• Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Corona
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • AV-Beurs
    • AV-Week
    • Nationale salarisdag
  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
  • Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Accountancy Vanmorgen

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
Aanmelden nieuwsbrief
  • Nieuws
    • Accountancy
    • Fiscaal
    • Vaktechniek
  • Blog
  • Corona
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
    • Kantoren
  • Kennisdocs
  • Events
    • AV-Beurs
    • AV-Week
    • Nationale salarisdag
Home » Wat moet je met een klant als Robin Linschoten?

Wat moet je met een klant als Robin Linschoten?

Accountancy, Fiscaal, Nieuws

17 september 2020 door Accountancy Vanmorgen

Robin Linschoten probeerde de schuld van zijn foute belastingaangiftes in de schoenen te schuiven van zijn administratiekantoor. Tevergeefs. Vorige week veroordeelde de rechter hem tot 100 uur taakstraf. Accountancy Vanmorgen dook in deze case en vraagt zich af: wat moet je met een klant als Robin Linschoten?

Administratiekantoor uit Breda

Linschoten, voormalig staatssecretaris en SER-lid, werkte na zijn publieke loopbaan als zelfstandig adviseur. Hij had daartoe twee BV’s opgericht. Zijn belastingaangifte liet hij verzorgen door Administratieve Dienstverlening en Salarisverwerking (ADSV) uit Breda. Voor 2010 had hij bij dit kantoor te maken met directeur en oprichter Jan Peter van der Meide, daarna met diens schoondochter en mededirecteur Mirella van der Meide-Dankers. Een paar jaar geleden kwam uit onderzoek van de Belastingdienst aan het licht dat Linschoten in de periode 2010-2012 veel te weinig omzet had opgegeven en derhalve ongeveer een ton te weinig omzetbelasting had afgedragen aan de schatkist. Belastingfraude, luidde de verdenking.

In de aanval

In plaats van akkoord te gaan met een schikking koos Linschoten voor de aanval. Hij liet de zaak voorkomen en zei voorafgaand in het Financieele Dagblad dat de hele kwestie was terug te voeren op een fout van zijn administratiekantoor. Dat had jarenlang te weinig btw afgedragen. Het enige wat hem persoonlijk te verwijten viel, aldus Linschoten, was dat hij zijn boekhouder niet beter had gecontroleerd. Die beschuldiging herhaalde hij toen hij een paar dagen later, in september 2017, voor de rechter stond. ‘Twee, drie keer per jaar duwde ik een grote doos met bonnetjes naar mijn boekhoudkantoor’, vertelde Linschoten. ‘Ik hou niet zo heel erg van administratie. Ik heb geen verstand van boekhouden,’ aldus de oud-voorzitter van het Adviescollege Toetsing Administratieve Lasten (Actal). Linschoten zei dat hij had vertrouwd op zijn boekhouder. ‘Het is een zeer eenvoudige, simpele boekhouding, dacht ik, en een professioneel boekhoudbureau. Drie, vier facturen per maand voor de verhuur van een product, namelijk ondergetekende. Plus een paar bonnetjes voor de auto en een keer in de vijf jaar de aanschaf van een computer en een printer. Wat kan daar nou in hemelsnaam fout mee gaan?’

Ongeopende post

Administratiekantoor ADSV zag het echter totaal anders. In Breda had men Linschoten keer op keer gevraagd zijn bonnetjes aan te leveren. ‘Maar het was eigenlijk niet te doen’, aldus zijn boekhouders. ‘We bleven Linschoten vragen om stukken, maar die kwamen niet.’ Dit verhaal werd plausibeler toen de rechter zich verwonderde over de stapels ongeopende brieven die bij de ex-politicus thuis waren aangetroffen. Daar zat ook post bij van het administratiekantoor. ‘Die brieven gingen ongeopend terug op dezelfde stapel die naar ADSV ging’, antwoordde Linschoten in de rechtbank. Blauwe enveloppen met aanmaningen, aanslagen en naheffingen opende hij trouwens wel. Tijdens het hoger beroep kwamen er meer details over de moeizame relatie tussen boekhouder en klant boven tafel. ‘Ik heb ‘m weleens gesproken, maar niet zo vaak. Hij was altijd lastig bereikbaar’, aldus de inmiddels gepensioneerde oud-boekhouder Van der Meide. (Voor citaten uit de rechtszaak maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van tweets die rechtbankverslaggever Bart Mos indertijd publiceerde).

Zonder raadpleging

Op de machtiging van Linschoten voor het kantoor stond ‘zonder raadpleging’, wat betekent dat de boekhouder de aangifte mocht opstellen en indienen zonder deze eerst voor te leggen aan de cliënt. ‘Anders waren we nóóit op tijd,’ aldus Van der Meide. Zijn schoondochter, Mirella van der Meide, die klant-Linschoten in 2010 overnam: ‘Het duurde vaak heel lang voordat hij stukken instuurde. Hij gebruikte niet de speciale envelop die wij verstrekten om nota’s in te sturen. Daardoor moesten we schattingen maken bij maandelijkse belastingaangiften, om boetes te voorkomen.’ Linschoten zelf bevestigde dat zijn boekhouder hem regelmatig herinnerde aan het tijdig inleveren van stukken. ‘Maar hij gaf daarbij aan dat het geen doodzonde was, omdat hij het einde jaar wel weer recht kon zetten’. In de periode dat de Belastingdienst een boekenonderzoek startte, stuurde Linschoten zijn stukken wel op.

Verdacht, aanklacht geseponeerd

Het bleek dat boekhoudster Van der Meide aanvankelijk verdachte was in de fraudezaak, maar dat het openbaar ministerie de aanklacht tegen haar had laten vallen. De rechter was wel kritisch over het werk dat de boekhouder geleverd had: ‘Gedurende 4 jaar noteert u in de aangiften van Linschoten elke maand steeds stelposten; bedragen waar geen enkele onderbouwing voor was. Nooit gedacht: “Dat kan toch niet”?’ Mirella van der Meide: ‘Daar heb ik niet bij stilgestaan. Ik had nog meer werk’. De boekhoudster maakte ook fouten in de aangifte. Over 2013 deed ze elke maand aangifte van €37.500, en in december een negatieve aangifte van anderhalve ton. ‘Toen had ik per ongeluk de kwartaalomzet als maandomzet aangegeven,’ legde Van der Meide de rechter uit. Op diens vraag hoe zij elf onjuiste aangiften dacht te kunnen corrigeren met één negatieve aangifte van anderhalve ton in december antwoordde de boekhoudster: ‘Het was misschien aangifte-technisch niet helemaal juist’.

100 versus 240 uur

Zo lijkt het erop dat zowel Robin Linschoten als administratiekantoor ADSV fouten hebben gemaakt. Toch stond alleen de oud-politicus terecht voor belastingfraude. Zijn boekhouder was getuige, geen verdachte. Op 8 september werd Linschoten in hoger beroep veroordeeld tot 100 uur taakstraf. Dit was voor het Gerechtshof in Amsterdam. Curieus genoeg deed de rechtbank in Rotterdam op dezelfde dag uitspraak in een zaak die opvallende overeenkomsten vertoont met die van Robin Linschoten. Hier ging het om foute omzetaangiftes over een periode van 4 jaar. En in dit geval ging de boekhouder niet vrijuit. Die kreeg een taakstraf van 240 uur aan zijn broek. Het verschil? In Rotterdam achtte de rechtbank bewezen dat het administratiekantoor wist van de frauduleuze intenties van de klant en hieraan had meegewerkt. In het geval van Robin Linschoten vonden de rechters dat de boekhouder te goeder trouw had gehandeld.

Slapeloze nachten

De bewuste boekhouder, Mirella van der Meide, gaat liever niet meer in op de zaak. Ze getuigde alleen in de eerste rechtszaak (in 2017 en 2018) en niet in het hoger beroep. De zaak speelde tien jaar geleden, stelt ze. Desgevraagd zegt ze er indertijd wel slapeloze nachten van te hebben gehad, maar ook dat is verleden tijd. En het kantoor, dat ze samen met haar man heeft voortgezet nadat de oprichter met pensioen ging, heeft ook geen reputatieschade opgelopen, vindt ze.

4e tranche AWR

Aan zelfstandig accountant Carel Verdiesen de vraag hoe je als accountant en administratiekantoor moet omgaan met klanten van het type Robin Linschoten. Als stukken keer op keer niet worden aangeleverd, hoe dan te handelen? Verdiesen: ‘Het is begrijpelijk dat je als kantoor je klant wilt helpen, maar om belastingaangiftes te gokken en later met suppleties te corrigeren, dat is niet de goede manier. Het mag bovendien niet eens. Je bent verplicht gefundeerd en naar waarheid aangiftes te doen, de zogenaamd aanvaardbare aangifte.’ Verdiesen is daarmee van mening dat administratiekantoor ADSV geluk heeft gehad dat het niet vervolgd is door justitie. ‘Sinds invoering van de vierde tranche Algemene wet inzake rijksbelastingen, per 1 juli 2009, is het makkelijk geworden om de adviseur van de klant als medeverdachte aan te merken. Vroeger moest je het wel heel bont maken om voor de rechter te worden gedaagd, maar de regels zijn aanzienlijk aangescherpt.’

Niet gokken met aangiftes

Ga nooit ‘gokken met aangiftes’ is derhalve het advies van Verdiesen. ‘In dit vak zijn er altijd een paar klanten die te laat zijn met het aanleveren van stukken of nergens op reageren. En het zijn altijd dezelfden. Je helpt hen niet door zelf aangiftebedragen te gaan invullen. Dat maakt klanten alleen maar lui. Robin Linschoten zal ook gedacht hebben: “Als mijn administratiekantoor het op deze manier kan oplossen, kan ik mijn aandacht aan andere dingen geven”. De enige juiste aanpak voor accountant of administratiekantoor is deze klanten te laten weten dat het op deze manier onmogelijk is op tijd een juiste aangifte in te dienen en dat de klant een boete van de fiscus riskeert. Meestal is het na één fikse boete wel afgelopen met het nalatige, lakse gedrag van klanten,’ aldus Verdiesen.

Die les heeft ook Linschotens administratiekantoor ADSV geleerd. Voordat ze ophangt wil Mirella van der Meide nog wel dit kwijt: ‘We dienen geen aangiftes meer in als de klant zijn administratie niet bij ons heeft ingeleverd.’

Categorie: Accountancy, Fiscaal, Nieuws Tags: aangifte, belastingfraude

Tags: aangifte, belastingfraude

Gerelateerde artikelen

22 januari 2021

Creditcardbetalingen brengen jarenlange belastingontduiking ondernemer aan het licht

8 januari 2021

Creditcardonderzoek brengt forse belastingfraude tandarts aan het licht: 9 maanden cel geëist

4 januari 2021

NOB start tuchtrechtelijk onderzoek naar frauderende hoogleraar

21 december 2020

AA deed te weinig onderzoek bij signalen van fraude: berisping

Reacties

  1. G Timmerman zegt

    17 september 2020 om 12:07

    Sommige klanten moet je niet eens willen hebben. Zeker zo’n PPP is een speciaal risico.

    Beantwoorden

Geef een reactie Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meest gelezen

  • PwC niet enige kantoor dat kinderoppas vergoedt
  • ‘Kappers hebben niets aan bestaande steunmaatregelen’
  • Accountant heeft goede eigen administratie: alle klachten ongegrond
  • Kerk moet deuren sluiten na gegraai boekhouder: ‘het is me wel erg makkelijk gemaakt’

Partnercarrousel

Business-changing cloudplatform helpt kantoren en cliënten vooruit
Hoeveel meer zekerheid is er over de positie van de ZZP’er?
logo_pinkweb_2013_donker_340x156_top.png
Consultancy bij PinkWeb: waarom goede onboarding belangrijk is
twinfield logo AV
Klantcontact in coronatijd: 4 accountants delen hun aanpak
Exact logo
360 Suite voor Accountancy: al jouw diensten in één online omgeving
Accountant, hoe efficiënt werkt jouw kantoor samen met klanten?
Yuki Robotic Assistant
De klant(ervaring) centraal: 5 elementen van een droomaccountant
NOW Manager CaseWare koppelt met geanalyseerde data Full Finance
De werkkostenregeling (WKR): wat zijn precies de regels?
Btw-nummer controleren met één druk op de knop
Digitalisering, automatisering: ben jij klaar voor de toekomst?
Estate planning, een introductie
‘De salarisadministratie van de toekomst zal als een zelfrijdende auto functioneren’
Jan Wietsma: ‘Belang klant zwaarder laten wegen bij nieuwe IT’
4 tips om verzuim tegen te gaan
RB
Register Belastingadviseurs: het opleidingsinstituut gericht op het mkb
FinTech-startup Finturi verruimt haar dienstverlening
Meer rendement uit je boekhoudafdeling? 5 redenen waarom KPI’s onmisbaar zijn
NLP voor gevorderden: ‘Je leert naar jezelf te kijken’
Oamkb biedt digitale oprichtingen BV aan via platform Firm24 Premium
keurmerk ritregistratie
Privacy rondom ritregistratie
The Legal Company
Hoe kunnen werkgevers voorkomen dat ZZP’ers worden gezien als (goed beschermde) werknemers?
Credion
Talloze mogelijkheden in alternatieve financieringen
Accountant, hoe loods jij de ondernemer door de coronacrisis?

De tipweek van Fiscount en AV

Abonneer nieuwsbrief AV

Opleidingen

02
feb
Online Masterclass BTW jurisprudentie HvJ EU
Fiscaal Vanmorgen
04
feb
Masterclass Werken met flexibele arbeidskrachten
The Legal Company
11
feb
Online Cursus Werkkostenregeling
Fiscaal Vanmorgen
15
feb
Praktijkopleiding AA – Accountancy MKB (inclusief contactdagen)
Markus Verbeek Praehep
15
feb
MBA Fit for Future
Markus Verbeek Praehep
15
feb
Moderne Bedrijfsadministratie (MBA)
Markus Verbeek Praehep
15
feb
Register MKB Belastingadviseur (MKB BA)
Markus Verbeek Praehep
15
feb
Arbeid en Recht (1)
Fiscount
15
feb
Register MKB Belastingconsulent (MKB BC)
Markus Verbeek Praehep
15
feb
Post HBO AA Accountancy – MKB
Markus Verbeek Praehep
15
feb
Certified Management Accountant (CMA)
Markus Verbeek Praehep
15
feb
Praktijkopleiding AA – Accountancy MKB (exclusief contactdagen)
Markus Verbeek Praehep
15
feb
Verkort schakelprogramma naar Post HBO AA MKB
Markus Verbeek Praehep
02
mrt
Cursus Box 2 en 3 in 2021: wat te doen met een miljoen?
Fiscaal Vanmorgen
03
mrt
Lunch & Learnsessie Fiscale update corona noodpakket voor Q1 en Q2 van 2021
Fiscaal Vanmorgen
04
mrt
Lunch & Learnsessie WHOA
Accountancy Vanmorgen Fiscaal Vanmorgen
04
mrt
Cursus Subsidies en BTW, maak de juiste fiscale keuze
Fiscaal Vanmorgen
11
mrt
Online cursus Gemeentelijk vastgoed, BTW en het BTW-compensatiefonds
Fiscaal Vanmorgen
16
mrt
Cursus Inkomstenbelasting voor de salarisadministrateur
Fiscaal Vanmorgen
23
mrt
Cursus BTW internationaal goederenverkeer en diensten
Fiscaal Vanmorgen
29
mrt
Post HBO AA Accountancy – MKB Geïntegreerd
Markus Verbeek Praehep
29
mrt
Vaktechnische Actualiteiten (2)
Fiscount
30
mrt
Online cursus Btw en bcf-aspecten gemeentelijk grondbedrijf
Fiscaal Vanmorgen
31
mrt
Cursus Actualiteiten Formeel Belastingrecht en spelregels rondom boekenonderzoeken
Fiscaal Vanmorgen
17
mei
Arbeid en Recht (2)
Fiscount
07
jun
Vaktechnische Actualiteiten (3)
Fiscount
06
sep
Vaktechnische Actualiteiten (4)
Fiscount
07
sep
Arbeid en Recht (3)
Fiscount
23
sep
Cursus Huwelijksvermogensrecht van A tot Z anno 2021
Fiscaal Vanmorgen
11
okt
Vaktechnische Actualiteiten (5)
Fiscount
23
nov
Vaktechnische Actualiteiten (6)
Fiscount

Vacatures

Relatiebeheerder BonsenReuling Doetinchem
BonsenReuling
Customer Success Manager
Yuki
Assistent accountant
Rousch
Fiscount zoekt accountants (AA/RA)
Fiscount
Management/Cost Accountant
Crop Alliance
Gevorderd assistent accountant BonsenReuling Doetinchem
BonsenReuling
Fiscount zoekt een specialist sociale zekerheid
Fiscount
New Business Development Manager
Yuki
Fiscount Fiscalisten
Fiscount

Accountancy Vanmorgen (AV) is het platform voor accountants en iedereen die geïnteresseerd is in nieuws, trends, ontwikkelingen, achtergronden en wetenswaardigheden in en rond accountancy en ondernemerschap.

Accountancy Vanmorgen is een uitgave van MOCuitgevers.

 

Categorie

  • Nieuws
  • Blog
  • Partners
  • Software
  • Opleidingen
  • Vacatures
  • AV-events

Info

  • Over ons
  • Adverteren
  • Vrienden
  • Contact
  • Shop
  • Algemene voorwaarden MOCuitgevers
  • Annuleringsvoorwaarden
  • Privacybeleid
  • Facebook
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Mail
Cookies
Om u beter van dienst te kunnen zijn, maakt Accountancy Vanmorgen gebruik van cookies. Klik op instellingen om de cookie instellingen te wijzigen.
  • Ik ga akkoord
  • Instellingen
  • Functionele cookies zijn noodzakelijk voor de werking van deze website.
  • We gebruiken Google Analytics, netjes geanonimiseerd.
  • We gebruiken de marketing cookies om gepersonaliseerde advertenties te tonen.
  • Annuleren
  • Ik ga akkoord

Instellingen