• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV1 2023: Lifestyle en carrière
    • AV3 2022: ICT en Kengetallen
    • AV2 2022 : Bedrijfsoverdracht
    • AV1 2022: Lifestyle en carrière
    • Checkpoints
    • Corona
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • AV Top 50
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • STAP-budget
Accountancy Vanmorgen

  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Thema
    • AV1 2023: Lifestyle en carrière
    • AV3 2022: ICT en Kengetallen
    • AV2 2022 : Bedrijfsoverdracht
    • AV1 2022: Lifestyle en carrière
    • Checkpoints
    • Corona
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • Nationale salarisdag
  • AV Top 50
    • AV-Top 50 | 2022
    • AV-Top 50 | 2021
Home » Corona | Horeca-accountant in crisistijd: ‘De meeste klanten gaan dit overleven’

Corona | Horeca-accountant in crisistijd: ‘De meeste klanten gaan dit overleven’

Accountancy, Nieuws

30 maart 2020 door Accountancy Vanmorgen

Accountancy Vanmorgen

De horeca houdt al twee weken noodgedwongen de deuren dicht. Voor het gespecialiseerde Horeca Accountancy uit Rotterdam betekende dat vooral in het begin hectische tijden. Partner Mark Tamsma verwacht dat de meeste cafés en restaurants onder zijn klanten de coronacrisis wel overleven. “Ik voorzie wel grote problemen bij hotels.”

Horeca Accountancy heeft ongeveer 300 bedrijven in de boeken. “We zijn bij mijn weten het enige accountantskantoor dat alleen horeca doet”, zegt Tamsma. “We zagen de problemen voor de close down al aankomen. We kregen diverse signalen dat de omzetten terugliepen. Dus wij hadden de week voordat de noodregeling werd aangekondigd voor een aantal horecabedrijven al een aanvraag gedaan in het kader van de werktijdverkortingsregeling. We hebben toen voor iedereen een verwachte omzetdaling van 75% aangegeven. Maar dat hebben we na zondag 15 maart omgezet in 100%.”

Doormodderen kon ook niet

Horeca Accountancy zag de bui dus al hangen. “Wij en onze klanten wilden eigenlijk wel dat er tot sluiting werd overgegaan, want zo doormodderen kon ook niet. Het kwam niet onverwacht, maar het doet nog steeds pijn. De timing was niet handig: een uur van tevoren aankondigen dat de deur dicht moet, scheelde toch weer een zondagavond omzet.” Die avond stond WhatsApp ‘roodgloeiend’, zegt Tamsma. “Maandagochtend hebben we voor alle klanten 100% werktijdverkorting aangevraagd.”

Formulieren en telefoontjes

Bij het kantoor was het de week erna vooral formulieren invullen geblazen. “Daarnaast ging de meeste tijd zitten in telefoontjes. We zijn voor onze klanten vooral ook een luisterend oor”, zegt Tamsma. “Ondanks dat ze het zagen aankomen, zijn ondernemers emotioneel. Er kwamen tranen aan te pas.” Klanten zoeken vooral houvast. “Ze vragen wat wij denken dat er gaat gebeuren. Zeker half maart was nog veel onduidelijk, maar we hebben aangegeven dat we voor onze klanten klaarstaan om ze het gevoel te geven dat we de belangrijkste zaken voor ze oppakken. We zijn drie dagen bezig geweest met het aanvragen van werktijdverkorting, ook omdat de website plat lag. Verder hebben we een FAQ op onze website gezet met de meest gestelde vragen rondom de corona-maatregelen. Die wordt dagelijks bijgewerkt omdat er veel verandert. Onze prioriteit was ook om ervoor te zorgen dat we de hele klantenportefeuille mondeling hadden gesproken.”

Contact met banken

Horeca Accountancy is nu bezig met het aanvragen van uitstel bij de Belastingdienst voor klanten. “Dan hebben we de belangrijkste zaken getackeld. We hebben ook enorm veel contact met banken gelegd voor onze klanten, want er was aangekondigd dat die in actie zouden komen. Maar de systemen zijn er daar nog niet goed op ingericht. Uiteindelijk hebben we voor 80% van onze portefeuille het bancaire traject doorlopen: dat betekende vooral verzoeken om uitstel van aflossing of aanvullend krediet uitzetten en regelen.”

Tijdelijke krapte

Tamsma vindt dat er te zwart-wit wordt gedacht over de horecasector. “Nu hebben wij een gemiddeld beter presterende portefeuille omdat wij aan de poort streng selecteren. Bedrijven die het al lastig hadden, krijgen het moeilijk om deze crisis te overleven. Maar bedrijven die economisch normaal presteerden, hebben te maken met een tijdelijke liquiditeitskrapte die grotendeels kan worden opgevangen door de noodregelingen. Het is voor iedereen heel heftig, maar grofweg 35% van de kosten bestaat uit personeelskosten. Ongeveer hetzelfde percentage is inkoop: die is variabel omdat veel bedrijven dagvers inkopen. Valt je omzet weg, dan doe je geen inkopen meer. De personeelskosten worden straks grotendeels gecompenseerd.”

De huur neemt grofweg 10% van de kosten in beslag, rekent Tamsma verder. “Wij hebben klanten direct geadviseerd om contact met de verhuurder op te nemen om te vragen om reductie of opschorting. Dat is bij een groot deel gelukt. Ook voor de energielasten hebben we geadviseerd om contact op te nemen met de energieleverancier, zodat het voorschot tijdelijk op nul kan worden gezet. Dat is in de meeste gevallen ook gelukt. Als je de zaken redelijk voor elkaar hebt, maak je alsnog geen winst, maar verlies lijden wordt ook lastig. Dat is anders dan bij een handelsonderneming met enorme voorraden.”

Hotellerie

Voor hotels ziet Tamsma het somberder in: “Wij hebben vooral kleinere hotels in de boeken. Voor de coronacrisis liep de bezetting al terug en nu zijn ze dicht: er komt niets binnen. Voor hotels zijn de huurlasten hoger en hun verdienmodel is volledig op de verhuur van kamers gebaseerd. Valt dat weg, dan zijn de algemene kosten relatief hoog. In de hotellerie zijn veel bedrijven afhankelijk van het buitenlandse toerisme. Als de horeca weer opengaat, komt de binnenlandse economie weer op gang, maar voor het toerisme is het anders. Is Nederland straks ook weer open voor toeristen en hoe gaat het buitenland om met inwoners die de grens over willen? Ik verwacht dat hotels nog een lange weg te gaan hebben. Maar ook daar zijn banken wel bereid om te helpen bij bedrijven met een goede historie en een goede prognose voor na de crisis.”

Jaarrekeningen moesten even wachten

Normaal gesproken worden in deze tijd van het jaar de eerste jaarrekeningen opgeleverd, maar dat is nu anders, zegt Tamsma. “We hebben wel prioriteit gegeven aan bedrijven die een jaarrekening nodig hadden omdat de bank daarom vroeg. Beetje flauw, maar banken moeten ook hun dossier op orde hebben. Nu is de rust weergekeerd, dus de jaarrekeningen kunnen weer opgestart worden.”

Adviezen: white-labelwijn en social media

Druk is Horeca Accountancy wel met het adviseren van klanten. “Veel restaurants vroegen ons of ze wel of niet moesten gaan bezorgen. De een doet het wel, de ander niet. En we krijgen veel vragen om tips, want er is nu niet veel te doen. Die vragen kwamen al snel. Op maandag waren er veel bijeenkomsten waarin het personeel werd gevraagd om mee te denken. Vorige week was het al veel rustiger aan de telefoon en nu komen de creatieve ideeën. We tippen bijvoorbeeld om een white-labelwijn te laten ontwerpen die je als huiswijn kunt schenken. Want ook wijnleveranciers hebben het rustig.”

De horeca loopt niet voorop als het gaat om websites en social media. “We raden ondernemers dus ook veel aan om de website onder handen te nemen”, zegt Tamsma. “Daar maken ze normaal gesproken geen tijd voor vrij en nu kan dat wel. De horeca is heel dynamisch: mensen zitten in een flow en administratieve zaken en social media krijgen weinig prioriteit. We merken dat ze het fijn vinden om die dingen nu op orde te brengen.”

Contact via telefoon en WhatsApp

Tamsma en zijn compagnon werken nog altijd op kantoor; de rest van de collega’s werkt vanuit huis. Het onderlinge contact vindt vooral plaats via telefoon en WhatsApp. “Wij hoeven niet zo nodig met beeldbellen of Teams te vergaderen. Belangrijke zaken worden gemeld in de gezamenlijke appgroep en aan het einde van de dag nemen we allemaal de stand van zaken met elkaar door. We hebben hier al een thuiswerkcultuur, dus dat zijn we gewend. Maar wij zitten nog wel op kantoor – ver uit elkaar hoor – omdat we merkten dat het doorschakelen van de telefoon niet helemaal goed werkte. Dat leidde tot irritatie bij klanten die lang moesten wachten.”

Categorie: Accountancy, Nieuws Tags: Corona en sectornieuws, Coronavirus, horeca, nichekantoor

Tags: Corona en sectornieuws, Coronavirus, horeca, nichekantoor

Gerelateerde artikelen

9 januari 2023

Omzet horeca op niveau van voor corona, bakkers in de knel

7 december 2022

Horecabedrijven somber over continuïteit

11 november 2022

Staat hoeft nadeel horecaondernemers door coronamaatregelen niet volledig te compenseren

26 oktober 2022

Wwft: ING mocht bankrelatie Viruswaarheid opzeggen

Reacties

  1. Bedfordshire zegt

    20 april 2020 om 04:14

    fresh-thinking

    Beantwoorden
  2. Associate zegt

    13 mei 2020 om 20:19

    New Jersey

    Beantwoorden
  3. lime zegt

    21 september 2020 om 08:07

    Denmark

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Hoofdsponsor

Lifestyle en carrière I Je zit op goud, maar dat moet je wel zien

Partnercarrousel

Caseware nieuw aug 2022
Reanda als eerste in Nederland aan de slag met AUDIT+ van Caseware
Vakantie tijdens verlof en verzuim, hoe zit dat precies?
Silverfin en PKIsigning ontwikkelen software-integratie voor accountants
AV-Top 50 | Boekhoudsoftware met een ziel
Uitbreiding NT Middelgroot faciliteert aanleveren van één dataset aan KvK en bank voor middelgrote ondernemingen
Het einde van papierwerk: hoe automatische factuurverwerking het verschil maakt
Coronabetalingsregeling houdt op: wat kan je als accountant voor je klant doen?
Koen Scheepers adviseur bij Credion
Hoe krijg je als controller grip op de uitdagingen van de huidige arbeidsmarktcrisis?
Het belang van een passende bedrijfscultuur
Verduurzaming zorgt voor meer groene businesscases
Zo regel je efficiënt een statutenwijziging
Veilig mailen als accountant? Zo doe je dat
Verzuimregistratie: wat is het en wat levert het uw klant op?
Visma Pinkweb logo
Verhoog werkgeluk door efficiënter werken
Hoeveel is kennis waard?
Data is de sleutel voor minder werkdruk bij accountantskantoren
Het belang van ID-verificatie in de accountancy

GAC is leverancier van Microsoft Dynamics 365 …  

Yuki logo 042021
Excel versus online boekhouden: waarom het tijd is om de boekhouding te digitaliseren
Wat te doen bij een datalek? Onderneem deze stappen!
Maximaal profiteren van Microsoft 365? Zo doe je dat in 6 stappen met Power BI
Hoe bereid je je als accountant voor op een toezichthouder van de WWFT?
PSD2, wat moet je ermee?
Adviseren op basis van realtime accounting – laat de tools voor je werken
Fiscount en Markus Verbeek Praehep gaan opleidingsaanbod combineren
Het Cloud document management systeem, speciaal voor de accountancy
Vier tips voor een beheersbare planning voor accountants
Exact logo
Exact Live: Hoe kan software-innovatie bijdragen aan toekomstbesteding groeien?
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid, terwijl Brussel voortraast

CONTENT MARKETING VOOR DE FINANCIËLE SECTOR Maak je …  

Ik ben gehackt: wat nu?
Lifestyle en carrière I Je zit op goud, maar dat moet je wel zien
Accountmanager op non-actief gesteld wegens ongewenste appjes
Zeven feitjes over vakantiegeld
Wat moet je doen als je op een phishinglink hebt geklikt?

Meest gelezen

  • Zonnepanelen onderdeel van gebouw: afschrijving niet mogelijk
  • Van Rij ziet verplaatsen eigen woning naar box 3 niet zitten
  • Medewerker Belastingdienst verzweeg jarenlang buitenlands vermogen in aangiftes
  • Fiscalist zelf verantwoordelijk voor speculatieve ‘windhandel’ met landbouwgrond

Checkpoints van Fiscount en AV

Abonneer nieuwsbrief AV

Vacatures

Opdrachtmanager Accountancy & Advies
Witlox van den Boomen
Belastingadviseur Agro
Flynth
(Senior) Manager Accountancy & Advies
HLB Witlox Van den Boomen
Assistent-Accountant (zelfstandig)
KRC Van Elderen
Beginnend assistent-accountant MKB duaal
Moore MTH
(Junior) Accountant
Lansigt
Relatiebeheerder MKB
Moore MTH
Relatiebeheerder / Accountant MKB
Moore MTH
Vennotabel RA external auditor te Amsterdam
Klop & Partners
Accountant AA of RA voor samenstelpraktijk (32-40 uur)
KRAMERKUIPER accountants|adviseurs
ASSISTENT-ACCOUNTANT (24 – 40 uur)
Jongejan & Partners
Boekhouder
Gelders Genootschap
Externe Accountant
Coney Minds
Senior Assistent Accountant Audit
Flynth
Controleleider
Moore MTH
Adviseur Corporate Finance (32-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Assistent-Accountant (gevorderd) / aankomend adviseur mkb – Zwolle
KRC Van Elderen
Medewerker Belastingadvies
Flynth
Ondernemende Belastingadviseur (32-40 uur)
Boon Accountants Belastingadviseurs/ Boon Registeraccountants
Beginnend Belastingadviseur (32-40 uur) – Beverwijk of Haarlem
De Hooge Waerder
Voorzitter en een lid Raad van Commissarissen Countus Groep B.V.
Countus Groep B.V.
Aankomend Accountant-Administratieconsulent
Yours Accountancy
Werkstudent accountancy MKB
Moore MTH
Medewerker Facturatie
Flynth
Controleleider
Lansigt
Manager audit
Moore MTH
Ervaren Assistent-Accountant (32 – 40 uur)
Jongejan & Partners
Assistent Audit
Lansigt
Director accountancy & advies
Baker Tilly
Cost Accountant
Top Onions
Relatiebeheerder – Accountant
Moore MTH
Gevorderd Assistent Accountant Gouda
Lansigt
Relatiebeheerder / Accountant MKB
Moore MTH
Gevorderd Assistent Accountant | Hoofddorp, Amersfoort, Arnhem, Ede en Utrecht
CROP
Assistent-Accountant (gevorderd) – Wezep
KRC Van Elderen
Ervaren assistent-accountants samenstelpraktijk (dit betreft meerdere vacatures)
WEA Gouda
Relatiebeheerder / Accountant MKB
Moore MTH
Zelfstandig Assistent Accountant | Amersfoort, Ede, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Relatiebeheerder Accountancy & Advies | Amersfoort en Ede
CROP
Gevorderd assistent-accountant / beginnend controleleider
KRC Van Elderen
Senior financial auditor
Gemeente Haarlem
Medewerker Aangiftepraktijk
Yours Accountancy
Gevorderd assistent-accountant MKB
Moore MTH
Assistent Accountant (24 – 40 uur)
Flynth
Belastingadviseur
Flynth
Manager Assurance | Amersfoort, Arnhem, Ede, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Meewerkstage Accountancy
Flynth
IT Auditor
Lansigt
Relatiebeheerder – 32-40 uur p.w | Brielle
WEA Deltaland
Senior assistant audit in Zeeland
Moore DRV
(zelfstandig) Assistent-accountant
van de Kamp & van Gelder
Vacature gevorderd assistent accountant
WEA Deltaland
Senior Manager Samenstelpraktijk
RSM
Accountant Agro
Flynth
(senior) Medewerker aangiftepraktijk
Scab
Floormanager / Assistent – Accountant
Jongejan & Partners
Assistent Accountant Audit
HLB Witlox Van den Boomen
Assistent Accountant (24 – 40 uur)
Flynth
Financieel administratief medewerker
Scab
Supervisor audit in Oud-Beijerland
Moore DRV
Assistent-Accountant
Yours Accountancy
Beginnend assistent-accountant MKB
Moore MTH
Controleleider
WEA Gouda
Officemanager
van Helder
Manager audit
Moore MTH
Senior Assistent Accountant Audit
HLB Witlox Van den Boomen
Intern Controller/ Auditor
Gemeente Heerde
Senior external auditor/aankomend vennoot
Klop
Assistent Accountant Samenstel
Lansigt
Senior accountant relatiebeheerder mkb in Bergen op Zoom
Moore DRV
Gevorderd Assistent Accountant (Assurance)
KRAMERKUIPER accountants|adviseurs
Supervisor Assurance | Amersfoort, Hoofddorp, Ede, Arnhem en Utrecht
CROP
Gevorderd assistent accountant • Dordrecht
WEA Deltaland
Manager Accountancy en Advies
HLB Witlox Van den Boomen
Supervisor audit in Brabant
Moore DRV
Belastingadviseur BTW – Venlo
Flynth
Senior Supervisor Assurance | Amersfoort, Arnhem, Ede, Hoofddorp en Utrecht
CROP
Allround vennotabel accountant RA – Den Haag
Klop & Partners B.V.
Vennotabel Directeur audit RA
Klop
Docent Accountancy (1,0 fte)
Hogeschool van Amsterdam
Traineeship Accountancy Alphen aan den Rijn
Lansigt
Controleleider Supermarkten
Lansigt
Fiscalist (24-40 uur) – Alkmaar
De Hooge Waerder
Beginnend assistent-accountant MKB
Moore MTH
Assistent-Accountant controlepraktijk (beginnend)
KRC Van Elderen
Assistent Accountant Agro
Flynth
Senior Manager Accountancy & Advies | Ede
CROP
Assistent Accountant
Marshoek
Senior manager Accountancy general practice samenstelpraktijk te Arnhem
Klop
Vennotabel AA/RA manager te Aalsmeer
Klop & Partners
Assistent Accountancy en Advies
HLB Witlox
Data-Scientist (medior)
Coney Minds
Accountant RA (Nijmegen)
Konings & Meeuwissen
Financieel administratief medewerker
Fiscount
Director accountancy & advies
Baker Tilly
Controleleider
Moore MTH
Zelfstandig Assistent Accountant voor samenstelpraktijk (32-40 uur)
KRAMERKUIPER accountants|adviseurs
Gevorderd Assistent Accountant
Moore MTH
Werkperiode Junior assistent accountant samenstelpraktijk
Scab

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen