Een in België woonachtige man werkt in Nederland. Hij krijgt in 2019 van de baas een nieuwe leaseauto met een cataloguswaarde van meer dan € 114.000, goed voor een maandelijkse bijtelling van € 1.340,97 die voor 49,5% wordt belast.
Belemmering import
Bij de rechter maakt de man bezwaar tegen de bijtelling over de maanden augustus, september, november en december 2020. Hij vindt dat de bijtelling een inbreuk is op de EU-regels omdat de maatregel de import van gebruikte auto’s uit andere lidstaten belemmert. Doordat voor de bijtelling geen onderscheid wordt gemaakt tussen nieuwe auto’s en gebruikte auto’s, zullen werknemers veelal kiezen voor een nieuwe auto, aldus de leaserijder. Hij stelt dat in België wel onderscheid wordt gemaakt tussen nieuwe en gebruikte auto’s.
Al vanaf het begin een binnenlandse auto
Het hof overweegt ten eerste dat de bijtelling op grond van de Nederlandse wet geldt ongeacht of een werknemer in Nederland woont of in een andere lidstaat. ‘Daarbij wijst het hof erop dat de betreffende auto vanaf de datum van eerste toelating op de weg een binnenlandse auto is, terwijl bovendien geen sprake is van een heffing op de auto als product, maar van het als loonbestanddeel in aanmerking nemen van het voordeel dat belanghebbende als werknemer geniet omdat de auto ook voor privédoeleinden aan hem ter beschikking is gesteld.’
Belgische regels doen niet ter zake
En voor de bepaling van dat voordeel maakt de wet geen onderscheid tussen ingevoerde auto’s en gelijksoortige nationale auto’s. Het van de catalogusprijs afhankelijke loonvoordeel geldt zowel voor nieuwe auto’s als voor gebruikte auto’s. ‘Het feit dat belanghebbende in België woont en de omstandigheid dat in de Belgische regeling voor de bepaling van het voordeel onderscheid wordt gemaakt tussen nieuwe en gebruikte auto’s doen hier niet aan af.’
De werknemer krijgt toch nog een kleine vergoeding: omdat de redelijke termijn van twee jaar voor de afdoening van het geschil is overschreden, kent het hof hem een vergoeding voor immateriële schade toe van € 500.
T Bahadoer zegt
Ik vind het raar dat je auto minder waard wordt als je de garage uitrijd maar 5 jaar lang de nieuw waarde hanteerd als bijtelling. Alles wordt ieder jaar afgeschreven. Net auto daar het heel hard. De bijtelling zou ieder jaar moeten worden bepaald door de afschrijving van ieder je aar. Dat zou eerlijker zijn. Nu ga je betalen over iets wat niet de waarde heeft wat het had.
Pedro zegt
Bijtelling op nieuwe auto’s jaren gelijk houden bevorderd doorstroming naar tweedehands markt. Als je toch moet betalen dan maar een nieuwe bak… Dit gaan ze niet aanpassen, hoort bij het systeem voor nieuwe aanvoer in de occasion markt.
Nick zegt
Moet je een youngtimer kopen! 35% over de dagwaarde
Tim Douwersma zegt
Het hele bijtellingssysteem is krom en onjuist. Soms mag je fiscaal vrijgesteld bijv 1000,- reiskosten per maand krijgen, zodra je echter kiest voor een leasebak van 1000,- per maand verlies je dat fiscale voordeel en krijg je als “straf” een bijtelling.
Naar mijn mening zouden ze bij de heffing van het immateriële voordeel daarom eerst rekening moeten houden met de van loonheffing vrijgestelde vergoeding die de werknemer die maand of dat jaar had mogen krijgen.
Wouter zegt
Die fiscaal vrijgestelde vergoeding is om de werknemer tegemoet te komen in de kosten die gemaakt moeten worden om op het werk te komen. Als men een auto van de werkgever ter beschikking krijgt, worden die kosten niet meer gemaakt, dus waarom zou je daarvoor nog een tegemoetkoming moeten krijgen?
De bijtelling krijg je alleen indien je ook privé gebruik maakt van die leasebak. Ga je er enkel mee naar je werk (en kun je aantonen dat je niet meer dan 500km privé rijdt) dan volgt er dus ook geen “straf”. Bij enkel zakelijk gebruik krijg je geen bijtelling.
Tuurlijk is er best wat aan te merken op het bijtellingssysteem, maar waarom bij de heffing van het immateriële voordeel rekening gehouden zou moeten worden met een vrijgestelde vergoeding voor kosten die je niet meer maakt, ontgaat me.
Karel zegt
Vraag: Gaat de fiscale bijtelling over de catalogus waarde inclusief of exclusief BPM? Antwoord: De fiscale bijtelling wordt berekend over de cataloguswaarde inclusief BPM en BTW. Klinkt als belasting op belasting 🤔
Herman zegt
Nee, bijtelling is een loonbelasting, geen belasting op de auto. De waarde van de auto is die zoals je hem kan kopen en dat is dus inclusief bpm en btw
Ton Paulussen zegt
Dat klopt niet helemaal.
Je betaald bijtelling over de cataloguswaarde.
Maar als je de auto zelf zou kopen gaat er nog de nodige korting vanaf.
Dus ook hier wordt je weer genaaid door de overheid.