Het demissionaire kabinet heeft bekendgemaakt hoe het de tariefkorting voor emissievrije personenauto’s in de motorrijtuigenbelasting vanaf 2025 wil gaan afbouwen. Eerst zou de korting in 2026 vervallen; dat plan is nu vervangen door een afbouwregeling die loopt tot 2031.
Er komt een nieuwe tariefkorting van 40 procent tussen 2026 en 2028, 35 procent in 2029 en 30 procent in 2030. De tariefkorting geldt zowel voor het rijksdeel van de mrb als voor de provinciale opcenten en loopt na 2030 af. In 2024 en 2025 blijft de korting gelijk aan wat was afgesproken in het Klimaatakkoord.
Alleen personenauto’s
De hoogte van de tariefkorting wordt in 2027 geëvalueerd. De nieuwe korting is mogelijk doordat onder meer de middelen voor de subsidie van tweedehands emissievrije personenauto’s uit de SEPP-regeling na 2024 worden benut. De nieuwe tariefkorting geldt alleen voor emissievrije personenauto’s. Voor de andere voertuigcategorieën, zoals bestelauto’s en hybride plug-ins, vervalt de korting na 2025.
Aanschaf aantrekkelijk houden
Emissievrije voertuigen zijn nu nog vrijgesteld van de motorrijtuigenbelasting; volgend jaar geldt een vrijstelling van 75%. De korting zou per 2026 worden afgeschaft, maar met de nieuwe afbouwregeling wil het kabinet tot een vergelijkbare belasting komen voor elektrische personenauto’s en benzine-personenauto’s. ‘Deze maatregel maakt de aanschaf van zowel nieuwe als tweedehands elektrische
personenauto’s voor veel mensen aantrekkelijker. De ingroei van volledig elektrische personenauto’s in het wagenpark is belangrijk om de klimaatdoelen te halen’, aldus het ministerie van Infrastructuur en waterstaat.
JvR zegt
Maar 1 reactie mogelijk.
Electrische auto inruilen voor benzine auto
Beer zegt
Er MOET een aparte tabel komen voor volledig elektrische auto’s om het gewicht van het batterijpakket te compenseren.
Te denken valt aan een bepaald aantal kilo’s per kilowattuur batterij.
Tevens een korting tot 2030 om overstappen aantrekkelijk te maken.
Steven zegt
Wat een onzin . Als je echt voor de natuur gaat betaal je netjes je belasting
En ga je niet afwegen wat de kosten zijn .
Jp zegt
Mafkees
Cees zegt
Makkelijk kletsen met een dikke portemonee.
Ronald zegt
Doordat range belangrijk is rijdt je rustiger. Zelf doe ik bijna 100000 km met banden onder een model S
Gerrit zegt
Door de zwaarte van de elektrische auto’s zijn ze een grotere belasting voor het wegdek met extra onderhoudskosten tot gevolg. De banden slijten tot wel 3x sneller wat ongeveer 25% meer fijnstof veroorzaakt dan bij auto’s met een lager gewicht.
Voor EV’s moet gewoon het volledige tarief conform benzine auto’s worden berekend obv het totaal leeggewicht.
Martijn zegt
Een korting van 30-40% verzacht de pijn iets. Electrische auto zijn veel zwaarder, dus per saldo betaal je nog steeds meer dan een benzine auto. Van stimulering is dus zeker geen sprake.
Henry zegt
Waarom moeten EV’s gestimuleerd worden. De natuur word er totaal niets beter van! EV’s zijn net zo slecht voor de natuur als een benzine. Diesels zijn in verhouding schoner.
Hielke zegt
Ik rij particulier een electrische bestel, auto heeft maar een actieradius van 100km, handig voor woon werkverkeer. Maar ben bang dat ik na 2025 weer over ga op benzine.
Mikel zegt
Er zijn betaalbare en goede elektrische auto’s op de markt maar die komen niet op de Europese markt, ja met een invoerbelasting van 50 tot 100% Opgelegd door dezelfde overheid die deze mond vol heeft over vergroening. Wij in Europa moeten het doen met dure EV ‘s.. En die Chinese burgers maar lachen..
barry zegt
Rijden momenteel 4 jaar elektrisch met een Renault Zoe. De wens was om een elektrische bus voor mijn werk (installateur), maar ik ben van die wens afgestapt. Het woord gewoon weer een diesel een de volgende auto over 2 jaar word gewoon weer een benzine, mits het kabinet eens duidelijk met wind mee gaat en elektrisch rijden wél duurzamer maakt ipv iedereen dat veel voor de natuur doet tegengewerkt. Afgelopen jaren geïnvesteerd in een warmtepomp, pv panelen, wp boiler, en recentelijk nog een zoutbatterij en wilde ook nog een accu voor opslag stroom, maar dat gaat niet meer gebeuren. Je word overal keihard genaaid. Van het geld wat nu overblijft tbv gewenste investeringen gaan wij q4 dit jaar lekker 3 weken naar Bali. Met het vliegtuig. Verschrikkelijk kabinet met hun valse beloftes en ideeën!
Henk zegt
Eerst iedereen electric laten rijden en daarna laten betalen is nog nooit anders geweest stelen kunnen ze wel dit is de overheid
Richard zegt
En mensen word nu eens wakker met de zogenaamde “schone” elektrische auto’s. Dat zijn ze zeer zeker niet. Er zijn zoveel goede brandstof alternatieven. Maar ze hebben hier al teveel in geïnvesteerd dus gaan ze stug door. Laat die elektrische auto’s staan en ga gewoon weer op benzine en diesel. Dan moeten ze wel kijken naar de alternatieven. Elektrisch is goed voor in de stad voor de moeders die de kinderen naar school brengen. En de bezorgers in de stad. Verder niet. Wake up
Rens zegt
Laat moeders lekker op de fiets gaan
Cees zegt
Gewoon de electrische auto bezitter gewoon belasting laten betalen net als de benzine rijders geen verschil maken
Rob Rensen zegt
Gewicht van een lpg installatie wordt ook naderhand bij het gewicht opgeteld bij inbouw. Dus waarom bij ev ,s dit uitzondering ? Lpg wordt de g3 korting afgeschaft dus dag investering voor het schone rijden.
Andrés zegt
Als die auto’s nu klein en licht waren dan snap ik het gehuil van de bezitters maar kom op, de meeste zijn knijters van auto’s ( neem bijv id4 van VW) dus geen meelij van mijn kant, ik rij al jaren een Chevrolet Spark en dat is een lichtgewicht, zuinig en op LPG.
Dennis zegt
Waarom begrijpen mensen niet dat de overheid de inkomsten gewoon nodig heeft? De missende wegenbelasting en accijns op brandstof moet links of rechtsom toch weer ergens vandaan komen. Het rijden wordt onder de streep niet goedkoper, eerder duurder, want zware autos belasten het wegennet meer.
Harrie van Heugten zegt
Als mijn auto op water zou lopen dan komt er ook wegenbelasting op,gaat niet om het milieu maar om de euro,s
Alie zegt
Het gaat allemaal om de god zij met ons .
Ronald zegt
Doordat range belangrijk is rijdt je rustiger. Zelf doe ik bijna 100000 km met banden onder een model S