambassadeurs
‘Medewerkers voelen zich snel op hun plek bij ons. Ze zijn begonnen als trainee, stagiair of beginnend assistent-accountant, groeien door en blijven met trots hun commitment uitdragen. Zij zijn onze ambassadeurs’, zegt Schintz-Privée. Volgens haar wordt er veel gedaan om medewerkers te binden en te boeien. ‘Je hebt hier ruim baan om te groeien. Voor starters tot seniors is er de Omnyacc Academy, waar je over de meest uiteenlopende onderwerpen kunt leren. Het staat je vrij keuzes te maken die aansluiten bij jouw aandachtsgebied.’ Ook wordt er regelmatig een Young Professional Dag georganiseerd. ‘We betrekken de Young Professionals al meteen bij onderwerpen waarvan ze iets kunnen opsteken of waaraan ze iets kunnen bijdragen.’
Melanie Schintz-PrivéeKansen voor iedereen
Starters worden geworven op scholen, banenmarkten, studieverenigingen of via het eigen netwerk. ‘Door jonge en ambitieuze mensen op een leuke, ontspannen manier kennis te laten maken met onze organisatie én het vak, hopen wij ze te enthousiasmeren voor een baan bij Omnyacc’, zegt Krediet. Collega Schintz-Privée vult aan: ‘Ze mogen meekijken bij het samenstellen van de jaarrekening en op onze groeiende controlepraktijk. Zo kunnen ze een kijkje nemen in de gehele keuken.’
Vanaf dag één zijn stagiairs volwaardig lid van het team en wordt er naar hun mening gevraagd. Volgens haar blijven 9 van de 10 stagiairs bij Omnyacc werken. ‘Zij krijgen een buddy die hen wegwijs maakt in de organisatie. Ook trekken ze direct met hun team op. Er is dus geen tijd om je alleen te voelen. Dat maakt starters zelfverzekerd en daardoor durven ze ook met suggesties te komen. Jonge mensen hebben verfrissende ideeën die ook inspirerend zijn voor de meer ervaren krachten. Iedereen krijgt hier de kans te laten zien wat hij of zij waard is.’
Oprechte betrokkenheid
Michel KredietOmnyacc maakt het onderscheid met zijn mensen, zoveel is duidelijk. Schintz-Privée is ervan overtuigd dat de openheid, cultuur en opleidingsmogelijkheden van Omnyacc een goede cocktail zijn voor intrinsiek gemotiveerde kandidaten. ‘Want: goed voorbeeld doet goed volgen. Die positieve inzet en oprechte betrokkenheid werken aanstekelijk. Trouwe klanten lopen bij ons binnen zonder afspraak. Zij voelen dat er hart is voor hun onderneming met een vast contactpersoon, specialisten op de achtergrond en altijd een luisterend oor.’
De samenstelling van elk kantoor is afgestemd op kennis van de omliggende regio: de adviseurs kennen de lokale omstandigheden waarin ondernemers bouwen aan hun toekomst. De doelgroep van Omnyacc is het uitgebreide gremium van eenmanszaken tot grote bedrijven. ‘Wij zijn ons bewust van de kracht van lokale aanwezigheid’, zegt Krediet. ‘Medewerkers die zelf uit de buurt komen, bouwen een warm contact op met hun klanten. Je kunt je niet sterk maken voor ondernemers als je hun taal niet spreekt.’
Verleden, heden, toekomst
Intussen is de adviesrol van Omnyacc verbreed, tot ver buiten het traditionele domein. Accountancy is meer dan administreren, rapporteren en controleren, zegt Krediet. ‘Ondernemers verwachten steeds meer ruggenspraak en ondersteuning: ben ik op de goede weg met mijn bedrijf, moet ik bijsturen, is het verstandig investeringen te doen?’ Door de omvang en diversiteit van de dienstverlening heeft Omnyacc veel belangrijke gegevens in huis. Die data worden omgezet naar relevante informatie, zoals via een financieel dashboard, het startpunt voor een persoonlijk advies.
‘De ondernemer kan op basis van zo’n “tussenstand” van trends en indicatoren, goed onderbouwde keuzes maken. Niet alleen op financieel maar ook op personeels- en salarisvlak. Daar stopt het niet. Van een eigen arbodienst tot advies over duurzame inzetbaarheid en pensioen: we doen alles om de ondernemer bij te staan in de dagelijkse praktijk, dus ook in zijn rol als werkgever. Om de koers voor de toekomst uit te zetten, geven wij strategisch bedrijfskundig en personeelsadvies, waarbij wij ook de techniek van visualisatie toepassen. Dat brengt ondernemers vaak interessante of nieuwe inzichten. Zo staan we hen bij in het verleden, heden, en in de toekomst.’ Hierbij zet Omnyacc niet alleen de expertise van hun ervaren specialisten in, maar ook de inbreng van juniors. Zo blijven collega’s, jong en oud, van elkaar leren. Een succesvolle mix waarmee Omnyacc het verschil maakt.
Tekst: Robert van der Broek
Deze bijdrage komt uit de AV-Top 50. Dit magazine is verschenen in december 2022. Zie: https://www.accountancyvanmorgen.nl/kennisdoc/av4-2022-AV-Top50/
Geef een reactie