• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
    • Incompany
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, ICT en kengetallen
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
    • Incompany
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
    • AV-padeltoernooi
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » Schoonmaakbedrijf probeert boete arbeidsinspectie op administratiekantoor te verhalen

Schoonmaakbedrijf probeert boete arbeidsinspectie op administratiekantoor te verhalen

Accountancy, Nieuws

18 november 2022 door Accountancy Vanmorgen

Een schoonmaakbedrijf moet een boete van € 19.000,- betalen voor het tewerkstellen van twee vreemdelingen. Het Amsterdamse administratiekantoor Consult&co zou voor het bedrijf controleren of werknemers een juiste werkvergunning hadden en erkent een beoordelingsfout te hebben gemaakt. Toch is het kantoor naar eigen zeggen niet schadeplichtig. De rechtbank Amsterdam oordeelt dat Consult&co met betrekking tot een van de twee vreemdelingen inderdaad niet de boete voor het schoonmaakbedrijf hoeft te betalen. Met betrekking tot het tweede geval mag het bedrijf met nader bewijs komen.

Boete sportschool

De Amsterdamse sportschool TrainMore kreeg op 19 november 2019 bezoek van de dienst Inspectie SZW van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (de arbeidsinspectie). Daarbij bleek dat een werknemer van het schoonmaakbedrijf waar de sportschool een overeenkomst mee had niet gerechtigd was om in Nederland te werken. Bij een tweede bezoek aan de sportschool op 30 januari 2020 constateerde de arbeidsinspectie dat er opnieuw een schoonmaker aan het werk was zonder de juiste papieren. Daarop werd een boete van in totaal € 19.000,- aan TrainMore opgelegd.

Twee rechtszaken

De sportschool liet het daar niet bij zitten en stelde het schoonmaakbedrijf aansprakelijk voor de boete. De rechtbank Amsterdam oordeelt dat het schoonmaakbedrijf inderdaad aansprakelijk is, maar het schoonmaakbedrijf stelde op haar beurt in een tweede zaak weer het Amsterdamse administratiekantoor aansprakelijk.

Oordeel rechtbank

De rechtbank oordeelt in een tussenuitspraak dat het administratiekantoor met betrekking tot de tweede vreemdeling niet aansprakelijk is. De schoonmaakondernemer stelt dat hij ten aanzien van de vreemdeling een opdracht heeft gegeven aan Consult&co om zijn documenten voor een werkvergunning te controleren. Het is aan de ondernemer om dit te onderbouwen, hij draagt de stelplicht en bewijslast van dit feit. Consult&co heeft gemotiveerd betwist dat zij een opdracht heeft gekregen om de documenten van de vreemdeling te checken. Zij heeft de naam van de vreemdeling niet in haar e-mailbox of in de loonadministratie gevonden. Bovendien heeft Consult&co erop gewezen dat de vreemdeling aan de arbeidsinspectie heeft verklaard dat de schoonmaakondernemer hem niet om zijn paspoort heeft gevraagd.

De ondernemer heeft in reactie op deze betwisting geen stukken overgelegd zoals informatie uit de loonadministratie of een e-mail waaruit deze opdracht zou blijken. Hij heeft slechts aangevoerd dat er niemand gaat werken voordat het is gecontroleerd door Consult&co, de ondernemer doet het altijd op die manier. Daarbij heeft hij wel e-mails overgelegd van andere voorbeelden waarbij aan Consult&co werd gevraagd om papieren te controleren. In het kader van de gemotiveerde betwisting van Consult&co is deze onderbouwing van de ondernemer onvoldoende, oordeelt de rechtbank. Hieruit kan niet worden afgeleid dat hij Consult&co specifiek een opdracht heeft gegeven om de stukken van de vreemdeling te controleren. De ondernemer heeft nog een bewijsaanbod gedaan om getuigen te horen over een eventueel telefonische opdracht, maar hier wordt niet aan toegekomen omdat ook de ondernemer niet met zekerheid heeft kunnen stellen of de opdracht aan Consult&co dan wel per telefoon zou zijn gegeven.

Bewijsopdracht

Consult&co erkent zij dat de opdracht heeft aanvaard om de documenten van de andere vreemdeling te beoordelen en dat hierbij een beoordelingsfout is gemaakt. Dat betekent dat Consult&co in beginsel tegenover de schoonmaakondernemer aansprakelijk is voor de schade die daardoor is ontstaan. Consult&co betwist echter dat er causaal verband aanwezig is tussen haar handelen en de door de ondernemer gestelde schade. De stelplicht en bewijslast van het causaal verband en de schade rusten op de ondernemer.

Consult&co heeft aangevoerd, in het kader van haar betwisting, dat de ondernemer al eerder had gewerkt dan het door haar gegeven advies op 20 september 2019. Dit heeft Consult&co onderbouwd met de arbeidsovereenkomst die is getekend op 19 september 2019 en waarin staat dat die overeenkomst is ingegaan op 19 september 2019, en met de boetebeschikking waarin staat dat de ondernemer in de periode 19 september 2019 tot en met 8 oktober 2019 arbeid heeft verricht. Door 19 september 2019 als begindatum van de periode te noemen, ligt in de reden dat de ondernemer dus ook op die datum al heeft gewerkt, aldus Consult&co.

De ondernemer betoogt dat dit niet klopt, hij stelt dat een werknemer altijd pas aan het werk gaat na het advies van Consult&co. De vreemdeling heeft dus niet voor 20 september 2019 gewerkt. De ondernemer heeft aangeboden bewijs te overleggen van zijn interne administratie waaruit zou blijken op welke dagen en welke uren de vreemdeling heeft gewerkt en/of telefoongegevens waaruit dit zou blijken.

Aangezien de ondernemer zich voor zijn vordering beroept op de rechtsgevolgen van deze door hem gestelde feiten en sprake is van een gemotiveerde betwisting, ligt de bewijslast ingevolge de hoofdregel van artikel 150 Wetboek van Burgerlijke rechtsvordering (Rv) bij de ondernemer. Aan hem zal worden opgedragen om te bewijzen dat de vreemdeling pas feitelijk tewerk is gesteld na het advies van Consult&co op 20 september 2019.

In het geval de ondernemer slaagt in het leveren van het bewijs staat vast dat de vreemdeling pas na 20 september 2019 is begonnen met werken, na het advies van Consult&co. Alsdan staat het causaal verband tussen het handelen van Consult&co en de opgelegde boete aan zowel TrainMore als de ondernemer met het schoonmaakbedrijf in beginsel vast.

Onderscheid boetes

Daarna dient echter dan ook nog het verweer van Consult&co beoordeeld te worden dat er een onderscheid bestaat in de boetes, namelijk dat een deel van de boete ziet op het werken zonder vergunning en een deel op het feit dat sportschool TrainMore geen kopie van het identiteitsbewijs in haar administratie had en de schoonmaakondernemer geen identiteitsbewijs heeft verstrekt aan TrainMore. Dit geldt zowel voor de boete die is opgelegd aan TrainMore als die aan de schoonmaakondernemer zelf.

De rechtbank concludeert daarover dat, als de bewijsopdracht slaagt, Consult&co uitsluitend voor het gedeelte van de boete dat ziet op het werken zonder vergunning door de eerste vreemdeling aansprakelijk zal zijn. Dat komt neer op bedrag van € 8.000 ten aanzien van de boete die is opgelegd aan TrainMore en € 4.000 ten aanzien van de boete die is opgelegd aan Consult&co.

In het geval de ondernemer met het schoonmaakbedrijf niet slaagt in het leveren van het bewijs zal de vordering in beginsel worden afgewezen. De rechtbank gaat er dan vanuit dat de vreemdeling is gestart met werken op 19 september 2019 op grond van de onderbouwing hiervan door Consult&co, en dus reeds voorafgaand aan het advies van Consult&co van 20 september 2019. Alsdan ontbreekt het causaal verband tussen het handelen van Consult&co en de opgelegde boete vanwege de tewerkstelling van de vreemdeling.

Immers, ook indien het advies van Consult&co op 20 september 2019 dan was geweest dat de vreemdeling niet mocht werken, dan had de vreemdeling alsnog op één dag gewerkt, namelijk op 19 september 2019. Consult&co heeft voldoende onderbouwd dat de Arbeidsinspectie in dat geval ook voor die ene dag een boete had zullen opleggen. De schoonmaakondernemer heeft op de zitting weliswaar gesteld dat bij een correct advies van Consult&co op 20 september 2019 (dat [de vreemdeling niet mocht werken) zaken anders waren gelopen en er misschien geen boete was opgelegd, maar hiervoor heeft hij onvoldoende aanknopingspunten geboden.

Rechtbank Amsterdam, ECLI:NL:RBAMS:2022:6021

Categorie: Accountancy, Nieuws Tags: aansprakelijkheid, administratiekantoor, inspectie szw

Tags: aansprakelijkheid, administratiekantoor, inspectie szw

Gerelateerde artikelen

16 september 2025

IFS Finance in handen van private equity, overnamegolf voorzien in administratiekantoren

3 september 2025

Boekhouder mocht maandbedrag verhogen, maar moest waarschuwen voor kosten meerwerk

3 september 2025

Boekhouder spoorloos na faillissement Twents administratiekantoor

13 augustus 2025

Claim oud-medewerker Mazars tegen Staat definitief van tafel

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

NVKM: (r)evolutie van kwaliteit in de accountancy

Partnercarrousel

3 tips om slimmer digitaal samen te werken
Werkgeluk bij accountants? We geven enkele inzichten
AFAS ondersteunt accountants bij nieuwe regeling Opgaaf Werkelijk Rendement (OWR)
Van cijfertijger naar communicatiekanon
3 uitdagingen voor moderne accountantskantoren – en hoe je ze aanpakt
ViDA: grote btw-verandering op komst 
Caseware introduceert SCOPE+: cloudoplossing voor bijzondere opdrachten buiten samenstellen en controle
De spagaat van de Wwft: vertrouwen of verantwoordelijkheid?
Proactief optimaliseren komt voor adviseren
Accountancy in transitie: jouw handleiding om relevant te blijven
KYC automatiseren vs. handmatige processen: wat past bij jouw bedrijf?
Podcast Hixtival | AI in de accountancy: “Zie AI als je collega, die moet je ook inwerken”
Koppel Zenvoices nu met Microsoft Dynamics 365 Business Central
Een Nederlandse ondernemer met een Amerikaans paspoort? Let dan goed op
Hoe je advieswerk écht van de grond krijgt 
Zo geef je goed advies over aangiften van erf-en schenkbelasting
“Soms verrassen studenten ons echt” HAN zet stappen met vernieuwde curricula Finance
De generatiekloof die de accountancysector niet kan negeren
Hoe Supplied accountants en platforms helpt samen sterker te staan in DAC7 – inzichten van Supplied’s CCO: Bas Bogerd”
Sleutelrol accountant bij meldingsplicht transacties 
Factureren zonder frustratie met de juiste facturatiesoftware voor accountants
Accountants en bedrijfswaardering: je bent een onmisbare schakel
Veelgestelde vragen van bedrijven met complexe consolidatie  
Secundaire arbeidsvoorwaarden in de accountancy: wat is standaard en wat is extra?
Investeringen en exits in het private equity landschap
De 9 grootste frustraties bij urenregistratie voor accountants (en hoe je ze voorkomt)
Transparantie loont: waarom salarisvermelding in finance vacatures het verschil maakt
Boekhoudlandschap sterk gefragmenteerd, softwarekampioen ontbreekt (nog) in Europa
Altijd een correcte urenverantwoording voor We Do Finance
Nieuwe integratie tussen PKIsigning en Irrus: digitaal ondertekenen direct vanuit SharePoint
Een document managementsysteem (DMS) is onmisbaar voor accountantskantoren 
5 tips om je klantdossiers slimmer te organiseren (zonder extra werk)
Visionplanner Herfst Boost 2025: meer grip, minder handwerk
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Cijfers en drijfveren achter fusies en overnames in de accountancy
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Waarom het koppelen van AFAS aan SharePoint het verschil maakt voor moderne accountantskantoren 
“Handmatig bonnetjes invoeren voelt straks net zo achterhaald als faxen”
Bjorn Lunden lanceert Lundify 
Van mappendenken naar metadata: zó werkt de Document Hub
Technologie combinerenmet businesskennis
AI-ideation als vliegwiel voor ontwikkeling van accountancy software 
De Vbar komt eraan. Tijd om grip te krijgen op je zzp-risico’s
De mensen achter de loonstrook: in gesprek met Kevin Krikkers
Klanten soepel bedienen met AFAS SB
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Groeipad in de samenstelpraktijk: van gevorderd assistent naar client manager
Hoe krijg je klanten en medewerkers mee in een softwareverandering?
De volgende stap in AI: HR-assistent Loket begrijpt nu je eigen documenten
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
Met de Standaard Bankverklaring via SBR zetten we een grote stap richting efficiënter en betrouwbaarder samenwerken
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Hixtival-podcast | AI-geletterdheid: hoe bereid je je organisatie voor op de risico’s van AI?
Bent u als ondernemer goed voorbereid op de Europese Data Act? 
Waarom kennis van arbeidsrecht belangrijk is voor adviseurs

Vacatures

Beginnend assistent accountant – Lichtenvoorde
BonsenReuling
Beginnend assistent accountant Audit (met 1 jaar ervaring)
BonsenReuling
Accountant (RA)
HLG Accountants & Adviseurs
Controleleider – Barendrecht
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Assistent accountant bij RA12 Registeraccountants
RA12
Senior Assistant Accountant
HLG Accountants & Adviseurs
Gevorderd medewerker accountancy (samenstel)
PIA Group
Start als gevorderd Assistent accountant bij RA12 Registeraccountants!
RA12
Audit assistent
HLG Accountants & Adviseurs
Accountant (AA)
HLG Accountsnts & Adviseurs
Gevorderd Assistent Audit Barendrecht
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Vacature Assistent accountant Duiven
Westerveld en Vossers
Teamleider Accountancy 
aaff
Senior Assistent Accountant Audit
Bentacera
Accountant – Helmond
aaff
Assistent Accountant – 24-40 uur
Bos Advies
Assistent Accountant Audit – Groningen
Bentacera
Assistent Accountant – Samenstelpraktijk (32–40 uur)
PIA Group
Algemeen directeur
Scab
Accounting & Controlling Medewerker
PIA Group
Gevorderd Assistent Accountant 24-40 uur
Bos advies
Controleleider audit
Kaap Hoorn
Vacature senior adviseur corporate finance
Adcorporate
Controleleider (Audit) Gouda
WEA Gouda
Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
Junior audit manager
RA12
Assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Gevorderd Assistent Accountant Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Assistent accountant mkb – Zwolle
aaff
Assistent accountant mkb – Dordrecht
aaff
Finance & Business Development Analyst
PIA Group
Accountant  – Eindhoven
aaff
Junior Manager Audit – Drachten
Bentacera
Gevorderd assistent accountant Audit
BonsenReuling
(Junior) Accountant AA Alphen aan den Rijn
Lansigt accountants en belastingadviseurs
(Junior) Accountant AA Gouda
Lansigt accountants en belastingadviseurs
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • Man negeert waarschuwing ING, verliest geld aan oplichters en stelt bank aansprakelijk 15.2k weergaven

  • Accountantskantoor verschijnt niet op zitting, alle vorderingen toegewezen 10.1k weergaven

  • Hof: bedrijfstakpensioenfonds moet btw heffen op volledige premie 8.9k weergaven

  • Vrouw had stiekem drie fulltime banen, moet schadevergoeding betalen 6.4k weergaven

  • Medewerkster fiscus ontslagen na verlagen aanslagen dorpsgenoot 5k weergaven

Vraag en aanbod

Administratiekantoor ter overname gezocht
Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht
Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor
Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles
Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland
Ter overname aangeboden: Accountantskantoor regio Den Haag
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente
Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen