
Vorige week werd duidelijk dat de hoofdstad kampt met een forse betalingsachterstand door een overstap naar AFIS, een nieuw financieel systeem.
Problemen met factuurherkenning
“Om dit in context te plaatsen: jaarlijks wordt er door de gemeente Amsterdam ongeveer 3 miljard euro aan facturen betaald”, schrijft de wethouder over de betalingsachterstand. Tussen 16 december en 6 januari konden vanwege de overstap naar het nieuwe systeem al geen betalingen worden verricht, met uitzondering van spoedbetalingen.
Daarna ontstonden er technische problemen, waardoor de achterstand opliep tot zo’n 43.000 te late betalingen. Daarover meldde de gemeente: ‘Door een technische fout duurde het overzetten van facturen van het oude naar het nieuwe systeem langer dan verwacht en worden veel facturen nog niet automatisch herkend. We moeten deze facturen handmatig verwerken.’
Crisisteam
Vorige week is een crisisteam opgezet om de technische issues op te lossen en de achterstanden zoveel mogelijk weg te werken. Vorige week zijn er aanpassingen gedaan waardoor het financiële systeem weer naar behoren zou moeten werken. “Wij verwachten met de getroffen maatregelen dat de achterstanden zo spoedig mogelijk worden ingelopen”, aldus de wethouder. Door de inzet van het crisisteam worden factuuraanvragen “binnen één werkdag afgehandeld”, schrijft Van Buren. De gemeente heeft zo’n twintig klachten gekregen over de achterstallige betalingen.
Vrijdag wil de wethouder een nieuwe brief sturen aan de gemeenteraad over de voortgang van het wegwerken van de betalingsachterstanden.
Ook een manier om geld over te houden?