• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • AV Young Professional
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Overig
  • Magazine
    • 2025, Fusies en overnames
    • 2024, AV-Top 50
    • 2024, ICT & Kengetallen
    • 2024, Fusies en Overnames
    • 2023, Lifestyle en Carrière
    • 2023, ICT en Kengetallen
    • 2023, AV-Top 50
    • 2022, Lifestyle en Carrière
    • 2022, Bedrijfsovername
    • 2022, ICT en Kengetallen
    • 2022, AV-Top 50
  • Blog
  • Podcast
    • #11 – Schijnzelfstandigheid onder zzp’ers
    • Extra – Young professionals
    • # 10 – Terugblik 2024 en vooruitblik 2025
    • #9 – Klacht- en tuchtrecht
    • #8 – Administratiekantoren
    • Extra – Tooling
    • #7 – Regeldruk in de mkb-praktijk
    • #6 – Diversiteit en inclusie
    • #5 – Fusies en overnames in de accountancysector
    • Extra – (Corona)schuldenproblematiek
    • # 4 – De mkb-accountant en duurzaamheid
    • #3 – Arbeidsmarkt voor accountants
    • #2 – De accountancyopleiding
    • #1 – Vooruitblik 2024
  • Partners
  • Opleidingen
    • AV Young Professional
    • Summercourses
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
    • Nationaal Congres Familiebedrijven
  • AV-Top 50
    • AV-Top 50 | 2024
    • AV-Top 50 | 2023
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Specialist
Home » Werknemer met eigen administratie- en advieskantoor niet aansprakelijk voor boetes fiscus

Werknemer met eigen administratie- en advieskantoor niet aansprakelijk voor boetes fiscus

Fiscaal, Nieuws

Een werknemer is niet aansprakelijk voor de door de Belastingdienst aan de werkgever opgelegde boetes en rente van ruim €90.000, omdat er geen sprake was van opzet of bewuste roekeloosheid. Van vereenzelviging van de werknemer en zijn administratie- en advieskantoor is geen sprake, oordeelt het gerechtshof ‘s-Hertogenbosch.

6 november 2024 door Accountancy Vanmorgen

De vordering tot schadevergoeding van de curator in het faillissement van de werkgever wordt dan ook afgewezen.

Installatiebedrijf

De werknemer heeft met zijn echtgenote een administratie- en advieskantoor en was in het verleden financieel en fiscaal adviseur van een BV die in 2014 failliet ging. Hij tipte een stel dat een loterij had gewonnen en op zoek was naar een beleggingsobject, om de activiteiten van de  gefailleerde vennootschap door te starten. De man die de loterij had gewonnen werd zodoende enig aandeelhouder en statutair bestuurder van een BV die een installatiebedrijf exploiteerde.

De werknemer trad eind 2015 op grond van een mondelinge overeenkomst in dienst bij de BV van de loterijwinnaar voor ongeveer 20 uur per week. Hij verzorgde de administratie, jaarrekeningen en belastingzaken, de twee loterijwinnaars bemoeiden zich verder niet veel met het bedrijf.

Betalingsachterstand en faillissement

Maar het ging niet al te best met het installatiebedrijf. De Belastingdienst stelde op 16 oktober 2018 een betalingsachterstand vast van € 726.635,00. Daarbij werden door de fiscus kosten (inclusief rente en boeten) aan de BV in rekening gebracht voor een bedrag van in totaal € 92.534,00. De BV hield daarna de werknemer aansprakelijk voor die kosten. Het bedrijf ging in 2023 failliet, maar de curator zette de zaak tegen de werknemer voort.

Werknemersaansprakelijkheid

De kantonrechter van de rechtbank Zeeland-West-Brabant oordeelde dat de werknemer niet aansprakelijk is en wees de vorderingen af. In hoger beroep komt het gerechtshof ’s-Hertogenbosch na een getuigenverhoor en beoordeling van de ingebrachte stukken uiteindelijk tot hetzelfde oordeel.

Het hof overweegt dat als maatstaf voor werknemersaansprakelijkheid geldt dat er sprake moet zijn van schade die een gevolg is van opzet of bewuste roekeloosheid van de werknemer.

Uit al de feiten en omstandigheden volgt dat niet is komen vast te staan dat de werknemer verantwoordelijk was voor het doen van de belastingaangiften, concludeert het hof. Het komt in de gegeven omstandigheden voor rekening en risico van de BV dat de dga als enig aandeelhouder en statutair bestuurder van de BV feitelijk niets met betrekking tot de BV heeft gedaan en dat zijn vrouw heeft vertrouwd op de handelwijze van de werknemer, zonder zich met hem of zijn werkzaamheden te bemoeien.

Wel verwijtbaar handelen en nalaten

Volgens de werknemer heeft het er alle schijn van dat sprake is geweest van slecht ondernemerschap. Toch neemt dat volgens het hof niet weg dat ook aan zijn kant, als werknemer die de administratie van de BV deed, sprake is van verwijtbaar handelen en nalaten. Bij dat oordeel is onder andere van belang dat de Belastingdienst liet weten dat de administratie van de BV niet voldeed aan de wettelijke eisen en dat diverse naheffingsaanslagen omzetbelasting waren opgelegd. De vrouw van de dga raakte daar naar eigen zeggen pas van op de hoogte na een telefoontje van de Belastingdienst. Daarna werden in het bureau van de werknemer dichte blauwe enveloppen van de Belastingdienst gevonden met belastingaanslagen gericht aan de BV.

Het hof oordeelt daarover als volgt: “Van [geïntimeerde] had als werknemer mogen worden verwacht dat hij de administratie van [de B.V.] zorgvuldiger zou verzorgen en [persoon B] tijdig zou informeren over in elk geval alle brieven van de belastingdienst en belastingaanslagen die [de B.V.] ontving. Uit het voorgaande volgt dat hij dat niet altijd heeft gedaan. Dit handelen en nalaten dient echter te worden geplaatst in context van de samenwerking zoals [de B.V.] en [geïntimeerde] hebben betoogd en hiervoor is weergegeven. Mede bezien in deze context is het hof van oordeel dat, ondanks het verwijtbaar handelen en nalaten, van opzet aan de kant van [geïntimeerde] niet is gebleken. Dat [geïntimeerde] bewust roekeloos zou hebben gehandeld is door hem gemotiveerd betwist en door [de B.V.] vervolgens onvoldoende (nader) onderbouwd. Het kan dan ook niet worden vastgesteld dat [geïntimeerde] , tijdens het verrichten van zijn onmiddellijk aan de schadeveroorzakende voorafgaande gedragingen, zich van het roekeloos karakter van die gedragingen daadwerkelijk bewust was (de hoofdregel van art. 7:661 BW).”

Vereenzelviging met administratie- en advieskantoor

De BV voerde bij het hof verder nog aan dat het niet relevant is of de man als werknemer van de BV of via het administratie- en advieskantoor de aangifte vennootschapsbelasting verrichtte. Wat betreft deze werkzaamheden dienen zij volgens de BV met elkaar te worden vereenzelvigd. Hetzelfde geldt voor het feit dat de loonadministratie en loonheffingen niet door hem in loondienst van de BV werden verricht maar werden uitgevoerd door het administratie- en advieskantoor, aldus de BV.

Het hof overweegt dat van vereenzelviging van (rechts)personen volgens vaste jurisprudentie eerst sprake kan zijn als door een (rechts)persoon die de volledige of overheersende zeggenschap heeft over een andere rechtspersoon misbruik wordt gemaakt van het verschil in identiteit tussen die (rechts)personen en dat hetgeen met zodanig misbruik werd beoogd in rechte niet behoeft te worden gehonoreerd. Vereenzelviging van de betrokken (rechts)personen kan dan in uitzonderlijke omstandigheden de meest aangewezen vorm van redres zijn (HR 13 oktober 2000, ECLI:NL:HR:2000:AA7480 en HR 7 oktober 2016, ECLI:NL:HR:2016:2285).

Aan de hand van die juridische maatstaf komt het hof tot het oordeel dat van vereenzelviging in dit geval geen sprake kan zijn: “De omstandigheden die [de B.V.] naar voren heeft gebracht wijzen er wel op dat het voor haar niet duidelijk was wie welke werkzaamheden verrichtte, maar dat wil nog niet zeggen dat ook is voldaan aan de hiervoor weergegeven maatstaf. Naar het oordeel van het hof is dat niet het geval. Niet gebleken is dat [geïntimeerde] misbruik heeft gemaakt van het verschil in identiteit tussen zichzelf als werknemer en als statutair bestuurder en enig aandeelhouder van [het administratie- en advieskantoor, red.] , integendeel. [het administratie- en advieskantoor, red.] heeft vanaf 2014 de loonadministratie voor [de B.V.] verzorgd en deed maandelijks de aangiften loonheffing. Het was [de B.V.] zelf die het initiatief heeft genomen om [geïntimeerde] per 1 december 2015 als werknemer in dienst te nemen voor 20 uren per week om kosten te besparen. Hij was met [het administratie- en advieskantoor, red.] te duur en hierdoor werden kosten gedrukt, aldus [de B.V.] . [het administratie- en advieskantoor, red.], in de persoon van de echtgenote van [geïntimeerde] , is de loonadministratie en aangiften loonheffing voor [de B.V.] blijven verzorgen en heeft hiervoor telkens facturen aan [de B.V.] verstuurd, die [de B.V.] heeft betaald. Daarnaast betaalde [de B.V.] maandelijks loon aan [geïntimeerde] voor zijn werkzaamheden van 20 uren per week. Hieruit volgt dat [geïntimeerde] niet kan worden vereenzelvigd met [het administratie- en advieskantoor, red.]. Ook overigens is hiervan niet gebleken. De omstandigheid dat [de B.V.] , althans [persoon A] als statutair bestuurder en enig aandeelhouder geen inzicht had in welke werkzaamheden [geïntimeerde] in loondienst verrichtte en welke hij formeel vanuit [het administratie- en advieskantoor, red.] verrichtte, dat [geïntimeerde] volledig vrij was in de invulling van zijn functie, geen schriftelijke arbeidsovereenkomst is opgemaakt en [geïntimeerde] carte blanche had gekregen, komt voor rekening en risico van [de B.V.] . […] Dit alles leidt ertoe dat de gedragingen van [het administratie- en advieskantoor, red.] niet kunnen worden aangemerkt als gedragingen van [geïntimeerde].”

Het hof bekrachtigt dan ook het oordeel van de rechtbank.

Gerechtshof ‘s-Hertogenbosch, ECLI:NL:GHSHE:2024:2795

Categorie: Fiscaal, Nieuws Tags: aansprakelijkheid

Tags: aansprakelijkheid

Gerelateerde artikelen

6 mei 2025

Whatsappjes in het Papiaments geen onderbouwing, verstekvonnis boekhoudkantoor teruggedraaid

19 maart 2025

Investeerder die drie ton verloor stelt Baker Tilly aansprakelijk

22 januari 2025

Keeperstrainer kreeg belastingclaim na verkeerd advies accountant

15 januari 2025

Hof: BDO niet aansprakelijk voor ‘te lage’ waardering aandelen, miljoenenclaim afgewezen

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Kennispartner

ViDA-pakket verandert Europees btw-stelsel ingrijpend

Partnercarrousel

E-facturatie nu beschikbaar voor alle klanten Exact Online
AI voor mkb-accountants: pas op voor middelmaat
AFAS Software maakt in 2025 overstap naar volledig elektrisch wagenpark  
Zo help je je klant sneller aan een lening
Een geautomatiseerde boekhouding? Dit merkt je klant daarvan!
Zo stel je eenvoudig en gestructureerd de jaarrekening op vanuit een administratie
AV-Top 50 | AI in de accountancy: een nieuwe samenwerking
De route naar een datagedreven kantoor
Hoe Solvinity onkostendeclaraties sneller verwerkt met Klippa
Waarom samenwerking in de accountancysector nu belangrijker is dan ooit
Ook met e-facturatie als norm blijft factuurverwerkingssoftware onmisbaar
Onverwachte Amerikaanse belastingverplichting voor Nederlandse ondernemer in Nederland
Ondersteun je klanten beter, sneller en met minder handmatig werk.
Zo geef je handig advies over aangiften van erf-en schenkbelasting 
Laat taal niet de groei van je kantoor tegenhouden.
Deadline gemist voor DAC7-rapportage? Dit kun je doen!
Consolideren met wederzijds belang
Duurzame klantrelaties in de accountancy
De online waarderingstool voor adviseurs
Waarom accountants liever anoniem werkgevers verkennen
Belangrijke aandachtspunten bij aan- en verkoopbegeleiding voor accountants en belastingsadviseurs
Tussen spreadsheet en cloud: onderzoek naar populaire software bij accountants (2024-2025)
Koppel met financiele software in 1 klik
Slim en succesvol financepersoneel werven? Deze acht tips helpen je op weg
Zo factureer je abonnementen razendsnel
Documentbeheer: accountants worstelen met versnippering, compliance en SharePoint
Waarom jouw accountantskantoor over moet op bellen met Microsoft Teams
Werk jij harder dan nodig is? Zo vang je de pieken op
“Moderne software is waardevol voor je onderneming”
Wat betekent het einde van het Logius Portaal voor het deponeren van je jaarrekening? 
Vijf tips voor het efficiënt beheren van klantdossiers 
De mens is “nooit” de oorzaak van een datalek 
Fusies en overnames in de accountancysector: wat betekent dit voor jou als accountant?
Gestructureerd informatie opvragen voor de jaarrekening met PBC-lijsten 
ICT & Kengetallen | Bouwstenen om de adviesrol op en uit te bouwen
Waarom ons Accountancy Dashboard hét verschil maakt voor ambitieuze kantoren
SharePoint of een Document Hub – wat werkt beter voor accountants?
ICT & Kengetallen | “Accountantskantoren kunnen veel sneller factureren”
Hyarchis en PKIsigning lanceren integratie voor digitale ondertekening
Wanneer heeft een werknemer recht op een doorbetaalde vrije dag?
Meer tijd voor medewerkers door digitalisering dankzij HR workflows
Hoe kan ik mijn klanten helpen met duurzaamheidsinvesteringen?
Sportlink en AFAS bundelen kracht en kennis om sportclubs financieel fit te maken
Hoe financier je werkkapitaal voor een onderneming?
Meer financiële ruimte? De energiebon als slimme oplossing
Het ‘zo-goed-als-zeker’-criterium van de Hoge Raad
Bouw een sterk accountancyteam en stimuleer teamontwikkeling
Waarom klanten meer verwachten dan een jaarrekening
Loonontwikkelingen in 2024: zowel kansen als bedreigingen voor ondernemers
Werkgeverslasten berekenen: vijf vragen beantwoord     
ICT & Kengetallen | Snel, betrouwbaar en veilig op de plek van bestemming
Een netwerk vol kennisen ervaring
AV-Top 50 | Gratis opleiding belangrijk wapen in strijd tegen personeelstekort
Als de zzp’er toch een werknemer is: herkwalificatie
Wat er mis kan gaan bij een slechte aandeelhoudersovereenkomst: lessen uit recente rechtspraak
Waarom 25 maart 2024 een belangrijke datum is

Vacatures

Zelfstandig Assistent Accountant
Hendriksen
Adviseur mkb / Accountant
KRC Van Elderen
Adviseur accountancy Agri & Food – Hoogeveen
aaff
zelfstandig assistent accountant samenstelpraktijk
Scab
Accountant met partnerambitie
Schipper Accountants
Adviseur Agro
Schipper Accountants
Ervaren Assistent Accountant- Gouda
WEA
Adviseur Accountancy Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Assistent Accountant
Schipper Accountants
Senior Assistent Accountant
Schipper Accountants
Assistent Accountant gevorderd AA Zwijndrecht
PIA
Beginnend Assistent Accountant Audit & Assurance
PIA Group
Junior Adviseur mkb
KRC van Elderen
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstel
Steens & Partners Accountants en Adviseurs
Controleleider
PIA Group
Gevorderd Assistent Accountant Auditpraktijk
PIA Group
Accountant AA
Hendriksen Accountants en Adviseurs
Accountant Agri & Food- Gorinchem
aaff
Gevorderd Assistent Accountant Samenstelpraktijk
Kaap Hoorn
Accountant mkb- Gorinchem
aaff
Finance Consultant
a.s Works
Assistent Accountant Controlepraktijk (Audit) Gouda
WEA Gouda
Gevorderd assistent Accountant – Controlepraktijk
PIA Group
Agro Accountant
Schipper Accountants
Adviseur Vakspecialist Accountancy
Schipper Accountants
Assistent accountant mkb- Zelhem
aaff
Assistent accountant controlepraktijk
Scab
Adviseur accountancy Agri & Food – Zwolle
aaff
Financieel administratief medewerker
Scab
Relatiebeheerder  
Scab
Assistent accountant Agri & Food – Raamsdonksveer
aaff
Zelfstandig Assistent Accountant Samenstelpraktijk
PIA Group
Abonneer nieuwsbrief AV

Meest gelezen

  • Salderingsrecht blijft vermoedelijk van kracht voor zonnepaneelbezitters, ook na 2027 49.9k weergaven

  • Nederland kiest als enige voor vermogensaanwasheffing 44.3k weergaven

  • Failliete Limburgse boekhouder dupeerde ook vrienden 7.6k weergaven

  • ING: accountants lopen bovengemiddeld risico op vervanging door AI 6.4k weergaven

  • Elektrische auto’s vanaf 2026 fors duurder in wegenbelasting, vooral kleinere modellen 5.3k weergaven

Vraag en aanbod

Samenwerking gezocht/aangeboden door audit-onlykantoor
Ter overname gezocht: administratiekantoren in heel Nederland
Ter overname/aansluiting gezocht: accountants-, belastingadvies- en administratiekantoor in de regio Kennemerland
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in Overijssel met sectorspecialisatie
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Rotterdam gezocht
Ter overname aangeboden: Accountantskantoor in de kop van Noord-Holland
Ter overname gezocht: accountants- of administratiekantoor regio Rotterdam
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit de regio Eindhoven
Ter overname aangeboden: administratiekantoor in de regio Doetinchem
Administratiekantoor regio Hendrik Ido Ambacht ter overname gezocht
Administratiekantoor ter overname gezocht
Mbi-kandidaten en/of accountantskantoor gezocht in Zeeland
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor in medische sector
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor regio Den Haag gezocht
Ter overname of fusie gezocht: accountants- of belastingadvieskantoor Noordoost-Brabant
Mbi-kandidaat voor administratiekantoor in Zeewolde gezocht
Mbi-kandidaat gezocht voor accountantskantoor uit Twente
Samenwerking aangeboden voor wettelijke controles

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers Vanmorgen
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen