• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV1 2023: Lifestyle en carrière
    • AV3 2022: ICT en Kengetallen
    • AV2 2022 : Bedrijfsoverdracht
    • AV1 2022: Lifestyle en carrière
    • Checkpoints
    • Corona
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • AV Top 50
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV1 2023: Lifestyle en carrière
    • AV3 2022: ICT en Kengetallen
    • AV2 2022 : Bedrijfsoverdracht
    • AV1 2022: Lifestyle en carrière
    • Checkpoints
    • Corona
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • AV Top 50
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
Home » Robert van Geenhuizen: Online nieuwe klanten aantrekken werkt niet voor een accountantskantoor!

Robert van Geenhuizen: Online nieuwe klanten aantrekken werkt niet voor een accountantskantoor!

Accountancy, Blog

1 mei 2015 door Accountancy Vanmorgen

Accountancy Vanmorgen

Mogelijk een opmerkelijke kop, zeker als je mijn vorige artikel op Accountancy Vanmorgen hebt gelezen. Hierin leg ik uitgebreid, stap voor stap uit hoe je als accountantskantoor van je website een groeimotor kunt maken. Veel goede reacties kreeg ik erop. Maar stop. Ik realiseer me, ook aan de hand van kantoren waar ik van deze week op bezoek was, dat ik misschien een stap te ver ben gegaan.

Dit artikel is voor kantoren die niet geloven in online marketing, niet geloven in klanten werven via hun website. De sceptici. Maar dit is ook een artikel voor de mensen die wel geloven in de noodzaak om te bepalen waar ze staan, als reflectie. Hoe goed doen we het en wat is ons potentieel? Wat is er echt mogelijk?

 

Veel voorkomende foute aannames

Het is niet zo dat accountantskantoren niets doen aan hun website. Mogelijk heeft jullie kantoor de laatste tijd wel haar website vernieuwd. Dat was misschien wel een behoorlijke investering. Laat staan wat de pogingen om meer verkeer naar je website te genereren hebben gekost. SEO, adwords inkopen, mogelijk heb je het wel eens gedaan. En het resultaat? Tja, niet echt enthousiasmerend. Laat staan dat je echte, winstbijdragende klanten hebt verworven. Een veel gehoord verhaal van kantoren. Ik ken zelfs top 10 kantoren die niet meer dan 20 nieuwe klanten per jaar aan hun website overhouden. Mijn ongeloof is dan ook groot. Want ik ken ook cases waar ik compleet andere cijfers zie. Waar de website de belangrijkste bron van nieuwe klanten is. In mijn enthousiasme om kantoren te overtuigen methoden te gebruiken uit deregelijke succesvolle cases, krijg ik vaak een sceptische houding terug. Zo’n houding komt vaak voort uit slechte ervaringen en veel te hoge – en in mijn opinie – verkeerde investeringen in de website en in(online) marketing. Scepsis komt mogelijk ook voort uit de gedachte dat acquisitie van nieuwe klanten een taak is van de vennoot en dat dit prima kan via netwerken. Of vanuit de gedachte dat het wel bij andere bedrijven werk maar niet in een accountantskantoor, of in jullie kantoor.

Een spiegel: presteren jullie goed of heb je nog veel potentieel?

Ok. Sceptisch zijn mag. Maar ik wil je toch vragen om, voordat je mogelijk een geweldige kans mist en een prachtig potentieel daarmee bewust niet wil zien, goed in de spiegel te kijken. Dat vraagt om een referentiekader over hoe een goede website van een B2B bedrijf, een accountantskantoor, minimaal zou moeten presteren. Wat zijn acceptabele KPI’s. Hoe groot is het gat tussen de vooraf vastgestelde KPI’s en de werkelijkheid? Neem hierbij in acht:

  • Denk niet dat je als accountantskantoor bijzonder bent. Denk niet dat algemene cijfers slecht vergelijkbaar zijn met jullie organisatie. Sterker nog, juist de wijze van marketing die is toegepast bij deze cases om deze resultaten te behalen, is uitermate geschikt voor kennisintensieve bedrijven als accountantskantoren.
  • De cijfers komen van praktijkcases uit de B2B sector.
  • De cases zijn gebaseerd op een aanpak die ik heb uitgelegd in mijn vorig artikel.

Wat doet ertoe bij een website als groeimotor?

Welke cijfers zijn een duiding van succes en moet je meten. Als je ze niet meet, ga ze meten. Als je ze meet, maar niet weet, zoek ze dan op:

  • Aantal websitebezoekers.
  • Conversieratio bezoekers naar leads. Hoeveel van de bezoekers laten hun gegevens achter? Een formulier voor meer informatie? Een download van een whitepaper? Het invullen van een scan? Etc.
  • Conversieratio van leads naar afspraken. Als mensen hun gegevens hebben achtergelaten, hoeveel van deze mensen kun je dan verleiden tot een afspraak?
  • Conversieratio van afspraken naar deals. Hoeveel van deze afspraken leid uiteindelijk tot een deal, een nieuwe klant?

Al deze factoren zijn zeer goed beïnvloedbaar. Wil je meer websitebezoekers? Zorg dan voor slimme partnerships, koop Adwords in, doe aan LinkedIn Ads, enz. Wil je meer bezoekers verleiden hun gegevens achter te laten en meer afspraken hieruit te krijgen? Zorg dan voor relevante content die aanspreekt en  die zij willen hebben omdat het ze verder helpt. Wil je meer afspraken laten resulteren in deals? Zorg dan voor een goede saleskit. In mijn vorige artikel ging ik hier al uitgebreid op in.

52 nieuwe klanten uit je website per jaar als ondergrens

Om te beginnen wil ik een minimaal scenario schetsen. Een ondergrens wat elke website minimaal moet opleveren van elke accountantskantoor vanaf 3 FTE. Voldoet jou website niet aan deze ondergrens? Dan heb je niets aan scepsis, dan moet je aan de slag, er valt veel te winnen.

  • Minimaal aantal website bezoekers per jaar: 16979 (46 bezoekers per dag).
  • Minimale conversieratio van bezoekers naar leads per jaar: 5% (848 leads / 2,33 per dag).
  • Minimale conversieratio van leads naar afspraken per jaar: 17,5% (148 afspraken).
  • Minimale conversieratio van afspraken naar deals per jaar: 35% (52 nieuwe klanten).

 

De bovengrens

Wanneer presteer je top? Dit zijn cijfers van topcases. Uiteraard kan het altijd beter, maar dit is haalbaar als de ‘groeimotor’ helemaal optimaal is ingericht. Dit kost tijd en is haalbaar, maar investering en discipline is nodig.

  • Aantal websitebezoekers per jaar: 16666 (45,66 bezoekers per dag).
  • Conversieratio van bezoekers naar leads per jaar: 20% (3333 leads / 9,13 per dag).
  • Minimale conversieratio van leads naar afspraken per jaar: 25% (833 afspraken).
  • * Minimale conversieratio van afspraken naar deals per jaar: 60% (500 nieuwe klanten).

 

Inzicht

De oplettende lezer ziet gelijk dat de uitgangspunten van het aantal websitebezoekers vrijwel gelijk zijn. Het geheim van een goede werkende website, die als groeimotor werkt voor je accountantskantoor, zit dus ook niet in het aantal bezoekers. Het zit in het vermogen om de bezoekers te verleiden met je in contact te treden, hier afspraken uit te halen en hier nieuwe klanten van te maken. Als dit goed werkt, hoef je enkel het aantal websitebezoekers aan te jagen. Dit is de factor die het makkelijkst te beïnvloeden is. Dubbel zoveel bezoekers, leid tot ongeveer dubbel zoveel resultaten onder de streep. Juist omdat het aantal bezoekers beïnvloeden gemakkelijk is, is dit waar kantoren vaak op focussen. Dit is echter niet de kern van het succes. De les voor de ambitieuze kantoren is helder. Hoe presteert je website nu? Kan dit beter? De les voor de sceptici lijkt me ook helder. Je kunt de cases negeren, of je kunt klein beginnen en iets uitproberen. Je hoeft niet alles overhoop te halen. Je kunt risico’s vrijwel volledig minimaliseren en toch successen boeken. In latere artikelen hier meer over.

Hulp nodig?

Het ongeloof omzetten in potentieel. Het blijkt niet altijd makkelijk als partner/vennoot van een accountantskantoor. Daarom schrijf ik niet alleen deze serie, maar maak ik het ook makkelijker om wanneer dan ook gewoon eens een vraag te stellen. Bij twijfel, bij nieuwsgierigheid of gewoon omdat je reflectie nodig hebt. De vraag stellen na aanleiding van dit artikel kan gewoon via Whatsapp. Voor meer informatie zie de Accountancy Whatsapp Marketing Coach: http://accountancymarketingcoach.nl/

 

Over Robert van Geenhuizen

 

Robert is business developer en marketeer met veel kennis van accountancy. Deze heeft hij onder andere opgedaan als marketeer bij Twinfield International en als bestuursvoorzitter bij de Tuacc stichting (beweging voor verandering in de  accountancy). Hij begeleidt veel accountantskantoren met het ontwikkelen van bestaande en nieuwe business, met strategievraagstukken. Ook helpt hij deze strategie te laten werken in de dagelijkse praktijk.

 

Categorie: Accountancy, Blog Tags: kantoormanagement, marketing

Tags: kantoormanagement, marketing

Gerelateerde artikelen

22 juli 2021

The Others ontwikkelt communicatiestrategie Baker Tilly

2 juni 2021

5 gouden marketingtips voor accountants die te druk zijn

27 mei 2021

‘Snelgroeiende accountants besteden drie keer meer aan marketing’

19 maart 2020

KIBO Accountants: ‘Durf te investeren in marketing en sales’

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Hoofdsponsor

Vaststellingsovereenkomst (vso) – afspraak is afspraak, of toch niet?

Partnercarrousel

Data is de sleutel voor minder werkdruk bij accountantskantoren
Het belang van een passende bedrijfscultuur
Zo regel je efficiënt een statutenwijziging
Exact logo
Hoe je als klein kantoor je positie kunt versterken

GAC is leverancier van Microsoft Dynamics 365 …  

Hoeveel is kennis waard?
Visma Pinkweb logo
Verhoog werkgeluk door efficiënter werken
Zo werkt digitalisering ook voor jouw kantoor
Vakantie tijdens verlof en verzuim, hoe zit dat precies?
AV-Top 50 | Boekhoudsoftware met een ziel
Silverfin en PKIsigning ontwikkelen software-integratie voor accountants
Yuki logo 042021
Duurzaamheidsmonitor van Visma-bedrijven Yuki en SmartTrackers maakt verplichte rapportage toegankelijk voor mkb
Fiscount en Markus Verbeek Praehep gaan opleidingsaanbod combineren
KANS-klachten door beeldschermwerk voorkomen
Maximaal profiteren van Microsoft 365? Zo doe je dat in 6 stappen met Power BI
Hoe verloopt een cyberaanval bij (mkb)-bedrijven?
Wat te doen bij een datalek? Onderneem deze stappen!
Hoe je als accountant je klant helpt met het delen van bestanden
Hoe je als accountant het verschil maakt met lease-oplossingen
Accountmanager op non-actief gesteld wegens ongewenste appjes
RSM: “CSRD is geen one size fits all”
De toegevoegde waarde van de accountant als copiloot
Vier tips voor een beheersbare planning voor accountants
Coronabetalingsregeling houdt op: wat kan je als accountant voor je klant doen?
Hoe bereid je je als accountant voor op een toezichthouder van de WWFT?

CONTENT MARKETING VOOR DE FINANCIËLE SECTOR Maak je …  

Uitbreiding NT Middelgroot faciliteert aanleveren van één dataset aan KvK en bank voor middelgrote ondernemingen
Het einde van papierwerk: hoe automatische factuurverwerking het verschil maakt
Koen Scheepers adviseur bij Credion
Vaststellingsovereenkomst (vso) – afspraak is afspraak, of toch niet?
Caseware nieuw aug 2022
Reanda als eerste in Nederland aan de slag met AUDIT+ van Caseware
Vijf tips om meer medewerkers in SharePoint te laten werken
Veilig mailen als accountant? Zo doe je dat
Zeven feitjes over vakantiegeld

Meest gelezen

  • ‘Rekeningrijden kost werkenden honderden euro’s extra per maand’
  • BDO wil weten waarom ambulances 30.000 euro duurder zijn
  • INTERVIEW | Fusie HLB Witlox Van den Boomen en Koenen en Co: ‘Met meerdere PE-partijen gesproken, Avedon ondersteunt ons om te versnellen’
  • Tuchtzaak tegen algemeen directeur ADR na rapport over accountantswerk bij NOW

Checkpoints van Fiscount en AV

Abonneer nieuwsbrief AV

Vacatures

Meewerkstage Accountancy
Flynth
Beginnend assistent-accountant MKB
Moore MTH
Vennotabel AA/RA manager te Aalsmeer
Klop & Partners
Belastingadviseur
Flynth
Senior accountant relatiebeheerder mkb in Bergen op Zoom
Moore DRV
Assistent Accountant Agro
Flynth
Senior Assistent Accountant Audit
HLB Witlox Van den Boomen
Manager audit
Moore MTH
Belastingadviseur Agro
Flynth
(Junior) Accountant
Lansigt
Accountant Agro
Flynth
Controleleider
Lansigt
Externe Accountant
Coney Minds
Senior assistant audit in Zeeland
Moore DRV
Assistent accountant duaal
Flynth
Senior Supervisor Assurance | Amersfoort, Arnhem, Ede, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Gevorderd Assistent Accountant (Assurance)
KRAMERKUIPER accountants|adviseurs
Accountant RA (Nijmegen)
Konings & Meeuwissen
Assistent Audit
Lansigt
Ondernemende Belastingadviseur (32-40 uur)
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Zelfstandig Assistent Accountant | Amersfoort, Ede, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Relatiebeheerder MKB
Moore MTH
Assistent Accountant Samenstel
Lansigt
Supervisor Assurance | Amersfoort, Hoofddorp, Ede, Arnhem en Utrecht
CROP
Supervisor audit in Brabant
Moore DRV
Opdrachtmanager Accountancy & Advies
Witlox van den Boomen
Manager Accountancy en Advies
HLB Witlox Van den Boomen
Relatiebeheerder Accountancy & Advies | Amersfoort en Ede
CROP
Financieel administratief medewerker
Fiscount
Data-Scientist (medior)
Coney Minds
Zelfstandig assistent accountant MKB
Moore MTH
Assistent Accountant (24 – 40 uur)
Flynth
Relatiebeheerder / Accountant MKB
Moore MTH
Gevorderd assistent-accountant MKB
Moore MTH
Adviseur Corporate Finance (32-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
(zelfstandig) Assistent-accountant
van de Kamp & van Gelder
Assistent Accountant (24 – 40 uur)
Flynth
Senior Manager Accountancy & Advies | Ede
CROP
Beginnend Belastingadviseur (32-40 uur) – Beverwijk of Haarlem
De Hooge Waerder
Gevorderd assistent accountant • Dordrecht
WEA Deltaland
Medewerker Facturatie
Flynth
Zelfstandig Assistent Accountant voor samenstelpraktijk (32-40 uur)
KRAMERKUIPER accountants|adviseurs
Director accountancy & advies
Baker Tilly
Vennotabel Directeur audit RA
Klop
Relatiebeheerder – Accountant
Moore MTH
Ervaren assistent-accountants samenstelpraktijk (dit betreft meerdere vacatures)
WEA Gouda
Voorzitter en een lid Raad van Commissarissen Countus Groep B.V.
Countus Groep B.V.
Officemanager
van Helder
Assistent-Accountant
Yours Accountancy
Allround vennotabel accountant RA – Den Haag
Klop & Partners B.V.
Boekhouder
Gelders Genootschap
Beginnend assistent-accountant MKB duaal
Moore MTH
Relatiebeheerder – 32-40 uur p.w | Brielle
WEA Deltaland
Medewerker Belastingadvies
Flynth
Accountant AA of RA voor samenstelpraktijk (32-40 uur)
KRAMERKUIPER accountants|adviseurs
Assistent-Accountant controlepraktijk (beginnend)
KRC Van Elderen
Relatiebeheerder / Accountant MKB
Moore MTH
Senior financial auditor
Gemeente Haarlem
Manager Assurance | Amersfoort, Arnhem, Ede, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Medewerker Aangiftepraktijk
Yours Accountancy
Adviseur internationaal
Flynth
Beginnend assistent-accountant MKB
Moore MTH
(senior) Medewerker aangiftepraktijk
Scab
Supervisor audit in Oud-Beijerland
Moore DRV
Fiscalist (24-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Cost Accountant
Top Onions
(Senior) Manager Accountancy & Advies
HLB Witlox Van den Boomen
Intern Controller/ Auditor
Gemeente Heerde
Ervaren Assistent-Accountant (32 – 40 uur)
Jongejan & Partners
Floormanager / Assistent – Accountant
Jongejan & Partners
Assistent Accountancy en Advies
HLB Witlox
Senior Manager Samenstelpraktijk
RSM
Relatie beheerder MKB
Moore MTH
Assistent-Accountant (gevorderd) – Wezep
KRC Van Elderen
Financieel administratief medewerker
Scab
Senior manager Accountancy general practice samenstelpraktijk te Arnhem
Klop
Gevorderd assistent-accountant / beginnend controleleider
KRC Van Elderen
Gevorderd Assistent Accountant Gouda
Lansigt
Assistent-Accountant (gevorderd) / aankomend adviseur mkb – Zwolle
KRC Van Elderen
Gevorderd Assistent Accountant | Hoofddorp, Amersfoort, Arnhem, Ede en Utrecht
CROP
IT Auditor
Lansigt
Vacature gevorderd assistent accountant
WEA Deltaland
ASSISTENT-ACCOUNTANT (24 – 40 uur)
Jongejan & Partners
Gevorderd Assistent Accountant
Moore MTH
Relatiebeheerder / Accountant MKB
Moore MTH
Assistent Accountant
Marshoek
Assistent-Accountant (zelfstandig)
KRC Van Elderen
Controleleider
Moore MTH
Controleleider
Moore MTH
Senior external auditor/aankomend vennoot
Klop
Belastingadviseur BTW – Venlo
Flynth
Manager audit
Moore MTH
Vennotabel RA external auditor te Amsterdam
Klop & Partners
Senior Assistent Accountant Audit
Flynth
Controleleider Supermarkten
Lansigt
Werkstudent accountancy MKB
Moore MTH
Docent Accountancy (1,0 fte)
Hogeschool van Amsterdam
Werkperiode Junior assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Aankomend Accountant-Administratieconsulent
Yours Accountancy
Assistent Accountant Audit
HLB Witlox Van den Boomen

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen