Wie er in de loop van het jaar voor kiest om een nieuwe (elektrische) leaseauto ook privé te rijden kan voor onverwacht hoge kosten komen te staan. Daarvoor waarschuwt belangenclub Vereniging Zakelijke Rijders (VZR). De vereniging pleit voor meer flexibiliteit bij de Belastingdienst.
De fiscus staat voor de bijtelling namelijk maar twee momenten toe waarop kosteloos kan worden overgestapt: per 1 januari of wanneer van werkgever wordt gewisseld. Als iemand dus halverwege het jaar voor een nieuwe leaseauto kiest en met die auto ook privé gaat rijden moet de bijtelling ook over de voorbije maanden van het jaar worden terugbetaald. De Belastingdienst laat overstappers op dat moment met terugwerkende kracht de bijtelling betalen voor de eerdere zakenauto die niet privé werd gebruikt.
Die situatie bestaat al jaren, maar levert volgens de belangenvereniging momenteel meer problemen op omdat zakelijke rijders op dit moment veel overstappen naar een elektrische auto vanwege de belastingvoordelen en de regels die gaan veranderen. Van de meer dan één miljoen zakelijke rijders rijdt ongeveer 12% de auto alleen maar zakelijk en betaalt dus geen bijtelling.
Belastingregelgeving niet flexibel genoeg
De regelgeving is de VZR een doorn in het oog. ‘We zitten al langere tijd met de fiscus aan tafel om het probleem aan te kaarten namens onze meer dan 30.000 leden’, zegt Jan van Delft van VZR. ‘Je zou vaker moeten kunnen wisselen, maar de Belastingdienst kan dat niet aan.’ De organisatie noemt de huidige regels ‘veel te star’ en pleit voor flexibilisering. Ook het gaan rijden van een andere auto zou een mogelijkheid moeten geven om van ‘systeem’ te wisselen. VZR is hierover in gesprek met de Belastingdienst, maar vooralsnog zegt de vereniging nul op het rekest te krijgen.
Bron: RTL/VZR
Geef een reactie