• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
    • Incompany
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
    • Incompany
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » Ontbrekende back-up van administratie komt niet voor rekening van administratiekantoor

Ontbrekende back-up van administratie komt niet voor rekening van administratiekantoor

Nieuws, Overig

Als een klant stelt dat een administratiekantoor de administratie niet volledig heeft teruggegeven, is het aan de klant om dat voldoende concreet te onderbouwen. De rechtbank Zeeland-West-Brabant wijst een verzoek tot schadevergoeding af bij gebrek aan duidelijke onderbouwing, waarbij ook van belang is dat de klant zelf de stukken mailde.

15 maart 2025 door Accountancy Vanmorgen

Het geschil gaat over een ondernemer die tussen 2014 en het tweede kwartaal van 2015 zijn privé- en zakelijke boekhouding door het administratiekantoor liet bijhouden. Ook stelde het administratiekantoor een jaarrekening over 2012 op. 

Niet voldoen aan fiscale bewaarplicht

De eiser was van mening dat het administratiekantoor zijn administratie niet had overgedragen, waardoor eiser niet kon voldoen aan zijn eigen fiscale bewaarplicht. Hierdoor zou hij financiële en immateriële schade hebben geleden, waaronder misgelopen uitkeringen en moeilijkheden bij het verkrijgen van woonruimte.

In november 2015 vroeg het schuldhulpmaatje van de eiser de gevraagde stukken op. In 2020 veranderde het kantoor van eigenaar. In mei 2020 heeft de bewindvoerder van de eiser nogmaals de stukken opgevraagd en stuurde een dag later de administratie van 2012, 2014 en 2015 aan eiser door. 

In september 2022 heeft de advocaat van de eiser het administratiekantoor verzocht de volledige administratie af te geven. Het administratiekantoor liet weten dat alles in 2020 al naar de bewindvoerder was gestuurd. In oktober 2022 heeft de advocaat van het administratiekantoor aangegeven dat het administratiekantoor alles heeft gedaan wat van haar verwacht mag worden.

Tekort geschoten

De eiser heeft in een eerdere procedure de rechtbank gevorderd het administratiekantoor te veroordelen tot het afgeven van zijn administratie. De rechtbank heeft deze vordering in juli 2023 afgewezen. De advocaat van de eiser heeft het administratiekantoor vervolgens aansprakelijk gesteld voor schade, omdat duidelijk zou zijn geworden dat de stukken binnen de bewaartermijn al waren vernietigd. De advocaat van het administratiekantoor heeft de aansprakelijkheid in diezelfde maand nog afgewezen.

De eiser vindt dat het administratiekantoor tekort is geschoten en niet alle administratie heeft overgedragen, waardoor de eiser niet aan zijn bewaarplicht op grond van artikelen 52 en 53 Algemene wet inzake rijksbelastingen (Awr) kon voldoen. Subsidiair stelt de eiser dat het administratiekantoor onrechtmatig heeft gehandeld door de administratie te vernietigen voordat de bewaartermijn van zeven jaar was verstreken. Op grond van artikel 6:162 lid 2 van het Burgerlijk Wetboek (BW) is het administratiekantoor verplicht de door eiser geleden schade te vergoeden. De eiser stelt verder dat de door hem geleden financiële schade bestaat uit € 5.775,78 aan misgelopen uitkering in de periode december 2015 tot mei 2016. Aangezien eiser een tijd dakloos is geweest vordert hij tevens immateriële schade. In totaal vordert hij daarom een bedrag van € 7.500,00.

Documenten per mail

Het administratiekantoor betwist de administratie te hebben achtergehouden of vernietigd. Het voert aan dat zij de documenten per email van de eiser aangeleverd heeft gekregen en dat het administratiekantoor op verzoek van eiser hem alle informatie heeft verstrekt. Eiser is overigens altijd zelf verantwoordelijk gebleven voor het bewaren van zijn administratie. Mocht al sprake zijn van een tekortkoming dan is de schade daar niet het gevolg van. Het lag op de weg van de eiser om zijn schade zoveel mogelijk te beperken. Hij had de stukken ook op kunnen vragen bij zijn ex-partner, maar dit deed hij niet omdat hij haar er niet mee wilde belasten.

Daarnaast geldt dat de eiser de voor een uitkering en huisvesting benodigde IB60 ook had kunnen verkrijgen met administratie van vóór 2014, omdat eiser ondernemer was. Ten slotte is onduidelijk of hij de uitkering heeft aangevraagd, of zijn aanvraag is afgewezen en om welke reden dat is geweest. De eiser geeft geen onderbouwing waarom hij immateriële schadevergoeding eist. Aan de gestelde vereisten van artikel 6:106 e.v. BW is niet voldaan, aldus steeds het administratiekantoor.

Oordeel rechtbank

Naar het oordeel van de kantonrechter heeft de eiser zijn stellingen onvoldoende onderbouwd. Hij heeft zijn standpunt algemeen geformuleerd en heeft niet concreet aangegeven welke stukken hij nog van het administratiekantoor had willen ontvangen. Daardoor is niet vast komen te staan dat het administratiekantoor niet de volledige administratie aan de eiser heeft overgedragen en dat zij daarmee tekort is geschoten in de nakoming hiervan. De kantonrechter heeft in haar oordeel ook meegewogen dat de eiser de documenten altijd zelf naar het administratiekantoor heeft gemaild, dit maakt dat eiser daar zelf (op dat moment) ook nog over beschikte. Het gaat het dus niet om fysieke stukken die het administratiekantoor onder zich had en aan eiser terug kon overhandigen, maar om digitale documenten.

Voor zijn rekening

De eiser stelt dat hij niet meer over die digitale stukken beschikte omdat de relatie met zijn ex-partner was geëindigd. Hij lichtte toe dat zijn ex-partner tijdens de relatie zijn administratie verzorgde via haar e-mailaccount. Vanaf de beëindiging van de relatie kon hij deze niet meer inzien en hij had er geen back-up van. Dat de eiser vanaf dat moment niet meer over zijn documenten kon beschikken, komt voor zijn rekening en risico nu hij zelf de administratieplichtige is waar de artikelen 52 en 53 Awr naar verwijzen. De stelling dat het uitbesteden van het voeren van de administratie een stuk verantwoordelijkheid bij de eiser weg zou nemen, volgt de kantonrechter niet.

Subsidiair stelt de eiser dat het administratiekantoor onrechtmatig heeft gehandeld door binnen de bewaartermijn de administratie te vernietigen. Door het administratiekantoor is weersproken dat zij de administratie heeft vernietigd en het verweer is door eiser onvoldoende gemotiveerd weerlegd. Ook op dit punt is de kantonrechter van oordeel dat de eiser zijn stellingen onvoldoende heeft onderbouwd.

Geen onrechtmatige daad

De rechtbank oordeelde dat er onvoldoende bewijs was om aan te tonen dat het administratiekantoor daadwerkelijk documenten had vernietigd of niet had verstrekt. De eiser bleef, ondanks de uitbesteding van zijn administratie, zelf verantwoordelijk voor het bewaren van zijn documenten, zoals voorgeschreven in de Algemene Wet inzake Rijksbelastingen. Daarnaast was er geen sprake van een onrechtmatige daad, aangezien niet vaststond dat het administratiekantoor stukken had vernietigd binnen de wettelijke bewaartermijn.

De kantonrechter wees daarom zowel de schadevergoeding als de vordering tot erkenning van tekortkoming af. De eiser werd tevens veroordeeld tot betaling van de proceskosten, die in totaal
€ 813,00 bedragen. De eiser heeft nog de mogelijkheid om in hoger beroep te gaan tegen het vonnis.

Rechtbank Zeeland-West-Brabant, ECLI:NL:RBZWB:2024:8495

Categorie: Nieuws, Overig Tags: administratiekantoor, bewaarplicht, rechtbank

Tags: administratiekantoor, bewaarplicht, rechtbank

Gerelateerde artikelen

16 september 2025

IFS Finance in handen van private equity, overnamegolf voorzien in administratiekantoren

3 september 2025

Boekhouder mocht maandbedrag verhogen, maar moest waarschuwen voor kosten meerwerk

3 september 2025

Boekhouder spoorloos na faillissement Twents administratiekantoor

15 augustus 2025

Oprichter Kop of Munt Pieter Vos persoonlijk failliet verklaard

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

NVKM: (r)evolutie van kwaliteit in de accountancy

Partnercarrousel

3 tips om slimmer digitaal samen te werken
Werkgeluk bij accountants? We geven enkele inzichten
AFAS ondersteunt accountants bij nieuwe regeling Opgaaf Werkelijk Rendement (OWR)
Van cijfertijger naar communicatiekanon
3 uitdagingen voor moderne accountantskantoren – en hoe je ze aanpakt
ViDA: grote btw-verandering op komst 
Caseware introduceert SCOPE+: cloudoplossing voor bijzondere opdrachten buiten samenstellen en controle
De spagaat van de Wwft: vertrouwen of verantwoordelijkheid?
Proactief optimaliseren komt voor adviseren
Accountancy in transitie: jouw handleiding om relevant te blijven
KYC automatiseren vs. handmatige processen: wat past bij jouw bedrijf?
Podcast Hixtival | AI in de accountancy: “Zie AI als je collega, die moet je ook inwerken”
Koppel Zenvoices nu met Microsoft Dynamics 365 Business Central
Een Nederlandse ondernemer met een Amerikaans paspoort? Let dan goed op
Hoe je advieswerk écht van de grond krijgt 
Zo geef je goed advies over aangiften van erf-en schenkbelasting
“Soms verrassen studenten ons echt” HAN zet stappen met vernieuwde curricula Finance
De generatiekloof die de accountancysector niet kan negeren
Hoe Supplied accountants en platforms helpt samen sterker te staan in DAC7 – inzichten van Supplied’s CCO: Bas Bogerd”
Sleutelrol accountant bij meldingsplicht transacties 
Factureren zonder frustratie met de juiste facturatiesoftware voor accountants
Accountants en bedrijfswaardering: je bent een onmisbare schakel
Veelgestelde vragen van bedrijven met complexe consolidatie  
Secundaire arbeidsvoorwaarden in de accountancy: wat is standaard en wat is extra?
Investeringen en exits in het private equity landschap
De 9 grootste frustraties bij urenregistratie voor accountants (en hoe je ze voorkomt)
Transparantie loont: waarom salarisvermelding in finance vacatures het verschil maakt
Boekhoudlandschap sterk gefragmenteerd, softwarekampioen ontbreekt (nog) in Europa
Altijd een correcte urenverantwoording voor We Do Finance
Nieuwe integratie tussen PKIsigning en Irrus: digitaal ondertekenen direct vanuit SharePoint
Een document managementsysteem (DMS) is onmisbaar voor accountantskantoren 
5 tips om je klantdossiers slimmer te organiseren (zonder extra werk)
Visionplanner Herfst Boost 2025: meer grip, minder handwerk
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Cijfers en drijfveren achter fusies en overnames in de accountancy
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Waarom het koppelen van AFAS aan SharePoint het verschil maakt voor moderne accountantskantoren 
“Handmatig bonnetjes invoeren voelt straks net zo achterhaald als faxen”
Bjorn Lunden lanceert Lundify 
Van mappendenken naar metadata: zó werkt de Document Hub
Technologie combinerenmet businesskennis
AI-ideation als vliegwiel voor ontwikkeling van accountancy software 
De Vbar komt eraan. Tijd om grip te krijgen op je zzp-risico’s
De mensen achter de loonstrook: in gesprek met Kevin Krikkers
Klanten soepel bedienen met AFAS SB
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Groeipad in de samenstelpraktijk: van gevorderd assistent naar client manager
Hoe krijg je klanten en medewerkers mee in een softwareverandering?
De volgende stap in AI: HR-assistent Loket begrijpt nu je eigen documenten
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
Met de Standaard Bankverklaring via SBR zetten we een grote stap richting efficiënter en betrouwbaarder samenwerken
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Hixtival-podcast | AI-geletterdheid: hoe bereid je je organisatie voor op de risico’s van AI?
Bent u als ondernemer goed voorbereid op de Europese Data Act? 
Waarom kennis van arbeidsrecht belangrijk is voor adviseurs

Vacatures

Assistent accountant bij RA12 Registeraccountants
RA12
(Junior) Accountant AA Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Accountant (AA)
HLG Accountsnts & Adviseurs
Beginnend assistent accountant Audit (met 1 jaar ervaring)
BonsenReuling
Accountant (RA)
HLG Accountants & Adviseurs
Gevorderd assistent accountant Audit
BonsenReuling
Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
Assistent accountant mkb – Zwolle
aaff
(Junior) Accountant AA Alphen aan den Rijn
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Controleleider – Barendrecht
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Gevorderd Assistent Accountant Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Gevorderd medewerker accountancy (samenstel)
PIA Group
Audit assistent
HLG Accountants & Adviseurs
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
Junior audit manager
RA12
Accountant  – Eindhoven
aaff
Controleleider audit
Kaap Hoorn
Finance & Business Development Analyst
PIA Group
Beginnend assistent accountant – Lichtenvoorde
BonsenReuling
Assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Assistent Accountant – 24-40 uur
Bos Advies
Assistent Accountant – Samenstelpraktijk (32–40 uur)
PIA Group
Algemeen directeur
Scab
Vacature Assistent accountant Duiven
Westerveld en Vossers
Gevorderd Assistent Audit Barendrecht
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Senior Assistent Accountant Audit
Bentacera
Accountant – Helmond
aaff
Vacature senior adviseur corporate finance
Adcorporate
Controleleider (Audit) Gouda
WEA Gouda
Assistent accountant mkb – Dordrecht
aaff
Senior Assistant Accountant
HLG Accountants & Adviseurs
Assistent Accountant Audit – Groningen
Bentacera
Accounting & Controlling Medewerker
PIA Group
Gevorderd Assistent Accountant 24-40 uur
Bos advies
Junior Manager Audit – Drachten
Bentacera
Start als gevorderd Assistent accountant bij RA12 Registeraccountants!
RA12
Teamleider Accountancy 
aaff
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • Man negeert waarschuwing ING, verliest geld aan oplichters en stelt bank aansprakelijk 21.2k weergaven

  • Accountantskantoor verschijnt niet op zitting, alle vorderingen toegewezen 16.5k weergaven

  • Loon op papier is ook loon, stelt fiscus (en rechter) 11k weergaven

  • Hof: bedrijfstakpensioenfonds moet btw heffen op volledige premie 10.4k weergaven

  • FRC straft BDO en twee voormalige auditpartners voor ernstig plichtsverzuim 2.9k weergaven

Vraag en aanbod

Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland
Administratiekantoor ter overname gezocht
Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht
Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles
Ter overname aangeboden: Accountantskantoor regio Den Haag
Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente
Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen