• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-Padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-Padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » Uiteindelijk belanghebbende Wwft: wat je moet weten over de UBO-verplichtingen

Uiteindelijk belanghebbende Wwft: wat je moet weten over de UBO-verplichtingen

Branded Content

Wie zit er écht aan de knoppen binnen een bedrijf? Wie is de uiteindelijk belanghebbende Wwft (UBO)? Niet altijd degene die op papier de leiding heeft, blijkt vaak.

18 juni 2025 door ComplianceWise

Ook betekent zeggenschap op papier niet per definitie zeggenschap in de praktijk. Vaak genoeg is er een stille vennoot, grootaandeelhouder of een externe partij die niet direct zichtbaar is in de officiële structuur van een organisatie, maar wel een beslissende functie heeft.

Daarom zijn ondernemingen bij de wet verplicht om bij (nieuwe) cliënten in kaart te brengen wie de uiteindelijk belanghebbende (UBO) van een organisatie is, als ze Wwft-proof willen opereren. Ook moeten ze dit registreren in het UBO-register van de Kamer van Koophandel. Als ze dit niet doen, riskeren ze fikse boetes en reputatieschade.  

Soms is het makkelijk te achterhalen wie de uiteindelijk belanghebbende is. Maar vaak genoeg hebben organisaties complexe juridische structuren ontworpen om UBO’s te verhullen en is het een enorme uitdaging om te achterhalen wie met de scepter zwaait. Dat er ook vaak verwarring is over UBO-definities, helpt daar niet mee. Zogenoemde ‘disclosure-moeheid’ evenmin, ondernemingen staan doorgaans niet te springen om bepaalde informatie openbaar te maken. Met dit blog willen we helderheid bieden in de wirwar van regels en verantwoordelijkheden rondom UBO’s en je helpen met weten waar je als onderneming aan toe bent. 

Meer informatie over UBO’s vind je in onze kennisbank.

Vaststellen wie de Uiteindelijk Belanghebbende Wwft (UBO) is

Dit moet gebeuren volgens de omschrijving van de uiteindelijk belanghebbende, beschreven in artikel 1 van de Wwft en in het Uitvoeringsbesluit Wwft 2018 (artikel 3). Daarin staat onder andere dat de UBO de persoon is die uiteindelijk eigenaar is van of feitelijke controle heeft – via aandelen, stemrechten of andere middelen – over een onderneming. Er zijn verschillende manieren om dit te identificeren. 

1. 25 procent aandelen of stemrecht

De persoon die meer dan 25 procent van de aandelen of stemrechten in een organisatie bezit, kan aangemerkt worden als uiteindelijk belanghebbende. Dit kan direct eigendom zijn, of indirect eigendom, via een – soms complexe – structuur met tussenpersonen en/of juridische constructies.  

Voorbeeld uiteindelijk belanghebbende Wwft

Als persoon A via een stichting (STAK) indirect de controle heeft over meer dan 25 procent van de aandelen, dan is persoon A de UBO, zelfs als hij of zij niet zelf als aandeelhouder wordt geregistreerd. 

2. Feitelijk zeggenschap

Behalve aandelen bezitten, kan de UBO ook feitelijke zeggenschap hebben over een organisatie, bijvoorbeeld als iemand de bevoegdheid heeft om belangrijke beslissingen binnen het bedrijf te nemen of te sturen. 

Voorbeeld

Als iemand via een contractuele afspraak zeggenschap heeft over het beleid van een organisatie, zónder aandelen te bezitten, kan deze ook als UBO worden aangemerkt. 

3. Meer dan 25 procent van de economische rechten

Vastgesteld kan ook worden dat iemand in de organisatie meer dan 25% van de economische rechten bezit, zoals het recht op winst of liquidatiesaldo. Die persoon kan ook als UBO worden aangemerkt. Dit kan het geval zijn bij bijvoorbeeld een certificaat van aandelen, waarbij de zeggenschap bij een andere partij ligt, maar de economische rechten bij de UBO. 

Voorbeeld

Bedrijf X heeft zijn aandelen ondergebracht bij een Stichting Administratiekantoor (STAK). De STAK houdt juridisch gezien alle aandelen (en dus de zeggenschap), maar geeft wél certificaten van die aandelen uit aan een investeerder, bijvoorbeeld mevrouw De Jong. Deze certificaten geven recht op 30 procent van de winstuitkeringen en het liquidatiesaldo. 

Hoewel mevrouw De Jong dus geen stemrecht heeft in de aandeelhoudersvergadering, ontvangt ze meer dan 25 procent van de economische opbrengsten van het bedrijf. Daarom kan zij worden aangemerkt als UBO. 

4. Juridische constructies

Als eigendom of zeggenschap wordt beheerd via juridische structuren, zoals een trust of fonds voor gemene rekening, kan de uiteindelijke belanghebbende nog steeds een persoon zijn die geen formeel eigenaar is maar wel de werkelijke controle heeft. Bijvoorbeeld als een trust wordt opgericht, en de trustee (de beheerder van de trust) formeel eigenaar is van bepaalde activa, zoals aandelen in een bedrijf. In zo’n geval heeft de trustee de formele zeggenschap, maar de UBO is degene die uiteindelijk profiteert van de activa – de begunstigde van de trust: de persoon die profiteert van de aandelen die in de trust zitten, de partij die recht heeft op de inkomsten, winsten, eigendommen of andere eigendommen in het bezit van de trust.  

Voorbeeld

De familie Van Dijk richt een trust op op de Kaaimaneilanden. De trustee is een professioneel trustkantoor dat de aandelen beheert van een Nederlands vastgoedbedrijf. Op papier is het trustkantoor de formele eigenaar van de aandelen. De begunstigde van de trust is echter meneer Van Dijk zelf. Hij ontvangt alle inkomsten die voortkomen uit het vastgoedbezit, zoals huurinkomsten en verkoopopbrengsten. Hoewel meneer Van Dijk nergens als formeel eigenaar staat geregistreerd, is hij in de praktijk degene die profiteert van de activa en wordt daarom aangemerkt als de uiteindelijk belanghebbende Wwft. 

Wat te doen met pseudo-UBO’s

Vaak genoeg is het echter ingewikkelder om de UBO te identificeren, bijvoorbeeld als bedrijven hun aandelen hebben gespreid of complexe eigendomsstructuren hebben. Dan is verder onderzoek vereist.  

Zo kan het voorkomen dat er zogenaamde pseudo-UBO’s worden aangetroffen bij een controle: personen die op papier als UBO worden geregistreerd, maar geen daadwerkelijke (economische) controle uitoefenen over het bedrijf. Soms wordt een pseudo-UBO opgevoerd om te voldoen aan de wet. Het is als dienstverlener belangrijk dat je die identificeert bij een controle, zodat het UBO-register zo waarheidsgetrouw mogelijk is.  

Het UBO-register

Als je hebt vastgesteld wie de UBO is, moet je dat registreren in het UBO-register, een register dat opereert op basis van Europese anti-witwasrichtlijnen, transparantie wil bevorderen en misbruik tegen wil gaan.  

Hierin zet je de naam, geboortedatum, nationaliteit, woonland en de aard en omvang van het belang in de organisatie van de UBO. Ook burgerservicenummer (BSN), een kopie van een identiteitsbewijs en het woonadres van de uiteindelijk belanghebbende Wwft worden geregistreerd.  

Een deel van de informatie van de UBO – de naam, nationaliteit en een aanduiding van het belang – is voor iedereen openbaar en opvraagbaar via het register. Gevoeligere gegevens zijn alleen toegankelijk voor bevoegde autoriteiten, zoals de Belastingdienst, FIOD, Openbaar Ministerie en toezichthouders.

Voorbeeld van een UBO KvK-uittreksel met geanonimiseerde gegevens

Iedere organisatie of dienstverlener die onder de Wwft valt, is verplicht om de UBO vast te stellen, de identiteit van de UBO te verifiëren met officiële documenten, dit te registeren, bij te houden én wordt geacht onregelmatigheden of ongebruikelijke transacties te melden bij FIU-Nederland. 

Wie niet voldoet aan de UBO-verplichtingen , riskeert sancties. Het kan uitmonden in bijvoorbeeld problemen bij het openen van een bankrekening, vertraging of weigering van dienstverlening door Wwft-instellingen en reputatieschade veroorzaken.  

Samengevat: het vaststellen en vastleggen van de uiteindelijk belanghebbende is geen papieren formaliteit, maar essentieel om transparantie, risicobeheersing en vertrouwen te waarborgen. Door te weten wie de touwtjes in handen heeft binnen de organisatie die je bedient en dit te registreren, voldoe je niet alleen aan de wet, maar bouw je ook aan een stevig fundament voor integer zakendoen. 


Wil je het ook minder tijd en energie kwijt zijn aan Wwft-compliant opereren? Plan dan vrijblijvend een afspraak in.

Categorie: Branded Content Tags: Wwft

Tags: Wwft

Gerelateerde artikelen

25 juni 2025

Wwft-overtreding accountantskantoor terecht bestraft door BFT, boete wel verlaagd

23 juni 2025

Digitale identiteitsoplossingen als reddingsboei voor poortwachtersrol accountants

30 mei 2025

BFT: Wwft-naleving blijft aandachtspunt bij overname accountants

14 mei 2025

Minister: anti-witwasaanpak doorgeslagen, inzet op lastenverlichting en risicogebaseerde benadering

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

Hoe welkom is een private equity-partij bij jouw kantoor?

Partnercarrousel

“Zó geven we AI een eerlijke kans”
“We zetten vol in op ‘autonoom’ boekhouden”
AFAS Software maakt in 2025 overstap naar volledig elektrisch wagenpark  
Hebben jouw klanten over vijf jaar nog een boekhouder nodig?
Een hoge automatisering begint met een goede samenwerking
Wat betekent e-facturatie voor accountants- en administratiekantoren? 
De accountant ontzorgen: samenwerken aan het totale administratieproces
Proactief optimaliseren komt voor adviseren
Adviessoftware als geheime wapen bij AXP
De drie beste declaratieapps voor je zakelijke uitgaven in 2025
Uiteindelijk belanghebbende Wwft: wat je moet weten over de UBO-verplichtingen
Koppel Zenvoices nu met Microsoft Dynamics 365 Business Central
Toenemende stress bij Amerikaanse Nederlanders – en de accountant als rustpunt
“Het primaire werk van een accountant verandert onomkeerbaar”
Zo geef je goed advies over aangiften van erf-en schenkbelasting
Zo zorg je voor een goede integratie van remoteteams
De evolutie van KYC/KYB: wat accountants in 2025 moeten weten
Sleutelrol accountant bij meldingsplicht transacties 
Hoe kies je de beste urenregistratie-software voor jouw accountantskantoor?
Accountants en bedrijfswaardering: je bent een onmisbare schakel
XLReporting breidt uit naar grootzakelijke markt
Hoeveel overuren zijn eigenlijk normaal in de accountancy?
Debt advisory: De sleutel tot succesvolle groeistrategieën 
“Onderzoek: elke maand €500 extra declarabiliteit per medewerker”
Boekhoudlandschap sterk gefragmenteerd, softwarekampioen ontbreekt (nog) in Europa
Procesoptimalisatie voor schaalbare groei
Fraude met vervalste handtekening, grote gevolgen
Zeven handige tips voor accountants in Microsoft Teams 
Hoe speel je in op de kritische klant van 2025?
Visionplanner breidt software uit met AI, betere consolidatie en zorgfunctionaliteit
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Vijf veelgemaakte fouten bij het uitvragen van klantdata (en hoe je ze voorkomt)
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Fusies en overnames in de accountancysector: wat betekent dit voor jou als accountant?
Zo maakt Joanknecht gebruik van SharePoint als DMS
“Handmatig bonnetjes invoeren voelt straks net zo achterhaald als faxen”
Bjorn Lunden lanceert Lundify 
Documentbeheer: het verwaarloosde fundament van accountancykantoren
Technologie combinerenmet businesskennis
We helpen kantoren met AI hun nieuwe rol te pakken
Van loonstrook naar HR-partner: kengetallen die er wél toe doen
Meer tijd voor medewerkers door digitalisering dankzij HR workflows
Klanten soepel bedienen met AFAS SB
Hoe financier je werkkapitaal voor een onderneming?
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Bouw een sterk accountancyteam en stimuleer teamontwikkeling
Proactief advies begint met actuele data
Loonontwikkelingen in 2024: zowel kansen als bedreigingen voor ondernemers
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
We werken aan een grote efficiencyslag voor de accountant
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Deelnemingen in de jaarrekening op fiscale waarderingsgrondslagen
Inhuur van VOF (vennoten) te beschouwen als zzp’ers of werknemers?
Waarom kennis van arbeidsrecht belangrijk is voor adviseurs

Vacatures

Accountant mkb- Gorinchem
aaff
Gevorderd Assistent Accountant Samenstelpraktijk
Kaap Hoorn
Gevorderd Assistent Accountant Auditpraktijk
PIA Group
Adviseur Accountancy Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Junior Adviseur mkb
KRC van Elderen
Beginnend assistent accountant – Elst
BonsenReuling
Financieel administratief medewerker
Scab
Assistent accountant mkb- Zelhem
aaff
Finance Consultant
a.s Works
Beginnend assistent accountant Audit (met 1 jaar ervaring)
BonsenReuling
Assistent Accountant
Schipper Accountants
Adviseur Agro
Schipper Accountants
zelfstandig assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Beginnend assistent accountant – Lichtenvoorde
BonsenReuling
Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
Teamleider Accountancy  – Dronten
aaff
Adviseur accountancy Agri & Food – Zwolle
aaff
Gevorderd assistent accountant Audit
BonsenReuling
Relatiebeheerder  
Scab
Accountant AA
Hendriksen Accountants en Adviseurs
Assistent accountant controlepraktijk
Scab
Vacature Relatiebeheerder Barchem
Westerveld en Vossers
Controleleider
PIA Group
Controleleider / Accountant Auditpraktijk
PIA Group
Assistent accountant Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstel
Steens & Partners Accountants en Adviseurs
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstelpraktijk
PIA Group
Assistent Accountant gevorderd AA Zwijndrecht
PIA
Gevorderd assistent Accountant – Controlepraktijk
PIA Group
Senior Assistent Audit
Confirm Audit & Assurance
Beginnend assistent accountant Audit
BonsenReuling
Senior Assistent Accountant
Schipper Accountants
Adviseur accountancy Agri & Food – Hoogeveen
aaff
Zelfstandig Assistent Accountant
Hendriksen
Teamleider Accountancy – Culemborg
aaff
Teamleider Accountancy – Arnhem
aaff
Agro Accountant
Schipper Accountants
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
Accountant met partnerambitie
Schipper Accountants
Accountant RA
PIA Group
Beginnend Assistent Accountant Audit & Assurance
PIA Group
Vacature Assistent accountant Barchem
Westerveld en Vossers
Adviseur mkb / Accountant
KRC Van Elderen
Adviseur Vakspecialist Accountancy
Schipper Accountants
Accountant Agri & Food- Gorinchem
aaff
Finance & Business Development Analyst
PIA Group
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • Oud-FIOD’er Douma (105), pensioen na 39 jaar en 4 maanden, liep bonus mis 53.3k weergaven

  • Waarom goede medewerkers vertrekken (en het bijna nooit aan het salaris ligt) 36.5k weergaven

  • Wet tegenbewijsregeling box 3 aangenomen door Eerste Kamer 10.5k weergaven

  • Fiscus gaat brieven sturen over box 3-herstel 9.7k weergaven

  • LinkedIn-felicitaties schending van relatiebeding door ex-werknemer 8.3k weergaven

Vraag en aanbod

Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente
Ter overname aangeboden: Accountantskantoor in de kop van Noord-Holland
Administratiekantoor ter overname gezocht
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor in medische sector
Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht
Ter overname of fusie gezocht: accountants- of belastingadvieskantoor Noordoost-Brabant
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Zeewolde gezocht
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in Overijssel met sectorspecialisatie
Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor regio Den Haag gezocht
Ter overname/aansluiting gezocht: accountants-, belastingadvies- en administratiekantoor in de regio Kennemerland
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Rotterdam gezocht
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in de regio Doetinchem
Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor
Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven
Ter overname gezocht: accountants- of administratiekantoor regio Rotterdam
Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen