• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-Padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-Padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » Resultaten tweede AV-enquête: Accountants kunnen meer met ICT, maar doen dat nog lang niet allemaal

Resultaten tweede AV-enquête: Accountants kunnen meer met ICT, maar doen dat nog lang niet allemaal

Accountancy, Artikelen, Nieuws

14 mei 2020 door Accountancy Vanmorgen

Accountancy Vanmorgen

Nog lang niet ieder kantoor heeft echt grip op de gegevens van zijn klanten, zo blijkt uit de tweede AV-enquête van begin dit jaar. Er is nog steeds een flinke groep die dashboards voor managementinformatie ten behoeve van de ondernemer niet aanbieden. Kortom: accountancy is een branche met kantoren die vooroplopen, maar er zijn ook kantoren die toch nog steeds de kat uit de boom kijken.

Op ICT-gebied is er voor accountants- en administratiekantoren heel veel mogelijk. Maar gebruiken kantoren dat nu ook echt? Begin dit jaar hielden we onze tweede AV-enquête. En zoals altijd begin je een verhaal vol optimisme. Wat zijn de verwachtingen van jouw kantoor voor 2020? Immers, alle conjunctuurindicatoren wezen begin dit jaar de goede kant op. De werkloosheid was met minder dan 3% historisch laag. Begrotingstekorten kwamen niet voor. Kortom, de financiële uitgangspositie voor Nederland zag er goed uit.

Dat bleek ook uit de AV-enquêtes. In 2019 verwachtte 64,7% van de vorig jaar ondervraagde kantoren een gezonde groei voor hun kantoor en begin dit jaar lag dit percentage met 67% van de ondervraagde kantoren nog een stukje hoger. Meer dan 360 lezers beantwoordden onze vragen. 38% was verbonden aan een administratiekantoor, 57% aan een accountantskantoor en een kleine groep van 5% onder de noemer (fiscaal) advies. Administratiekantoren in ons onderzoek zijn gemiddeld kleiner dan accountantskantoren. 72,8% van de administratiekantoren kent een bezetting van 1 tot 5 fte. Bij accountantskantoren was dat 24,3%.

Administratiekantoren zijn gemiddeld kleiner dan accountantskantoren

Hoe gaan accountants om met ICT?

We vroegen deelnemers onder andere naar hun verwachtingen ten aanzien van ICT-bestedingen, de tijdsbesteding aan samenstelwerkzaamheden alsook naar de wens c.q. de bereidheid te veranderen van softwareleverancier. Daarnaast wilden we weten in hoeverre kantoren gebruikmaken van praktische toepassingen als managementdashboards en kengetallen op maat van de ondernemer, portalsoftware, crm-systemen, workflow c.q. practicemanagementsoftware en het digitaal ondertekenen van stukken door cliënten. Ook vroegen we naar het gebruik van geautomatiseerde factuurherkenning, bankkoppelingen en hoeveel procent van de klanten hun administratie online voert.

Samenstellen kost minder tijd dan vijf jaar geleden

De tijdwinst die kantoren aangeven wat betreft het samenstellen van jaarrekeningen nu en vijf jaar geleden – zie figuur 1 – is fors. Een ruime meerderheid geeft aan hier flink wat tijdwinst te hebben geboekt. Maar toch is hier ook een – kleine – groep achterblijvers.

Dezelfde vraag – zie figuur 2 -hebben we ook gesteld over de tijd besteed aan het opstellen van BTW- en loonaangiftes.

De tijdsbesteding voor het invullen van IB- en VpB-aangiften – zie figuur 3 – laat ook een vergelijkbare trend zien.

Er komt opnieuw een vergelijkbaar beeld uit. Ruim 60% van de kantoren geeft aan hier in de afgelopen jaren flink aan efficiency te hebben gewonnen. Deze productiviteitsstijging zien we in vrijwel alle segmenten van groot tot klein en er zijn nauwelijks verschillen tussen accountants- en administratiekantoren.

Een andere vraag is in hoeverre kantoren grip hebben op hun workflow. Daartoe hebben we de vraag gesteld hoeveel tijd het kost om de juiste klantdocumenten op te vragen. De mogelijke antwoorden liepen van 1 (veel tijd) tot 5 (heel weinig tijd). De groep die hier – naar eigen inzicht – een ruime voldoende of meer  scoort – dus 4 en 5 – is toch een relatief magere 40,6%. Bijna 60% van de kantoren scoort hier niet hoger dan 3 uit 5. Waarschijnlijk nog veel te winnen voor kantoren (zie onderstaande tabel)

1 veel tijd         3,3%
2                       14,8%
3                       41,1%
4                       30,1%
5 weinig tijd   10,7%

Kijken we nog even naar de kantooromvang in deze groep dan zien we dat kleinere kantoren het hier makkelijker hebben dan grotere. Kantoren met een omvang van tot en met 10 medewerkers zijn hier licht oververtegenwoordigd. Ruim 62% van de kantoren met een score van 4 of 5 komt uit deze groep. Terwijl deze groep bestaat uit 58,4% procent van de respondenten. Een verklaring kan zijn dat klanten van kleinere kantoren doorgaans minder complex zijn en dat minder klanten ook leidt tot minder opbergproblemen.

ICT-bestedingen bij veel kantoren fors hoger

Figuur 4

De overgrote meerderheid van kantoren ziet de ICT-kosten toenemen. Dat blijkt niet alleen uit  de cijfers over 2019, maar ook uit de verwachtingen voor dit jaar. Slechts 10% van de kantoren gaf aan in 2019 minder aan ICT te hebben uitgegeven dan in 2018, zie figuur 4. Maar dat zijn wel uitzonderingen, meer dan 76% van de kantoren noteren hier stevige kostenverhogingen:

Voor een overgroot deel van de kantoren zijn de ICT-kosten dus flink gestegen. Bij ruim 35% van de kantoren zelfs met meer dan 10%. De verwachtingen voor dit jaar – zie figuur 5 – sluiten daar ongeveer op aan.

Figuur 5

ICT-kosten die tussen 5 en 10% van de kantooromzet bedragen, zijn in de branche normaal. 41% van de ondervraagde kantoren geeft dit getal op. Voor 9,7% van de kantoren is dat percentage zelfs meer dan 10% van de omzet. 30,9% geeft aan dat hun ICT-kosten lager liggen dan 5% van de behaalde omzet. Uit de enquête komt geen beeld naar voren dat de ICT-kosten per segment fors van elkaar afwijken. Het is dus niet zo dat bij kleinere kantoren de ICT-kosten relatief hoger of lager liggen.

De software top 5-lijsten

Het aanbod van accountingsoftware voor ondernemers en voor accountants- en administratiekantoren is ruim. In de enquête zien we een aantal dominante partijen voor de verschillende soorten software.

De accountingsoftware top 5 ziet er als volgt uit:

  • Exact 57,7%
  • Twinfield 27,3%
  • Snelstart 26,2%
  • Unit 4 Multivers 19,2%
  • Visma 13,4%

De top 5 + 1 fiscale software voor BTW laat ook allemaal de bekende namen zien:

  • Nextens 25,3%
  • Exact 23,6%
  • Unit 4 Fiscaal Gemak 20,6%
  • Twinfield 15,8%
  • Site Belastingdienst 13,6%
  • Snelstart 12,8%

De top 5 software voor IB- en VpB-aangiften, met twee dominante aanbieders, is als volgt:

  • Elsevier Nextens 30%
  • Unit 4 Fiscaal Gemak 28,1%
  • Afas 14,8%
  • Avanzer 7,8%
  • Kluwer Belastingpraktijk 5,3%

Managementdashboards

Ten slotte nog één lijstje. Managementdashboards zijn erop gericht ondernemers te ondersteunen door dashboards aan te bieden waarop de ondernemer en de accountant snel en eenvoudig kengetallen vanuit de administratie kunnen uitlezen. Dergelijke dashboards worden nog lang niet overal gebruikt. Ruim 30,7% van de ondervraagden geeft aan dit niet aan te bieden. In die groep zijn kleinere kantoren wel weer oververtegenwoordigd. De lijst is als volgt:

  • Visionplanner 38%
  • Standaard boekhoudsoftware 21,7%
  • Power BI 8,7%
  • Infine 4,2%
  • Gearsoft 2,8%

Overstappers

Uit ons onderzoek blijkt dat bijna de helft – 47,6% – van de ondervraagden nadrukkelijk op zoek is naar andere softwareaanbieders. Daarbij springen er twee categorieën uit. 20% van de ondervraagden is op zoek naar andere rapportagesoftware voor het opstellen van jaarrekeningen en 15% is op zoek naar software voor het kunnen opstellen van managementdashboards.

Zie hieronder de top 5 veranderwensen:

  • Rapportage jaarrekening 19,8%
  • Managementdashboards 15,3%
  • Accountingsoftware 9,7%
  • IB- en VpB-aangiften 8,1%
  • Salarissoftware 6,4%

Voor BTW-aangiften geeft 5,3% van de ondervraagden aan op zoek te zijn naar een andere aanbieder. Het betekent in ieder geval dat ruim 13% op zoek is naar andere fiscale software. Ook hier zijn er geen groepen die er zeer expliciet uitspringen. Kleinere kantoren met minder dan 10 fte lijken minder op zoek te zijn naar nieuwe software, zij scoren 45%. Kantoren met tussen de 20 en de 100 fte’s scoren met 54% weer boven het gemiddelde.

In alle segmenten kantoren die vooroplopen

In een eerdere AV hebben we ruimschoots aandacht besteed aan de verschillende karaktertrekken van accountantsen administratiekantoren. De Local Hero richt zich op het (kleine) MKB in de directe omgeving. De belangrijkste taken zijn: accounting, fiscale aangiften, jaarrekening en misschien verloning. Het Full-Servicekantoor verricht dezelfde diensten, maar is groter en heeft meer (advies)expertise in huis. Denk hierbij aan een fiscalist, ondernemingsrecht, arbeidsrecht, financiële planning. De klantenkring verschuift hier van en lokaal en naar regionaal. De Specialist richt zich expliciet op een of meerdere branches. Denk aan kantoren die zich richten op de zorg, automotive, horeca, en dergelijke. De klantenkring overstijgt als het goed is al gauw het lokale en regionale.

Groter niet automatisch beter

We kunnen niet automatisch de conclusie te trekken dat grotere kantoren het beter doen dan kleinere. Als kantoren groei verwachten – en dat is dit jaar geen eenvoudige prognose – dan wordt dat nog steeds voor een groot deel behaald met traditionele dienstverlening. Er resteert wel één andere belangrijke kanttekening: aan de onderkant van de markt zien we een nadrukkelijke beweging van het aanbieden van accountingservices rechtstreeks aan kleine ondernemers en ZZP’ers. Voor deze groep kleine ondernemers raakt het administratie- of accountantskantoor daarmee buiten beeld. Immers: de fiscale aangifte en het opstellen van jaarcijfers van deze kleine ondernemers kunnen integraal worden geautomatiseerd. Dit blijft een bedreiging voor de markt. Immers, de verwachting dat dergelijk aanbod in de toekomst niet toeneemt lijkt ons erg optimistisch. Op alle niveaus blijft het echter van belang kennis, vertrouwen en betrouwbaarheid toe te voegen aan je dienstverlening.

Deze bijdrage is ook opgenomen in het ICT & Kantoortijdschrift. Klik hier voor de online versie van het tijdschrift.


Meer weten over ICT & Kantoor? Op het ICT & Kantoorcongres op dinsdag 8 september 2020 gaan we in op jouw type kantoor, de rollen die daarbij horen en hoe je die kunt invullen.

Categorie: Accountancy, Artikelen, Nieuws Tags: ICT & Kantoor

Tags: ICT & Kantoor

Gerelateerde artikelen

5 september 2022

ACM: wisselen van zakelijke cloudaanbieder moet makkelijker

23 juni 2022

Visma neemt Belgische Teamleader over

22 juni 2022

Personalia | Jacques Urlus nieuwe voorzitter XBRL Nederland

20 juni 2022

SnelStart gaat samen met MyEmma en Pro Management

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

Hoe welkom is een private equity-partij bij jouw kantoor?

Partnercarrousel

“Zó geven we AI een eerlijke kans”
“We zetten vol in op ‘autonoom’ boekhouden”
AFAS Software maakt in 2025 overstap naar volledig elektrisch wagenpark  
Hebben jouw klanten over vijf jaar nog een boekhouder nodig?
Een hoge automatisering begint met een goede samenwerking
Wat betekent e-facturatie voor accountants- en administratiekantoren? 
De accountant ontzorgen: samenwerken aan het totale administratieproces
Proactief optimaliseren komt voor adviseren
Adviessoftware als geheime wapen bij AXP
De drie beste declaratieapps voor je zakelijke uitgaven in 2025
Uiteindelijk belanghebbende Wwft: wat je moet weten over de UBO-verplichtingen
Koppel Zenvoices nu met Microsoft Dynamics 365 Business Central
Toenemende stress bij Amerikaanse Nederlanders – en de accountant als rustpunt
“Het primaire werk van een accountant verandert onomkeerbaar”
Zo geef je goed advies over aangiften van erf-en schenkbelasting
Zo zorg je voor een goede integratie van remoteteams
De evolutie van KYC/KYB: wat accountants in 2025 moeten weten
Sleutelrol accountant bij meldingsplicht transacties 
Hoe kies je de beste urenregistratie-software voor jouw accountantskantoor?
Accountants en bedrijfswaardering: je bent een onmisbare schakel
XLReporting breidt uit naar grootzakelijke markt
Hoeveel overuren zijn eigenlijk normaal in de accountancy?
Debt advisory: De sleutel tot succesvolle groeistrategieën 
“Onderzoek: elke maand €500 extra declarabiliteit per medewerker”
Boekhoudlandschap sterk gefragmenteerd, softwarekampioen ontbreekt (nog) in Europa
Procesoptimalisatie voor schaalbare groei
Fraude met vervalste handtekening, grote gevolgen
Zeven handige tips voor accountants in Microsoft Teams 
Hoe speel je in op de kritische klant van 2025?
Visionplanner breidt software uit met AI, betere consolidatie en zorgfunctionaliteit
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Vijf veelgemaakte fouten bij het uitvragen van klantdata (en hoe je ze voorkomt)
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Fusies en overnames in de accountancysector: wat betekent dit voor jou als accountant?
Zo maakt Joanknecht gebruik van SharePoint als DMS
“Handmatig bonnetjes invoeren voelt straks net zo achterhaald als faxen”
Bjorn Lunden lanceert Lundify 
Documentbeheer: het verwaarloosde fundament van accountancykantoren
Technologie combinerenmet businesskennis
We helpen kantoren met AI hun nieuwe rol te pakken
Van loonstrook naar HR-partner: kengetallen die er wél toe doen
Meer tijd voor medewerkers door digitalisering dankzij HR workflows
Klanten soepel bedienen met AFAS SB
Hoe financier je werkkapitaal voor een onderneming?
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Bouw een sterk accountancyteam en stimuleer teamontwikkeling
Proactief advies begint met actuele data
Loonontwikkelingen in 2024: zowel kansen als bedreigingen voor ondernemers
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
We werken aan een grote efficiencyslag voor de accountant
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Deelnemingen in de jaarrekening op fiscale waarderingsgrondslagen
Inhuur van VOF (vennoten) te beschouwen als zzp’ers of werknemers?
Waarom kennis van arbeidsrecht belangrijk is voor adviseurs

Vacatures

Adviseur mkb / Accountant
KRC Van Elderen
Controleleider
PIA Group
Junior Adviseur mkb
KRC van Elderen
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstel
Steens & Partners Accountants en Adviseurs
Adviseur accountancy Agri & Food – Zwolle
aaff
Teamleider Accountancy – Culemborg
aaff
Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
Beginnend Assistent Accountant Audit & Assurance
PIA Group
Adviseur accountancy Agri & Food – Hoogeveen
aaff
Beginnend assistent accountant Audit
BonsenReuling
Accountant mkb- Gorinchem
aaff
Adviseur Agro
Schipper Accountants
Financieel administratief medewerker
Scab
Agro Accountant
Schipper Accountants
Assistent accountant mkb- Zelhem
aaff
Gevorderd assistent accountant Audit
BonsenReuling
Gevorderd Assistent Accountant Auditpraktijk
PIA Group
Adviseur Vakspecialist Accountancy
Schipper Accountants
Accountant AA
Hendriksen Accountants en Adviseurs
Assistent Accountant
Schipper Accountants
Finance & Business Development Analyst
PIA Group
Adviseur Accountancy Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Assistent accountant Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Teamleider Accountancy – Arnhem
aaff
Vacature Relatiebeheerder Barchem
Westerveld en Vossers
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
Controleleider / Accountant Auditpraktijk
PIA Group
Relatiebeheerder  
Scab
Accountant met partnerambitie
Schipper Accountants
Accountant RA
PIA Group
Teamleider Accountancy  – Dronten
aaff
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstelpraktijk
PIA Group
zelfstandig assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Senior Assistent Audit
Confirm Audit & Assurance
Finance Consultant
a.s Works
Assistent accountant controlepraktijk
Scab
Beginnend assistent accountant – Elst
BonsenReuling
Gevorderd assistent Accountant – Controlepraktijk
PIA Group
Beginnend assistent accountant Audit (met 1 jaar ervaring)
BonsenReuling
Beginnend assistent accountant – Lichtenvoorde
BonsenReuling
Gevorderd Assistent Accountant Samenstelpraktijk
Kaap Hoorn
Zelfstandig Assistent Accountant
Hendriksen
Accountant Agri & Food- Gorinchem
aaff
Assistent Accountant gevorderd AA Zwijndrecht
PIA
Vacature Assistent accountant Barchem
Westerveld en Vossers
Senior Assistent Accountant
Schipper Accountants
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • Oud-FIOD’er Douma (105), pensioen na 39 jaar en 4 maanden, liep bonus mis 51.2k weergaven

  • Waarom goede medewerkers vertrekken (en het bijna nooit aan het salaris ligt) 36.3k weergaven

  • Wet tegenbewijsregeling box 3 aangenomen door Eerste Kamer 10.4k weergaven

  • Fiscus gaat brieven sturen over box 3-herstel 8.4k weergaven

  • LinkedIn-felicitaties schending van relatiebeding door ex-werknemer 8.3k weergaven

Vraag en aanbod

Administratiekantoor ter overname gezocht
Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht
Ter overname/aansluiting gezocht: accountants-, belastingadvies- en administratiekantoor in de regio Kennemerland
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor in medische sector
Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles
Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Zeewolde gezocht
Ter overname of fusie gezocht: accountants- of belastingadvieskantoor Noordoost-Brabant
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in de regio Doetinchem
Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente
Ter overname gezocht: accountants- of administratiekantoor regio Rotterdam
Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Rotterdam gezocht
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in Overijssel met sectorspecialisatie
Ter overname aangeboden: Accountantskantoor in de kop van Noord-Holland
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor regio Den Haag gezocht

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen