• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Corona
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • AV-Beurs
    • AV-Week
    • Nationale salarisdag
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Accountancy Vanmorgen

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
Aanmelden nieuwsbrief
  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Corona
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • AV-Beurs
    • AV-Week
    • Nationale salarisdag
Home » Een goede klantrelatie begint met de technologie van de toekomst

Een goede klantrelatie begint met de technologie van de toekomst

Accountancy, Artikelen, Blog

18 mei 2020 door Yuki

Vroeger was alles beter. Nou ja, misschien niet beter, maar als we naar de ontwikkeling van technologie kijken, wel eenvoudiger. De digitale middelen die we vandaag de dag tot onze beschikking hebben zijn complex en vooral talrijk. Mits goed gekozen en ingezet, verbeteren ze de dienstverlening en de persoonlijke klantrelatie behoorlijk. De uitdaging is uit te zoeken op welke digitale trends je het beste kunt inspelen om de ervaring van je klanten nóg beter te maken. De bekende auteur, trendwatcher en ondernemer Steven van Belleghem wijst je in de goede richting.

Bekijk de tweede webinar van Steven van Belleghem hier. Schrijf je in voor de volgende webinar.

‘We staan aan het begin van een nieuw decennium,’ begint Steven van Belleghem, ‘waarin een aantal technologieën hun opmars maken die industrieën volledig veranderen. Dat zijn: artificial intelligence (AI), 5G, quantum computing, en robotica. Zij gaan een grote impact op onze samenleving hebben de komende tien jaar.’

Hogere klantverwachtingen

De ontwikkeling van de nieuwe technologieën staat nog aan het begin van de zogeheten adoptiecurve. Dat betekent dat ze hun ‘volwassenheid’ nog niet hebben bereikt. De vraag hierbij is: hoe gaat dat eruit zien op de piek van de curve wanneer klanten deze technologieën als normaal gaan beschouwen? Steven van Belleghem: ‘Een ding is zeker: de makkelijke jaren van digitaal liggen achter ons. We staan voor complexere uitdagingen.’

Die transitie naar steeds complexere technologie zie je terugkomen bij veel strategieën van bedrijven. ‘Neem bijvoorbeeld Amazon. Zij begonnen vrij eenvoudig. Nu is Amazon de grootste logistieke vloot van de wereld aan het bouwen’, meent Steven van Belleghem. Daarin groeien ze mee met de verwachtingen van hun klanten, want de onderliggende druk om te investeren in betere digitale oplossingen komt van de klant. ‘Waar we vroeger focusten op één unique selling point (USP), moeten bedrijven nu op vele facetten goed en dienend zijn. De klantverwachtingen zijn hoger. En dit is mede vanwege het feit dat grote technologiebedrijven die lat zo hoog weten te leggen.’

Complexiteit, hoge verwachtingen en pittige concurrentie; het is lastig, maar technologie maakt daarin veel mogelijk. ‘We hebben dus vier technologieën die allesbepalend kunnen zijn voor het verloop van de komende jaren. Het grote probleem is alleen dat de focus teveel ligt op de technologie zelf en niet zozeer op welke waarde deze kan creëren voor klanten. Terwijl dát het uitgangspunt moet zijn.’

Eenvoud in complexiteit

Waarde creëren voor mensen; het is makkelijker gezegd dan gedaan, zeker gezien de paradox waar we nu op stuiten: ‘De technologie voor bedrijven wordt complexer, zodat de ervaring voor de klant eenvoudiger wordt.” Dus waar begin je? “Ga na wat schaarse grondstoffen zijn voor je klanten en hoe je hen tegemoet kunt komen. Dit laat zich samenvatten in drie onderwerpen: tijd, geld en energie.’

Als accountant of ondernemer is een logisch startpunt daarom ook om jezelf de vraag te stellen waar jij tijd, geld en/of energie kost dan wel bespaart voor je klanten. Als je dat helder hebt, kun je veel beter sturen op welke (digitale) oplossingen je nodig hebt, voor nu en in de toekomst.

‘Het goede nieuws,’ volgens Steven van Belleghem, ‘is dat er klantvoordelen gebouwd kunnen worden met de nieuwe technologieën die nu hun opmars maken. Dat komt samen in drie manieren: faster than real time, hyper personalised en convenience.’

  • Faster than real time
    Dit betekent anticiperen. Los de problemen op van mensen voordat ze er zelf aan denken.
  • Hyper personalised
    Er is geen gemiddelde klant; iedereen heeft een eigen manier van doen en een eigen behoefte.
  • Convenience
    Gebruiksgemak. Maak het de mens eenvoudig om gebruik te maken van je diensten.

Met name de grote techbedrijven hebben de balans tussen de drie al begrepen, waardoor ze de ultieme klantervaring hebben gecreëerd. ‘Maar dit geldt niet alleen voor de grote bedrijven, elke onderneming kan hiermee aan de slag. Neem je customer experience als uitgangspunt en werk dan terug naar oplossingen in plaats van andersom. Zo stel je de klant altijd centraal.’

Luister hier naar de case study

Wat is jouw day after tomorrow?

Als accountant en als ondernemer stelt technologie je in staat om met beperkte budgetten en een hoge mate van creativiteit heel veel kansen te pakken om een waardevolle connectie te maken met je klanten. De enige voorwaarde is wel dat je tijd en energie investeert in het up to date houden van je digitale middelen, zodat je die customer the day after tomorrow kunt dienen, nu en in de toekomst. Steven van Belleghem: ‘Er zijn hierbij drie investeringsassen waar veel winst te behalen valt: data, interfaces, en intelligence augmented.’

  • Data
    Gebruik de data die je verzamelt om je diensten te verbeteren. Op dit moment zijn heel veel diensten en producten afgestemd op generieke doelgroepen. Wanneer je meer data hebt over specifieke klanten, kun je je dienstverlening veel nauwkeuriger afstemmen op de wensen en behoeftes van de klanten. Dat kan al op een laagdrempelige manier: ‘Vaak is het handiger om met minder data meer waarde toe te voegen dan met een enorme hoeveelheid.’
  • Interfaces
    Er komen steeds meer user interfaces op de markt en de komende jaren gaan we veranderingen zien in hoe mensen benaderd worden en zelf de markt benaderen. Algoritmes gaan hierin een grote rol spelen. Deze kunnen namelijk heel goed inspelen op het voorspelbare (consumptie)gedrag van mensen. Neem het Amerikaanse bedrijf Boxed. Via data analyseren algoritmes welke standaard boodschappen regelmatig aangevuld moeten worden. Deze bezorgen ze vervolgens op het moment dat het nodig is. We noemen dat geautomatiseerde commerce. Dat betekent ook dat de algoritmes op den duur zelf aanbevelingen gaan doen op het moment dat je een algemene zoekopdracht invoert (‘tandpasta’ i.p.v. ‘Colgate tandpasta’) en daarin een eigen filter toepassen. Bedrijven, of het nu B2C of B2B is, moeten zich daarvan bewust zijn. ‘Het is cruciaal om de directe relatie met je klanten in stand te houden. Zorg voor die bewustwording bij je klanten, want er bestaat een kans dat we in een wereld terechtkomen waarin de klanten zelf niet eens meer de beslissing nemen. Dat betekent voor veel bedrijven dat de doelgroep niet per se meer uit mensen zal bestaan, maar uit machines. Wellicht spreken we dan over business to assistants (B2A) of business to machines (B2M). Een ding is duidelijk, we zien interfaces in één richting evolueren: steeds minder inspanningen voor de consument. Convenience is the new loyalty.’
  • Intelligence augmented
    Dit gaat over een wereld waarin AI onze service naar een hoger niveau tilt. Het is dankzij deze technologie dat een groot deel van het gestandaardiseerde werk uit handen genomen wordt, zodat het personeel meer tijd heeft om de persoonlijke noot toe te voegen op grotere schaal.

Basis voor de toekomst

Door technologie als hefboom te gebruiken voor het ondersteunen, verstevigen en uitbouwen van de persoonlijke klantrelatie kom je heel ver. Maak gebruik van de ontwikkelingen in artificial intelligence (AI), 5G, quantum computing, en robotica door je klanten tegemoet te komen in het optimaal besteden van hun geld, tijd en energie. Dat klinkt misschien ingewikkeld, maar door nu al (laagdrempelig) te investeren in het verzamelen van waardevolle data, het verstevigen van de klantrelatie en het toepassen van slimme tools, kom je al een heel eind en leg je een goede basis voor de toekomst.

Interview

Benieuwd hoe digitalisering concreet werkt voor accountants en ondernemers? Steven interviewde Sebastian Visser, directeur van NUWEA, en Nathalie Maes, partner bij Moore Belgium. Hierin bespreken ze onder andere hoe ze hun klanten hebben ondersteund in tijden van corona, hoe digitale middelen helpen bij het versterken van persoonlijk klantcontact, en wanneer die digitale tools juist plaats moeten maken voor “ouderwetse” telefonische gesprekken. Daarnaast blikken ze vooruit. Ze hebben het over de toekomst van het vak en hoe zij zich daar nu al op voorbereiden.

Beluister hier het interview.

Bron: https://www.yuki.nl/nl/een-goede-klantrelatie-begint-met-de-technologie-van-de-toekomst/


yuki

Categorie: Accountancy, Artikelen, Blog Tags: klantrelatie, Technologie

Tags: klantrelatie, Technologie

Gerelateerde artikelen

16 september 2019

Thomas Platzer: accountants kunnen creatief denken. #Hoedanprecies?

9 juli 2019

KPMG: Nederland goed opgewassen tegen klimaatverandering

28 juni 2019

Veel kleinere accountantskantoren haken nog niet aan bij technologische vernieuwing

19 juni 2019

NBA: ICT-gebruik MKB-accountants geeft reden tot zorg

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen

  • Vrijstelling schenkbelasting tijdelijk verhoogd in 2021
  • Groot deel schade door mislukte fiscale constructie erfenis voor rekening van BDO
  • ‘Accountant is gier die laatste vlees weghaalt’
  • Geen accountants failliet in 2020; doek valt wel voor enkele boekhoudkantoren

Partnercarrousel

Business-changing cloudplatform helpt kantoren en cliënten vooruit
Voorbeeld van een pensioenmediation
logo_pinkweb_2013_donker_340x156_top.png
Esther Stomps van Flynth: ‘We willen IT en de praktijk samenbrengen’
twinfield logo AV
Complete financiële processen digitaliseren met klantvriendelijke software
Exact logo
360 Suite voor Accountancy: al jouw diensten in één online omgeving
Investeren in innovatie brengt accountant en ondernemer dicht bij elkaar in tijden van afstand
Yuki Robotic Assistant
Veilig digitaal thuiswerken doe je zo
NOW Manager CaseWare koppelt met geanalyseerde data Full Finance
De werkkostenregeling (WKR): wat zijn precies de regels?
Btw-nummer controleren met één druk op de knop
Digitalisering, automatisering: ben jij klaar voor de toekomst?
Estate planning, een introductie
‘De salarisadministratie van de toekomst zal als een zelfrijdende auto functioneren’
Digitale transformatie: een kwestie van nu of nooit
4 tips om verzuim tegen te gaan
RB
Register Belastingadviseurs: het opleidingsinstituut gericht op het mkb
FinTech-startup Finturi verruimt haar dienstverlening
Accountant, last van piekdrukte in de backoffice? 3 stappen om meer grip te krijgen op de administratieve processen
NLP voor gevorderden: ‘Je leert naar jezelf te kijken’
Oamkb biedt digitale oprichtingen BV aan via platform Firm24 Premium
keurmerk ritregistratie
Privacy rondom ritregistratie
The Legal Company
Hoe kunnen werkgevers voorkomen dat ZZP’ers worden gezien als (goed beschermde) werknemers?
Credion
Talloze mogelijkheden in alternatieve financieringen
Accountant, hoe loods jij de ondernemer door de coronacrisis?

De tipweek van Fiscount en AV

Abonneer nieuwsbrief AV

Opleidingen

15
jan
Webinar De NOW Verantwoord – Samenstellen
NBA Opleidingen
18
jan
Workshop PE-plan schrijven
NBA Opleidingen
19
jan
Actualiteiten seminar 2021 – voor de mkb adviseur
NBA Opleidingen
19
jan
De DGA: alle fiscale ins & outs
NBA Opleidingen
19
jan
Webinar Workshop NLP
NBA Opleidingen
21
jan
Pilot webmodule voor zpp’ers online Hoe nu verder?
Fiscount
21
jan
Webinar: Ontdek hoe eenvoudig de jaarafsluiting kan zijn
Yuki
25
jan
Vaktechnische Actualiteiten (1)
Fiscount
26
jan
Online cursus Fiscale actualiteiten voor gemeentelijke fiscaliteit
Fiscaal Vanmorgen
29
jan
Schakelprogramma AA
HAN
29
jan
Post-hbo AA Oriëntatie Accountancy MKB
HAN
02
feb
Cursus Huwelijksvermogensrecht van A tot Z anno 2021
Fiscaal Vanmorgen
02
feb
Masterclass BTW jurisprudentie HvJ EU (livestream)
Fiscaal Vanmorgen
02
feb
Masterclass BTW jurisprudentie HvJ EU
Fiscaal Vanmorgen
04
feb
Masterclass Werken met flexibele arbeidskrachten
The Legal Company
11
feb
Cursus Werkkostenregeling
Fiscaal Vanmorgen
15
feb
Verkort schakelprogramma naar Post HBO AA MKB
Markus Verbeek Praehep
15
feb
Praktijkopleiding AA – Accountancy MKB (inclusief contactdagen)
Markus Verbeek Praehep
15
feb
MBA Fit for Future
Markus Verbeek Praehep
15
feb
Moderne Bedrijfsadministratie (MBA)
Markus Verbeek Praehep
15
feb
Register MKB Belastingadviseur (MKB BA)
Markus Verbeek Praehep
15
feb
Register MKB Belastingconsulent (MKB BC)
Markus Verbeek Praehep
15
feb
Post HBO AA Accountancy – MKB
Markus Verbeek Praehep
15
feb
Arbeid en Recht (1)
Fiscount
15
feb
Certified Management Accountant (CMA)
Markus Verbeek Praehep
15
feb
Praktijkopleiding AA – Accountancy MKB (exclusief contactdagen)
Markus Verbeek Praehep
02
mrt
Cursus Box 2 en 3 in 2021: wat te doen met een miljoen?
Fiscaal Vanmorgen
04
mrt
Cursus Subsidies en BTW, maak de juiste fiscale keuze
Fiscaal Vanmorgen
11
mrt
Online cursus Gemeentelijk vastgoed, BTW en het BTW-compensatiefonds
Fiscaal Vanmorgen
16
mrt
Cursus Inkomstenbelasting voor de salarisadministrateur
Fiscaal Vanmorgen
23
mrt
Cursus BTW internationaal goederenverkeer en diensten
Fiscaal Vanmorgen
29
mrt
Vaktechnische Actualiteiten (2)
Fiscount
29
mrt
Post HBO AA Accountancy – MKB Geïntegreerd
Markus Verbeek Praehep
30
mrt
Online cursus Btw en bcf-aspecten gemeentelijk grondbedrijf
Fiscaal Vanmorgen
31
mrt
Cursus Actualiteiten Formeel Belastingrecht en spelregels rondom boekenonderzoeken
Fiscaal Vanmorgen
17
mei
Arbeid en Recht (2)
Fiscount
07
jun
Vaktechnische Actualiteiten (3)
Fiscount
03
sep
Post-hbo AA Theorie en Praktijk
HAN
06
sep
Vaktechnische Actualiteiten (4)
Fiscount
07
sep
Arbeid en Recht (3)
Fiscount
11
okt
Vaktechnische Actualiteiten (5)
Fiscount
23
nov
Vaktechnische Actualiteiten (6)
Fiscount

Vacatures

Gevorderd assistent accountant BonsenReuling Doetinchem
BonsenReuling
Fiscount zoekt een specialist sociale zekerheid
Fiscount
Fiscount Fiscalisten
Fiscount
Relatiebeheerder BonsenReuling Doetinchem
BonsenReuling
Fiscount zoekt accountants (AA/RA)
Fiscount
Management/Cost Accountant
Crop Alliance

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen