Online Marketing is bij het merendeel van de accountantskantoren onderdeel van de marketinginspanningen. Op het gebied van zoekmachine-optimalisatie (SEO) en content marketing liggen er kansen voor kantoren.
Dat blijkt uit onderzoek van de Novak in samenwerking met Break Out Marketing naar het online marketinggebruik van accountantskantoren in Nederland.
Ruim 4 op de 5 accountantskantoren maakt gebruik van online marketing. De meeste kantoren doen dit om een imago te creëren. Ook het overbrengen van expertise en bereik creëren zijn belangrijke doelen. Het meest bekende online marketing instrument bij accountantskantoren is e-mailmarketing (88%), met een klein verschil ten opzichte van Social Media Marketing (86%). Zoekmachine-optimalisatie (SEO, 79%) en zoekmachine adverteren (SEA, 64%) volgen op gepaste afstand.
SEO en Content Marketing
Op het gebied van SEO en content marketing liggen er kansen voor accountantskantoren. Uit het onderzoek blijkt dat 38% van de accountancy niet aan SEO denkt tijdens het schrijven van nieuwe content. Door bij het schrijven van content rekening te houden met SEO, wordt content beter geïndexeerd waardoor geïnteresseerden eerder bij content uitkomen.
Ondanks de bekendheid met Social Media Marketing (86%) wordt het nog niet zo breed ingezet door accountants. Uit het onderzoek blijkt dat een derde van de kantoren de kansen van Social Media nog onbenut laat. Verreweg het populairste kanaal onder de kantoren is LinkedIn, waar 97% op actief is. Op gepaste afstand gevolgd door Twitter met 71% en Facebook met 57%. Kantoren die Social Media inzetten, doen dit vooral om hun klanten te informeren. Andere belangrijke doelen zijn het werven van nieuwe klanten en het verbeteren van het imago.
Ruim zestig procent van de accountantskantoren die Social Media inzetten, hebben geen duidelijke Social Media Strategie. Hier kunnen accountants nog kansen benutten om doelgerichter te werken, aldus de onderzoekers.
Social Advertising
Social Advertising is een online marketing oplossing die op dit moment nog weinig gebruikt wordt door accountantskantoren. Driekwart (75%) van de accountants geeft aan dat zij geen Social Advertising inzetten. Slechts een kwart maakt dus gebruik van de mogelijkheden om de content die ze delen gericht bij een doelgroep onder de aandacht te brengen. Opvallend, vinden de onderzoekers, aangezien 71% aangeeft met Social Media nieuwe klanten te willen bereiken.
Accountantskantoren onderkennen het belang van Social Media wel steeds meer. Ruim 60 procent van de kantoren verwacht namelijk in de toekomst meer met Social Media te gaan doen. Ook van de accountants die op dit moment nog niets met Social Media doen, verwacht 67 % dit in de toekomst op te pakken.
Geef een reactie