• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » Accountant kan facturen niet meer onderbouwen: klant hoeft deel kosten niet te betalen

Accountant kan facturen niet meer onderbouwen: klant hoeft deel kosten niet te betalen

Accountancy, Nieuws

Een Limburgs accountants- en advieskantoor krijgt bij het gerechtshof na ruim tien jaar tienduizenden euro’s aan gefactureerde kosten alsnog niet betaald. Het kantoor slaagt er niet in de kosten te specificeren.

28 april 2025 door Accountancy Vanmorgen

Het administratie- en fiscaal advieskantoor ligt al ruim tien jaar met een transportbedrijf in de clinch over onbetaalde nota’s uit de jaren 2011 tot en met 2013. De rechter in Roermond oordeelde in 2015 al dat de klant nog ruim € 88.000 aan openstaande posten moest betalen, maar daar ging de klant tegen in beroep.

De procedure bij het hof in Den Bosch heeft jaren in beslag genomen. In een tussenuitspraak oordeelde het hof in 2023 dat het redelijk was dat het kantoor alsnog in staat werd gesteld een specificatie te geven van de gefactureerde bedragen.

Maximaal wat de rechter had bepaald

De definitieve uitspraak is nu bekend: in beginsel heeft het kantoor recht op vergoeding van het overeengekomen jaarlijkse maximumbedrag en van een nabetaling voor herstructureringswerkzaamheden. Anderzijds had het hof al wel bepaald dat het transportbedrijf niet slechter mag worden van het hoger beroep en daarom maximaal kan worden veroordeeld tot het betalen van € 88.160,47, het bedrag dat de rechter eerder had toegewezen.

Geschil ontstaan voor verstrijken bewaartermijn

Het kantoor had afgelopen jaar echter moeite om specificaties op te duiken van de bestreden facturen en heeft daarom kopieën van de specificaties opgevraagd bij de klant. Maar die heeft maar een deel van de specificaties verstuurd. Het kantoor kan dat de klant niet verwijten, vindt het hof. Het kantoor stelde immers zelf nog wel een deel van de specificaties te hebben, maar geeft daarover verder geen duidelijkheid. Bovendien worden de facturen met de bijbehorende specificaties geacht deel uit te maken van de administratie van het kantoor. Er geldt een wettelijke bewaarplicht van zeven jaar en het geschil over de facturen is ontstaan voordat die wettelijke bewaartermijn was verstreken, namelijk in 2012/2013. De openstaande facturen stammen uit 2011, 2012 en 2013. Daarmee had het kantoor de facturen met specificaties dus nog moeten bezitten toen het geschil ontstond. “In het licht van dat gerezen geschil had naar het oordeel van het hof bovendien in bewijsrechtelijk opzicht in beginsel van [het kantoor] mogen worden verwacht dat zij de betreffende facturen met specificaties beschikbaar zou houden als bewijs voor de door haar gestelde vordering.” Daarmee kan het bedrijf fluiten naar betaling van € 26.633,78 aan ongespecificeerde werkzaamheden.

Wat is wat?

Daarnaast kan het kantoor bij de wel gespecificeerde facturen niet aangeven welk deel van de werkzaamheden onder de jaarlijkse vergoeding valt en welk deel als extra werkzaamheden moet worden beschouwd. Overmacht, stelt het bedrijf, want het is meer dan tien jaar geleden en de betrokken werknemers hebben inmiddels een baan elders. Dat gaat er bij het hof niet in. Het kantoor had zelf de werkzaamheden zodanig moeten specificeren dat ook later nog zou zijn vast te stellen wat de werkzaamheden inhielden en of ze als ‘bijzondere werkzaamheden’ gelden of niet. “Dat zij daartoe op basis van de door haarzelf opgemaakte tijdregels-met-werkomschrijvingen nu niet in staat is, komt dan voor haar risico.”

Fors boven jaarlijks maximum gefactureerd

Het kantoor stelt nog ruim € 127.000 tegoed te hebben, maar daar gaat al een kleine € 56.000 vanaf voor de al toegewezen herstructeringswerkzaamheden. Omdat al is bepaald dat niet meer kan worden toegewezen dan de rechter al heeft gedaan, kan het kantoor nog hooguit rekenen op zo’n € 32.000 voor overig werk.

Maar met de maximale jaarbedragen is het kantoor (ook) de mist ingegaan. In de opdrachtovereenkomst is een jaarlijks maximum van € 18.750 opgenomen voor werkzaamheden, inclusief het samenstellen van de jaarrekening. Maar in 2012 heeft de klant al in totaal bijna € 47.000 betaald. Het kantoor kan niet onderbouwen wat er precies onder het jaarbedrag valt en wat extra werkzaamheden zijn geweest. De claim dat de transporteur nog ruim € 19.000 moet betalen voor de jaarrekening 2011 wordt daarom niet toegewezen.

Voor de belastingaangiften heeft het kantoor nog een rekening van € 3.750 openstaan, een bedrag dat jaarlijks conform afspraak zou worden gefactureerd. Maar ook die hoeft niet te worden betaald omdat de klant in 2012 al ruim meer heeft betaald, zonder dat duidelijk is waarvoor precies. Een rekening van ruim € 9.500 voor besprekingen wordt ook verscheurd: het kantoor kan niet duidelijk maken waarom die niet onder de jaarlijkse werkzaamheden zouden vallen.

Kantoor moet terugbetalen

Pleister op de wonde is dat een bedrag van € 8.708 voor ‘overige werkzaamheden’ wel mag worden betaald, omdat dat gaat over andere vennootschappen waarvoor geen jaarlijkse afspraken zijn gemaakt. Dat er geen nadere specificatie is, vormt in dit geval geen bezwaar.

Al met al berekent het hof een totale vergoeding van ruim € 61.000, inclusief een niet verrekende creditfactuur. Dat is dus alsnog ruim € 27.000 lager dan de rechtbank had toegewezen. Dat bedrag moet het kantoor weer terugstorten aan de klant.

Categorie: Accountancy, Nieuws Tags: bewaarplicht, facturen, Rechtspraak

Tags: bewaarplicht, facturen, Rechtspraak

Gerelateerde artikelen

8 mei 2025

Bestuurder tilt fiscus maar krijgt mildere straf om vrijwilligerswerk 

6 mei 2025

Zo factureer je abonnementen razendsnel

10 april 2025

Ex-ambtenaar en twee medeplichtigen veroordeeld voor miljoenenfraude bij gemeente Den Haag

3 april 2025

Accountant krijgt nog geld van Van Noort Gassler & co

Reacties

  1. Ppp zegt

    29 april 2025 om 10:10

    Een RA van een Limburgs accountantskantoor is bestuurder, directeur en tevens accountant van een mkb bedrijf met 43 personeelsleden.

    De RA heeft een contract als accountant voor de werkzaamheden die zijn accountantskantoor sinds 2004 verricht voor deze onderneming. Volgens mij mag dat wettelijk 7 jaar zijn.

    De RA heeft volgens zijn cv Nijenrode heeft gedaan, maar Nijenrode kent deze RA niet. Ze registeren iedereen die deze unieke opleiding volgt, maar deze betreffende RA kennen ze niet.

    Deze RA declareerde op uurbasis, maar zonder een overeenkomst, opdracht of anders, als directeur voor jaren bij deze onderneming, sonds het overlijden van de oprichter.

    De accountantskamer heeft besloten dat hij aan belangenverstrengeling deed en dat hij ontslag moest nemen als directeur.

    Het accountantskantoor is diverse malen gevraagd er iets aan te doen, negeerde het feit dat zij geen uitzendbureau zijn voor hoger personeel. De volgende drie interimdirecteuren kwamen wel via dat speciaal uitzendbureau voor hoogopgeleiden, deze RA niet. Dit accountantskantoor is ook geen bureau dat mensen uitleent.

    Het is een accountantskantoor en de onderneming waar deze RA directeur was is geen accountantskantoor

    De RA declareert zowel zijn eigen juridische kosten, tuchtkosten, als ook de juridische kosten van de bestuurders van de stichting administratiekantoor. Echter, alleen degene met de erfstelling mag dat volgens het testament doen en dat is de erfgename.

    De RA heeft totaal geen enkele overeenkomst als bestuurder die op uurbasis van zijn beroep, niet functie, mag declareren bij de onderneming.

    Zijn beroep is accountant en zijn functie bij de onderneming is bestuurder van de stichting administratiekantoor.

    We spreken over tonnen, eerder richting 1 miljoen euro wat in bijna 8,5 jaar uit de onderneming is gehaald.

    Nu wordt de erfgename, erfgenaresse en tevens 100% certificaathoudster gedwongen haar werkbedrijven te verkopen, volledige kwijting én kwijtschelding van openstaande schulden en boetebeding, wil ze nog iets van haar onderneming die ze samen met haar echtgenoot heeft opgezet, terugkrijgen.

    Het bestuur heeft de onderneming in gevaar gebracht en nog wil het bestuur zowel zakelijk als privé ongeschonden uit deze door hun gecreëerde situatie geraken.

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

ViDA-pakket verandert Europees btw-stelsel ingrijpend

Partnercarrousel

E-facturatie nu beschikbaar voor alle klanten Exact Online
AI voor mkb-accountants: pas op voor middelmaat
AFAS Software maakt in 2025 overstap naar volledig elektrisch wagenpark  
Zo help je je klant sneller aan een lening
Een geautomatiseerde boekhouding? Dit merkt je klant daarvan!
Zo stel je eenvoudig en gestructureerd de jaarrekening op vanuit een administratie
AV-Top 50 | AI in de accountancy: een nieuwe samenwerking
De route naar een datagedreven kantoor
Hoe Solvinity onkostendeclaraties sneller verwerkt met Klippa
Waarom samenwerking in de accountancysector nu belangrijker is dan ooit
Ook met e-facturatie als norm blijft factuurverwerkingssoftware onmisbaar
Onverwachte Amerikaanse belastingverplichting voor Nederlandse ondernemer in Nederland
Ondersteun je klanten beter, sneller en met minder handmatig werk.
Zo geef je handig advies over aangiften van erf-en schenkbelasting 
Laat taal niet de groei van je kantoor tegenhouden.
Deadline gemist voor DAC7-rapportage? Dit kun je doen!
Consolideren met wederzijds belang
Duurzame klantrelaties in de accountancy
De online waarderingstool voor adviseurs
Waarom accountants liever anoniem werkgevers verkennen
Belangrijke aandachtspunten bij aan- en verkoopbegeleiding voor accountants en belastingsadviseurs
Tussen spreadsheet en cloud: onderzoek naar populaire software bij accountants (2024-2025)
Koppel met financiele software in 1 klik
Slim en succesvol financepersoneel werven? Deze acht tips helpen je op weg
Zo factureer je abonnementen razendsnel
Documentbeheer: accountants worstelen met versnippering, compliance en SharePoint
Waarom jouw accountantskantoor over moet op bellen met Microsoft Teams
Werk jij harder dan nodig is? Zo vang je de pieken op
“Moderne software is waardevol voor je onderneming”
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Vijf tips voor het efficiënt beheren van klantdossiers 
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Fusies en overnames in de accountancysector: wat betekent dit voor jou als accountant?
Gestructureerd informatie opvragen voor de jaarrekening met PBC-lijsten 
ICT & Kengetallen | Bouwstenen om de adviesrol op en uit te bouwen
Waarom ons Accountancy Dashboard hét verschil maakt voor ambitieuze kantoren
SharePoint of een Document Hub – wat werkt beter voor accountants?
ICT & Kengetallen | “Accountantskantoren kunnen veel sneller factureren”
Hyarchis en PKIsigning lanceren integratie voor digitale ondertekening
Wanneer heeft een werknemer recht op een doorbetaalde vrije dag?
Meer tijd voor medewerkers door digitalisering dankzij HR workflows
Hoe kan ik mijn klanten helpen met duurzaamheidsinvesteringen?
Sportlink en AFAS bundelen kracht en kennis om sportclubs financieel fit te maken
Hoe financier je werkkapitaal voor een onderneming?
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Bouw een sterk accountancyteam en stimuleer teamontwikkeling
Waarom klanten meer verwachten dan een jaarrekening
Loonontwikkelingen in 2024: zowel kansen als bedreigingen voor ondernemers
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
ICT & Kengetallen | Snel, betrouwbaar en veilig op de plek van bestemming
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Als de zzp’er toch een werknemer is: herkwalificatie
Wat er mis kan gaan bij een slechte aandeelhoudersovereenkomst: lessen uit recente rechtspraak
Waarom 25 maart 2024 een belangrijke datum is

Vacatures

Zelfstandig Assistent Accountant Samenstel
Steens & Partners Accountants en Adviseurs
Gevorderd Assistent Accountant Samenstelpraktijk
Kaap Hoorn
Assistent accountant mkb- Zelhem
aaff
Adviseur Agro
Schipper Accountants
Adviseur Vakspecialist Accountancy
Schipper Accountants
Assistent Accountant
Schipper Accountants
Accountant AA
Hendriksen Accountants en Adviseurs
Beginnend Assistent Accountant Audit & Assurance
PIA Group
Agro Accountant
Schipper Accountants
Adviseur Accountancy Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstelpraktijk
PIA Group
Gevorderd Assistent Accountant Auditpraktijk
PIA Group
Assistent accountant Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Junior Adviseur mkb
KRC van Elderen
Adviseur accountancy Agri & Food – Hoogeveen
aaff
Finance Consultant
a.s Works
Assistent accountant controlepraktijk
Scab
Financieel administratief medewerker
Scab
Gevorderd assistent Accountant – Controlepraktijk
PIA Group
Senior Assistent Accountant
Schipper Accountants
Controleleider
PIA Group
Relatiebeheerder  
Scab
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
zelfstandig assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Adviseur accountancy Agri & Food – Zwolle
aaff
Adviseur mkb / Accountant
KRC Van Elderen
Zelfstandig Assistent Accountant
Hendriksen
Assistent Accountant gevorderd AA Zwijndrecht
PIA
Accountant met partnerambitie
Schipper Accountants
Accountant mkb- Gorinchem
aaff
Accountant Agri & Food- Gorinchem
aaff
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • Salderingsrecht blijft vermoedelijk van kracht voor zonnepaneelbezitters, ook na 2027 48k weergaven

  • Nederland kiest als enige voor vermogensaanwasheffing 44.3k weergaven

  • ING: accountants lopen bovengemiddeld risico op vervanging door AI 7.2k weergaven

  • Fraude bij BumaStemra, accountant Forvis Mazars trekt goedkeurende verklaring in 5.6k weergaven

  • Letselschadeadvocaten hekelen ‘integer’ optreden RA 4.8k weergaven

Vraag en aanbod

Ter overname aangeboden: administratiekantoor in Overijssel met sectorspecialisatie
Ter overname aangeboden: Accountantskantoor in de kop van Noord-Holland
Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles
Administratiekantoor ter overname gezocht
Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor
Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Zeewolde gezocht
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor in medische sector
Ter overname/aansluiting gezocht: accountants-, belastingadvies- en administratiekantoor in de regio Kennemerland
Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in de regio Doetinchem
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Rotterdam gezocht
Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland
Ter overname gezocht: accountants- of administratiekantoor regio Rotterdam
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor regio Den Haag gezocht
Ter overname of fusie gezocht: accountants- of belastingadvieskantoor Noordoost-Brabant
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen